Ik wist niet goed in welke categorie ik de uitzending moest plaatsen. Cabaret? Propaganda? Informatie? of wat er nog meer mogelijk is….Het is TV op slot van zake! Op de eerste plaats: entertainment.
Het mag aan het late uur hebben gelegen, maar boeiend vond ik het niet zo. Vergeleken met ‘Een schitterend ongeluk’ van Wim Kaiser destijds (1993?) met wetenschappers als Gould, Dennett, Sheldrake, Hawking, Sacks en anderen viel het me zelfs zwaar tegen. Maar er komen nóg vijf vervolgen en… ieder zijn verwachtingen natuurlijk. Dús: een voorlopige reactie.
‘Rob Muntz en Paul Jan van de Wint hebben last van dominant aanwezig geloof’ zegt mijn TV-gids (VPRO) in de toelichting. Ja, dat leek me ook al héél erg duidelijk, dat dominant aanwezige geloof zit hun danig in de weg. Niet dat zij agressief reageerden; hun programma wordt door de gids een ‘mild ironische benadering van ‘het’ geloof’ genoemd. *)
Nou wordt er door de diverse geloven ook n·o·g·a·l w·a·t onzin verkocht, net als in de STER reclame, dus dat ze daar tegen te velde trekken kan ik me levendig voorstellen.
Of ze veel resultaat zullen boeken is maar de vraag want onkruid vergaat niet zo gemakkelijk. Het weet al eeuwen lang telkens weer te overleven. Daar zorgt de evolutie wel voor.
Of zou er nu een effectief pesticide zijn ontdekt?
Toch lekker voor de artiesten dat zij hun frustratie of vrees kwijt konden voor een groot publiek (als er voldoende kijkdichtheid was). Móet hebben opgelucht!
En de verhuurder van de St Nicolaaskerk heeft publiekelijk van zijn gekwetstheid kunnen getuigen. Die zit dus óók goed. Hij kreeg, jammer voor hem, van de rechter geen gelijk. Had hij ook maar een moskee moeten verhuren.
Ben benieuwd naar de reacties in de ‘confessionele’ praatprogramma’s. Of zouden die er ‘wijselijk’ het zwijgen toe doen? Kan ik me nauwelijks voorstellen. We zien wel.
Die hersenonderzoeker Dick Swaab had een héél ‘eigen kijk’ op de hersenen. En wat was díe man overtuigd van zijn gelijk zeg! Ongelooffulluk! Daar had zelfs Einstein met zijn formule nog iets van kunnen leren! Wat je noemt een orthodoxe hersenonderzoeker, die Dick. Bijna ontroerend! ‘Nederland is klein, denk groot’!
Groeten.
Fons.
*) be'naderen:
1 nader komen bij; fig zich wenden tot (iem.) , vooral met een verzoek: hij is vandaag niet te benaderen;
2 onderzoeken, een oplossing trachten te vinden voor: we moeten dit probleem van een andere kant benaderen;
3 steeds nauwkeuriger de juiste waarde bepalen: de waarde van het getal pi benaderen[/i] (voor de verandering: uit de Encarta)
Hebr 6: