LordDragon schreef:
fundi, ik volg het topic maar probeer me niet onnodig te mengen. Mag ik desondanks toch een vraagje stellen? Zou je me even een omschrijving kunnen geven van dat begrip "god" waar je het steeds over hebt. Je beschrijft het als een entiteit of individu, maar ik snap er verder niks van. Wat of wie is dat, god?
Me houdend aan het KA, is God een entiteit. Hij is meer dan een abstract begrip, Hij kan scheppen. Hij moet een individu zijn, omdat Hij de kennis en wilsbeschikking heeft om iets te bedenken en tot stand te brengen zoals ons universum.
Hij staat buiten ruimte en tijd, en is daarom niet te beschrijven in materialistische termen. Dit kan ook niet, want dat is juist de noodzakelijke conclusie die uit het KA argument getrokken moet worden. Het is derhalve niet mogelijk God via waarneming (of natuurwetenschap) te beschrijven.
Om het in bijbelse termen te beschrijven: "die een ontoegankelijk licht bewoont, die geen der mensen waargenomen heeft of waarnemen kan" en "Niemand heeft ooit de Vader gezien".
En dat kan inderdaad niet, Hij staat boven/buiten de schepping cq. universum. Wat dat betreft schiet taal te kort om God te omschrijven. Zelfs de bijbel stopt bij dat soort beschrijving.
Hopelijk ten overvloede: Dat ik deze teksten aanhaal, is niet omdat ik vanuit de bijbel mijn standpunt wil stellen, maar alleen om aan te geven dat het omschrijven van God de Vader niet mogelijk is in ons begrip of taal. (behalve de beschrijving van eigenschappen die uit de KA afleidbaar zijn, en die sterk overeenkomen met de bijbelse beschrijving van God de Vader).
Mogelijk ga ik verder dan jouw vraag (en KA), als ik stel dat God
alles in stand houdt. Ieder elektron in het universum 'weet' dat het een elektron is en doet zoals een elektron doet, omdat God dat zo bepaalt. (Iets wat ik denk obv. Kolossenzen, maar misschien herken je ook Richard Swinburne hierin).
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)