paranormaal tussen Heeck en Zalwel.
Moderator: Moderators
Re: paranormaal tussen Heeck en Zalwel.
Ik ben bang Henk M dat je met dit voorbeeld niemand hebt kunnen overtuigen. Heb je nog andere voorbeelden want ik ben bang dat we hier niet verder mee komen...
Hoewel die weg steeds als voorbeeld wordt gegeven van een 'gravity hill' bij een optische illusie, kunnen wij
(en de mensen, die het fenomeen bestudeert hebben) HenkM ook niet overuigen. Een pat-stelling.
Je vindt veel van dit soort wegen, overal ter wereld, steeds verklaard en gemeten als een optische illusie. Het kan natuurlijk best, dat de weg in Ierland de enige uitzondering is op de regel en dat al die mensen, die het fenomeen serieus bekeken hebben het mis hebben.
Ik neem de verklaringen die ook wel worden gegeven, zoals duwende feeën, verstoorde kabouters, bewegende ondergrondse magneet, niet echt serieus.
(en de mensen, die het fenomeen bestudeert hebben) HenkM ook niet overuigen. Een pat-stelling.
Je vindt veel van dit soort wegen, overal ter wereld, steeds verklaard en gemeten als een optische illusie. Het kan natuurlijk best, dat de weg in Ierland de enige uitzondering is op de regel en dat al die mensen, die het fenomeen serieus bekeken hebben het mis hebben.
Ik neem de verklaringen die ook wel worden gegeven, zoals duwende feeën, verstoorde kabouters, bewegende ondergrondse magneet, niet echt serieus.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Dat is juist het vreemde.Fish schreef:Henk, als dat fenomeen echt bestond zouden we dat toch weten, wetenschappers zouden daar toch niet aan voorbijgaan?HenkM schreef:[Nog even in hakend op het 'vals plat' ....
je voelt het wanneer je op zo'n stuk weg staat, dat het niet horizontaal is.
Of denk je aan een samenzwering van aardwetenschappers, geologen en natuurkundigen?
Als je die 8, of 9, video's hebt gezien (er zijn er nog meer hoor) dan lijkt het dat deze mensen hetzelfde ervoeren als ik, mijn familie en mijn schoonfamilie, dan moet je toch vaststellen dat er op z'n minst iets merkwaardigs aan de hand is. Maar wat dan?
Natuurlijk geloof ik niet in een samenzwering. Wat voor doel zou dat hier trouwens hebben.
Maar, en dit in het verlengde van wat ik enkele malen eerder aanhaalde, ik heb het gevoel dat dit soort onderzoeken niet met een open mind tegemoet worden getreden.
m.a.w.: als het (wetenschappelijk) onbekend is, en als het niet (eenvoudig) verklaarbaar is, moet het wel haast een illusie zijn.
Nou ... dat is mij een brug te ver.
Neemt niet weg: ik zou het wel erg graag weten.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
-
Jinny
Henk, realiseer je je dat je voeten tot een graad of 3 a 4 (misschien nog wel meer) de helling niet registreren?
Je onderstel is in deze geen betrouwbare secondant.
Een laser waterpas wel.
Die registreert feilloos de helling.
Een laser waterpas wel.
Tegen de wind in pissen is niet handig , bij een heuvel kan je het best omlaag richten. Misschien is dat een manier als je lazerpas bentJim schreef:Henk, realiseer je je dat je voeten tot een graad of 3 a 4 (misschien nog wel meer) de helling niet registreren?
Een laser waterpas wel.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
http://www.sciencedaily.com/videos/2006 ... y_hill.htm
Hoeveel tegen argumenten moet je hebben? Geef eens een link naar natuurkundigen die het niet snappen.At several hilly locations around the U.S., know as "gravity hills," objects such as cars left on neutral supposedly roll uphill, driven by unknown forces and against the force of gravity. Physicists say -- and GPS measurements confirm -- that the effects are illusions caused by the landscape. The position of trees and slopes of nearby scenery, or a curvy horizon line, can blend to trick the eye so that what looks uphill is actually downhill.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Nou ... nog een laatste keer dan:Bonjour schreef:http://www.sciencedaily.com/videos/2006 ... y_hill.htmHoeveel tegen argumenten moet je hebben? Geef eens een link naar natuurkundigen die het niet snappen.At several hilly locations around the U.S., know as "gravity hills," objects such as cars left on neutral supposedly roll uphill, driven by unknown forces and against the force of gravity. Physicists say -- and GPS measurements confirm -- that the effects are illusions caused by the landscape. The position of trees and slopes of nearby scenery, or a curvy horizon line, can blend to trick the eye so that what looks uphill is actually downhill.
Ik kan niet spreken over andere wegen, want daar ben ik nooit geweest.
Waar ik wel ben geweest was een geteerde weg, door een bos, zonder horizon (dus), die (voor mij) volkomen horizontaal was en het was altijd overdag. (ik zeg niet eens: leek). m.a.w.: het kon voor mij geen optische illusie zijn. Bovendien: In 1 van de video's waarvan ik de link gaf zei men dat het in twee richtingen was geprobeerd, met positief resultaat. Dat kan dus niet als het een optical illusion was.
De universiteiten waren o.m. (voor zover mijn geheugen werkt - want internet bestond toen nog niet)
Osaka, Leeds, Caltech en Dublin
Voor de rest wil ik het hier graag bij laten.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Caltech University heeft dit in de aanbieding.HenkM schreef:
De universiteiten waren o.m. (voor zover mijn geheugen werkt - want internet bestond toen nog niet)
Osaka, Leeds, Caltech en Dublin
.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Door een bos, geen horizon te zien. Grappig, dat dit in de literatuur juist beschreven wordt als voorwaarde voor een optische illusie en voor Henk juist een bewijs van geen optische illusie.HenkM schreef: door een bos, zonder horizon (dus), die (voor mij) volkomen horizontaal was en het was altijd overdag. (ik zeg niet eens: leek). m.a.w.: het kon voor mij geen optische illusie zijn.
Optical Illusion?
As mentioned above, most gravity roads have a slight grade either uphill or downhill without being very different in height. Furthermore, they are encountered on hills or mountains the circumferential environment of which while being pretty rich, it also hides the skyline. In short, they are the ideal places to mislead the human visual perception, leading it into optical illusions!
By this I mean that the human visual perception depends greatly on the background of each image. In particular, when ahead of us there is a road with a slight inclination, we perceive it as an uphill, a downhill or a plain by comparing it with its circumferential environment. When the background is missing, then it is almost impossible to estimate the inclination of any surface.
Moreover, when unexpected elements are found in the background, such as excessive tree inclination due to the extreme conditions that occur in the area (not a rare phenomenon), then our visual perception can also be compromised leading us to incorrect conclusions. In these cases, we usually have visual contact with the horizon which can be used as a safe benchmark to avoid the optical illusion. However, sometimes we cannot see the horizon, a phenomenon that usually occurs up on mountains or hills, creating thus optical illusions.
If you wonder why I have mentioned all the above is simply because most gravity roads are found in environments that tend to cause visual hallucinations. In these areas, the inclination of the road is so slight that makes the human eye perceive an uphill where in fact there is a downhill.
At this point, some people may think that human beings have a certain sense of balance which gives them the ability to identify the inclinations and therefore they should not be mistaken that way. Yet, since the earth inclination in these cases is infinitely small, the optical illusion can overcome the sense of balance.
http://www.metafysiko.org/index.php?mod ... read&id=67" onclick="window.open(this.href);return false;
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Gezichtsbedrog van een van de betere soorten.Henk-M schreef:Als je die 8, of 9, video's hebt gezien (er zijn er nog meer hoor) dan lijkt het dat deze mensen hetzelfde ervoeren als ik, mijn familie en mijn schoonfamilie, dan moet je toch vaststellen dat er op z'n minst iets merkwaardigs aan de hand is. Maar wat dan?
Niemand kan onder die betere soorten uit omdat ze met het gewone oog niet bedrogloos kunnen worden waargenomen.
Of nog erger als je machteloos tussen twee manieren van waarnemen heen en weer blijft hippen.
Of er soms maar eentje kan zien en pas zomaar na een maand pas weer.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Ik moet, helaas, bekennen dat ik in een spagaat terecht ben gekomen. Niet dat ik mijn 'sensatie' op welke manier dan ook wil bagatelliseren.
Wat is het geval:
Ik was vanmiddag bij Panorama Mesdag.
Als je dus van gezichts/ervaringsbedrog wil spreken, is dat een goed vertrekpunt.
Je gaat van een hel verlichte entree hal (met schilderijen van zijn familie) door een heel donker smal gangetje naar de wenteltrap (hier passen de ogen > hersenen zich meerdere malen aan). Vervolgens kom je in een redelijk verlichte (afhankelijk van het weer buiten, maar dat zie je niet. Je wordt geheel omsloten door het oude Scheveningen. Je hersenen vertellen je dat het panorama voor je op tenminste 100 meter ligt. (dit werd door de suppoost verteld)
We hebben de suppoost gevraagd de 'klomp' te laten zien. Voor hen die dit niet weten:
Tussen waar je staat, en het eerst volgende gebouw (hersenen> 100m) ligt een klomp in 't zand. Een reusachtig ding.
Deze meneer klom over de railing, liep het duin/zand af naar die klomp. (voor het gevoel op 50 m, dus)
Bij terugkomst, met de klomp, blijkt het een gewoon maatje 36 te zijn. Vrij klein, dus.
Hij bracht hem terug, en weer leek de klomp reusachtig te zijn.
De werkelijke afstand tot de klomp was 12m, de afstand tot het (schilder) doek 14.
Dat was gewoon niet waar te nemen (door het hersen bedrog).
waarom vertel ik dit nu allemaal, want velen van jullie kennen dit wellicht al:
het laat (eenvoudig) zien hoe de hersenen voor de gek kunnen worden gehouden (door de natuur, door de hersenen (plaatjes-geheugen?).
Het betekent ook dat ik me de komende jaren (zolang ik me dit zal kunnen herinneren) ga inspannen om dat stukje weg weer te zien (en dan moet ik geen waterpas vergeten)
Wat is het geval:
Ik was vanmiddag bij Panorama Mesdag.
Als je dus van gezichts/ervaringsbedrog wil spreken, is dat een goed vertrekpunt.
Je gaat van een hel verlichte entree hal (met schilderijen van zijn familie) door een heel donker smal gangetje naar de wenteltrap (hier passen de ogen > hersenen zich meerdere malen aan). Vervolgens kom je in een redelijk verlichte (afhankelijk van het weer buiten, maar dat zie je niet. Je wordt geheel omsloten door het oude Scheveningen. Je hersenen vertellen je dat het panorama voor je op tenminste 100 meter ligt. (dit werd door de suppoost verteld)
We hebben de suppoost gevraagd de 'klomp' te laten zien. Voor hen die dit niet weten:
Tussen waar je staat, en het eerst volgende gebouw (hersenen> 100m) ligt een klomp in 't zand. Een reusachtig ding.
Deze meneer klom over de railing, liep het duin/zand af naar die klomp. (voor het gevoel op 50 m, dus)
Bij terugkomst, met de klomp, blijkt het een gewoon maatje 36 te zijn. Vrij klein, dus.
Hij bracht hem terug, en weer leek de klomp reusachtig te zijn.
De werkelijke afstand tot de klomp was 12m, de afstand tot het (schilder) doek 14.
Dat was gewoon niet waar te nemen (door het hersen bedrog).
waarom vertel ik dit nu allemaal, want velen van jullie kennen dit wellicht al:
het laat (eenvoudig) zien hoe de hersenen voor de gek kunnen worden gehouden (door de natuur, door de hersenen (plaatjes-geheugen?).
Het betekent ook dat ik me de komende jaren (zolang ik me dit zal kunnen herinneren) ga inspannen om dat stukje weg weer te zien (en dan moet ik geen waterpas vergeten)
-
Jinny
Panoramo Mesdag is inderdaad prachtig, ik heb het ook ooit gezien.
Mijn hersenen registreerden het verschil wel overigens.
Mijn hersenen registreerden het verschil wel overigens.
Gezichtsbedrog, altijd leuk.
Zo lijkt dit beeld te bewegen

Zo lijkt dit beeld te bewegen
En bij deze zijn de vallen van A en B even grijs

-
Krautsjo
Je bedoelt waarschijnlijk "vlakken" in plaats van vallen al is deze zinsbegoocheling wel een zeer grote val om in te stappen als je niet beter zou weten en dus trappen we er allemaal in . Ik kan me in geen mogelijk onttrekken aan deze illusie, mijn hersens blijven maar een kant op gaan, terwijl ik dat met de meeste illusies toch niet echt heb .lanier schreef:En bij deze zijn de vallen van A en B even grijs
@HenkM Zo ken ik u weer