De verklaring van occulte dingen...

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: De verklaring van occulte dingen...

Bericht door dikkemick »

Lucy schreef:Als ik effe iets tussendoor mag vragen: kent iemand misschien nog interessante boeken over dit onderwerp, van neutrale bronnen? Als ik erop google, kom ik namelijk niks tegen van wetenschappers die het echt neutraal bekijken enzo...
Heel misschien Pascal Boyer met "Religion explained" Hij behandelt niet alleen religie (ook bijgeloof en samenzweringscomplotten komen volgens mij aan bod).
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Lucy schreef:Als ik effe iets tussendoor mag vragen: kent iemand misschien nog interessante boeken over dit onderwerp, van neutrale bronnen? Als ik erop google, kom ik namelijk niks tegen van wetenschappers die het echt neutraal bekijken enzo...
Die ga je niet vinden. Wetenschappers zijn,bijna per definitie, avers bij occulte aangelegenheden.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Wiki:
Occultisme is een verzamelbegrip voor verschillende praktijken en rituelen die zijn gebaseerd op veronderstelde esoterische kennis, gericht op de werking en beïnvloeding van transcendente (buitenzintuiglijke, bovennatuurlijke) krachten. Het woord occultisme komt van het Latijn occultus, dat verborgen betekent. Hoewel occulte kennis in oude tijden inderdaad verborgen (geheim) werd gehouden, heeft deze verborgenheid tegenwoordig vooral betrekking op de diepe geestelijke veronderstelde werkelijkheid die niet kan worden begrepen met het materialistisch ingestelde verstandelijke denken, dat ten grondslag ligt aan de moderne natuurwetenschappen.
Het occulte kan per definitie niet bestudeerd worden door de wetenschap, anders is het niet occult meer.

Vergelijk het met een missing link in de evolutie theorie. De moment dat je zoiets vindt is het niet meer missing meer en kunnen creationisten dus blijven roepen dat er geen missing links bestaan. Idem hier, het occulte gaat over zaken waartoe geen enkele indicatie bestaat dat ze werkelijk bestaan. Dit per definitie: occult wil zeggen verborgen of niet vatbaar.

Hoe ga je nu als wetenschappers iets bestuderen dat met geen mogelijkheid te observeren valt. Mensen op hun woord geloven dat zij occulte krachten hebben? (terwijl ze er meestal zeer goed aan verdienen)

1 miljoen euro voor diegene die (volgens zijn eigen gekozen test) kan aantonen dat hij of zij paranormale gaven heeft. En blijkbaar wil niemand dat miljoen gaan ophalen. Zegt genoeg volgens mij.

Edit; misschien nog even duidelijk maken dat er bij het occulte niets te verklaren valt. Sommige mensen denken vaak dat omdat de wetenschap iets niet kan verklaren, zij er automatisch van uitgaat dat het niet bestaat. Fout dus!

De lijst van zaken die de wetenschap kan verklaren is niets vergeleken met de lijst van zaken die zij niet kan verklaren. Tijd, oorsprong heelal, donkere materie, abiogenese, oorsprong energie, Multi versa, zwarte gaten, zwaartekracht, ...

Moest wetenschap denken dat zij alles kan verklaren noemde het geschiedenis.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Op Skepsis staat een boekenlijst over dergelijke onderwerpen.
Over helderziendheid is m.n. het boek van Boerstoel verhelderend. En gratis te downloaden.

Occultisme omvat vele onderwerpen. Of er een boek is dat ze allemaal behandelt en beoordeelt is mij niet bekend.
In het Engels is er wel het één en ander.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Vilaine schreef:Op Skepsis staat een boekenlijst over dergelijke onderwerpen.
Over helderziendheid is m.n. het boek van Boerstoel verhelderend. En gratis te downloaden.

Occultisme omvat vele onderwerpen. Of er een boek is dat ze allemaal behandelt en beoordeelt is mij niet bekend.
Lucy vroeg naar neutrale, wetenschappelijke benadering. Op Skepsis vind je die ook niet.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Lucy,

Er zijn hordes mensen die een hekel hebben aan gewone nuchtere verklaringen en die zo lang mogelijk buiten de deur houden.

Als je daar belangstelling voor hebt dan kan je beter zoeken op parapsychologie dan op occult.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Parapsychologie schreef:Met parapsychische verschijnselen - het onderwerp van de parapsychologie - worden de door levende wezens veroorzaakte verschijnselen bedoeld die niet verklaard kunnen worden door de natuurwetten en -krachten.[1] Wetenschappelijk gezien is parapsychologie omstreden: honderd jaar onderzoek met wetenschappelijke methodes heeft geen verifieerbare theorie of reproduceerbare resultaten opgeleverd
Testuitkomst HIER

Deze is de aanrader:
http://www.bol.com/nl/p/parapsychologie ... 005095487/" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

HenkM schreef:
Vilaine schreef:Op Skepsis staat een boekenlijst over dergelijke onderwerpen.

Lucy vroeg naar neutrale, wetenschappelijke benadering. Op Skepsis vind je die ook niet.
Dat is nu de ellende. Er is niets zinnigs te schrijven pro occultisme. Alleen dat uit onderzoek blijkt, dat allerlei paranormale verschijnselen nooit aangetoond zijn. En als je dat schrijft, ben je dan niet neutraal? Ik meen zelfs, dat het boek van Boerenkamp een wetenschappelijke dissertatie is. Maar misschien is het inderdaad niet neutraal als de conclusie is, dat helderziendheid niet aangetoond is en het afwijzen van paranormale fenomenen een uiting is van een narrow mind.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Plaats reactie