heeck schreef: ↑05 jan 2024 15:33
OK,
Het zelf opgeroepen huiswerk zelf maar invullen, want anders . . . .
Als ik vragen zie, neig ik altijd tot een poging tot beantwoorden.
1) RECHTVAARDIGHEID
Wat valt er kwalijk te nemen als vrije wil een fictie is?
Ik heb dat uitgebreid aan de orde gesteld in een eerder topic in dit subforum.
verantwoordelijkheid is een onderdeel van onze pogingen ongewenst gedrag te voorkomen en gewenst gedrag te bevorderen.
2) RELIGIE
Voor het realiseren van de schepping heeft God toch een vrije wil nodig?
God is geen oorzaak, maar een gevolg, heeft geen fysieke kenmerken, (vrijwel) alle "goden" zijn fictieve personen. Die hebben geen andere kenmerken dan welke de verteller er aan geeft,
3) ONDERWIJS
Wat is onderwijs dan anders dan africhten?
Onderwijs is - mijn inziens op de eerst plaats het creëren van die vaardigheden, die in de samenleving nuttig worden geacht. voor die samenleving of voor de persoon zelf. Zoals kunnen lezen, kunnen schrijven, kunnen rekenen. Kunnen redeneren, en meer specifieke zaken al naar gelang de plaats die men (Waarschijnlijk) in de samenleving zal innemen. Ik ben zeer geïnteresseerd in andere algemene vaardigheden die ik niet heb genoemd, maar waarover we het al dan niet eens kunnen worden.
4) AFSTRAFFEN
Hoe voorkom je ongewenst gedrag van anderen en jezelf zonder tot wraak te vervallen?
Wederom verwijs ik naar het onderwerp
verantwoordelijkheid
5) EXCUSES
Voor wat als spijt nergens op kan slaan?
Excuses zijn beweringen dat men niet geheel en al verantwoordelijk moet worden gehouden, maar dat er oorzaken zijn geweest, die tot jouw tot gedrag hebben geleid. Spijt over een daad, houdt in dat je vindt dat het wenselijk zou zijn geweest als je die daad niet of heel anders had verricht. Het slaat dus wel degelijk ergens op. Overigens is het mogelijk om excuses te maken, maar geen spijt te hebben, of om spijt te hebben, maar geen excuses te maken. Excuses gaan over de oorzaken van het gedrag (doorgaans in het verleden), spijt over de mogelijkheid om gedrag te stimuleren of te ontmoedigen. (vooral met het oog op de toekomst. Veelal worden excuses gebruikt om verantwoordelijkheid te ontlopen. Wie spijt heeft, neemt in feite enige verantwoordelijkheid op zich.