In de reactie waarop je reageert sprak ik overduidelijk ("giswerk" etc.) van IQ in een figuurlijke zin. Immers: intelligentiemeting en het begrip IQ stammen uit de 20e eeuw. Met "gemiddeld IQ rond de 100" doel ik daarom op een bevolking die vergelijkbaar is met die van het huidige Nederland. Een volk dat een flinke hoeveelheid mensen met een IQ van 120 en hoger voortbrengt ("vwo'ers"), zodat er een voortdurende aanvulling is van potentiële wetenschappers, wiskundigen, rechtsgeleerden, architecten etc. Deze mensen zijn nodig voor het ontwikkelen en in stand houden van wat we in het algemeen bedoelen met het woord "beschaving". Als je kijkt naar de archeologische vondsten van Harappa en Mohenjo-Daro, steden die gebouwd zijn op basis van een vooraf ontworpen plattegrond, met riolering, kruispunten etc., dan is het aannemelijk dat dit niet het werk was van bosjesmannen maar van mensen met "minstens hbo werk- en denkniveau". Dus naar hedendaagse maatstaven een gemiddeld IQ van 100 of hoger.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑22 mei 2021 12:48 Je weet gewoon niet waar je het over hebt.
Ga nu eerst eens echt bestuderen wat IQ is, want met dit soort gekreet komt niemand iets verder.
"Verval Westerse beschaving?"
Moderator: Moderators
Re: "Verval Westerse beschaving?"
Nihil est sine ratio.
Criminaliteit is een breed begrip, uiteenlopend van winkeldiefstal tot miljoenenfraude. Voor fraude en het onderhouden van een crimineel netwerk is in het algemeen een hoge intelligentie vereist. Denk aan de (al eerder genoemde) Italiaanse mafia, de Joods-Amerikaanse mafia en een soortgelijk netwerk opererend in Rusland en Israël.appelfflap schreef: ↑22 mei 2021 13:20 of is er volgnes jou een link tussen criminaliteit, huidskleur en iq?
Sorry hoor, maar je opmerkingen beginnen steeds kinderachtiger te worden (waarom kom je nu alweer met huidskleur aanzetten?), dus ik zal ze ook in toenemende mate gaan negeren.
Nihil est sine ratio.
-
appelfflap
- Banned
ik reageerde er gewoon op dat een iq-test niet wereldwijd toepasbaar is, laat staan dat je iets met die resultaten kunt doen.
voor de rest ben ik gewoon ingegaan op wat je daarna aanhaalde, bv dingen rond criminaliteit.
bv je verwijzing naar black lives matter, houdt natuurlijk geen steek
nu speel je op de man en dat is ook veelzeggend
Er zijn wat impulsieve criminaliteit betreft tenminste twee invalshoeken:
1) De waarschuwing in The Bell Curve, namelijk dat in een technologische, automatiserende samenleving de werkgelegenheid toeneemt voor mensen met een hoog IQ terwijl de werkgelegenheid afneemt voor mensen met een laag IQ. (Denk bijvoorbeeld aan de automatisering van MacDonalds.) Deze werkloze onderklasse die daardoor groeit, is een broedplaats voor allerlei sociale problemen waaronder straatcriminaliteit zoals zakkenrollen, winkeldiefstal, het overvallen van tankstations en nachtwinkels, impulsieve moord, verkrachting en andere vormen van geweld).
2) Een mogelijke correlatie tussen enerzijds intelligentie en anderzijds toekomstoriëntatie, impulscontrole en uitstel van behoeftebevrediging. "Researchers from Yale University looked at why there is a connection between delayed gratification and intelligence, concluding it has to do with a particular part of the brain, the anterior prefrontal cortex." (WebMD: Delayed Gratification & Intelligence Linked, 2008) Toekomstoriëntatie draagt bij aan de vastberadenheid om een opleiding af te maken en bepaalde drugs te vermijden. Toekomstoriëntatie kan bovendien een rol spelen bij hoe iemand reageert op een arrestatie: het is zeer onverstandig om weg te rennen, je te verzetten of de agent(en) aan te vallen. Het onderwerp toekomstoriëntatie komt ook aan bod in The Bell Curve, namelijk via de hypothese dat Euraziatische volkeren zich intensiever voor moesten bereiden op de lange winters.
1) De waarschuwing in The Bell Curve, namelijk dat in een technologische, automatiserende samenleving de werkgelegenheid toeneemt voor mensen met een hoog IQ terwijl de werkgelegenheid afneemt voor mensen met een laag IQ. (Denk bijvoorbeeld aan de automatisering van MacDonalds.) Deze werkloze onderklasse die daardoor groeit, is een broedplaats voor allerlei sociale problemen waaronder straatcriminaliteit zoals zakkenrollen, winkeldiefstal, het overvallen van tankstations en nachtwinkels, impulsieve moord, verkrachting en andere vormen van geweld).
2) Een mogelijke correlatie tussen enerzijds intelligentie en anderzijds toekomstoriëntatie, impulscontrole en uitstel van behoeftebevrediging. "Researchers from Yale University looked at why there is a connection between delayed gratification and intelligence, concluding it has to do with a particular part of the brain, the anterior prefrontal cortex." (WebMD: Delayed Gratification & Intelligence Linked, 2008) Toekomstoriëntatie draagt bij aan de vastberadenheid om een opleiding af te maken en bepaalde drugs te vermijden. Toekomstoriëntatie kan bovendien een rol spelen bij hoe iemand reageert op een arrestatie: het is zeer onverstandig om weg te rennen, je te verzetten of de agent(en) aan te vallen. Het onderwerp toekomstoriëntatie komt ook aan bod in The Bell Curve, namelijk via de hypothese dat Euraziatische volkeren zich intensiever voor moesten bereiden op de lange winters.
Laatst gewijzigd door Ivar op 22 mei 2021 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Nihil est sine ratio.
Ik zei al. Ik heb het gelezen of gehoord en zal er nog eens naar zoeken.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑22 mei 2021 12:44Daar zou ik maar niet zeker van zijn.
De Neanderthaler had weliswaar grotere hersenen dan wij, maar die waren wel anders in grootte verdeeld.
Met name deel waar we ons succes aan te danken zouden hebben, was bij hun nu net aanzienlijk kleiner.
https://www.scientias.nl/neanderthalers ... erne-mens/
1. Ze waren prima ouders;
2. Ze hadden seks met ons;
3. Ze begroeven hun doden;
4. Ze waren binnenhuisarchitecten;
5. Ze spraken mogelijk een eigen taal;
6. Ze kregen ook al kanker;
7. Ze hadden grote ogen;
8. Ze gebruikten medicijnen;
9. Ze maakten tekeningen;
10. Ze geloofden in leven na de dood.
Beschaving alom!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
De Arabieren waren een zeer hoog ontwikkeld volk (800-1100 AD) hetgeen o.a. ook blijkt uit onze algebra/astronomie (namen van sterren), medicijnen. Bagdad was het intellectuele centrum (IQ!) van de wereld. Islam (Imam Hamid al-Ghazali: 1058-1111)) heeft er destijds wat roet in het eten gegooid. Het hiervoor genoemde was nl. het werk van de duivel! Dit geweldige inzicht werkt door tot op de dag van vandaag.Ivar schreef: ↑22 mei 2021 12:05Een goede vraag, want daarmee keren we terug bij het oorspronkelijke topic. De westerse beschaving is voortgekomen uit een populatie met een gemiddeld IQ rond de 100 (giswerk, uiteraard, maar aannemelijk aangezien mensen als Newton en Kepler ongetwijfeld een IQ boven de 120 zullen hebben gehad). Het is ook aannemelijk dat er in de bloeiperiode van de Griekse, Egyptische, Iraanse, Indiase en Chinese beschavingen sprake was van een dergelijk gemiddeld IQ.
Het huidige IQ van Arabieren, Turken en Noord-Afrikanen zou gemiddeld rond de 85 liggen. Mogelijk was dat oorspronkelijk hoger en is dit de afgelopen 1500 jaar gedaald door neef-nichthuwelijken en vermenging met sub-Saharische Afrikanen. Zo hebben de hedendaagse Egyptenaren volgens een onderzoek uit 2017 tussen de 14 en 21% sub-Saharisch DNA.
Maar kijk dan naar Amerika.

Beschaving komt en gaat en zo ook IQ. Veel hangt af van omgevingsfactoren. Waarom zit geen van de kinderen van WimLex en Maxima op het VMBO?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ah, ik dacht dat je naar mijn eerdere opmerking daarover verwees. Ik had een paar dagen geleden iets geschreven over een tijdmachine, tien Neanderthalis kinderen en een mogelijke IQ score van 140.
Maar inderdaad, er verschijnen regelmatig artikelen waarin wordt benadrukt dat die Neanderthalers intelligenter waren dan we 50 geleden over hen dachten. Muziekinstrumenten en aerodynamische werpsperen: Scientists have shown that Neanderthals’ spears weren’t half bad, in capable hands.
Het is mogelijk, maar moeilijk te bewijzen, dat sommige hedendaagse sprookjes en religieuze gebruiken terug te voeren zijn tot de tradities van de Neanderthalers. De eenzame wolf (normaliter een groepsdier) in Roodkapje zou oorspronkelijk wel eens een holenbeer kunnen zijn geweest, een dier dat 24.000 jaar geleden is uitgestorven. Het gebruik van rode oker in grafrituelen was iets dat voorkwam bij zowel Neanderthalis als Homo sapiens: "The team also notes that the time frame of the use of ochre by Neanderthals now coincides with the earliest use of ochre by Homo sapiens in Africa."
Al is dat natuurlijk geen bewijs van zeer hoge intelligentie. Dat bewijs ontbreekt, helaas.
Nihil est sine ratio.
-
appelfflap
- Banned
maar klopt dat?
eten aan huis leveren is puur voor mensen met laag iq. 5j geleden bestond die job niet hé, geldt ook voor andere jobs. dankij de vergrijzing is er veel meer vraag naar poetsvrouwen en gezinshulpen. ook gene intellectueel zware jobs
in de afgelopen eeuwen hebben we al meerdere revoluties gezien op de arbeidsmarkt zonder dat tientallen procenten afvielen.
waarom zou dat nu plots anders zijn?
mensen met een hoog of laag iq? ik negeer de hele groep tussen 80 en 120 want dat is normaal, 95% vd mensheid.
blijft 5% over dat nog overblijft aan beide kanten vh spectrum.
punt 2? gene die wat je eigenlijk wil zeggen. Durf niet interpreteren want dan begrijp ik je uiteraard compleet verkeerd
Nou, volgens mij hangt beschaving meer met EQ dan met IQ samen.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Klopt. Maar de bekende namen uit die periode waren vooral afkomstig uit het toen recentelijk bekeerde Iran en Aghanistan. Of bijvoorbeeld uit Egypte, Tunesië etc.
De Romeinse keizer Philippus de Arabier (3e eeuw) kwam feitelijk uit Syrië, niet het hedendaagse Arabië.
Ja, diep triest. Daarom ben ik tegen thuisonderwijs. Het wordt namelijk veelvuldig misbruikt om kinderen het christendom (en allerlei complottheorieën) op te dringen.Maar kijk dan naar Amerika.
Combinatie van factoren, lijkt me.Waarom zit geen van de kinderen van WimLex en Maxima op het VMBO?
Nihil est sine ratio.
Het klopte in ieder geval in de afgelopen jaren, als we kijken naar opleidingsniveau (IQ gegevens zijn niet beschikbaar).
Forbes, 2012:
En The Washington Post, 2021:A new study from Georgetown University shows that the workers who have suffered the most are those with no more than a high school education. Not only did this group lose millions of jobs when the recession began, it has continued to stagnate or worse during the lackluster recovery. People who did not go to college lost 200,000 jobs from the beginning of 2010 to early 2012, according to the study.
Based on data collected by the Census Bureau and the Bureau of Labor Statistics, the study, by Georgetown’s Center on Education and the Workforce, divided the U.S. workforce of 140 million people into three groups: those who did not go to college, those with some college education or an associate’s degree and those with bachelor’s degrees or better. Since the recession hit in late 2007 until early 2012, the least-educated group lost a total of 5.8 million jobs, or 10%. The middle group with some college education lost far fewer jobs during the recession and those losses reversed almost completely by early 2012. In the group with the best education, there was no net job loss during the recession and the number of people who held jobs climbed 2.2 million, or 5%.
Current unemployment rates reflect the trend.
Nearly 4 million adult workers without college degrees have not found work again after losing their jobs in the pandemic. Only 199,000 adult workers with a bachelor’s degree or higher are in the same situation.
In March the overall economy added back 916,000 jobs. Only 7,000 went to workers with high school diplomas but no college degree.

Afbeeldingsbron hier.
Werkloosheid in het algemeen (meerdere oorzaken mogelijk):

Afbeeldingsbron hier.
Nihil est sine ratio.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Bepaalde punten zijn omstreden met name 10-.)dikkemick schreef: ↑22 mei 2021 15:52Ik zei al. Ik heb het gelezen of gehoord en zal er nog eens naar zoeken.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑22 mei 2021 12:44Daar zou ik maar niet zeker van zijn.
De Neanderthaler had weliswaar grotere hersenen dan wij, maar die waren wel anders in grootte verdeeld.
Met name deel waar we ons succes aan te danken zouden hebben, was bij hun nu net aanzienlijk kleiner.
https://www.scientias.nl/neanderthalers ... erne-mens/
1. Ze waren prima ouders;
2. Ze hadden seks met ons;
3. Ze begroeven hun doden;
4. Ze waren binnenhuisarchitecten;
5. Ze spraken mogelijk een eigen taal;
6. Ze kregen ook al kanker;
7. Ze hadden grote ogen;
8. Ze gebruikten medicijnen;
9. Ze maakten tekeningen;
10. Ze geloofden in leven na de dood.
Beschaving alom!
Maar ze hadden waarschijnlijk nog iets:
Ze waren net als wij zindelijk.
Dat is best het vermelden waard want de andere mensapen zijn dat niet.
(en je kunt ze niet zindelijk opvoeden)
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
-
appelfflap
- Banned
1) het pandemiejaar is natuurlijk niet echt representatief vrees ik.
2) zo'n evolutie moet je over langere termijn bekijken. de industriële revolutie was ook neit op 1 dag afgerond hé. de omslag naar de dienstensector idem.
Waarom zou de volgende revolutie plots anders zijn?
er verdwijnen jobs en er komen nieuwe bij, bv deliveroo en co
Ik heb je gegevens voorgelegd van 2007 tot 2021. Die wijzen allemaal in dezelfde algemene richting.appelfflap schreef: ↑22 mei 2021 17:30 1) het pandemiejaar is natuurlijk niet echt representatief vrees ik.
Toon het aan met grafieken, zoals ik heb gedaan. Je kunt nog zoveel uitzonderingen en hypothetische voorbeelden noemen, de algemene trend komt overeen met waar The Bell Curve voor heeft gewaarschuwd.er verdwijnen jobs en er komen nieuwe bij, bv deliveroo en co
Een hypothetische revolutie. Heeft geen zin om daarover te speculeren.Waarom zou de volgende revolutie plots anders zijn?
Nihil est sine ratio.
Ik beschik niet over zulke gedetailleerde kennis over IQ als sommigen hier, maar wat ik wel weet is dat het onderwerp politiek heel gevoelig ligt en er vanuit met name linkse hoek een taboe op is gelegd.
Dat blijkt ook uit diverse reacties in deze draad, bijvoorbeeld deze: "wetenschap misbruiken om uw racisme ten toon te kunnen spreiden, je bent niet de 1e".
Dit terwijl het niet om misbruik van wetenschap gaat maar om waarheidsvinding, hoe onaangenaam die waarheid soms ook is. Ik stel er prijs op naar een kort filmpje van Sam Harris (geen onbekende op dit forum, neem ik aan) te linken getiteld 'Sam Harris Drops the Red Pill on IQ'.
https://www.youtube.com/watch?v=KWwz6Xf4Zqw
Verschillen in gemiddeld IQ tussen etniciteiten zijn voor een groot deel genetisch bepaald (Harris spreekt van 50 tot 80%) zoals dat ook het geval is voor zoveel andere (lichamelijke) eigenschappen. Genetica en evolutieleer zijn te kwalificeren als zuiver wetenschappelijk, maar zodra de bevindingen niet stroken met het politiek correcte evangelie zijn de rapen gaar.
Dan staan er altijd wel activistische linkse pseudo-wetenschappers klaar om een rookgordijn op te trekken. De politisering van wetenschap (in ieder geval een aantal) is een van de grote problemen van deze tijd. Over verval gesproken...
Dat blijkt ook uit diverse reacties in deze draad, bijvoorbeeld deze: "wetenschap misbruiken om uw racisme ten toon te kunnen spreiden, je bent niet de 1e".
Dit terwijl het niet om misbruik van wetenschap gaat maar om waarheidsvinding, hoe onaangenaam die waarheid soms ook is. Ik stel er prijs op naar een kort filmpje van Sam Harris (geen onbekende op dit forum, neem ik aan) te linken getiteld 'Sam Harris Drops the Red Pill on IQ'.
https://www.youtube.com/watch?v=KWwz6Xf4Zqw
Verschillen in gemiddeld IQ tussen etniciteiten zijn voor een groot deel genetisch bepaald (Harris spreekt van 50 tot 80%) zoals dat ook het geval is voor zoveel andere (lichamelijke) eigenschappen. Genetica en evolutieleer zijn te kwalificeren als zuiver wetenschappelijk, maar zodra de bevindingen niet stroken met het politiek correcte evangelie zijn de rapen gaar.
Dan staan er altijd wel activistische linkse pseudo-wetenschappers klaar om een rookgordijn op te trekken. De politisering van wetenschap (in ieder geval een aantal) is een van de grote problemen van deze tijd. Over verval gesproken...