axxyanus schreef: ↑01 mei 2024 16:42
Maar als iedereen elkaar begrijpt, dan is er toch een voldoende eenduidige definitie?
Als iedereen het begrijpt: inderdaad. Alleen begrijpt niet iedereen het.
Daarom al dat gesteggel over wanen en waanideeën.
Waarom kom jij er dan tussen om de definite die jij verkiest op te dringen?
Kom met een betere en ik ga daar onmiddelijk in mee. (Wel goed onderbouwd graag).
Ik ben het volledig eens dat we moeten proberen tot een concensus te komen over het woordgebruik tijdens een gedachtenwisseling maar daarom moet dat niet specifiek het woordgebruik zijn dat jij in gedachten hebt.
Klopt. Daarom nogmaals: kom met het juiste woordgebruik, zodat de discussie zuiver en
‘to the point’ kan blijven
Als de rest het woord "waan" gebruikt in de betekenis van dwaling of gedachte die niet overeenkomt met de werkelijkheid, en iedereen elkaar daarin begrijpt dan zie ik daar geen probleem in.
Maar niet iedereen ziet dat zo. Er zijn er op dit forum die het woord in de medische betekenis zien en daarom afgehaakt zijn.
Juist doordat het enerzijds als een heel gewoon woord en in allerlei staande uitdrukkingen gebruikt wordt en anderzijds een medische term is die een specifiek medisch probleem aanduidt is de term niet eenduidig. Zij maakt van gelovigen patiënten, wat zij niet zijn.
Waarom wil jij dan dat we hier het medisch jargon gaan hanteren?
Ik wil juist
niet dat we medisch jargon hanteren.
Ik wil dat we religie en de vraag of die bestreden moet worden bespreken.. Dat lukt niet als een deel van de deelnemers religie als een medisch probleem definieert.
Bewijs?
We zijn er nu al 12 pagina’s over aan het bekvechten zonder aan die centrale vraag toe te komen.
Neen, jij hamerde niet op een eenduidige definitie. Jij hamerde op de definitie die jouw voorkeur had. De definitie die anderen hanteerden was eenduidig genoeg opdat zij elkaar konden verstaan.
De definitie die anderen hanteerden was
niet eenduidig genoeg. Mogelijk dat zij elkaar verstonden, maar zij veegden twee volkomen verschillende fenomenen, een
handeling (discriminatie) en een
denkbeeld racisme, op één hoop. Zo kom je nergens
Discriminatie, ook als het om de huidskleur gaat, is een
handeling. Een
manier van doen die als kwetsend
ervaren wordt en door meerdere motievn
‘getriggerd '
kan worden.
Racisme is een
denkbeeld, een theorie, een gedachtengang die sommige mensen hebben en die discriminatie
kan ‘triggeren’. Dat is Iets volkomen anders.
Leuke observatie: Het valt op dat bij de berichtgeving van bijv. de NOS, maar ook elders, het woord ‘racisme’ niet meet gebruikt wordt. Men heeft het nu over "discriminatie". Soms aangevuld met "om huidskleur".
Maar we zijn nu wel erg ver van de centrale vraag afgedwaald.
Mijn indruk is dat beginnen over de juiste betekenis van woorden, eerder een gedachtenwisseling zal doen verzanden dan dat het dat verzanden zal vermeiden. Proberen te begrijpen wat de ander nu juist probeert over te brengen ook al verwoordt hij daarbij de zaken op een manier die vreemd of zelfs pijnlijk overkomt, lijkt me vruchtbaarder dan proberen anderen jouw woordgebruik op te dringen.
Ik begin er niet over.
Ik constateer het misverstand. Ik zie dat de discussie in allerlei doolhoven aan het verdwalen is en probeer die dan weer op het juiste spoor te zetten.
Je zou misschien je reacties op dit forum kunnen heroverwegen in het licht van je eigen onderschrift.