Is er leven na de dood ?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

bad_religion schreef:Hé Tamara ben je klaar met jezelf te beklagen, er staan nog wat wat vragen voor je op de vorige pagina.....of ben je weer bezig met de achterdeur tactiek...
Via de achterdeur naar binnen. Zelfs in het afscheid nemen ben je (tamara) niet geloofwaardig. Is het leven één grote leugen voor je geworden. Ben je al zover heen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Je blijft je verbazen hier..

Het gaat mij om "de leugen" BR. Je kunt niet stellen dat "iets" een leugen is omdat het nog niet onderzocht is, niet te onderzoeken is, of omdat het slechts op overtuiging is gebaseerd, en er derhalve nog geen bewijslast voorhanden is die het tegendeel bewijst.

Een planeet die nog niet ontdekt is is daarom nog geen leugen..het bestaan/de aanwezigheid van "iets" is niet afhankelijk van of de wetenschap het wel of niet onderzocht heeft. Dit staat er los van.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Maar tamara, het ìs al onderzocht.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Tamara schreef:Je blijft je verbazen hier..

Het gaat mij om "de leugen" BR. Je kunt niet stellen dat "iets" een leugen is omdat het nog niet onderzocht is, niet te onderzoeken is, of omdat het slechts op overtuiging is gebaseerd, en er derhalve nog geen bewijslast voorhanden is die het tegendeel bewijst.

Een planeet die nog niet ontdekt is is daarom nog geen leugen..het bestaan/de aanwezigheid van "iets" is niet afhankelijk van of de wetenschap het wel of niet onderzocht heeft. Dit staat er los van.
Tamara, als je de moeite had genomen om mijn berichten te lezen had je misschien het onderscheid gezien dat ik maakt tussen een god, die van te voren ondefinieerbaar wordt geacht, en een hypothese. En een hypothese is nog steeds geen waarheid, dat is het pas als er bewijzen voor zijn.

Voor de rest, lees het nog maar een keer goed door, ik krijg het gevoel dat je er aardig onderuit wil kruipen.
stropke
Geregelde verschijning

Bericht door stropke »

Deadline schreef:
Tamara schreef:
Een waarheid die gebaseerd is op overleveringen, culturele baggage en toeval is dat een waarheid
‘Wie sceptisch tegenover een bepaalde verzameling overtuigingen staat, gelooft in feite waarachtig in een andere verzameling overtuigingen.’

Komt hiervan: http://www.geloofenwetenschap.nl/joomla ... heisme.doc

Simpel, maar helder..
Tamara,

hetgeen ik in mijn posting hierboven ergens (met het citaat van Dick Swaab) is allesbehalve een overtuiging. Zo werkt ons lichaam nu eenmaal! Het is een feit dat bij zuurstof tekort in de hersenen iemand gaat hallicuneren en er beelden verschijnen op het netvlies van tunnels e.d. . Hiermee kunnen de bijna-dood ervaringen verklaard worden.

Stel je gelooft dat het waar is van die bijna-dood ervaring, dan moet je dus ook consequent zijn en geloven dat je dromen de waarheid zijn. Want het bevindt zich op hetzelfde niveau als dromen.

Nogmaals wetenschap is GEEN overtuiging. Het zijn feiten. Anders zouden jij en ik nu niet met elkaar kunnen discusiëren via het internet. Wetenschap bestaat uit een verzameling onweerlegbare feiten. Als je dat niet gelooft stap dan vanaf vandaag ook maar niet meer in je auto en zet je tv, computer, radio, enz, enz uit. Wanneer leren jullie hyprocriete gelovigen nou eens dat alles wat jullie nu gebruiken het gelijk van de wetenschap aantoont? Als de wetenschap niet klopt zou het toch niet werken of wel soms?

En nog wat de wetenschap heeft ook het ongelijk van geloof bewezen door de vaststelling dat niet de aarde het middelpunt is van ons zonnestelsel, maar de zon. Een opvatting die door het geloof werd verkondigd (wat inderdaad een overtuiging was), dat de zon om de aarde draaide, werd van tafel geveegd met onweerlegbare feiten. Hoe verklaar je dat verhaal Tamara?
Ondervinding is het beste bewijs. Ik hoop dat ge het dan nog kunt navertellen hier. Dat meen ik serieus. Je reactie bewijst weer eens dat Jezus die het vertelde over de rijke en Lazarus gelijk had. Zelfs al zou er iemand uit de dood terug keren, men zou het niet geloven, men zou zich niet laten gezeggen.
Het is een wilskwestie omdat ge de gevolgen niet wil accepteren. Die cadioloog dacht ook aan hallucinaties enz tot nader onderzoek. Toe klopte het niet met de getuigenis en ervaring van de patient want diens ervaring en beleving voldeed niet aan de wetenschappelijke feiten omtrent hallucinaties.
En mijn kortsluiting heeft 4u geduurd. Hoe verklaar je die want na 4 min ben je dood. Maar discussieren heeftgeen zin als ge niet wil erkennen.
Ik wil je wel eens horen als ge het meemaakt wat ik je eigelijk niet toewens.
Maar soms denk ik wel eens: wacht maar tot ge ervoor staaat en met de hoop dat ge kunt navertellen wat ge ervaren hebt. Soms ist nodig dat een mens die schrik reactie krijgt om eens over het leven enz te denken.
Mijn ervaring was geen invulling van wishfull thinking wqant toen het gebeurde wist ik ook niet wat me overkwam, totdat ik na 4u weer trug was. Toen wist ik het donders goed.Was mijn eerste gedacht weer: dit is dus doodgaan.
Men hoeft me dus nooit meer te vertellen dat het dan over en uit is.
Soms is dat spreekwoord al te waar: wie niet horen wil moet voelen.

PS: er bestaat het waargebeurde verhaal op film van nog een andere arts die er overdacht als gij. Wel die heeft het ook ervaren na een zelfmoord poging. die dacht ook dat hij vanalles af was. Mooi niet, hij heeft het gelukkig overleefd.
De film heet: Back from Hell. Ik heb hem thuis liggen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo Stropke.

Het probleem is dat dergelijke verhalen anekdotisch zijn. Dit soort verhalen komen binnen allerlei religies voor; religies die contradictoir zijn aan elkaar.

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

skeptic schreef:
mysterieus2000 schreef: Die tientallen miljoenen slachtoffers waren niet nodig om een geloof te verspreiden. De slachtoffers die zijn gevallen uit naam van het christendom zijn gedaan uit valse naam.
Als "God" zou bestaan, had hij deze moordenaars wel een halt toegeroepen, al was het alleen om zijn goede christelijke naam te beschermen. Maar niets van dat alles!
Dan zijn we weer terug bij de vrije wil. Als jij boos bent op iemand en je geeft die iemand een draai rond zijn oren. Zou je dan willen dat God je zo gemaakt had dat je dit niet kon doen ? (als Hij zou bestaan natuurlijk :wink: )
mysterieus2000 schreef: Het is zeker niet de bedoeling om bevolkingsgroepen uit te roeien. Wel om het evangelie te verkondigen aan alle bevolkingsgroepen. Zelfs nog niet om hun cultuur te verwerpen gewoon omdat het anders is en zeker niet om ons als christenen beter te voelen omdat wij misschien beter onderwijs gekregen hebben.
Blijkbaar heeft dat tot nu toe niet zo gewerkt, het christendom is denk ik tot nu wel ongeveer de grootste cultuurmoordenaar, om van al die vermoorde ongelovigen maar niet te spreken.
Akkoord, Er wordt nauwlettend gekeken hoe christenen zich gedragen en dat is ook terecht omdat we een boodschap van goede moraal en liefde verkondigen. Spijtig genoeg falen we (als christenen) en doen we niet altijd het goede. Dit houdt ons ook nederig. (meestal dan toch)
[
quote="mysterieus2000"]
Alle volkeren en alle mensen zullen op dezelfde manier geconfronteerd worden met God. De genade waar Paulus over spreekt is voor alle mensen van alle tijden ook voor de Cromagnon.
En welke manier zal dat zijn, die van het verleden? Dan hebben we nog wel het één en ander te verwachten. :?[/quote]
Het boek openbaringen vertelt wel het een en ander over wat ons nog te wachten staat. Maar ik dacht meer aan het feit dat we allemaal ooit voor de troon van God zullen komen te staan. (Als we al dood zijn) Ik geloof dat God ieder mens eerlijk zal berechten en dat hij er geen plezier in heeft mensen voor eeuwig te laten branden. Dat wat er ook gebeurd het nooit bedoeld is uit wraak maar steeds de bedoeling is om iets beter te verkrijgen. Soms door de dood heen. Dat als een mens God ziet zoals Hij echt is de mens tot inkeer komt. Daarom heb ik vertrouwen in de toekomst.

Groetjes Daniella
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo Daniella.

Waarom heeft God het universum eigenlijk geschapen?

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

stropke schreef: En mijn kortsluiting heeft 4u geduurd. Hoe verklaar je die want na 4 min ben je dood. Maar discussieren heeftgeen zin als ge niet wil erkennen.
Beste Stropke,

Ik kan er geen touw aan vastknopen. Wil je misschien iets meer achtergrond informatie toevoegen. Wat verstaat gij/ge onder een kortsluiting.

Mvg,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

tjeerdo schreef:Ik kan er geen touw aan vastknopen. Wil je misschien iets meer achtergrond informatie toevoegen. Wat verstaat gij/ge onder een kortsluiting.
(Tijdelijke) afwezigheid van vitale levensfuncties. Hetgeen me in het geval van 4 uur eerder lijkt op een gevalletje slechte diagnose, zware hypothermie, of een stevige net-niet-lethale dosis fugu. Ik betwijfel stropkes lezing van het voorval daarom ten zeerste: zonder voorzorgsmaatregelen 4 uur medisch dood (dus afwezigheid van hersen- en hartaktiviteit) en dan weer ontwaken zonder aantoonbare hersenschade (toch?) zou wereldnieuws zijn geweest. Het lukt een beetje met proefdieren (zie dit preview of dit verslag) maar zoals je ziet vereist dat nogal wat voorbereiding en een behoorlijke afkoeling van het lichaam. Ik kan ook verder geen artikelen in de Medline database vinden die dit voorval beschrijven. (Hetgeen niet zo héél veel zegt, maar ik in dit geval toch zou hebben verwacht.)

Wonderbaarlijke claims vragen om wonderbaarlijk bewijs, dus ik vrees dat stropke met beide billen bloot moet. Dat heeft niets met geloof te maken; wel met kritisch naar claims kijken. Maar ik vrees dat dit zal worden uitgelegd als 'niet willen geloven' en dus dat stropke er het zwijgen toe doet. Inderdaad: ik wil niet geloven, ik wil weten.
Laatst gewijzigd door cymric op 07 jul 2006 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

stropke schreef: En mijn kortsluiting heeft 4u geduurd. Hoe verklaar je die want na 4 min ben je dood. Maar discussieren heeftgeen zin als ge niet wil erkennen.
Stropke,

het is best goed mogelijk dat je vier uur elders was. Het is niet altijd zo dat de dood direct intreed. Je raakte ongetwijfeld in een coma en wanneer men in een coma raakt zal de zuurstof toevoer naar de hersenen langzaam afnemen. Zo ontstaat geleidelijk aan de hallicunatie. Het is allemaal heel logisch te verklaren, er zijn immers veel gevallen bekend waarbij omstanders van mensen die in coma raken denken dat degene in coma dood is. Hier zorgt een zwaar vertraagde hartslag voor. Dit is er tevens de reden voor dat de toevoer van zuurstof naar de hersenen op een gegeven moment zodanig gering is dat de hallicunaties intreden.

Wees nu maar blij dat je het overleefd hebt, dat lijkt mij een veel belangrijker zaak. Want al was je echt gestorven, had je op een gegeven moment niks dan zwart meer gezien, dit vanwege het feit dat de hersenen niet meer werken als er geen zuurstof meer naartoe gaat. Sterker nog je had helemaal niks meer kunnen ervaren. Dood is dood, het einde, finito, exit.

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

Devious schreef:Hallo Daniella.

Waarom heeft God het universum eigenlijk geschapen?

Vriendelijke groet...
Hallo Devious,

Hier moest is eens goed overnadenken wat ik zou antwoorden :wink:
Tenslotte heeft God dit niet in een droom aan mij geopenbaard.

Ik denk dat het antwoord eigenlijk simpel is. God heeft dingen geschapen omdat Hij relaties wil met schepselen, gebaseerd op liefde. Die schepselen moeten ergens verblijven => het universum.

De bijbel spreekt over de aarde als een plaats voor schepselen en over verschillende hemelen. Welke schepselen er allemaal zijn dat weet ik niet en waar die hemelen zich verbinden dat weet ik ook niet.

Had jij zelf hier ook een antwoord op, ongetwijfeld anders had je die vraag niet gesteld hé ?

Groetjes Daniella
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

mysterieus2000 schreef:Ik denk dat het antwoord eigenlijk simpel is. God heeft dingen geschapen omdat Hij relaties wil met schepselen, gebaseerd op liefde. Die schepselen moeten ergens verblijven => het universum.
Deze redenering is incompleet, want het verlegt de vraag alleen maar naar waarom God relaties wil met schepselen op basis van liefde---en daar blijf je het antwoord schuldig op. Met andere woorden, je hebt geen antwoord gegeven op Devious' vraag.

Verder heb ik een tegenvraagje voor je, dat je hier kunt vinden.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Ik denk om het volgende:

Ef. 1: 8-10 Hij heeft ons in al zijn wijsheid en inzicht dit mysterie onthuld: zijn voornemen om met Christus de voltooiing van de tijd te verwezenlijken en zijn besluit om alles in de hemel en op aarde onder een hoofd bijeen te brengen, onder Christus.

Die dus, denk ik.
australnaut

Bericht door australnaut »

mysterieus2000 schreef: Ik denk dat het antwoord eigenlijk simpel is. God heeft dingen geschapen omdat Hij relaties wil met schepselen, gebaseerd op liefde. Die schepselen moeten ergens verblijven => het universum.
Dus een soort dierentuin omdat ie zich ging vervelen?

austral
Plaats reactie