Dan horen godsdienstwetenschappen, wijsbegeerte/filosofie, moraalwetenschappen, ... volgens jouw redenering niet thuis op een academische instelling. Ik dacht nochtans dat het wel noodzakelijk is om ook deze takken te kennen als je geschiedkundige feiten wilt begrijpen?Achnaton schreef:Die site slaagt erin dat slechte zaken mooi worden verpakt het is toch de meer geinterpreteerde westerse voorstelling dan de praktische maar daarbij moet ik wel zeggen dat mijn persoonlijke mening is dat religie eigenlijk sowieso niet op academische instellingen thuishoort.
By the way: heb je de teksten goed gelezen? Er wordt wel degelijk verwezen naar de hedendaagse toepassingen. Zowel bij de heer De Ley als bij mevrouw Bogaert.
Volgens de regels van de islam mag een moslima NIET worden gedwongen. Zij moet uit vrije wil en naar eigen keuze een man kiezen. Dat de tradities hier in in de fout gaan evenals de druk van de ouders/familie is een andere zaak. In België zijn er heel wat moslima's die hun vrouwelijke geloofsgenoten tegen dergelijke misbruiken in bescherming (proberen te) nemen.Achnaton schreef:Vraagje: weet je wel dat een moslima niet zo maar een man kan uitzoeken (denk aan de continue stroom vliegtuigen met partners uit landen waar de "juiste" religie wel beleid word.)ze is verplicht een moslim man te trouwen, waarom kom je dan met zo'n onnozel tegenvoorbeeld?
Het is wel zo dat de koran stelt dat een moslimman met een niet-moslimvrouw mag huwen omdat wordt veronderstelt dat hij als gezinshoofd de kinderen tot goede moslims zal opvoeden. Een moslima trouwt dus beter niet met een niet-moslimman want de niet-moslimman kan als gezinshoofd niet garanderen dat hij de kinderen tot goede moslims zal opvoeden. Maar die denkwijze kom je net zo goed bij orthodox denkende christenen en joden tegen. Ik heb het dan wel over de orthodoxen niet over de ruimdenkenden.
Ik bagatelliseer helemaal niet. Het islamisme is een probleem. In de eerste plaats voor de moslims zelf. Er zijn echter nog veel ernstiger problemen zoals het toestaan van folteren in de V.S.A. Het toestaan van uitzonderingsrechtbanken in de V.S.A. De waanzin van de V.S.A.-president die denkt dat god hem riep om de wereld te ... en die dat ook ten uitvoer brengt. Het zich toeëigenen van de ruimte door de V.S.A. (jazeker!). Het opsplitsen van de huidige wereld in voor én tegen de V.S.A. zonder tussenweg. Het terugschroeven van de mensenrechten in ALLE Westerse landen. Het vermoorden van tegenstanders van Poetin in Rusland (de laatste mondige moedige journalisten werden vermoord). Het uitroeien van het Tsjetsjeense verzet. Om maar enkele te noemen.Achnaton schreef:Fijn, vraag me dan wel af waarom het op me overkomt dat je serieuze problemen bagatilliseerd.
Wat de islam betreft: ik vertrouw op de aanwezige roep naar verandering van de moslima's die ook gebruik maken van de ijtihad. Moslima's die meer en meer reageren op de moslimman die van hen strikte maagdelijkheid eist maar lekker vergeet dat de koran dit ook aan de man oplegt. Ook binnen de islam komt er meer en meer protest tegen de dubbele moraal. En precies dit protest wens ik te steunen omdat het de gehele samenleving ten goede komt.
Groetjes,
Lux.