Tegenstrijdig?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Plaats reactie
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Aha.

Je bent het dus met me eens dat die entiteit in de werkelijkheid onmogelijk kan bestaan? ( almachtigheid en alwetendheid samen, of almachtigheid op zich. Waarbij alwetendheid willoze creaties maakt )

Goed. Nu alleen Geloof nog duidelijk maken dat het niet kan ^^

Nu wordt het interessant. Bestaat deze dan wel in fantasie volgens jou? Want in de fantasie zou werkelijk alles mogelijk moeten zijn, maar gaan de regels dan nog wel op? Zoals het gegeven dat alwetendheid geen vrije wil toestaat?

Wat ik aan wou tonen aan het begin van deze topic is dat het onmogelijk is dat een almachtige & alwetende god bestaat. ( iets van de christenen onder ons liever niet onder ogen zien. )

En daarbij; of het nou wel of niet zou kunnen in de fantasie, heeft verder geen betrekking op de entiteit in werkelijkheid, dus in feite is de discussie al klaar:P Want we zijn het er allemaal ( exclusief Geloof ) over eens dat deze in werkelijkheid niet bestaat.

Hoe dan ook, het is toch leuk om hierover te discussieren :)
Laatst gewijzigd door Cabbage op 07 mei 2008 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Goh, wat ben jij snel van begrip zeg ..... :idea:
( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 2&start=81 )

In de fantasie kan alles bestaan wat wij ons voor kunnen stellen. De regels van de werkelijkheid gaan dan natuurlijk niet meer op. Maar je moet dan ook niet die fictieve gedachtenwereld gaan proberen te verenigen met de werkelijke wereld.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Ah, dan is het mij even ontgaan dat je redeneerde op basis van de fantasie.

Dan heb ik niets gezegd, excuses ^^ :oops:
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

In de fantasie kan alles bestaan wat wij ons voor kunnen stellen.
Kan jij je een oneindige aardbeiensmaak voorstellen?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Maar wat bedoel je precies met aarbeiensmaak, en indien deze eindig is; hoe stel je het einde van aarbeiensmaak voor? En wat is het begin?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Nou daar ga je dus al: je voorstellingsvermogen en dus je fantasie is niet oneindig maar net zo begrensd als je waarnemingsvermogen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Ik zeg ook niet dat ons voorstellingsvermogen oneindig is. Wel geloof ik dat onze fantasie meer kan voor stellen, dan onze zintuigen kunnen waarnemen. Wel zijn al die voorstelling natuurlijk gebaseert op waarnemingen en ervaringen. Oneindig is een woord en een begrip, en daarmee is volgens mij al bewezen dat de mens er een voorstelling bij heeft.

Ik schreef slechts dat alles wat in de fantasie kan bestaan, begrensd is door ons voorstellingsvermogen ("In de fantasie kan alles bestaan wat wij ons voor kunnen stellen.") Maar niet net zo als ons waarnemingsvermogen.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Sararje schreef:
In de fantasie kan alles bestaan wat wij ons voor kunnen stellen.
Kan jij je een oneindige aardbeiensmaak voorstellen?
ik zal nu maar niet gaan doordenken, he? :angel12:
komt deze discussie niet ten goede... want als ik eenmaal begin... kan ik ONEINDIG doorgaan... of zal er dan toch een eind aan bestaan? *swollow*
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Nee, Biajas, als ik had gewild dat je door moest denken, had ik geouwehoerd over een oneindige bananensmaak remember?
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Sararje schreef:Nee, Biajas, als ik had gewild dat je door moest denken, had ik geouwehoerd over een oneindige bananensmaak remember?
nee, aardbeien zijn hierover uitnodigender dan bananen hehheh 8)
maar als ik eraan zal beginnen kan het al niet oneindig zijn, dit alleen al vanwege het begin...
*een kloddertje roze hier... een kloddertje...*
Martha
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Ik denk dat daarmee alles wel gezegd is ^^

Totdat Geloof terugkomt om het tegendeel in de werkelijkheid te bewijzen.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

dat kan wel een paar maandjes duren, weer.
Martha
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

biajas schreef:dat kan wel een paar maandjes duren, weer.
Dat denk ik ook! Ik denk dat hij/zij even kwam buurten omdat zijn/haar forum bijna ter ziele is!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

lost and not found yet! schreef:
biajas schreef:dat kan wel een paar maandjes duren, weer.
Dat denk ik ook! Ik denk dat hij/zij even kwam buurten omdat zijn/haar forum bijna ter ziele is!
Welk forum, het Bartuzforum of een andere?
Wat mij wel opvalt is de afwezigheid van geloof bij het beantwoorden van diepgaande vragen. Het wordt weer even te heet onder de voeten, dus zijn we weer een tijdje absent zodat die nare vragen niet beantwoord hoeven te worden, in de hoop dat de FT-ers deze nare en ontzettend moeilijke vragen vergeten bij het volgend bezoekje.

Martha
Martha
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Jaja, Geloof gaat het moeilijk krijgen.

Deze moet door hem ook ook nog weerlegd worden;

De entiteit kan niet almachtig zijn, omdat hij zichzelf niet alwetend kan maken, en tegelijkertijd zijn almacht kan behouden. Omdat de ene eigenschap de ander voorrang moet geven.

( Voor Joe; Dat is in de Werkelijkheid he, niet in de fantasie, want daarin heb jij volkomen gelijk )
Plaats reactie