sola scriptura schreef: ik merk dat die discussie-adviesen puur strategisch zijn, en niet oprecht, niet van het hart.
Dat heb je dan verkeerd gemerkt. Ik wil graag dat er netjes en inhoudelijk gediscussieerd wordt, omdat dit de enige weg is om mensen te laten nadenken. Dat is een zaak die mij na aan het hart gaat. Het is mijn grootste wens dat mensen hier hun best voor doen. Het is jammer dat jij hier weer een duistere strategie in ziet.
ik vraag me af waar vaak de onderdrukte woede, bitterheid en aversie tegen christenen vandaan komt. soms met eigen opstakels, uit verleden, slechte ervaring met(nep) christen of kerk, opvoeding trots en ijdelheid enz enz
Ik voel totaal geen enkele onderdrukte woede, bitterheid, aversie etc,, tegen
christenen, wel tegen alle vormen van georganiseerd geloof, dat is een groot verschil. Jammer dat je dat niet ziet.
Voltaire zei het als volgt: '
'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen.'
Dat is een prachtig principe. Ik hoop dat ik hierin consequent zal zijn als de nood aan de man komt.
of occulte belasting.
Het is zo jammer dat je zulke a-priori oordelen velt over je discussiepartners. Waarom denk je zo slecht over mensen die anders denken dan jij. Ik voel geen spoortje haat tegenover iemand als jij. Mijn probleem is; hoe kan ik jou daarvan overtuigen? Hoe kan ik je ervan overtuigen dat ik geen demonisch geïnspireerde, en met haat vervulde, kille strateeg ben, die jou in het verderf wil storten. Zoals jij er waarschijnlijk van overtuigt bent dat Jezus Christus de oplossing is voor alle ellende in de wereld, zo ben ik er van overtuigt dat alleen de rede onze problemen kan oplossen.
Waarom kunnen we daar niet gewoon over debateren zonder slecht over elkaar te denken?
achter dat oppervlakkige vroomheid en schijn-respect merk ik vaak haat en dat komt al snel naar boven als het op discussie niveau lastig word.
Ik heb me nog nooit hatelijk gedragen tegen een christen. Scheer me niet over één kam met anderen die jou wellicht slecht behandeld hebben. Bovendien, het discussieniveau is hier nog nooit lastig geworden.
* Joh 15,18 Wanneer de wereld je haat, bedenk dan dat ze mij eerder haatte dan jullie
.
Ook Jezus haat ik niet. Of Jezus bestaan heeft weet ik niet. De bewijzen daarvoor zijn niet zo sterk. Met de Jezus uit de evangeliën heb ik eerder medelijden. Ik denk dat de man geestesziek was (nee, ik zeg dit niet omdat ik je wil kwetsen, dit is echt mijn mening), en beschouw het daarom als een gruwelijke misdaad dat de man is mishandeld en aan de paal is genageld.
. Joh 15,19 Als jullie bij de wereld zouden horen, zou ze jullie hebben liefgehad als iets van haarzelf, maar jullie horen niet bij haar, want ik heb jullie uit de wereld weggeroepen. Daarom haat ze jullie.
Ik durf te zweren op alles wat mij dierbaar is, dat ik niemand haat. Voor jou is dat niet te controleren, maar voor mij persoonlijk is dat het bewijs dat de bijbel geen gelijk heeft. Ik hoor bij de wereld; ik ben materialist, maar ik haat niemand.
Vriendelijke groet... (ja, ik meen het. )