TV-programma getiteld: "God bestaat niet"

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik vond de aflevering van deze week beter dan de vorige. De gast (ene Danzig?) had meer charisma dan die hersenonderzoeker van vorige week. Het was minder saai, en de sketches van Muntz waren erg provocerend, maar ook erg raak.
Ik benieuwd naar volgende week.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Hm ik heb die aflevering gemist.

Vanavond ga ik maar eens kijken of die .rm streams een beetje te kijken zijn qua kwaliteit.

Ach, iets is beter dan niets wat dat betreft.

Ben benieuwd!
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Devious schreef: Het was minder saai, en de sketches van Muntz waren erg provocerend, maar ook erg raak.
Ik benieuwd naar volgende week.
en wederom vond ik dat de sketches afbreuk deden aan het -goede, duidelijke, interessante - betoog.
Bart
Geregelde verschijning
Contacteer:

Stof

Bericht door Bart »

Een ander programma van de RVU is "Stof". In dit programma praat filosoof Bas Haring (auteur van "Kaas en de Evolutietheorie", "De IJzeren Wil") nuchter en luchtig over allerlei filosofische vragen. Ook het bestaan van goden komt nog aan de orde. Het is echt een leuk programma!

Zie voor meer info: http://www.rvu.nl/stof/site.html
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Volgende week komt er een rechtsgeleerde vertellen waarom religie uit de openbare sfeer verbannen zou moeten worden.

Ik ben benieuwd.

Deze aflevering die ik net gekeken heb was in ieder geval een stuk beter.
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

En wanneer komt er iemand vertellen over de schepping waar christenen in geloven? Of wat een moslim gelooft?

Ik kan het nog steeds niet begrijpen.. De eo heeft in hun programma's wel veel niet geloven( het is zelfsw zo dat de achterban gaat klagen dat er te veel ongelovige komen) en in het programma God bestaat niet waarvan je zou denkne dat ze meerderekanten bekijken doen ze dat niet...

Met die programma's van ed eo bedoel ik trouwens niet alleen zij gelooft zij niet maar ook bijvoorbeeld het elfde uur.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Hallo Eef,
eef schreef:En wanneer komt er iemand vertellen over de schepping waar christenen in geloven? Of wat een moslim gelooft?
Dat wat een christen gelooft, gezien door de ogen van een christen is vrij algemeen bekend. Dat wat een moslim gelooft is inderdaad nog niet zo breed verspreid als het evangelie :wink:
Een programma dat daarover zou gaan, zou inderdaad beter bij de EO passen.

In dit programma komt juist aan het licht, waarom mensen zijn gaan geloven. Hoe vond je de uitleg van de wetenschappers hierover?
C'est le ton qui fait la musique
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Ik zal je eerlijk zeggen, ik heb niet gekeken en ik ben het ook niet van plan om te doen. Maar ik lees er wel over en daardoor weet ik een beetje wat er in het programma te zien is. En het verbaats mij gewoon dat je met de titel een geloof afschilderd als niet waar maar dan komt er in dat programma niemand die daad werkelijk gelooft. Dat verbaasd mij gewoon. Die mensen zijn blijkbaar zou zeker van hun zelf en toch vindt er geen confrontatie plaats... Voor mij komt het over alsof ze er bang voor zijn. Misschien is dat wel niet maar zo komt het wel op mij over.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

eef schreef:Ik zal je eerlijk zeggen, ik heb niet gekeken en ik ben het ook niet van plan om te doen. Maar ik lees er wel over en daardoor weet ik een beetje wat er in het programma te zien is. En het verbaats mij gewoon dat je met de titel een geloof afschilderd als niet waar maar dan komt er in dat programma niemand die daad werkelijk gelooft. Dat verbaasd mij gewoon. Die mensen zijn blijkbaar zou zeker van hun zelf en toch vindt er geen confrontatie plaats... Voor mij komt het over alsof ze er bang voor zijn. Misschien is dat wel niet maar zo komt het wel op mij over.

Overigens. atheisten willen helemaal niet gered worden, ze kunnen zwemmen: "Kom ook in het water het is heerlijk, je moet er even doorheen!"
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Als ateïsten de eeuwigheid rond kunne zwemmen raad ik pieter van de hogeband e.d. maar ateïst meoten worden.. want die is kapot na een stuk zwemmen :wink:

Maar dan snap ik niet waraom ze het programma God bestaat niet noemen. Ze beweren veel zeidig te zijn maar de gene die God ervaart vragen ze niets. Dat vnd ik gewoon krom.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

eef schreef: En het verbaats mij gewoon dat je met de titel een geloof afschilderd als niet waar maar dan komt er in dat programma niemand die daad werkelijk gelooft. Dat verbaasd mij gewoon. Die mensen zijn blijkbaar zou zeker van hun zelf en toch vindt er geen confrontatie plaats... Voor mij komt het over alsof ze er bang voor zijn. Misschien is dat wel niet maar zo komt het wel op mij over.
a) Het geloof is nu toch wel voldoende gepropageert ?

b) Waarom zoekt een gelovige altijd de confrontatie ?

c) Waarom zou je bang voor iets of iemand zijn die een ideologie aanhangt dat vrijwel niet te verdedigen is, behalve door angst te zaaien met straf en eeuwig hellevuur ?
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

eef schreef: Maar dan snap ik niet waraom ze het programma God bestaat niet noemen. Ze beweren veel zeidig te zijn maar de gene die God ervaart vragen ze niets. Dat vnd ik gewoon krom.
Het programma gaat over waarom mensen geloven. Niet waarom niet gelovigen niet geloven, of wat mensen wel geloven.

Het programma is veelzijdig omdat de vraag 'waarom geloven mensen?' beantwoordt wordt door wetenschappers van verschillende achtergronden.

De eerste keer was het een neuroloog, afgelopen keer een psycholoog. De volgende keer een rechtsgeleerde.

Ik ga eens kijken naar dat programma genaamd "stof".
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

eef schreef: En het verbaats mij gewoon dat je met de titel een geloof afschilderd als niet waar maar dan komt er in dat programma niemand die daad werkelijk gelooft. Dat verbaasd mij gewoon. Die mensen zijn blijkbaar zou zeker van hun zelf en toch vindt er geen confrontatie plaats... Voor mij komt het over alsof ze er bang voor zijn. Misschien is dat wel niet maar zo komt het wel op mij over.
Je hebt gewoon een verkeerd beeld van dat programma, gelukkig is er eindelijk een programma die enig tegenwicht biedt tegen al het religieuze "geweld" op de televisie.
Het is tegenwoordig één en al religie op de TV, brrrrr. :shock:
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak »

Ik heb van de week de serie 'A brief history of disbelief' van Jonathan Miller, uitgezonden door BBC 4 weer eens gekeken. Die serie is veel serieuzer, en interessanter, dan de serie van de RVU. Het zou goed zijn als die serie eens door een Nederlands station zou worden uitgezonden.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

sjaakdaak schreef:Ik heb van de week de serie 'A brief history of disbelief' van Jonathan Miller, uitgezonden door BBC 4 weer eens gekeken. Die serie is veel serieuzer, en interessanter, dan de serie van de RVU. Het zou goed zijn als die serie eens door een Nederlands station zou worden uitgezonden.
Wat let je Sjaakdaak. Stuur een mailtje naar hoofd programmering van de VPRO. Of gewoon een brief. Want mensen die slapen moet je wakker maken.

Groeten.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie