En Allah zegt inderdaad dat het boek volmaakt is etc etc. Maar wij hebben wel een beperkt verstand en kunnen niet alles vatten. Ik geloof inderdaad dat Allah weet wat wij wel en niet aankunnen en daar later ook rekening mee houdt.
Allah zegt dat het boek duidelijk is. Het is een duidelijke, heldere boodschap. Er wordt 1000 keer herhaald wat voor de mensen van toen het breekpunt was: ze geloofden wel in Allah, maar ook in andere goden. Die mensen daar hadden 1000 verzen nodig, 23 jaar openbaring en allerlei wonderen, toegespitst op hun situatie en nog geloofden ze niet. De islam claimt een universele boodschap te zijn. Waarom staan er geen 1000 verzen toegespitst op onze 'breekpunten'? Evolutietheorie, de kwesties die ik noem. Voor mij is het probleem niet zozeer het toeschrijven van partners aan Allah, maar die kwesties! Blijkbaar kan Allah alleen maar uitleggen wat toen speelde? Snap je mijn punt? Verder wordt het sturen van boodschappers in de eigen taal in de Qur'aan een genade genoemd. Waar is dan de boodschapper in het Nederlands? Waarom noemt de Profeet alleen boodschappers uit die tijd, als zijn boodschap universeel is? Waarom grijpt hij dan niet terug op kennis over de rest van de wereld? Ik weet een heel logische verklaring hiervoor, maar die te noemen is voor moslims ketterij. Een logische verklaring kunnen ze zelf niet geven. Dan zeggen ze (met wat mij betreft een dooddoener): jij ongelovige, je wilt niet geloven, je bent niet oprecht. Dezelfde reden waarom Allah mij geen wonderen meer geeft, en de ongelovigen van toen ook niet: ze zijn niet oprecht, zegt de Profeet, ze willen er alleen mee spotten. Ik wil er niet mee spotten, ik ben oprecht, heb Allah 4 jaar lang gesmeekt om leiding en verduidelijking, en dit is het antwoord. Grote onduidelijkheid.
En ook wat je ongeloof betreft: ik heb je tekst niet goed gelezen. Sorry. Als jij niet meer gelooft, ligt dat exact waaraan? Aan je interpretatie van de tekst? Ik merk bij jou dat je intentie er wel is, maar dat je niet met de interpretaties van de teksten uit de voeten kan. Kijk, ik ben God natuurlijk niet, maar ik geloof dat hij exact weet waarom je welke keuze hebt gemaakt.
Als Allah rechtvaardig en barmhartig is, zoals Hij zelf zegt, houdt Hij daar ook rekening mee. Daarom kunnen wij nooit oordelen, we kunnen nooit precies weten wat in iemands hart speelt. Alleen God weet dat.
Als de boodschap al niet eenduidig is, en op vele manieren kan worden geinterpreteerd, hoe valt het mensen dan te verwijten dat ze een foute interpretatie kiezen? Het is toch uit de genade van Allah dat er een heldere richtlijn is gekomen. Dat is wat de Qur'aan en de Profeet zijn. Als die mij een compleet foutief beeld schetsen van hoe de aarde is gemaakt en wat de functie van sterren zijn, hoe kan ik er dan in geloven?
Volgens mij wordt er in de Islam gezegd: Allah leidt wie Hij wil. Dus niet: Allah houdt rekening met onze mitsen en maren, en met een variabele interpretatie van de Qur'aan. Als wij Hem niet gehoorzamen, dan ziet het er voor ons slecht uit. 'We hear and we obey'. Zo lees ik het althans. Ik dacht er ook zo over als jij, en dat heeft me nog een hele tijd binnen de islam gehouden. Maar de Qur'aan lezende, ben ik erop teruggekomen. Ik ben dan ook benieuwd waar uit de Qur'aan jij jou kijk hierop vandaan haalt.