Nausea schreef:In Mat 16 staat dat hij terug zou komen met zijn engelen en mensen belonen.
Heeft iemand in de bijbel melding gemaakt van UFO's of iets dergelijks? Nee, naar mijn weten niet voor zijn dood, wat hij wel beweert. wat Jezus hier bedoeld is dat engelen met een boodschap komen, en het evangelie op zich is al een blijde boodschap, maar ze komen dus ook met beloningen voor mensen, zoverre het in hun macjt staat of dat ze dor God zijn bemachtigd om bijvoorbeeld een wonder te verrichten. Ja, niet alle wonderen worden door Gods geest uitgevoerd. Jezus zei ook dat Gods rijk onzichtbaar is, en de geestenwerteld is onzichtbaar, maar wij die geloven kunnen ze wel 'zien' omdat we contact hebben met geesten. Waarschijnlijk is het voor jullie niet zichtbaar maar het is aanneembaar dat hij ook op de tijd na zijn dood doelde, wanneer engelen in zijn naam allerlei klusjes uitvoeren. Elk van de heiligen heeft namelijk (minstens) een engel die tot zijn dienst staat. Dus het is iets genuanceerder dan jij denkt. En dus spreekt Jezus in Mat 16 NIET over het einde van de wereld maar over de werkzaamheden van engelen, die overigens ons ook helepn om het evangelie te begrijpen. Dus is Mat 16 niet direct te koppelen aan Mat 24 omdat het over heel verschillende scenario's gaat
Je leest je bijbel maar slecht. Er klopt niets van je uitleg. Dit is de tekst van Mt. 16:
"27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij een ieder naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.
Hier spreekt Jezus over zijn eigen duidelijk voor iedereen zichtbare terugkomst; hij is namelijk
"bekleed met de stralende luister" van God zelf en
"in gezelschap van zijn engelen". Voorts zou deze komst zijn
"koninklijke heerschappij" moeten inluiden, waarbij
iedereen naar zijn daden beloond zal worden. De engelen delen voorts die beloningen helemaal niet uit, maar
Jezus zelf zal als rechter optreden en het oordeel over iedereen vellen, staat er. De tekst sluit exact aan op wat in het laatste hoofdstuk van het laatste bijbelboek (Openbaring 22:12) wordt gezegd, waar het ook over de wederkomst en de voleinding van de huidige wereld gaat. (
Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden.)
Je kan er dus echt niet omheen dat dit verwijst naar einde van deze wereldbedeling en de inluiding van de toekomende. Aangezien Jezus hier beweert dat sommigen van de discipelen tegen wie hij hier spreekt deze gebeurtenissen nog zouden meemaken valt het hele evangelie door de mand als een delusie.
Ik dacht dat we het over Paulus hadden? Paulus suggereerde iets, Jezus niet.
Ik heb al vele malen uitgelegd dat de verwachting van een spoedige komst van Jezus bij Paulus en de andere NT schrijvers enkel te verklaren is wanneer ze teruggaan op uitspraken van Jezus zelf. Zonder een basis van Jezus' eigen woorden zouden ze volkomen onverklaarbaar zijn.
Misschien moet ik de andere uitspraken in het NT eens voor je op een rijtje zetten, dan zie je dat ze
allemaal overeenkomen met Paulus' verwachting van een spoedige komst:
Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie:
sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt. (Jezus, Mt. 16:27,28)
Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is.
Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren. (Jezus, Mt. 24:33,34; Mc. 13:29,30)
Wat hier
nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël:
'Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitstorten. (Toespraak van Petrus op de eerste pinksterdag, Hand. 2:16-17)
Houdt moed, want de Heer zal
spoedig komen. (Jakobus 5:6)
Nog een heel korte tijd, dan komt hij die komen zal, hij blijft niet lang meer weg. (Hebr. 10:37)
Kinderen,
het laatste uur is aangebroken ... Dit wilde ik u schrijven over hen die u proberen te misleiden. (1 Johannes 2:18,26)
Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest. (1 Petrus 4:7)
Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er
binnenkort gebeuren moet ... Want
de tijd is nabij. (Openbaring van Johannes 1:1-3)
Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden. (Openb. 22:12)