Paulus vergiste zich...?!

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Nausea
Banned

Re: Paulus vergiste zich...?!

Bericht door Nausea »

Rereformed schreef:Aha, je hebt na enige weken dan toch eindelijk ingezien dat Jezus het over zijn wederkomst had.

Maar hij vertelde er toch echt bij dat de generatie tegen wie hij sprak het allemaal nog zou meemaken.
Beantwoord deze vraag: wie heeft beweerd dat het in de eerste eeuw zou gebeuren? God of mensen?
Wel, het was Jezus, dus zeg het zelf maar.
Integendeel. In Mat 16 staat dat hij terug zou komen met zijn engelen en mensen belonen. Dit staat ook in de bijbel:

‘Waarachtig, ik verzeker jullie,’ voegde hij eraan toe, ‘jullie zullen de hemel geopend zien, en de engelen van God zien omhooggaan en neerdalen naar de Mensenzoon.’ Joh 1:51

Heeft iemand in de bijbel melding gemaakt van UFO's of iets dergelijks? Nee, naar mijn weten niet voor zijn dood, wat hij wel beweert. wat Jezus hier bedoeld is dat engelen met een boodschap komen, en het evangelie op zich is al een blijde boodschap, maar ze komen dus ook met beloningen voor mensen, zoverre het in hun macjt staat of dat ze dor God zijn bemachtigd om bijvoorbeeld een wonder te verrichten. Ja, niet alle wonderen worden door Gods geest uitgevoerd. Jezus zei ook dat Gods rijk onzichtbaar is, en de geestenwerteld is onzichtbaar, maar wij die geloven kunnen ze wel 'zien' omdat we contact hebben met geesten. Waarschijnlijk is het voor jullie niet zichtbaar maar het is aanneembaar dat hij ook op de tijd na zijn dood doelde, wanneer engelen in zijn naam allerlei klusjes uitvoeren. Elk van de heiligen heeft namelijk (minstens) een engel die tot zijn dienst staat. Dus het is iets genuanceerder dan jij denkt. En dus spreekt Jezus in Mat 16 NIET over het einde van de wereld maar over de werkzaamheden van engelen, die overigens ons ook helepn om het evangelie te begrijpen.

Ik dacht dat we het over Paulus hadden? Paulus suggereerde iets, Jezus niet.

Dus is Mat 16 niet direct te koppelen aan Mat 24 omdat het over heel verschillende scenario's gaat.
Laatst gewijzigd door Nausea op 13 jun 2012 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan sporen van belering en ironie bevatten.
aton

Bericht door aton »

Nausea schreef: Waarschijnlijk is het voor jullie niet zichtbaar maar het is aanneembaar dat hij ook op de tijd na zijn dood bedoelde, wanneer engelen in zijn naam allerlei klusjes uitvoeren. Elk van de heiligen heeft namelijk (minstens) een engel die tot zijn dienst staat.
O, een soort klusjesdienst. Ik heb steeds gedacht dat dit kaboutertjes en elfjes waren.
Zeer leerzaam.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Doppelganger schreef:Welke aanwijzingen heb je dat deze ervaring gerelateerd is aan het opperwezen uit de christelijke mythologie?

Dat jij deze ervaring aan de christelijke bijbelgod ophangt, is dus slechts een bevestiging van het feit dat je in een cultuur leeft waarin het christendom de dominante religie is.

Of het is een teken dat God geest niet bestaat en dat je, op z'n minst, geplaagd wordt door enige vorm van cognitieve dissonantie.
Gods geest is een buitenbijbelse bron, maar dat geloof je natuurlijk ook niet.
Um...nee. Dan zou je eerst moeten aantonen dat Gods geest daadwerkelijk bestaat. Anders heeft een dergelijke claim net zoveel waarde als de beweringen dat de geest van Zeus, Odin, Ahura Mazda, Wodan of bosnymfen externe bronnen zijn.

Veel mensen met temporaalkwabepilepsie lijden aan een vorm van hyperreligiositeit. Uit onderzoek is gebleken dat als de temporaalkwab elektrisch gestimuleerd wordt, 'religieuze' ervaringen opgewekt kunnen worden. Hyperreligiositeit wordt daarnaast aangetroffen bij personen met frontotemporale dementie, manie, obsessief-compulsief gedrag en schizofrenie.
Ja, wleke aanwijzingen. Wonderen en tekenen zouden kenmerkend zijn voor de discipelen van Jezus (Rom 15:19).

Ik heb al gezegd dat moslems ook door God worden goedgekeurd door hun geloof, mits ze rechtvaardig zijn. Dat geldt voor iedereen sinds de dagen van Adam, behalve het geloof wat ze toen niet hadden. Nee, het geloof is niet door mensen verzonnen maar daar ga ik nu niet op in verder dan dat ik zeg dat God op een dag heeft bepaald dat het geloof ons zal redden. Dus niet andersom.

Net zo min als Breivik gek is, ook al zou je zeggen van niet, is een gelovig mens die rationeel kan denken niet gestoord. Dat er heus wel een paar rotte peren tussen zitten, zoals Breivik of andere terroristen, is geen aanleiding om iedereen die zegt God te bejegenen als een stelletje mongeaulen.

Ik dacht dat jij intelligent was? Al de 'bronnen' die je noemt zijn extern.
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan sporen van belering en ironie bevatten.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Nausea schreef:Ja, wleke aanwijzingen. Wonderen en tekenen zouden kenmerkend zijn voor de discipelen van Jezus (Rom 15:19).
Cirkelredenering. Op dezelfde wijze kan ik met Harry Potter en de Steen der Wijzen aantonen dat auto's kunnen vliegen.
Ik heb al gezegd dat moslems ook door God worden goedgekeurd door hun geloof, mits ze rechtvaardig zijn. Dat geldt voor iedereen sinds de dagen van Adam, behalve het geloof wat ze toen niet hadden. Nee, het geloof is niet door mensen verzonnen maar daar ga ik nu niet op in verder dan dat ik zeg dat God op een dag heeft bepaald dat het geloof ons zal redden. Dus niet andersom.
Ongefundeerde nonsens.
Net zo min als Breivik gek is, ook al zou je zeggen van niet, is een gelovig mens die rationeel kan denken niet gestoord.
Correctie: in het geval van Breivik zijn er twee psychiatrische onderzoeken geweest. Na het eerste is hij ontoerekeningsvatbaar (psychotisch en paranoïde schizofreen) verklaard, na het tweede toerekeningsvatbaar. De rechtbank in Oslo moet echter nog een definitieve beslissing nemen over de mentale toestand van Breivik. Toerekeningsvatbaar betekent overigens niet dat Breivik psychisch niets mankeert, het betekent slechts dat een eventuele geestesziekte ten tijde van zijn misdaden niet van doorslaggevende betekenis is geweest.
Dat er heus wel een paar rotte peren tussen zitten, zoals Breivik of andere terroristen, is geen aanleiding om iedereen die zegt God te bejegenen als een stelletje mongeaulen.
Wat heeft Breivik met God te maken?
Ik dacht dat jij intelligent was? Al de 'bronnen' die je noemt zijn extern.
Ad hominems? Kom op zeg, je kunt toch wel beter dan dat?

Het punt dat je volledig gemist hebt, is dat er geen enkele aanwijzing is dat deze vermeende externe bronnen überhaupt bestaan. Als ik beweer dat de geest van David de Kabouter van tijd tot tijd gezellige babbeltjes met me maakt, wil dat nog niet zeggen dat dat daadwerkelijk zo is. Waarom zou ik zomaar klakkeloos aannemen dat iemand contact heeft met een mythologisch wezen?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Doppelganger schreef: Waarom zou ik zomaar klakkeloos aannemen dat iemand contact heeft met een mythologisch wezen?
Dat moet voor Nausea toch wel te bewijzen zijn? Misschien kan zijn influisteraar hem een idee aan de hand doen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Doppelganger schreef:Cirkelredenering.

Ongefundeerde nonsens.

Correctie: in het geval van Breivik zijn er twee psychiatrische onderzoeken geweest. Na het eerste is hij ontoerekeningsvatbaar (psychotisch en paranoïde schizofreen) verklaard, na het tweede toerekeningsvatbaar. De rechtbank in Oslo moet echter nog een definitieve beslissing nemen over de mentale toestand van Breivik. Toerekeningsvatbaar betekent overigens niet dat Breivik psychisch niets mankeert, het betekent slechts dat een eventuele geestesziekte ten tijde van zijn misdaden niet van doorslaggevende betekenis is geweest.

Wat heeft Breivik met God te maken?

Het punt dat je volledig gemist hebt, is dat er geen enkele aanwijzing is dat deze vermeende externe bronnen überhaupt bestaan. Als ik beweer dat de geest van David de Kabouter van tijd tot tijd gezellige babbeltjes met me maakt, wil dat nog niet zeggen dat dat daadwerkelijk zo is. Waarom zou ik zomaar klakkeloos aannemen dat iemand contact heeft met een mythologisch wezen?
Integendeel. De wonderen en tekenen van nu staan niet in de bijbel. :evil3:

Ook dat is onjuist. Paulus zegt in hoofdzaak hetzelfde over joden als ik over moslems. Sterker nog:

De genadegiften die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. Rom 11:29

Lees het hele hoofdstuk 11 voor context. Dus omdat God eenmaal een belofte heeft gemaakt, persoonlijk of via een profeet, handoplegging (daardoor krijg je Gods geest en dat kan iedereen die Gods geest heeft doen, hoeft dus geen profeet of priester of pastoor te zijn) of iets dergelijks, dan zal dat zo blijven totdat God iets andes zegt. Het persoonlijke verbond dat ik met God heb gaat bijvoorbeeld NIET over op mijn kinderen, dat was met Abraham en David anders.

Vertel mij wat over Breivik. Ik woon in het buurland Zweden en kan de rechtzaak goed volgen, live via internet. Het probleem wat de rechtbank heeft is dat ze niet kunnen aantonen of hij psychotisch was toen hij de daad verricthte. Het schijnt dat een psychose vrij snel kan overgaan, bijvoorbeeld nadat de stress ten tijde van de bomaanslag, de autorit naar Utöya en de schietpartij over was en hij zichzelf had overgegeven aan de politie, dus dat kan gedeeltelijk de verschillende diagnoses verklaren. Al dat soort stress zou toch bij vrijwel iedereen paranoide schizofrenie en een psychose kunnen veroorzaken denk ik zo, zeg ik zonder te beweren dat ik een deskundige ben. Nuff said...

Ik ben blij dat je het vraagt. god erkent namelijk dat hij ook die mensen heeft geschapen en daardoor verantwoordelijk is, maar niet voor hun daden, omdat hij nooit iemand toestemming heeft gegeven om te zondigen.

Word je toch aangevallen, het komt niet van mij. Valt iemand je aan? Het wordt zijn eigen val. Ziet, zij zullen zich zekerlijk vergaderen, doch niet uit Mij; wie zich tegen u vergaderen zal, die zal om uwentwil vallen. Ik heb de smid geschapen, die het gloeiende vuur aanblaast om gereedschap te vervaardigen voor een zeker doel; zo heb ik ook de vernietiger geschapen, die verderf wil zaaien. Jes 54:15-16

Het antwoord is even simpel als gruwielijk: als jij niet door God benadert bent kun je jezelf ook niet bij de uitverkorenen rekenen. Dat is natuurlijk een cirkelredenering, maar het ligt nu eenmaal niet aan de mens maar aan God en als God het niet wil ik kan uiteraard hem niet ertoe overhalen om uitgerekend jouw een teken te geven. Ik ben ook maar net iets minder dan een engel.
Jinny

Bericht door Jinny »

Nausea schreef: Ik dacht dat jij intelligent was? Al de 'bronnen' die je noemt zijn extern.
E2 :: Bedreigingen zijn verboden. Roddel, laster en achterklap over het privéleven van een ander forumlid worden hier niet getolereerd, evenals het uitvechten van vetes die al dan niet ontstaan zijn op andere fora. Berichten met sneren naar moderators of andere forumgebruikers, of het plaatsen van generaliserende en beledigende opmerkingen over de gemiddelde gebruiker op dit forum zijn ook verboden.
E3 :: Iemand uitschelden of het starten van ordinaire scheldpartijen is ook uit den boze.
Zullen we de Ad hominem's in het vervolg maar thuislaten Nausea?
Het levert je eerste waarschuwing op.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Dan eis ik een ban op :evil3: en soortgelijke smileys! 8-[ Overigens doet hoeheetieookalweer hetzelfde door te beweren dat Paulus epikleptomanisch is.
Jinny

Bericht door Jinny »

Je mag eerst leren Quoten.
Snelcursus Quoten
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Eventuele op en aanmerkingen op moderatie per P.B., zoals te doen gebruikelijk, en niet in het openbaar, Nausea.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Nausea schreef:In Mat 16 staat dat hij terug zou komen met zijn engelen en mensen belonen.
Heeft iemand in de bijbel melding gemaakt van UFO's of iets dergelijks? Nee, naar mijn weten niet voor zijn dood, wat hij wel beweert. wat Jezus hier bedoeld is dat engelen met een boodschap komen, en het evangelie op zich is al een blijde boodschap, maar ze komen dus ook met beloningen voor mensen, zoverre het in hun macjt staat of dat ze dor God zijn bemachtigd om bijvoorbeeld een wonder te verrichten. Ja, niet alle wonderen worden door Gods geest uitgevoerd. Jezus zei ook dat Gods rijk onzichtbaar is, en de geestenwerteld is onzichtbaar, maar wij die geloven kunnen ze wel 'zien' omdat we contact hebben met geesten. Waarschijnlijk is het voor jullie niet zichtbaar maar het is aanneembaar dat hij ook op de tijd na zijn dood doelde, wanneer engelen in zijn naam allerlei klusjes uitvoeren. Elk van de heiligen heeft namelijk (minstens) een engel die tot zijn dienst staat. Dus het is iets genuanceerder dan jij denkt. En dus spreekt Jezus in Mat 16 NIET over het einde van de wereld maar over de werkzaamheden van engelen, die overigens ons ook helepn om het evangelie te begrijpen. Dus is Mat 16 niet direct te koppelen aan Mat 24 omdat het over heel verschillende scenario's gaat
Je leest je bijbel maar slecht. Er klopt niets van je uitleg. Dit is de tekst van Mt. 16:

"27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij een ieder naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.

Hier spreekt Jezus over zijn eigen duidelijk voor iedereen zichtbare terugkomst; hij is namelijk "bekleed met de stralende luister" van God zelf en "in gezelschap van zijn engelen". Voorts zou deze komst zijn "koninklijke heerschappij" moeten inluiden, waarbij iedereen naar zijn daden beloond zal worden. De engelen delen voorts die beloningen helemaal niet uit, maar Jezus zelf zal als rechter optreden en het oordeel over iedereen vellen, staat er. De tekst sluit exact aan op wat in het laatste hoofdstuk van het laatste bijbelboek (Openbaring 22:12) wordt gezegd, waar het ook over de wederkomst en de voleinding van de huidige wereld gaat. (Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden.)
Je kan er dus echt niet omheen dat dit verwijst naar einde van deze wereldbedeling en de inluiding van de toekomende. Aangezien Jezus hier beweert dat sommigen van de discipelen tegen wie hij hier spreekt deze gebeurtenissen nog zouden meemaken valt het hele evangelie door de mand als een delusie.

Ik dacht dat we het over Paulus hadden? Paulus suggereerde iets, Jezus niet.
Ik heb al vele malen uitgelegd dat de verwachting van een spoedige komst van Jezus bij Paulus en de andere NT schrijvers enkel te verklaren is wanneer ze teruggaan op uitspraken van Jezus zelf. Zonder een basis van Jezus' eigen woorden zouden ze volkomen onverklaarbaar zijn.

Misschien moet ik de andere uitspraken in het NT eens voor je op een rijtje zetten, dan zie je dat ze allemaal overeenkomen met Paulus' verwachting van een spoedige komst:

Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt. (Jezus, Mt. 16:27,28)

Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren. (Jezus, Mt. 24:33,34; Mc. 13:29,30)

Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël: 'Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitstorten. (Toespraak van Petrus op de eerste pinksterdag, Hand. 2:16-17)

Houdt moed, want de Heer zal spoedig komen. (Jakobus 5:6)

Nog een heel korte tijd, dan komt hij die komen zal, hij blijft niet lang meer weg. (Hebr. 10:37)

Kinderen, het laatste uur is aangebroken ... Dit wilde ik u schrijven over hen die u proberen te misleiden. (1 Johannes 2:18,26)

Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest. (1 Petrus 4:7)

Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet ... Want de tijd is nabij. (Openbaring van Johannes 1:1-3)

Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden. (Openb. 22:12)
Born OK the first time
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Rereformed schreef: Hier spreekt Jezus over zijn eigen duidelijk voor iedereen zichtbare terugkomst; hij is namelijk "bekleed met de stralende luister" van God zelf en "in gezelschap van zijn engelen". Voorts zou deze komst zijn "koninklijke heerschappij" moeten inluiden, waarbij iedereen naar zijn daden beloond zal worden. De engelen delen voorts die beloningen helemaal niet uit, maar Jezus zelf zal als rechter optreden en het oordeel over iedereen vellen, staat er. De tekst sluit exact aan op wat in het laatste hoofdstuk van het laatste bijbelboek (Openbaring 22:12) wordt gezegd, waar het ook over de wederkomst en de voleinding van de huidige wereld gaat. (Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden.)
Wat is dat dan voor 'stralende luister'? Zijn VERHEERLIJKTE LICHAAM die hij na zijn opstanding kreeg. En ook dat is gebeurd. LEES het evangelie nu eens een keer! Zal ik de opstanding dan toch nog een keertje uitleggen? We krijgen bij de opstanding een hemels lichaam, in de zin van zoals de engelen, geesten dus. Staat allemaal in 1Kor 15:30-56. Heel veel mensen hebben dat lichaam gezien, dus nogmaals, wat hij in Mat 16 zegt is NIETvan toepassing op Mat 24.

En wat betreft 'genea' in Marcus 13:30 betekend generatie ook mensengeslacht, dus als je het zo bekijkt bedoeld hij uiteraard dat de mensheid niet zal uitsterven voordat het einde komt, wat ook de woorden van Jezus bevestigd, dat God zou ingrijpen anders zou geen mens worden gered. Wat jij beweert, en ik neem aan dat je dat van gristenmensen geleerd hebt, baseert echt op een misverstand.

En dan nog iets over dat beloningssysteem. Het zijn geen dingen waar we op hoeven wachten tot na het einde van de wereld of de opstanding uit de dood. Sterker nog, de belofte geldt ook voor dit leven. En waarom zou hij wachten om aan zijn belofte te voldoen? Om jou een plezier te doen? Andersom zou toch prettiger zijn of niet soms? Of is dat errug onaangenaam?

Jezus zei: ‘Ik verzeker jullie: iedereen die broers of zusters, moeder, vader of kinderen, huis of akkers heeft achtergelaten omwille van mij en het evangelie, zal het honderdvoudige ontvangen: IN DEZE TIJD broers en zusters, moeders en kinderen, huizen en akkers, al zal dat gepaard gaan met vervolging, en IN DE TIJD DIE KOMT het eeuwige leven. mar 10:29-30

Ook hier maakt Jezus een duidelijk verschil tussen de huidige tijd, die voor mij uit psoriasis bestaat, en de komende tijd, die zonder vrouw :-({|= zal passeren (Mat 22:30) Dus voor de zoveelste keer, Mat 16 heeft niets te maken met Mat 24 omdat hij in Mat 16 over beloningen spreekt in dit leven en het volgende en in Mat 24 over het einde.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Nausea schreef:
Rereformed schreef: Hier spreekt Jezus over zijn eigen duidelijk voor iedereen zichtbare terugkomst; hij is namelijk "bekleed met de stralende luister" van God zelf en "in gezelschap van zijn engelen". Voorts zou deze komst zijn "koninklijke heerschappij" moeten inluiden, waarbij iedereen naar zijn daden beloond zal worden. De engelen delen voorts die beloningen helemaal niet uit, maar Jezus zelf zal als rechter optreden en het oordeel over iedereen vellen, staat er. De tekst sluit exact aan op wat in het laatste hoofdstuk van het laatste bijbelboek (Openbaring 22:12) wordt gezegd, waar het ook over de wederkomst en de voleinding van de huidige wereld gaat. (Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden.)
Wat is dat dan voor 'stralende luister'? Zijn VERHEERLIJKTE LICHAAM die hij na zijn opstanding kreeg. En ook dat is gebeurd. LEES het evangelie nu eens een keer! Zal ik de opstanding dan toch nog een keertje uitleggen? We krijgen bij de opstanding een hemels lichaam, in de zin van zoals de engelen, geesten dus. Staat allemaal in 1Kor 15:30-56. Heel veel mensen hebben dat lichaam gezien, dus nogmaals, wat hij in Mat 16 zegt is NIETvan toepassing op Mat 24.
Spartel en sputter maar tegen, het lukt je echt niet eronderuit te komen door dit op deze manier te interpreteren. Er staat nog steeds dat hij verwijst naar zijn komst in gezelschap van de engelen, zijn koninklijke heerschappij dan overal zal gelden en een ieder op dat moment naar zijn daden beloond zal worden. Zoals het ook in Openbaring 22:12 staat moet dit toch echt slaan op de wederkomst en het einde van de wereld zoals we die nu kennen.
En wat betreft 'genea' in Marcus 13:30 betekend generatie ook mensengeslacht, dus als je het zo bekijkt bedoeld hij uiteraard dat de mensheid niet zal uitsterven voordat het einde komt, wat ook de woorden van Jezus bevestigd, dat God zou ingrijpen anders zou geen mens worden gered. Wat jij beweert, en ik neem aan dat je dat van gristenmensen geleerd hebt, baseert echt op een misverstand.
Nee, Nausea, ik ben een theoloog en weet wat je in ieder theologieboek kan vinden. Je zult in ieder theologieboek kunnen vinden dat het woord 'genea' nergens in het NT een andere betekenis heeft dan 'generatie'.
Dat Jezus echt onmogelijk kan bedoelen te zeggen dat de mensheid niet zal uitsterven voordat het einde komt, kun je ook al opmaken door je bijbel beter te lezen, want hij heeft net een vers ervoor al laten weten dat de mensen er tot het eind zullen blijven: de engelen die met hem meekomen als hij in luister op de wolken verschijnt hebben als taak de uitverkorenen uit alle windrichtingen bijeen te vergaren, en nog een vers ervoor laat hij weten dat alle stammen op aarde zich op de borst zullen slaan bij zijn verschijning.
En dan nog iets over dat beloningssysteem. Het zijn geen dingen waar we op hoeven wachten tot na het einde van de wereld of de opstanding uit de dood.
Je zit er volkomen naast, Nausea. De herhaling van de woorden aangaande het belonen in de contekst van Openbaring 22:12 is duidelijk genoeg.
Dat Matteüs 16 wel degelijk verwijst naar de wederkomst van Jezus en het einde van dit tijdperk laat ook Matteüs 25 zien, waar alweer in dezelfde bewoordingen gesproken wordt:

31 Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. ...41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. ...46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’

Zoals je ziet wordt hier in vers 31 exact dezelfde beschrijving gegeven van zijn komst: "omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen", "plaatsnemen op zijn glorierijke troon" (= aanvang van zijn "koninklijke heerschappij"). En zoals het vervolg van de passage laat zien verwijst het hier ontegensprekelijk naar zijn wederkomst en het einde van de wereld zoals we die nu kennen en het oordeel over alle mensen.
Sterker nog, de belofte geldt ook voor dit leven. En waarom zou hij wachten om aan zijn belofte te voldoen? Om jou een plezier te doen? Andersom zou toch prettiger zijn of niet soms? Of is dat errug onaangenaam?
Het gaat in deze niet om wachten, mijn beste, maar om een volgende profeet die eenvoudig met waanideeën leefde. Je hebt het bewijs ervan in je eigen bijbel staan. :wink:
Born OK the first time
aton

Bericht door aton »

@ Rereformed, vooral de laatste zin is een juiste analyse van deze persoon.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

aton schreef:@ Rereformed, vooral de laatste zin is een juiste analyse van deze persoon.
Maar uiteraard is die laatste zin het allermoeilijkste voor een gelovige om ooit toe te geven. Een gelovige zal en moet zich er op één of andere manier uit zien te wurmen. Want zou ik gelijk hebben dan is het gedaan met het geloof.
Born OK the first time
Plaats reactie