Rereformed schreef:
Als je ooit nog eens echt op zelfonderzoek uit gaat zul je een heel wat minder mooi persoon tegenkomen dan je nu denkt, juist vanwege deze geest van geloofsdweperij.
Dan heb je werkelijk nog niets begrepen van wat ik zeg en geloof.
Leeuw schreef:Ik zie het juist als een handicap voor jou dat je al die tijd gehersenspoeld bent door die foute opvattingen over de Bijbel en Jezus die zo populair zijn binnen die kringen. Al dat kijken naar eo uitzendingen etc. Preken over liefde...
Sorry, maar ik woon al sinds 1978 niet meer in Nederland. Jij maakt te veel en te snel ongegronde aannames. En je bent hardleers, want daar heb ik je gisteren ook al op gewezen. .
Je leest weer te letterlijk zonder de geest v.d. gedachte te begrijpen. Het enige wat ik zeg is dat jij juist door je evangelische 'belasting' een onjuist Bijbels beeld van Jezus/God gekregen hebt. Dit zei ik n.a.v. je fantasie over een komend koninkrijk van Jezus waar mensen gedwongen zouden worden om goed te moeten leven als ik het goed begrepen heb tenminste he. Verder baseer ik me op je fout idee van Bijbelse nederigheid wat ook door en door populair is binnen evangelische kringen. Aannames van mij of logische gevolgtrekkingen?
Leeuw schreef:Ik geloof nl. niet in tolerantie voor moordenaars, verkrachters en homosexuelen.
Wel, jij staat dan ook niet bekend als zeer liefdevol. Jezus, aan de andere kant, had net voordat hij zijn laatste adem uitblies nog een goed woordje voor een moordenaar.
Misschien heb je nog een hoop te leren van hem.
Alweer een uitstekend voorbeeld van een foute ideologie die ontstaat wanneer men Jezus wil loskoppelen van Zijn Vader en de geboden van Zijn Vader. Enorm populair ook binnen de evangelische kringen waar men graag wil spreken over de liefde en genade en vergeving maar nooit over 'de bloederige dingen' uit het eerste verbond.
Ten eerste is het niet met zekerheid te stellen dat het een moordenaar was of een andere misdadiger. Daarom staat er in sommige vertalingen: rover, misdadiger.
Ten tweede bood Jezus hem vergeving aan van zonde, maar geen bevrijding van het aardse oordeel.
Samenvatting: verwar aards strafrecht niet met hemels strafrecht. Er is soms vergeving van het eeuwige oordeel mogelijk terwijl er geen vergeving van het aardse oordeel mogelijk is. Er zijn situaties denkbaar dat men in een vlaag van woede iemand slaat die ongelukkig valt en dan sterft. Heel iets anders dan iemand die bewust 'uit moorden gaat'. Toch zijn het allebei moordenaars in zekere zin. Maar God oordeelt rechtvaardig, de Romeinen niet. Wie weet wat de misdadiger aan het kruis bewogen heeft om te doen wat hij gedaan had? God weet het, wij niet en dat hoeft ook niet altijd. Het is juist liefde om onschuldige mensen te beschermen tegen moordenaars en verkrachters. Heel iets anders dan de huidige 'wijsheid' die verkrachters wil 'genezen'. Zodat ze na een tijdje weer vrijkomen en hoe veel gaan er an weer 'de fout in'? Ten koste van een onschuldige vrouw, kind... Het leven v.d. onschuldige is in Gods ogen meer waard dan het verder kunnen leven van zo'n misdadiger. Maar ook dit verhaal zal je vast weinig boeien. Misschien iemand anders wel.
Alweer moet ik je vermanen om er toch aan te denken dat je met atheïsten aan de praat bent. Ik heb er geen last van dat je niet nederig bent. Ik wees je er enkel op dat jij niet bepaald overeenkomstig de leer van je geloof overkomt. Wat mij betreft hoeft niemand nederig te zijn. Aan de andere kant kan het omgekeerde ook de indruk van een hansworst wekken, zodat ik dat ook niet aanraad.
Alweer moet ik je vermanen om niet de denkfout te maken dat je de leer van mijn geloof begrijpt. Jij schuift steeds je eigen ideeën van wat ik zou moeten geloven op mij af.
Leeuw schreef:Dit is zo'n wereld van verschil tussen wat ik geloof dat de Bijbel leert en wat 'ze' meestal leren.
En dacht je toen je op dit forum kwam nou heus dat daarvoor hier belangstelling zou bestaan?
Heb ik dat beweerd soms? Het onderwerp is ontspoord, ik heb het niet gezocht maar geef alleen aan wat ik geloof.
Leeuw schreef:
Uiteraard. Als sektariër zit je potdicht opgesloten en moet je dus genoegen nemen met de kunst te verstaan om ooit stiekem maar eens één klein raampje op een kier open te zetten. Meer kun je niet van jezelf verlangen in dit stadium. Maar op een gegeven moment dwingt het leven je er nog wel eens toe.
Het leven heeft me allang gedwongen om de balans op te maken, de kosten en de baten af te wegen, me af te vragen of dit het allemaal waard is.
Maar trek het je niet teveel aan. Jouw geloof verwijst mij tenslotte naar de hel, en jij hebt op alle momenten van je leven en op alle punten altijd gelijk.

Alle punten altijd gelijk? Ik ben overtuigt van bepaalde zaken. Dat is niet in 1 dag zo gekomen. Maar iemand die een overtuiging heeft vind natuurlijk dat hij gelijk heeft daarin. Anders is het geen overtuiging maar een twijfel.