Re: Vrije wil / het lot
Geplaatst: 18 jun 2014 15:54
Vasthouden die gedachte.axxyanus schreef:Wel ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik hier mee aan moet.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Vasthouden die gedachte.axxyanus schreef:Wel ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik hier mee aan moet.
Er zijn nochtans al 27 jaar geleden mensen geweest die zeiden dat ik een echter denker was.Peter van Velzen schreef:...overwegen is het werk van een denker, en dat ben jij niet. . .
Maar misschien is het juist de bedoeling om aan te geven sommige zaken die wij als niet menselijk zien, toch menselijk zijn. Er zijn ook mensen die zeggen dat een mens een mens is en een dier een dier en natuurlijk is het vaak genoeg handig om "dier" als afkorting te gebruiken voor niet-menselijke dieren maar als puntje bij paaltje komt is een mens een dier en zo zien andere mensen het ook als ze een mens een vleselijke robot noemen.Iksnaphetniet schreef:Ik probeer voor mijzelf altijd een zo eerlijk en open mogelijke houding aan te nemen.axxyanus schreef: Kan je wat meer uitleg geven wat je problematisch vind aan wat jij de "mechaniseren' noemt. Voor zover ik de gebruikers van het concept 'vlees robots' begrijp, proberen die daar vooral mee aan te geven dat er niets magisch is aan de mens, dat wat zich in de mens afspeelt gewoon natuurlijke processen zijn en dat hoe een mens zich gedraagt, te verklaren is aan de hand van hoe de natuurwetten zich ontvouwen in de menselijke onderdelen. Ook al kan de praktijk heel wat hindernissen opwerpen om dat ook nog gedaan te krijgen.
Wat mij daarom stoort is het toekennen van niet menselijke eigenschappen op mensen om een soort van tegengas te geven op mensen die het tegenovergestelde doen namelijk menselijke eigenschappen toekennen aan niet mensen en daardoor eigenlijk hetzelfde onzinnige gedrag vertonen en in zekere zin daardoor hypcriet zijn. Voor mij is een mens een mens en een robot een robot.
Niemand probeert de mens minder belangrijk te maken door hem bv een vleselijke robot te noemen, evenmin als men de mens minder belangrijk probeerde te maken toen we de mens bij de dieren indeelden.Iksnaphetniet schreef:Gewoon zoals het is zeg maar. Ik ben het met je eens dat je de mens niet belangrijker moet maken dan hij is, daarentegen hoef je hem ook niet minder belangrijk te maken dan hij is.
Ik ben in waanbeelden verzeild héRereformed schreef:Dan wil ik wel even opmerken dat je bijdrage buitengewoon goed verwoord was en subliem uiteenzet waar het bij Bonifacius aan schort.Iksnaphetniet schreef:Ik vind dat je verwarrend schrijft en begrijp niet goed wat voor punt je probeert te maken.
Mijn vorige waan was dan het materialistisch paradigma, puur rationeel denken, wetenschap als mijn falsificatie instrument en nu ben ik in de, ja welke 'sloot' beland?Berichtdoor Rereformed » 16 jun 2014 05:42 schreef: Pieter, iemand die van de ene waan in de andere valt is enkel van de wal in de sloot beland..
Nee, heb ik een klap van mijn eigen windmolens gekregen!Rereformed schreef:Hij vecht tegen windmolens die hij zelf heeft gecreëerd en laat ronddraaien.
Ach, ik jongleer maar wat met labels hoor.Rereformed schreef: Eén punt dat de verwarring ten top voert is dat Bonifacius zegt atheïst te zijn...
Ik schermen met God???Rereformed schreef:...maar voortdurend met het woordje God schermt. Wanneer hij daarop aangesproken wordt komt hij met een nietszeggende frase 'God is een concept', hetgeen als doel heeft om God meteen weer van tafel te vegen.
Dan weer refereert hij aan Hindoes die het over God hebben.
Ik ga nog verder: Ik ben God!Rereformed schreef: En in zijn onderschrift komt hij met een gigantische drogreden die een christen fundamentalist als prof. Willem Ouweneel al tientallen jaren gebruikt als kroonargument om het christelijk geloof verdedigen: "Ik (h)erken 'God', omdat ik geloof in de beperktheid van het menselijk bevattingsvermogen", en voegt hij daar nog aan toe: " ‘Ik Ben’ is de enige ‘God’ die waard is om te aanbidden".
Ik zei het al, 'ik ben' is waar, de rest is van horen zeggen. Dat jij daar een verwijzing in ziet naar de bijbel... ja waarom niet. Maar ik link het niet zozeer aan de bijbel. Minste van al zelfs, want de bijbel zegt mij tot hiertoe weinig tot niets.Rereformed schreef:Blijkbaar is hij zich er ook niet van bewust dat 'Ik Ben' naar de bijbelgod Jahweh verwijst.
Ben je met wat ik in lilla kleur zette iets?Iksnaphetniet schreef:Wat zeg je nu eigenlijk? Ik vind dat je verwarrend schrijft...bonifacius schreef: Hij is de denker, jij bent de denker van gedachten, jullie zijn je brein.
De mens is niet meer dan een bundel vlees, bloed en spieren rond een skelet met in de grootste holte bovenop een orgaan genoemd verstand, en dat is de mens, zijn verstand, hij is zijn lichaam ook.
Ik ben mijn lichaam, ik ben mijn brein, ik ben de denker van mijn gedachten en ik neem niets aan tenzij wetenschappelijk bewezen..
Misschien helpt dit iets op weg naar waar siger naar toe wil?Wat betekent "vrije wil"?
Dat een handeling vrijwillig vervangen kan worden door een andere handeling.
Ja, en vooral te zien in Sigers tuin!vegan-revolution schreef:Op Sigers Weblog valt veel interessants te lezen.
Ik heb niet zomaar die link geplaatstPeter van Velzen schreef: De wetenschap doet meer dan alleen maar het opstellen van modellen...
Maar hij werkte niet, was ook niet correct zie ik nu, maar dat had je nog niet vastgesteld denk ik.bonifacius schreef: Veel te zeggen en te discussieren over waarheid - http://nl.wikipedia.org/wiki/Waarheid_(hoofdbetekenis" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ik beweer nu dat ik ruimer denk en op bepaalde 'spirituele' gebieden geen wetenschappelijke bewijzen nodig heb.Peter van Velzen schreef:Misschien was je 27 jaar geleden een echte denker, maar als je deze week ontkent denker te zijn, ga ik je niet tegenspreken.
Zijn het we toch over iets eens dan. Waar ik aan toevoeg dat klassieke materialistische wetenschap weinig waarheden onthuld. Slechts vanuit de Trans-persoonlijke psychologie (Griekse ψυχή (psychè), ziel) komen er bevindingen.Peter van Velzen schreef:Maar dat wetenschap weinig waarheden onthult omtrent religieuze en spiritistische trancedentie daarin ben ik het wel mee eens.
Dat was me al zeer duidelijk, en dat noem ik typerend voor de vrijdenker. Dat is niet negatief bedoeld. Dat is een neutrale vaststelling.Peter van Velzen schreef:Ik echter ben niet geinteresseert in tsansendente betekenissen.
Zullen we wie geïnteresseerd daarin dan maar naar mijn gesloten topic doorsturen: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=525" onclick="window.open(this.href);return false;Peter van Velzen schreef:... en de waarheid over spiritisme ontdekken kun je beter aan goochelaars overlaten dan aan eerlijke wetenschappers. De laatsten zijn veel te goedgelovig, en denken niet aan bedrog.
"Vrije wil / het lot" valt nochtans ook wel onder religie wat mij betreft.Peter van Velzen schreef:Ik geef grif toe: Daar zou de wetenschap ook niet in geinteresseerd moeten zijn. Over de objecten van de religie (goden meestal) is niet of nauwelijks (objectieve) kennis mogelijk,
Zeker, zeker,vegan-revolution schreef:Ik citeer hier even van Sigers Weblog over vrije wil :
Misschien helpt dit iets op weg naar waar siger naar toe wil?Wat betekent "vrije wil"?
Dat een handeling vrijwillig vervangen kan worden door een andere handeling.
Om de reclame voort te zetten :
Op Sigers Weblog valt veel interessants te lezen.
Te weinig, veel te weinig!Iksnaphetniet schreef:@ bonifacius,
Iets teveel van Tolle gelezen?
Want dat was natuurlijk een quote van Tolle dat ik poste zonder bron vermelding. Waarom zou ik.Rereformed schreef:Er is onder ons een nieuwe profeet opgestaan. Geweldig wat een diepzinnige inzichten...bonifacius schreef:Denken dat niet geworteld is in bewustzijn komt in dienst te staan van het eigenbelang en wordt storend.
Schranderheid zonder wijsheid is buitengewoon gevaarlijk en schadelijk. Dat is de staat waarin het grootste deel van de mensheid nu verkeert. De versterking van het denken in de wetenschap en de techniek is op zichzelf beschouwd weliswaar goed noch slecht maar is ook schadelijk geworden omdat het denken waaruit ze voortkomt niet geworteld is in bewustzijn.
De volgende stap in de evolutie van de mens is dat we boven het denken uitstijgen. Dat is nu onze dringende taak. Het betekent niet dat we niet meer denken, maar gewoon dat we ons niet meer helemaal identificeren met onze gedachten, niet meer bezeten zijn door het denken.
...Maar geen profeet wordt geëerd in zijn eigen vaderland...
Dus Peter, kom is met me mee naar een ander virtueel café.Peter van Velzen schreef:bonifacius schreef:Dit lijkt me een wat onbegrijpelijke bewering. Wat bedoel je er mee? Zonder denken geen bewustzijn, maar onbewuste gedachten bestaan wel degelijk. Daarvoor hoef je geen psycho-analist te zijn. Verder bevat ons bewustzijn wel zaken, die wij geen “denken” zouden noemen, maar het zijn aantoonbaar en zonder uitzondering altijd zaken waarvoor hersenactiviteiten noodzakelijk zijn. Niet alleen zijn er hersenacitiviteiten voor nodig, voor zover als we weten zijn voor specifieke bewuste ervaringen specifieke hersenactiviteiten noodzakelijk.bonifacius schreef:Het rijk van het bewustzijn is veel uitgestrekter dan het denken kan bevatten. Als je niet meer alles gelooft wat je denkt, stap je uit het denken en zie je duidelijk dat de denker niet is wie je bent.
Ik ontken overigens met klem dat er een separate “denker” zou zijn buiten ons om, Dus hoewel wij meer doen dan denken en niet al onze gedachten bewust zijn, zie ik geen zinnige reden voor het door jou gemaakte onderscheid. Tenzij je kan uitleggen wat er mee wordt bedoeld, Zogenaamde diepzinnigheden blijken vaak slechts te bestaan uit een hoop vaagheid. Dus zolang je geen heldere uitleg geeft, zullen velen van ons het slechts als onbetekenende woordenbrij beschouwen.
Ik daag je dus uit. Is zien hoe jij als denker die zo goed kan overwegen daar stand houdt met je 'logische' redenaties waar je zo prat op gaat dat jij een denker bent en ik niet.Peter van Velzen- 18 jun 2014 10:40 schreef: De laatste zin die jij schreef (er is nu éénmaal geen andere manier dan wetenschap om achter de waarheid te komen volgens de vrijdenker.") is wellicht domweg waar. Heb je dat al eens overwogen?
Ach nee! Want overwegen is het werk van een denker, en dat ben jij niet. . .
Ik heb hier nog eens over nagedacht en in deze context lijkt me dat niet helemaal eerlijk. Siger heeft zijn uitspraak gedaan met een rechtstreekse verwijzing naar bonifacius en Sam Harris. Dan lijkt mij de enige eerlijke invulling van het begrip vrije wil, de manier waarop bonifacius en Sam Harris dat begrijpen. Want anders verbind Siger, bonifacius en Sam Harris met een betekenis van vrije wil die zij er zelf niet aan geven.vegan-revolution schreef: En vooral ook in welke betekenis vrije wil gebruikt wordt. Anders wordt het een oeverloos langs elkaar heen gepraat zoals met betrekking tot "vrije wil" hier op dit forum al eens vaker is gebeurd.
Dus eerst zal er overeenstemming moeten zijn over wat je precies onder "vrije wil" wil verstaan en welke precieze definitie je van "vrije wil" hanteert.
In de context van de vraag of de mens een vrije wil heeft of niet, lijkt me dit een onzinnige invulling. Voor zover ik het begrijp, hebben de mensen die de vraag stellen, daarbij een menselijke eigenschap op het oog. Zoiets als: heeft de mens vijf-tenige voeten? De manier waarop het hier ingevuld wordt maakt er eerder een vraag van als: heeft de mens beschoende voeten? Het gaat niet langer om een eigenschap van de mens maar om de omstandigheden waarin een mens zich bevindt.vegan-revolution schreef:Een "vrije wil" bestaat niet in de betekenis van "een wil die onafhankelijk is van natuurwetten" maar wel in de betekenis van "een wil die niet door anderen van buitenaf ernstig ingeperkt, belemmerd en bestreden wordt".
Peter van Velzen stelde zich toen de vraag hoe we een vrije van een onvrije wil kunnen onderscheiden...Daar had hij nog nooit van gehoord.Peter van Velzen - 06 maart 2013 07:57 schreef:Zalig? Waar heb je het over?heeck schreef:Tja, dan is het niet moeilijk om telkens bij een ander enige verwarring achter te laten.Peter schreef:Jammergenoeg begint het topic weer met de term "vrije wil" terwijl ik nog nooit heb vernomen hoe je een "vrije wil" van een "onvrije wil" zou moeten onderscheiden. . . . Ik ga er daarom nog steeds van uit dat het een afkorting is van "vrije wilsuitoefening".
Van geen onderscheid weten binnen een onderwerp dat al eeuwen juist over dat onderscheiden gaat.
Ook op dit forum.
Tralatralalala
Geeft allemaal nix, als ge maar zalig wordt.![]()
![]()
Nu we het daar toch over hebben. Waar heeft men het volgens jou al eeuwen over?
Ik heb nog NOOIT gehoord, hoe we een "vrije" van een "onvrije" wil kunnnen onderscheiden. Ik zou toch denken, dat als men het er al eeuwen over heeft, dat er toch op zijn minst iemand moet zijn, die het veschil aan me uit kan leggen! Zolang niemand dat doet, veronderstel ik dat dit verschil niet bestaat. (falcificeer die veronderstelling s.v.p.!)
Als goede denker in tegenstelling tot mij moet hij dat onderscheid nu toch kunnen maken.Peter van Velzen schreef: ...Want overwegen is het werk van een denker, en dat ben jij niet. . .
Siger,siger schreef:Heeck,
Dat soort kwalificaties bevat geen informatie, alleen de oude stemmingmakerij. Mijn inbreng is natuurlijk mijn standpunt, en er is geen enkele reden dat smalend "SPOV" te noemen.
Stanford encyclopedia of Philosophy is gewoon het standaardwerk op dit gebied, niet Wiki.
Maar goed, je hebt dus geen enkel argument gegeven (dat doe je ook nooit) en enkel een ballonnetje opgelaten om te zien of stemmingmakerij al aan de orde is.
Voor de goede orde, de definitie "dat een handeling vrijwillig vervangen kan worden door een andere handeling" is natuurlijk niet door mij uitgevonden, het is het standaard "could have done otherwise". Zelfs Harris heeft er over gehoord, kan je denken.
Hoe meer mogelijke of voorstelbare keuzes impliceert dan een vermeerdering van vrijheid van wil.Below I use “free will” as meaning “being able to make choices”, or simply “freedom”. This is the meaning of the word found in all moralistic sections of the “no free will” lierature. So I do not refer to theological ideas as “absolute free will” or “absolute freedom”. So let’s keep things simple: free will today means “conscious choice”.
The denial of free will is no science.
Nogmaals het toewijzen van verwijtbaarheid, al dan niet moral responsibility genoemd blijft een belangrijk punt.But recently I have learned from discussions with a variety of scientists and other non-philosophers (e.g., the scientists participating with me in the Sean Carroll workshop on the future of naturalism) that they lean the other way: free will, in their view, is obviously incompatible with naturalism, with determinism, and very likely incoherent against any background, so they cheerfully insist that of course they don’t have free will, couldn’t have free will, but so what? It has nothing to do with morality or the meaning of life. Their advice to me at the symposium was simple: recast my pressing question as whether naturalism (materialism, determinism, science…) has any implications for what we may call moral competence. For instance, does neuroscience show that we cannot be responsible for our choices, cannot justifiably be praised or blamed, rewarded or punished? Abandon the term “free will” to the libertarians and other incompatibilists, who can pursue their fantasies untroubled. Note that this is not a dismissal of the important issues; it’s a proposal about which camp gets to use, and define, the term. I am beginning to appreciate the benefits of discarding the term “free will” altogether, but that course too involves a lot of heavy lifting, if one is to avoid being misunderstood.
Contrary to the meatphysical approach, the PS-approach does not understand free will as a concept that somehow precedes our moral practices. Rather it is assumed that everyday talk of free will naturally arises in a practice that is characterized by certain reactive attitudes that we take towards one another. This is why it is called 'sentimentalist. . .
Haar kijk onttrekt zich op elegante wijze aan het filosofische gezeur en strookt prima met het functioneren van sociale vleeschelijke robots van velerlei aard en verschijning.That is, we delegate large parts of the regulation of our interpersonal affairs to the moral realm: To the realm in which people come to an understanding of what should and what should not be done by exchanging reasons, in just the way set out in the first two sections of this paper. This requires that we put great trust in people’s ability to figure out what is expected from them in a variety of situations, and in their willingness and ability to do whatis expected out of their own free will.
Juist opgemerkt. Het heeft hier meer te maken met hoe vrij een mens gelaten wordt in zijn wilsuitoefening. In die context is siger bezorgd over de "aanval" op de vrije wil. De conclusie dat er geen vrije wil is zou ertoe kunnen leiden (en daar ziet siger een gevaar, voor zover ik siger begrepen heb) dat men gaat vinden dat mensen niet vrij gelaten hoeven te worden in hun wilsuitoefening. Je zou dus kunnen stellen dat het gevaar schuilt in het verwarren van "vrije wil" met "vrijheid van wilsuitoefening".axxyanus schreef:In de context van de vraag of de mens een vrije wil heeft of niet, lijkt me dit een onzinnige invulling. Voor zover ik het begrijp, hebben de mensen die de vraag stellen, daarbij een menselijke eigenschap op het oog. Zoiets als: heeft de mens vijf-tenige voeten? De manier waarop het hier ingevuld wordt maakt er eerder een vraag van als: heeft de mens beschoende voeten? Het gaat niet langer om een eigenschap van de mens maar om de omstandigheden waarin een mens zich bevindt.vegan-revolution schreef:Een "vrije wil" bestaat niet in de betekenis van "een wil die onafhankelijk is van natuurwetten" maar wel in de betekenis van "een wil die niet door anderen van buitenaf ernstig ingeperkt, belemmerd en bestreden wordt".
Een goede schets om het een en ander duidelijk in perspectief te plaatsen.axxyanus schreef:Laten ons een onderzoekslabotatorium voorstellen dat onderzoek doet naar artificiële intelligentie dat jaar na jaar een nieuwe robot uitbrengt. De eerste jaren zijn het niet veel meer dan speelgoed dingen maar jaar na jaar worden die robots gesofistikeerder en kunnen ze meer en meer zelfstandig handelen en op een bepaald moment kan je ze zelfs zuiver op gedrag nog maar moeilijk van een mens onderscheiden. Als je er vanuit gaat dat vrije wil bestaat, kan je je afvragen of die robots op het einde vrije wil hebben verkregen en zo ja vanaf welk moment men dan van vrije wil kon beginnen spreken bij die robots.
Het ligt er maar aan in welk verband je het bruikbaar wilt hebben. Maar inderdaad, in die betekenis zou dat eenvoudige speelgoed dan een vrije wil hebben.axxyanus schreef:Als we dan de hier naar voor gebrachte betekenis van vrije wil toepassen, dan moeten we tot het besluit komen dat zelfs de meest eenvoudige speelgoed versies al vrije wil hadden. Dat lijkt me geen bruikbare betekenis.