Er staat in de Bijbel dat God almachtig is en dat Hij goed is en wat Hij schiep was goed. Hij laat wel het kwade ontstaan: rampen, als zijn geduld op is en er geen bekering komt om het kwaad te vernietigen.Ken Yehuwdiy schreef:Er staat niet dat God almachtig goed is, maar almachtig en dat betekent macht over alles, dus ja ook kwaad, zie Jesaja 45,7. Overigens kreeg ik de wind van voren toen ik op een christelijk forum naar dit vers verwees en liet men mij weten dat ik het uit de context citeerde. Het geval wil namelijk dat christenen niet geloven dat God wat met het kwaad te maken heeft. Dat zeg ik er even bij voordat iemand denkt dat ik een algemeen aanvaarde leer verkondig. Denk ook niet dat christenen zo Bijbel getrouw als men doet voorkomen, want in negen van de tien gevallen zijn ze dat alleen als de Bijbel overeenkomt met de leer van hun kerk.Kevin schreef:Concrete lijn aan de hand van punten... Almachtig goede god schept lucifer, die wordt uiteindelijk duivel (als god echt almachtig goed is zijn er een aantal mogelijkheden: 1. de bijbel liegt want god zal dan echt wel hebben gezien dat er iets niet helemaal in orde was met lucifer, 2. en/of god heeft lucifer expres zo gemaakt, 3 god is niet almachtig en liegt daarover, hoe dan ook... Iemand liegt want het strookt niet met elkaar want waarom zou een almachtig goede god niet almachtig goed scheppen maar ook kwaad?
Welke christen zegt dat God Zich laat verrassen? God is alwetend.Ken Yehuwdiy schreef:Dat ben ik helemaal met je eens en het is wel interessant dat optie 2 overeenkomt met wat het jodendom leert aangaande satan. In Job 1,12 en 2,6 zien we dat de satan toestemming van God nodig heeft alvorens hij Job ziek kan maken en de vrouw van Job geeft God de schuld (Job 2,9) en niet satan. Kennelijk was zij niet katholiek noch gereformeerd.Kevin schreef:dat is even belangrijk om bij te houden (p.s. keuvelen over vrije wil doen we niet aan want dan verleg je alleen het "probleem", want god heeft de wil van lucifer gemaakt, m.a.w., de wil van lucifer komt voort uit god, je begrijpt wel waar dit heen gaat: god zou niet puur goed zijn in dat geval maar veel andere opties zijn er niet (er zijn er geen)).![]()
Ook ik kan niet geloven dat een almachtige God zich laat verrassen door zijn eigen schepselen, maar dat krijg je christenen absoluut niet onder het verstand.
Nou denk ik nogal zwart-wit. Ik houd niet van grijs.
Vrouw van Job, ja joh, je zei tegen mij: zoals een zottin spreekt spreekt ook gij. Dat zei Job ook tegen zijn vrouw.
Job zegt aan het eind van het boek: Daarom herroep ik (de woorden die hij gesproken heeft), want hij kende Hem niet.
Ik kon nog wel een stuk met je meegaan, maar niet verder dan dit van Ouweneel:
God heeft de zonde(val) dus niet gewild of gepland. Het is Hem echter ook niet 'overvallen', want niets gebeurt buiten Hem om. Augustinus zei dat wat tegen Gods wil gebeurt, daarom nog niet buiten Zijn wil om gebeurt. God heeft de zondeval niet gewild, maar wel toegelaten en in dienst gesteld van Zijn plannen. God heeft de zondeval niet geensceneerd, de val van de mens is diens eigen verantwoordelijkheid. Maar God gebruikt deze gebeurtenis wel om de mens op een hoger plan te brengen, welke zonder de zondeval nooit bereikt had kunnen worden. Het beeld van God wordt in de mens bewerkt en verwerkelijkt door een lang en moeizaam leerproces, waarin de zondeval een belangrijke rol speelt.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... -mens.html" onclick="window.open(this.href);return false;