RobbertVeen schreef:Stel: Johannes of een groep gelovigen die deze schuilnaam heeft gebruikt, heeft de Jezus-"figuur" uit hun duim gezogen. Stel, dat alles wat de ongelovige historici bedacht hebben als historische reconstructie is 100% waar.
Wat dan?
De "gefingeerde, mythische Jezus van Johannes" is oneindig interessanter dan de hele deconstructie, ontmaskering, weerlegging van het auteurschap aan de kant van de vrijdenkers. Jullie eindigen met een abstract "neen!" tegenover een prachtige, inspirerende tekst waarin ik als gelovige het gevoel krijg met de "ware" en volledige Jezus te maken te hebben. (Ik pauzeer hier even voor jullie automatische reactie: die dommigheid zullen we ook maar weer eens aanpakken...)
Dommigheid? Welnee. Als je vanaf het begin geen pogingen had gedaan om te argumenteren voor de
epistemische betrouwbaarheid van deze overleveringen op basis van filosofische en historische argumenten, dan hadden we veel van deze discussie kunnen besparen.
En we zijn niet onder de indruk van historische scepsis - niet omdat we niet begrijpen dat er historische wetenschap zou kunnen zijn, of omdat we het idee van historische waarheid afwijzen, maar omdat het er werkelijk in de discussie over het auteurschap van een evangelie niet toe doet.
Op vergelijkbare wijze: binnen de fictieve wereld van Tolkien's oevre vinden we een betrouwbare overlevering die ons leert dat er hobbits en elfen bestaan. Natuurlijk zijn we niet onder de indruk van sceptici die deze prachtige en inspirerende vertellingen afwijzen met hun deconstructies en weerleggingen. Als Tolkien-fan spelen we een heel ander spel, tenslotte, waarvoor zulke scepische argumenten volkomen irrelevant en mateloos saai zijn. Zelfs wanneer zij 100% gelijk hebben, zijn deze "bij elkaar gefantaseerde" verhalen oneindig veel interessanter dan hun ontmaskering ervan.
Dit begrijpt iedereen, en niemand zou zo stom zijn om een dergelijke scepticus te willen spelen. Maar blíjf dan ook bij dat theologische perspectief van leven en denken vanuit de (al dan niet 'objectief' ware) Christelijke mythe, waarin kentheoretische overwegingen geen gewicht in de schaal leggen! Want je slaagt er goed in om iedereen op het verkeerde been te brengen met wat eruit ziet als epistemische claims over een objectieve betrouwbaarheid, bijvoorbeeld hier:
we wéten in historisch zin in het geheel niets. De sceptici zouden wat sceptischer moeten worden! Alles wat we zeggen wat voorbij gaat aan wat deze tekst claimt is speculatief.
Er is geen enkel "bewijs" in strikte zin voor wat deze kritische historici beweren.
Ben je hier filosoof of theoloog? Is dit een claim vanuit het interne perspectief van het christendom en haar traditie, of een epistemische claim vanuit een extern perspectief?
Marcus woonde in Jeruzalem ten tijde van de kruisiging bij zijn grootmoeder, sprak Petrus in Rome, ging om met Barnabas en Paulus die ooggetuigen kenden.
Theologische uitspraak of historische claim?
Onderschat het belang niet van de 11 apostelen en dan Paulus die de overleveringen hebben doorgegeven. Onderschat de schrijfkunst van die dagen niet - notitieblokken op was, memorisatie, zondagse herhaling en prediking, neerslag van ideeën in catechismus-achtige verzamelingen, maar boven alles een orale traditie die net zo stevig geweest moet zijn als die van de rabbijnen. Zelfs de theorie van "Q" ondersteunt de notie dat de evangeliën zijn geschreven binnen een zee van mondelinge tradities en het meest betrouwbare en algemeen verbreide van die tradities vastleggen. Broers van Jezus hebben tot de eerste gemeente behoord! Er zijn samenkomsten geweest zoals het "Apostelconvent" in Jeruzalem waar heel deze traditie nog eens kon worden uitgewisseld.
Historisch-wetenschappelijke uitspraken of theologische uitspraken?
Het is prima dat jullie dat spel niet willen spelen, maar ik verbaas me erover dat jullie je zo indringend willen bemoeien met de spelregels.
Zolang maar duidelijk is wanneer je welk spel speelt, zal er van zulke bemoeienis geen sprake zijn. Maar als het een volslagen mysterie is wanneer je nu een filosofische, (geschied)wetenschappelijke, dan wel theologische claim poneert, hoeft het je niet te verbazen dat men zich afvraagt volgens welke spelregels je eigenlijk speelt!
Misschien kun je een kleurcode hanteren, of op een andere manier expliciet maken wanneer je theologische redenen en claims aandraagt, in plaats van redenen die ook argumentatieve kracht zouden moeten hebben voor ongelovigen.