"Verval Westerse beschaving?"

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: "Verval Westerse beschaving?"

Bericht door appelfflap »

Ivar schreef: 22 mei 2021 17:49 Een hypothetische revolutie. Heeft geen zin om daarover te speculeren.
dat is nochtans hetgeen jij doet
een periode van 5j nemen (07-12) als bewijs voor verlies jobs over een lange periode.

heeft wat weg vd klimaatdiscussie
op 5/1/2020 sneeuwde het dus is opwarming van de aarde onwaar :)

neem een periode van 50 jaar of meer en dan zul je zien dat de werkloosheid nauwelijks stijgt.

uiteraard verdwijnen er jobs en komen er nieuwe bij, dat is een eeuwigdurende evolutie.
ook het soort jobs veranderd uiteraard
2 à 3% werkt nog in de landbouw en hoeveel werken er nog in fabrieken anno 2021? uiteraard zijn er in dei sectoren honderdduizenden jobs verdwenen, er zijn er evenveel nieuwe bijgekomen, voor iedereen met een iq tussen 80-120.

in belgie heeft het coronajaar nauwelijks jobs gekost, ultra korte termijn.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 99085.html

kijk ik ruimer, 1900-2020;
de hoogste werkloosheid was in de jaren 30 door de depressie en nog een dieptepunt in de jaren 80 (olie bv).
voor de rest schommelt de werkloosheid altijd ergens rond de 5 à 6% hier in vlaanderen, misschien al eens een uitschieter naar boven of onder.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Ivar schreef: 22 mei 2021 12:20 Ik ben niet degene die pleit voor raciale quota's om werkgevers te verplichten hun bedrijf "minder wit" te maken.
wat was jouw verhaal weeral ?
ik lees immers hoofdzakelijk, tussen de lijnen door, een grote frustratie van een eigen falen. (heb het vermoeden dat ik daar niet de enige in ben)
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 22 mei 2021 16:17 Nou, volgens mij hangt beschaving meer met EQ dan met IQ samen.
De twee zijn sterk gecorreleerd, aangezien er bij de dynamiek van sociale omgang sprake is van een zeer intensieve uitwisseling van informatie. Vele intelligente diersoorten (dolfijnen, wolven, kraaien, chimps etc.) leven in groepsverband.

Zie bijvoorbeeld Correlation between emotional intelligence and IQ:
There was significant overlap between general intelligence and emotional intelligence, both in behavioral measures and brain activity. Higher scores on general intelligence tests and personality reliably predicted higher performance on measures of emotional intelligence, and many of the same brain regions (in the frontal and parietal cortices) were found to be important to both.

...

Two of the components of general intelligence were strong contributors to emotional intelligence: verbal comprehension/crystallized intelligence, and processing speed.

...

Only one of the ‘big five’ personality traits contributed to the prediction of emotional intelligence — conscientiousness. Impairments in conscientiousness were associated with damage to brain regions widely implicated in social information processing, of which two areas (left orbitofrontal cortex and left temporo-parietal junction) were also involved in impaired emotional intelligence, suggesting where these two attributes might be connected (ability to predict and understand another’s emotions).

It’s interesting (and consistent with the growing emphasis on connectivity rather than the more simplistic focus on specific regions) that emotional intelligence was so affected by damage to white matter tracts. The central role of the orbitofrontal cortex is also intriguing – there’s been growing evidence in recent years of the importance of this region in emotional and social processing, and it’s worth noting that it’s in the right place to integrate sensory and bodily sensation information and pass that onto decision-making systems.

All of this is to say that emotional intelligence depends on social information processing and general intelligence.
Ik noemde eerder al het enorme (huiselijke) geweld onder Aboriginals. Veel mensen hebben een romantisch beeld bij primitieve volkeren ("in harmonie met de natuur") maar feitelijk zijn ze vaak uitermate wreed naar elkaar toe. Denk aan de scalperende Indianen, de kannibalistische Afrikanen, of hoe ook vandaag de dag nog vele familieleden (vooral dochters) worden verminkt met zuur. Het is ook een bekend feit dat de meeste African-Americans worden vermoord (en verwond) door andere African-Americans, veelal bekenden van elkaar: het gaat er onderling hard aan toe!
Nihil est sine ratio.
appelfflap
Banned

Ivar schreef: 22 mei 2021 18:30 Het is ook een bekend feit dat de meeste African-Americans worden vermoord (en verwond) door andere African-Americans, veelal bekenden van elkaar: het gaat er onderling hard aan toe!
vroeger was het leven veel gewelddadiger, ook hier trap je een open deur in.
waarom opnieuw de negatieve verwijzing naar de zwarte Amerikaanse bevolking?
de meeste kinderen worden ook door mensen in hun omgeving mishandeld en misbruikt,

wat heeft dit met verval van de westerse beschaving of IQ te maken?
holog
Diehard

Bericht door holog »

en hoe zit het met gender verschillen en de zogenaamde IQ's gesteld ?
is dat uw volgende pleidooi ? - als vrouw zijnde ben ik er wel nieuwsgierig naar.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ivar schreef: 22 mei 2021 18:30 Het is ook een bekend feit dat de meeste African-Americans worden vermoord (en verwond) door andere African-Americans
Maar dat zegt niets. Ten eerste komen African-Americans oa door racisme in bepaalde wijken terecht waar misdaad weliger tiert. En dan moet je gaan kijken hoe die misdaad per groep in die wijken is.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

holog schreef: 22 mei 2021 18:19 wat was jouw verhaal weeral ?
Mijn positie in die discussie is dat ondernemers volledige vrijheid moeten houden om zelf te beslissen wie ze wel of niet aannemen, op basis van hun visie voor het bedrijf en de werksfeer. Als een werknemer uitsluitend mannen wil aannemen, dan is het niet aan de overheid om zich daar mee te bemoeien. Idem wat het aannemen van moslims betreft.
ik lees immers hoofdzakelijk, tussen de lijnen door, een grote frustratie van een eigen falen. (heb het vermoeden dat ik daar niet de enige in ben)
Heb je het nu over mij persoonlijk? Ik heb een prima leven achter de rug. Beroepsmatig nooit met diversiteitsquota's te maken gehad. Nooit langdurig en ongewenst werkloos geweest. Nooit aanvaringen gehad met sub-Saharische Afrikanen. Wel een aantal onaangename interacties met Marokkaanse jongeren, op straat (in Utrecht en Amsterdam). Maar vluchtig. En minstens evenveel nare ervaringen gehad met blanke tokkies, met hun debiele sportuitlaten. Ben bang dat je met een psychoanalyse niet ver zult komen. Ik behoor tot de circa 500 meest verlichte mensen op aarde. De komende 20 jaar of anders in mijn volgende leven zet ik de puntjes op de i. Absoluut geen spijt van of wrok over hoe mijn leven is verlopen. Ad astra! :)
Nihil est sine ratio.
appelfflap
Banned

Ivar schreef: 22 mei 2021 18:46 Ik behoor tot de circa 500 meest verlichte mensen op aarde.
wow
een echte Hollander ben je al zeker

ik vermoed Amsterdamse arropgantie maar dat kun je probleemloos op A'pen steken. Pas na de val van A'pen kon Amsterdam groot worden hé :)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ivar schreef: 22 mei 2021 18:46 Mijn positie in die discussie is dat ondernemers volledige vrijheid moeten houden om zelf te beslissen wie ze wel of niet aannemen, op basis van hun visie voor het bedrijf en de werksfeer. Als een werknemer uitsluitend mannen wil aannemen, dan is het niet aan de overheid om zich daar mee te bemoeien. Idem wat het aannemen van moslims betreft.
Wel daar ben ik het dan grondig mee oneens. Ondernemers zijn grotendeels afhankelijk van de diensten die een overheid aan haar bevolking verstrekt. De overheid mag daar dan wat mij betreft eisen tegenover stellen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

holog schreef: 22 mei 2021 18:38 en hoe zit het met gender verschillen en de zogenaamde IQ's gesteld ?
is dat uw volgende pleidooi ? - als vrouw zijnde ben ik er wel nieuwsgierig naar.
Ah, wist niet dat je een vrouw was!

De IQ distributie van vrouwen is minder uitgespreid, zoals hieronder weergegeven:

Afbeelding

Hierdoor zijn er minder vrouwelijke genieën maar ook minder vrouwelijke dwazen. Dit heeft relevantie voor de grieven van feministen die vinden dat er in elke beroepsgroep en op elk niveau daarvan net zoveel vrouwen werkzaam zouden moeten zijn als mannen. En de claim dat mannen in STEM doelbewust vrouwen zouden buitensluiten (de "patriarchy!").

Mannen met een zeer hoog IQ hebben nogal eens last van het "verstrooide professor" syndroom. Vanuit dat oogpunt is het begrijpelijk dat de natuur aan moeders een meer "gemiddelde" intelligentie heeft gegeven. Dat is niet iets om te beklagen. Het is precies zoals het moet zijn.

Extra testosteron kan een zege zijn maar ook een vloek. Mannen zijn fysiek sterker maar hebben meer kans op allerlei (geboorte)defecten, en sterven doorgaans jonger.

Ik ben daarom vóór een zekere mate van emancipatie ten opzichte van voorgaande eeuwen, maar tegen overdrijving op dat gebied. Absolute gelijkheid is onmogelijk en onwenselijk. Mannen en vrouwen functioneren het beste in teamverband, dus met een zekere mate van taakverdeling.
Nihil est sine ratio.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

axxyanus schreef: 22 mei 2021 19:07 Ondernemers zijn grotendeels afhankelijk van de diensten die een overheid aan haar bevolking verstrekt. De overheid mag daar dan wat mij betreft eisen tegenover stellen.
Belasting vind ik een acceptabele betaling voor die diensten. En redelijke milieu- en veiligheidsvoorschriften idem dito.

Maar micromanagement in de vorm van gender- en rassenquota's? Nee, dat gaat te ver. Dat neigt naar een communistische planeconomie.
Nihil est sine ratio.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Ik behoor tot de circa 500 meest verlichte mensen op aarde.
en door wie werd je daartoe uitgeroepen?

Heb je het nu over mij persoonlijk?
Effectief - Behorende tot de circa 500 meest verlichte mensen op aarde - En toch slechts een diploma op zak van de humaniora ? (of heb ik dat fout voor ?) - lijkt me niet de erkening ontvangt die je eigenlijk verdient betreffende je uitzonderlijke hoge vorm van extreme verlichting ? (niet dat ik persoonlijk zoveel belang echt aan IQ of diploma, enz ... )
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ivar schreef: 22 mei 2021 19:16
axxyanus schreef: 22 mei 2021 19:07 Ondernemers zijn grotendeels afhankelijk van de diensten die een overheid aan haar bevolking verstrekt. De overheid mag daar dan wat mij betreft eisen tegenover stellen.
Belasting vind ik een acceptabele betaling voor die diensten. En redelijke milieu- en veiligheidsvoorschriften idem dito.

Maar micromanagement in de vorm van gender- en rassenquota's? Nee, dat gaat te ver. Dat neigt naar een communistische planeconomie.
Waarop baseer jij je om milieu- en veiligheidsvoorschriften niet als micromanagment te beoordelen maar geslachts- en rassenquota wel?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Als ik dit https://www.vinisva.nl/gvblog/127-beschaafd lees vraag ik me af: Ben jij (Ivar) een beschaafd mens?
Ben jij wellicht mede verantwoordelijk voor het verval van de westerse beschaving?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

holog schreef: 22 mei 2021 19:20 en door wie werd je daartoe uitgeroepen?
Dat is niet iets wat hoeft te worden uitgeroepen.
Effectief - Behorende tot de circa 500 meest verlichte mensen op aarde - En toch slechts een diploma op zak van de humaniora?
Geen idee wat je met "humaniora" bedoelt, maar verlichting heeft niets met diploma's of erkenning te maken.

Afbeelding
Nihil est sine ratio.
Plaats reactie