Na het lezen van deze reactie verheug ik me extra over mijn beslissing niet meer mee te discussiëren in dit topic, met name ten aanzien van de beslissing wel mee te blijven lezen.Peter van Velzen schreef: ↑03 mei 2024 03:13Het gaat in mijn ogen over bestrijden van verkeerde ideeën die religies neigen te verspreiden. Je mag best de bijbel blijven lezen, maar wat je niet moet doen is het allemaal kritiekloos voor waar en moreel juist houden. Lees wat er staat en huiver zo nu en dan. Je mag best lid zijn van een gemeenschap van gelijkgezinden en getrouwd zijn met een onderwijzer. Maar we zullen je altijd confronteren met feiten, als je in het openbaar onwaarheden of immorele oordelen spuwt. We verwachten van jou hetzelfde, als wij onwaarheden verkondigen. Als je oplet dan zal het je opvallen, hoe vaak wij elkaar tegenspreken. De een wat beleefder dan de ander. Als je denkt te weten dat we ongelijk hebben, zeg ons dat gerust, maar graag met controleerbare feiten als basis; geen bijbelteksten (tenzij we het over diezelfde bijbelteksten hebben) Of dat je zorgen baart? Ik hoop van niet, maar dat kan alleen jij ons vertellen.
Kennelijk verwijst de topictitel 'Moeten we religies bestrijden?' naar het bestrijden van de onware en/of immorele ideeën die Religies neigen te verspreiden of zelfs 'spuwen'! Daarbij denk ik dan ook aan het ongevraagd en opdringerig evangeliserend zo veel mogelijk discipelen werven/recruteren om daarmee zoveel mogelijk wereldse macht/geld te verwerven dankzij zo veel volgelingen ...
... zulks beschouw ik zelf al vlug als 'mentale terreur uitoefenen' jegens goedgelovigen die behoefte hebben aan zekerheden en [tijdelijk!]rust vinden in de geboden schijnzekerheden.
En blijkbaar is dat 'bestrijden' dan zoals je in het bovenstaande de daad bij het woord voegt:
op een zakelijke doch zorgzame toon de discussie aangaan. Mooi!
Bedankt voor deze opheldering Peter en ik voeg voor alle duidelijkheid wel ff toe,
dat ik nog steeds achter mijn eerste reactie sta in dit topic,
de reactie waarmee ik reageerde op jouw OP.
- Met de kennis van nu zou ik die reactie toen echter niet geplaatst hebben ...