Het zoetwater aquarium van Noach.

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:Blijkbaar zijn de mensen niet slim genoeg om de bijbel op de juiste manier te interpeteren
En dat is in jouw geval overduidelijk Eef, misschien moest je er nog eens wat langer op studeren, maar dan met een onbevooroordeelde kijk erop!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

To Eef:
In het geval van de hemel; hebben we daar te maken met een 1e hemel? Stel dat God het op een gegeven moment helemaal heeft gehad met de aanwezigen in de hemel en daarom besluit de hele hemel schoon te vegen en te beginnen met een 2e hemel.
Heb je enige garantie dat dit nooit zal gebeuren? Welke garantie hadden de mensen in de periode van Noach?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Beste Eef.
eef schreef:Blijkbaar zijn de mensen niet slim genoeg...........................
Je gaat off-topic Eef. Dit heeft niets met de zondvloed te maken. En het persoonlijk aanvallen van mensen door het in twijfel trekken van hun intelligentie geeft je nog geen gelijk.
Je hebt niet inhoudelijk geantwoord op onze postings. Zolang je dat niet doet, kunnen we je niet serieus nemen.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Quote:
Explodeeerende sterren wijzen op een jonh heelal.

Waar haal je dat vandaan? Hoe oud is het heelal dan?
Ik pretendeer zeker niet de waarheid in pacht te hebben, maar er zijn wel een vragen op te gooien met betrekking tot de leeftijd van onze kosmos. Uiteraard probeer ik met wetenschap aan te komen om het op dit forum serieus genomen te laten worden:

Een supernova, of een heftig exploderende ster, is één van de schitterendste en krachtigste objecten in de grote kosmos. Gemiddeld produceert een sterrenstelsel als het onze één supernova in 25 jaar.
Als een ster op deze wijze ontploft, ontstaat een gigantische uitdijende wolk van puin die men een SuperNova Restant (SNR) noemt. Een bekend voorbeeld is de Krabnevel in het gesternte Taurus, geproduceerd door een supernova zo helder dat hij in 1054 gedurende enkele weken overdag gezien kon worden. Door natuurwetten toe te passen (en krachtige computers te gebruiken), kunnen astronomen voorspellen wat er met deze wolk gaat gebeuren.

Volgens hun model zal de SNR na 120.000 jaar een diameter bereiken van 300 lichtjaar. Dus als ons melkwegstelsel miljarden jaren oud zou zijn, zouden we vele SNR’s zien van deze omvang. Maar als ons melkwegstelsel zou zijn, zou geen enkele SNR de tijd gehad hebben deze omvang te bereiken. Het aantal SNR’s is dus een uitstekende test om na te gaan of ons sterrenstelsel oud of jong is. In feite stemmen de resultaten overeen met een heelal dat duizenden jaren oud is, maar zouden een raadsel zijn als het heelal miljarden jaren oud was.

Ik trek hier geen conclusies uit, maar het is toch grappig.
als je nooit pijn zou voelen. Hoe zou je dan weten dat ik een genezer ben? ps147:3
als je nooit door moeiten zou gaan. hoe zou je dan weten dat ik een verlosser, bevrijder ben ps91:14-19
als je nooit beproevingen zou doormaken. hou zou je jezelf dan een overwinnaar kunnen noemen. romeinen8:35-37
als je nooit verdrietig zou zijn. hoe zou je dan weten dat ik een trooster ben. jes51:12a
als je nooit een fout zou maken. hoe zou je dan weten dat ik vergevingsgezind ben. ps86:5en15
als je alles zou weten. hoe zou je dan weten dat ik je vragen zal beantwoorden. ps 138:3
als je nooit in moeiijkheden zou zijn. hoe zou je dan weten dat ik jou zal redden. ps34:7,16,20,23
als je nooit "gebroken"zou zijn. hoe zou je dan weten dat k je heel kan maken. jes 61:1
als je nooit een probleem zou hebben. hoe zou je dan weten dat ik dat kan oplossen. jeremia 32:17en27
als je nooit zou lijden. hoe zou je dan weten wat jezus heeft doorstaan. romeiene 8:17-18
als je nooit door het vuur zou gaan. hoe zou je dan puur worden. 1petr 1:6-7
als k je nooit zou corrigeren. hoe zou je dan weten dat ik van je hou. spreuken 3: 11-12
als je alle macht zou hebben hoe zou jedan leren afhankelijk van mij te zijn op mij te vertrouwen. efeze 6:10 en filemon 4:13
als je leven volmaakt zou zijn. waarvoor zou je mij dan nodig hebben. ps 138:8
Een erg mooi stukje Eef!

En nog ff over de zondvloed: Zover mij bekend hebben alle gevonden culturen waarbij de geschiedenis bewaard is gebleven gerept over een zondvloed of mythe in dezelfde strekking. Ook van culturen waarbij contact niet mogelijk was om de mythe door te geven. (oceaantje in de weg bijv.)

De volgende boeken geven (ik zeg niet perse dat ik het ermee eens ben, maar het geeft een goed weerwoord aan een aantal van jullie breinspinsels hier:

J.C. Whitcomb, en H.M. Morris, The Genesis Flood, Phillipsburg, New Jersey, USA, Presbyterian and Reformed Publishing Co., 1961

Woodmorappe, J., Noah’s Ark: A Feasibility Study, Institute for Creation Research, El Cajon, CA, USA, 1997

Zoals zichtbaar zijn dit boeken die vanuit 'christelijke ' hoek komen. Toch geven deze boeken inzichten die het op zijn minst waard zijn om over na te denken.
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Hoe oud is de melkweg?
Pasquini's metingen laten het precies zien: de resten van de eerste supernovae zweefden 200 miljoen jaar lang door de ruimte. Op basis van de leeftijd van zijn doelsterren, de periode tussen de eerste en tweede generatie en de leeftijd die de eerste generatie waarschijnlijk haalde, schat Pasquini de leeftijd van de melkweg op 13.600 ± 800 miljoen jaar. De eerste sterren in de melkweg ontbrandden dus vlak na de kosmische Dark Ages, een periode van 200 miljoen jaar na de Oerknal waarin grote gaswolken samenklonterden tot de eerste sterrenstelsels. Onze eigen zon mag dan nog 'maar' 4,5 miljard jaar oud zijn, ze komt uit een oud geslacht...

Een internationale groep sterrenkundigen heeft de leeftijd van onze melkweg bepaald. Ze gebruikten Beryllium-datering om de leeftijd van de oudste sterren te meten.
Het was zeker geen makkelijke klus, maar Luca Pasquini en zijn collega's hebben archeologie bedreven op galactische schaal. Met de Very Large Telescope van het European Southern Observatory (ESO) bekeken ze sterren in een bolvormige sterrenhoop. De sterren in zo'n bolhoop bevatten resten van de allereerste supernovae in onze melkweg. Met die fossiele resten konden de sterrenkundigen bepalen wanneer de eerste supernova-explosies in de melkweg plaatsvonden en wanneer de eerste sterren van de melkweg ontstoken.

Het heelal hergebruikt als de beste. Toen de allereerste sterren in onze melkweg aan het eind van hun leven kwamen, ontploften de grotere exemplaren als supernovae. Tijdens die enorme explosies wierpen ze hun buitenlagen de ruimte in. Die buitenlagen bevatten allerlei elementen die alleen in supernova-explosies worden gevormd: alle atomen zwaarder dan ijzer. De gasvormige resten mengden met andere gaswolken in de melkweg. Die trokken samen door hun eigen zwaartekracht en vormden de tweede generatie van sterren. In die sterren zitten ook de fossiele resten van de eerste sterren.

De bolvormige sterrenhoop NGC 6397 bevat oeroude sterren. De cluster staat zo'n 7200 lichtjaar van de aarde af in het sterrenbeeld Ara.

Luca Pasquini's team keek naar de sterren A0228 en A2111 in de bolvormige sterhoop NGC 6397. Bolvormige sterhopen ontstonden toen de melkweg nog jong was en de oudste sterren erin zijn van respectabele leeftijd: naar schatting 13.400 ± 800 miljoen jaar oud. Dat is ook de leeftijd van de twee doelsterren; zó oud dat er maar één generatie sterren voor heeft kunnen zitten.
Zelfs de zwaarste sterren, die het felste en snelste branden, doen er een paar miljoen jaar over om hun hele evolutie van gaswolk tot supernova te doorlopen en het heelal zelf is volgens de beste schattingen 13.700 miljoen jaar oud is. De fossiele resten in A0228 en A2111 komen gegarandeerd van de eerste supernovae. Wat is er zo speciaal aan die resten, dat sterrenkundigen er de tijd tussen twee sterrengeneraties aan af kunnen lezen?

De sterren A0228 en A2111 in de bolvormige sterhoop NGC 6397 zijn tegen de 13.400 miljoen jaar oud. Naar huidige schattingen is het heelal zelf 13.700 miljoen jaar geleden ontstaan.bron: ESOKlik op de afbeelding voor een grotere versie.

Met de gevoelige UVES-spectrometer van ESO's Very Large Telescope te Chili wisten Pasquini en zijn collega's beryllium-resten op te sporen in A0228 en A2111. Beryllium is één van de lichtere atoomsoorten. De enige stabiele isotoop is beryllium-9. Die wordt niet in supernovae of tijdens het normale leven van een ster gevormd, maar ontstaat in de open ruimte onder de invloed van kosmische straling. Zulke straling bestaat uit energieke deeltjes en kan zwaardere atoomkernen aan stukken slaan; één van de bijproducten is beryllium-9. Dat proces speelde zich ook af in de uitgeworpen resten van de allereerste sterren.

Pasquini's team wist, dat er meer beryllium-9 wordt gevormd als de resten van de eerste supernovae lange tijd in de ruimte zweven. Eenmaal opgenomen in nieuwe sterren verandert de hoeveelheid nauwelijks meer. Om te bepalen hoe lang het duurde voor de resten van de eerste supernovae in de tweede generatie sterren terecht kwam, hoefden de sterrenkundigen 'alleen maar' de concentratie van de isotoop in die sterren te meten.

Licht is een elektromagnetische golf. De golflengte bepaalt wat de kleur is: lange golven dragen weinig energie en zitten aan de rode kant van het spectrum. Nog langer, en de straling wordt infrarood of zelfs radiogolf. Korte golven dragen meer energie en zitten aan de blauwe kant van het spectrum. Nog korter, en we komen in het ultraviolette en uiteindelijk het röntgen- of gamma-gebied. Atomen kunnen uit wit licht (een mengsel van alle kleuren zichtbaar licht) bepaalde spectraallijnen absorberen: ze nemen de energie van de kleur licht op en dat is zichtbaar als een donkere lijn in het spectrum. Absorptie-spectra vormen daarom een soort vingerafdruk van een materiaal. De precieze geabsorbeerde golflengte hangt af van allerlei natuurconstantes. Als die in de loop der tijd verandert zijn, ziet het spectrum van 'oud' waterstofgas er net iets anders uit dan dat van 'nieuw' gas.

Bijna al het sterrenkundig onderzoek heeft te maken met spectraallijnen; de vingerafdrukken die atomen in licht achterlaten door bij een paar frequenties het licht te absorberen. Beryllium-9 heeft een stel lastige spectraallijnen. Ze liggen bij 313 nm, in het ultraviolet. Dat is vlakbij de golflengte-grens van zo'n 300 nm waaronder de aardse atmosfeer alle ultraviolette straling verstrooit. Omdat de beryllium-lijnen in de twee doelsterren ook nog eens erg zwak waren was het meten ervan geen simpele taak. Alleen door alles uit ESO's UVES-spectrometer te halen en die te koppelen aan de nauwkeurige Very Large Telescope konden Pasquini en zijn team de lijnen opsporen.

Volgens mij heb jij je wetenschappelijke 'kennis' van de site http://scheppingofevolutie.nl/index.html gehaald; niet echt een wetenschappelijke site. Doe nog eens een poging zou ik zeggen....
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Otter schreef:In feite stemmen de resultaten overeen met een heelal dat duizenden jaren oud is
Als die feiten zouden kloppen wel ja, maar helaas...........

Een korte vertaalde samenvatting van de weerlegging van deze claim die jehier kunt vinden.

Er zijn juist vele SNR's gevonden waaronder veel fase 3 SNR's die ouder zijn dan 20.000 jaar.
Als het universum oud is zullen we vele fase 3 SNR's waarnemen, en dat is ook precies wat we waarnemen.
De gegevens laten een oud universum zien en geen jong.

Zie ook http://www.talkorigins.org/faqs/supernova/
Otter schreef:De volgende boeken geven (ik zeg niet perse dat ik het ermee eens ben, maar het geeft een goed weerwoord aan een aantal van jullie breinspinsels hier
Als je het boek van Woodmorappe hebt gelezen dan is het aardig om daarna deze links eens te bestuderen.
http://www.talkorigins.org/faqs/woodmorappe-review.html
http://www.talkorigins.org/faqs/hovind/howgood-add.html
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

over het jonge helal:
Waar zijn de restanten van alle supernovae? [1]
Een supernova, [2] of een heftig exploderende ster, is één van de schitterendste en krachtigste objecten in Gods grote kosmos..................... [dubbele posting verwijderd. Graag bron vermelden de volgende keer. Hartelijk dank. Gemodereerd door Devious.]
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Eef schreef:Er zijn geen derde fase SNR’s waargenomen in ons melkwegstelsel!
Ehhh eef, dit had Otter ook al ge-cut en ge-pasted.
Misschien had je de post van lanier beter even gelezen, nu is het zonde van de moeite!

En Erik schreef:
Er zijn juist vele SNR's gevonden waaronder veel fase 3 SNR's die ouder zijn dan 20.000 jaar.
Als het universum oud is zullen we vele fase 3 SNR's waarnemen, en dat is ook precies wat we waarnemen.
De gegevens laten een oud universum zien en geen jong.
http://members.cox.net/ardipithecus/evo ... ie018.html
Jonathan Sarfati of Answers in Genesis tells us in “Exploding stars point to a young universe” that there are not enough supernova remnants observed for the universe to be billions of years old. He gives us an impressive looking table that purports to show how many supernova remanants should be observed if the universe is billions of years old, how many should be observed if the universe is 7000 years old, and how many have actually been observed. The numbers he gives, of course, support a young universe. He then does some quotation mining with:

As the evolutionist astronomers Clark and Caswell say:
‘Why have the large number of expected remnants not been detected?’ and these authors refer to ‘The mystery of the missing remnants’.5 [sic article does not have a note 5]
[Since I originally wrote the article AiG fixed its footnote problem.]

It is yet another example of an extremely blantant out-of-context quotation. When Clark and Caswell’s paper is checked the quotes are found on page 301. “Why have the large number of expected remnants not been detected?” turns out to have been a rhetorical question and “The [sic the] mystery of the missing remnants” turns out to be followed by three words: “is also solved.”

So Clark and Caswell really said the mystery is solved and many years latter the creationists quote them to say there is a mystery. How shameless can one get? That the astronomers don’t think there is a mystery should tip-off readers that the claims that Sarfati made are complete bunk. Dave Moore demonstrates that this is the case in his “Supernovae, Supernova Remnants and Young-Earth Creationism.” The creationists made dubious assumptions, confused concepts, used outdated figures, quoted out-of-context, had false facts, etc.

http://www.talkorigins.org/indexcc/CE/CE401.html

Nog wat info:
http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/scien ... nants.html
http://www.talkorigins.org/faqs/supernova/

PS.
Dit is allemaal erg off-topic, we hadden het hier over de ark van Noach.
Dit sprookje is tot nog toe nog steeds niet onderbouwd!!

lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ben het met je eens Erik dat we aardig off topic zijn geraakt; maar ik vond toch dat ik die info moest plaatsen i.v.m. de geposte onzin over het jonge heelal.

De info van mij stond trouwens in het toonaangevende wetenschappelijke blad Science van 18 september 2004; Vol. 166, No. 12. Voordat er iets in Science wordt geplaatst wordt het eerst uitgebreid onderzocht door allerlei wetenschappers over de gehele wereld. Science kan het zich niet permitteren om indianenverhalen te plaatsen.
Ik zou graag van Otter of Eef een serieuze link willen zien naar het door jullie geplaatste artikel.

Toch nog iets leuks gevonden in de posting:
De energie die door een supernova opgewekt wordt is verbijsterend: 1044 joules. Dat is evenveel als wanneer iedere afzonderlijke gram van de aardmassa zou worden veranderd in een kernbom, ieder 200 maal zo krachtig als de bom die op Hiroshima gegooid werd. Die hoeveelheid energie zou gedurende 100 jaar, 80 miljoen zonnen kunnen voeden!
Die energie is inderdaad verbijsterend; 1044 joules! Ik heb net een glas jus d'orange gedronken; in een liter zit 150kJ oftewel 150.000 joules. Ik hoop niet dat ik binnenkort een scheet moet laten; de kans is groot dat door de vrij gekomen energie driekwart van het melkwegstelsel wordt weggevaagd!
Lees eerst eens zelf de info door die je plaatst als je tenminste begrijpt waar het over gaat. En het is duidelijk te zien dat je mijn posting niet hebt gelezen; jammer! [/b]
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Afbeelding
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Eef en Otter. Lees a.u.b. de posting van Lanier eerst goed door, en als je wilt reageren, doe dit dan in een nieuwe topic. Deze discussie gaat over de zondvloed, en niet over de leeftijd van het heelal. Misschien is het ook een idee om eerst de informatie te verifieren voordat je reageert. Zomaar knippen en plakken van een niet-wetenschappelijke site, terwijl je totaal geen kennis van zaken hebt om de informatie op haar waarde te beoordelen, is geen goede werkwijze. Er zijn wel degelijk creationisten die een redelijke basiskennis hebben van biologie of astronomie, maar ik krijg niet echt de indruk dat dit bij jullie het geval is.

Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Hahahaha,

Jaja,

Om dat plaatje heb ik eens goed kunnen lachen.

"Ja, klim maar achterop zei Jo (die met dat paarse pak, net als Jomanda) tegen de twee olifanten...."
Laatst gewijzigd door chromis op 15 jun 2005 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

lanier schreef:Ben het met je eens Erik dat we aardig off topic zijn geraakt; maar ik vond toch dat ik die info moest plaatsen i.v.m. de geposte onzin over het jonge heelal. [/b]
Bedankt voor deze informatie Lanier.

Grtz...
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Otter schreef: Woodmorappe, J., Noah’s Ark: A Feasibility Study, Institute for Creation Research, El Cajon, CA, USA, 1997

Zoals zichtbaar zijn dit boeken die vanuit 'christelijke ' hoek komen. Toch geven deze boeken inzichten die het op zijn minst waard zijn om over na te denken.
Ruben gebruikte grotendeels informatie uit dit boek. Misschien is het een idee om deze thread even goed door te lezen, zodat we niet steeds in herhaling hoeven te vallen.

Vriendelijke groet....
Plaats reactie