Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 07 apr 2026 11:09 Zoals gezegd, ik geloof niet in het sprookje dat het haat is dat de drijfveer is die Hamas, Hezbollah, Al Qaida of IS tot zulke extremen laat overgaan, want anders zouden de Indianen tijdens de kolonisatie, de Aboriginals in Australië, de Joden tijdens de diaspora en Holocaust, de Tibetanen onder Chinees gezag, de Oeigoeren in China, de Hongaren tijdens de Sovjetbezetting, de Zuid-Afrikanen onder apartheid, etc., etc., etc.,... er ook toe zijn overgegaan.
Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Ik denk dat de meeste van deze groepen wel haat hebben gekend, maar dat ze weinig konden uitrichten.
ChaimNimsky schreef: 07 apr 2026 11:09 En kijk waar het hen heeft gebracht? Op een piepklein deeltje van Gaza opgehoopt in de modder, zonder medische voorzieningen, weinig voedsel, onder dagelijkse beschietingen, nauwelijks nog door het grote wereldnieuws het vermeld.
Je schuift het gemakkelijk weg. De oorzaak van het probleem van de Palestijnen is dat de zionisten hun land wouden. Niets anders. Vervolgens de weigering van Israël om iets aan de situatie te gaan doen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 07 apr 2026 11:09 En kijk waar het hen heeft gebracht? Op een piepklein deeltje van Gaza opgehoopt in de modder, zonder medische voorzieningen, weinig voedsel, onder dagelijkse beschietingen, nauwelijks nog door het grote wereldnieuws het vermeld.
En nu betreft bovenstaande jouw familie. Je wordt al 80 jaar onderdrukt en je hebt diverse familieleden en vrienden verloren. De Palestijnen die jullie overheersen in het grote Palestina en oppermachtig zijn hebben jullie kleine ommuurde Juda-gebiedje volkomen vernietigd. Je familie en jij leven onder erbarmelijke omstandigheden.

O ja. Je zoon en schoondochter worden door Palestijnse kolonisten uit hun huis verdreven terwijl het oppermachtige Palestijnse leger erbij staat te kijken.
Even verderop is er een Palestijnse uitkijkpost waar Palestijnen met verrekijkers kunnen genieten van het vernederen van JOUW volk.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 07 apr 2026 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 07 apr 2026 11:33
En nu betreft bovenstaande jouw familie. Je wordt al 80 jaar onderdrukt en je hebt diverse familieleden en vrienden verloren. De Palestijnen die jullie overheersen in het grote Palestina en oppermachtig zijn hebben jullie kleine ommuurde Juda-gebiedje volkomen vernietigd. Je familie en jij leven onder erbarmelijke omstandigheden.
Je kunt dit wat nu voorligt vangen in 1 woord: tirannie (van de ergste soort).
Ik kan er niet anders van maken. Zeker niet na wat Trump heeft gebrald over stenen tijdperk en dat ze daar horen...
En ook nog Libanon.
** **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Piepjonge kolonisten lopen met hun kuddes over het land van Palestijnen, trappen hun gewassen plat en vernielen en passant een watertank. Zodra iemand probeert de tieners een strobreed in de weg te leggen, roepen ze versterking in, en komen er ook oudere kolonisten in hun jeeps - soms zelfs met politie of leger in hun kielzog. Het beeld werkt altijd in het nadeel van de Palestijnen.

Nu ben jij die Palestijn Nimsky. Blijf je je andere wang toekeren?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 07 apr 2026 11:33 En nu betreft bovenstaande jouw familie. Je wordt al 80 jaar onderdrukt en je hebt diverse familieleden en vrienden verloren. De Palestijnen die jullie overheersen in het grote Palestina en oppermachtig zijn hebben jullie kleine ommuurde Juda-gebiedje volkomen vernietigd. Je familie en jij leven onder erbarmelijke omstandigheden.

O ja. Je zoon en schoondochter worden door Palestijnse kolonisten uit hun huis verdreven terwijl het oppermachtige Palestijnse leger erbij staat te kijken.
Even verderop is er een Palestijnse uitkijkpost waar Palestijnen met verrekijkers kunnen genieten van het vernederen van JOUW volk.
Het Joodse deel van het land heeft zich duidelijk ontworsteld aan de omstandigheden. Waar honderd jaar geleden een dor, leeg gebied lag, is nu een bloeiende economie en een functionerende staat ontstaan. De Palestijnen hebben dat niet gedaan. Keer op keer kozen hun leiders voor oorlog of terrorisme, van het afwijzen van het VN-verdelingsplan van 1947 en het geweld tijdens de Arabisch-Israelische Oorlog van 1948, de aanvallen tijdens de Suezcrisis en de Zesdaagse Oorlog, de Jom Kippoer oorlog, tot de Intifada's en 7 oktober, waardoor hun kansen op een eigen staat steeds kleiner werden.

Ook toen Israel concessies deed - beperkte autonomie via de Camp David-akkoorden, politieke controle over delen van de Westelijke Jordaanoever en Gaza via de Oslo-akkoorden, bijna volledige soevereiniteit aangeboden door Ehud Barak in 2000 en opnieuw bijna volledige soevereiniteit met landuitwisseling door Ehoed Olmert in 2008 - kozen Palestijnen deels voor terrorisme, zelfmoordaanslagen, raketaanvalllen en de Tweede Intifada, waardoor de mogelijkheden verloren gingen. Terwijl andere volken zoals de Finnen, Polen, Hongaren en Duitsers hun verlies accepteerden en zich verder konden ontwikkelen, kozen de Palestijnen anders. Door die keuzes leven zij nu onder constante veiligheidsmaatregelen, muren, checkpoints en beperkte autonomie. Dit is het directe gevolg van hun historische beslissingen.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ja duhhhhh! Hulp van de westerse wereld en schuldgevoel doet wonderen.
Nu ben jij die Palestijn Nimsky en je wordt door kinderen, onder toeziend oog van politie verdreven

Doe toch niet zo naief steeds en speel niet de totale onschuld. Verplaats je eens in intimidatie, aanvallen en moord op jouw geliefden die worden afgesneden van waterbronnen en waarvan kinderen niet naar school kunnen en waarvan vee wordt gestolen of keiharde technomuziek bij tenten van herders zetten.
Het gaat erom dat dit terreur voedt en niet zo weinig ook. En IK behrijp dat en JIJ, ALS je je verplaatst in de ellende van dat andere volk, ook!
Ik heb behrip voor de aanslagen die nog gaan volgen hoe ontzettend naar dit ook is voor diegenen die het overkomt. En behrip zegt niet dat ik erachter sta.

Overigens werden de echte BESLISSINGEN nooit direct door Palestijnen beslecht/genomen. Verplaats je, zoals ik je eerder vroeg en hetgeen je genegeerd hebt zoals te doen gebruikelijk eens in je Palestijnse medeMENS.
Dus geen David, Goliath of andere Eucalypta akkoorden maar Nimsky die zich verplaatst in zijn (vogelvrije)medeMENS
Laatst gewijzigd door dikkemick op 07 apr 2026 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dodelijke schietpartij bij Israëlisch consulaat in Turkije | NU.nl https://share.google/zOwcQa2GoOAS4tN6z

Nummer 4?

Maar! Hartverwarmend weer, dit overbekende flyeren:

Israël roept Iraniërs op treinen en sporen te vermijden

Vrienden maken Israël! Je kan het.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ChaimNimsky schreef: 07 apr 2026 12:39 Het Joodse deel van het land heeft zich duidelijk ontworsteld aan de omstandigheden. Waar honderd jaar geleden een dor, leeg gebied lag, is nu een bloeiende economie en een functionerende staat ontstaan.
Je bent een meester in het selectief berichten over wat de israeliers allemaal meer hebben gepresteerd.
Je vergeet de grote groepen vrijwilligers van over de hele wereld die kwamen helpen in de kibboetsen tegen kost en inwoning.
https://www.kibbutzvisit.com/volunteer- ... tive%20way.
Het fenomeen van vrijwilligerswerk in de kibboetsen begon rond de Zesdaagse Oorlog in 1967. Een golf jonge vrijwilligers arriveerde in Israël om hun goede wil jegens het land en de bevolking te tonen. Ze wilden ook de unieke, hechte gemeenschapszin van de kibboets zelf ervaren en... een leuke tijd hebben!

In ruil voor hun werk (vaak heel zwaar werk) kregen kibboetsvrijwilligers eenvoudige slaapzalen, eten, uitstapjes door Israël, feesten en vaak een kibboetscafé tot hun beschikking om even te ontspannen, de teugels te laten vieren en met de lokale kibboetsjongeren in contact te komen.

Tijdens de hoogtijdagen van de kibboetsvrijwilligers in de jaren zeventig kwamen er jaarlijks zo'n 12.000 vrijwilligers naar Israël, die in honderden verschillende kibboetsen werkten. In totaal hebben sinds 1967 meer dan 350.000 vrijwilligers uit 35 verschillende landen vrijwilligerswerk gedaan in diverse kibboetsen in Israël.
Men leefde en werkte als in een commune.
In de laatste decennia van de 20e eeuw, na de escalatie van het Israëlisch-Palestijnse conflict, stopten veel landen met de samenwerking met het kibboetsvrijwilligersproject, waardoor het aantal kibboetsvrijwilligers afnam. Door de privatisering van veel kibboetsen werd de afhankelijkheid van vrijwilligers geleidelijk aan vervangen door de tewerkstelling van buitenlandse werknemers.
Mijn directe bron een nichtje in begin jaren 70.
Toen mijn zusje begin jaren 80 wilde gaan was dit in de meeste kibboetsen afgelopen.
Voor nu: Niet alleen krijg je geen geld, maar je moet nu bijkomende kosten en vergunningen en verzekeringen zelf betalen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria, mij gaat het erom dat Nimsky WEER een rechtstreekse vraag ontwijkt. Het ophemelen van het geweldige en machtige Israël ken ik nu wel. Ik wil weten hoe hij zich zou gedragen als hij zich zou verplaatsen in deze onderdrukte geterroriseerde medeMENS.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 07 apr 2026 15:09 Maria, mij gaat het erom dat Nimsky WEER een rechtstreekse vraag ontwijkt. Het ophemelen van het geweldige en machtige Israël ken ik nu wel. Ik wil weten hoe hij zich zou gedragen als hij zich zou verplaatsen in deze onderdrukte geterroriseerde medeMENS.
Ik denk, dat dat vragen om de bekende weg is.
Hij heeft meermaals geschreven dat zijn eigen familie en naasten belangijker zijn voor zijn gemoedsrust dan de hun bedreigende medemens. En dat is begrijpelijk.
Maar ook ik vind het gedrag van Israel naar de Palestijnen toe buiten alle proporties.
Heel af en toe toont hij daar begrip voor door te schrijven dat hij de toestand in Gaza ook niet je van het vindt, maar werkt het daarna weer snel naar de achtergrond met de opvatting "eigen schuld, dikke bult" en door dan weer de israeliers op te hemelen.
Hij probeert mi. de belangrijkste gewetensnood dood te redeneren.
Daarom wil ik wijzen op de selectieve argumenten en dat dan hemelhoog de lucht in te prijzen en niet welgevallige achtergrond info weg te laten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria.
Duidelijk.

Je schrijft ook:
Hij heeft meermaals geschreven dat zijn eigen familie en naasten belangijker zijn voor zijn gemoedsrust dan de hun bedreigende medemens. En dat is begrijpelijk.
Vandaar mijn vraag: "Stel, jij en je familie wordt behandeld zoals de Palestijnen nu mishandeld worden. Zou je in staat zijn tot aanslagen plegen op je onderdrukker?"
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 07 apr 2026 12:36:scissors:

Je stelt een hypothetische vraag, maar reduceert daarmee een complexe situatie tot een keuze tussen passiviteit of geweld. Daarmee laat je andere mogelijkheden buiten beschouwing.
Dat iemand in zo’n situatie leeft, betekent nog niet dat geweld de enige optie is.

Ikzelf zou, als die mogelijkheid er is, eerder emigreren dan die weg inslaan.
. . . . . . . . . . . . .
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
We will dance again AND keep on dancing ...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 07 apr 2026 16:36
dikkemick schreef: 07 apr 2026 12:36:scissors:

Je stelt een hypothetische vraag, maar reduceert daarmee een complexe situatie tot een keuze tussen passiviteit of geweld. Daarmee laat je andere mogelijkheden buiten beschouwing.
Dat iemand in zo’n situatie leeft, betekent nog niet dat geweld de enige optie is.

Ikzelf zou, als die mogelijkheid er is, eerder emigreren dan die weg inslaan.
Emigreer jij maar lekker naar de Sinai dan en herdenk vele malen per jaar alle bekende slachtoffers die Israël je familie aangedaan heeft. In volle vrede uiteraard met alle begrip voor de kolonisator/onderdrukker, die daarna de rest van jou familie treitert en verjaagt.
Ik kan me vergissen maar zo vredelievend kom je hier niet altijd over.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 07 apr 2026 12:47 Ja duhhhhh! Hulp van de westerse wereld en schuldgevoel doet wonderen.
Israel kreeg in de beginperiode nauwelijks tot geen westerse hulp, zeker niet tijdens de cruciale oorlogen van 1948 en 1967, en moest grotendeels op eigen kracht overleven en een staat opbouwen. De bewering dat hun succes vooral aan westerse steun en schuldgevoel te danken is, klopt niet.

Rond het einde van de jaren vijftig, begin jaren zestig begon Israel desondanks al uit te groeien tot een bloeiende en functionerende staat, zowel economisch als sociaal, en tegen de tijd van de Zesdaagse Oorlog in 1967 was Israel duidelijk militair, economisch en sociaal sterk genoeg om een snelle overwinning op meerdere vijandige staten te behalen. Pas toen kwamen de vele buitenlandse vrijwilligers in de kibboetsiem, en de meesten waren zelf Joods, uit Europa, de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en andere landen. Ze kwamen vaak uit Zionistische overtuiging, om te helpen bij de opbouw van een Joodse staat, en soms ook als reactie op de nasleep van de Holocaust en antisemitisme in hun thuisland. Veel Joodse vrijwilligers besloten na hun eerste periode in de kibboetsiem om te blijven.

In tegenstelling tot Israel in de beginperiode, hebben de Palestijnen de afgelopen decennia fors veel westerse steun ontvangen, zowel economisch als diplomatiek. Dat is een belangrijk contrast om te maken. De Palestijnse Autoriteit en organisaties zoals UNRWA krijgen miljarden dollars van de VS, EU, VN en andere westerse landen, bedoeld voor infrastructuur, onderwijs, gezondheidszorg en humanitaire hulp.
Nu ben jij die Palestijn Nimsky en je wordt door kinderen, onder toeziend oog van politie verdreven. Doe toch niet zo naief steeds en speel niet de totale onschuld. Verplaats je eens in intimidatie, aanvallen en moord op jouw geliefden die worden afgesneden van waterbronnen en waarvan kinderen niet naar school kunnen en waarvan vee wordt gestolen of keiharde technomuziek bij tenten van herders zetten.
Het gaat erom dat dit terreur voedt en niet zo weinig ook. En IK behrijp dat en JIJ, ALS je je verplaatst in de ellende van dat andere volk, ook!
Ik heb behrip voor de aanslagen die nog gaan volgen hoe ontzettend naar dit ook is voor diegenen die het overkomt. En behrip zegt niet dat ik erachter sta.
In die situatie zijn vele Joden en anderen geweest. Joden tijdens WO2, Joden tijdens pogroms in Oost-Europa, Joden tijdens de diaspora onder diverse koninkrijken en keizerrijken, en Joden in Arabische landen die massaal vervolgd werden of moesten vluchten, etc.,: ze hadden de kans, maar hebben ondanks extreme onderdrukking en geweld nooit systematisch terrorisme tegen burgers gepleegd -- ik zou als een van hen zijn geweest. Joodse verzetsgroepen en andere partizanen richtten zich op militairen, Duitse functionarissen of collaborerende doelen, niet op willekeurige burgerbevolking. En hetzelfde valt te zeggen over de Hongaren onder Sovjetbezetting, de Zuid-Afrikanen onder apartheid, etc.,: ze hadden de mogelijkheid, maar kozen er niet voor systematisch geweld tegen burgers te gebruiken. Groepen zoals het ANC hadden geheime wapens en konden veel schade toebrengen, maar richtten zich op sabotage, protest en politieke druk, niet op grootschalig terrorisme tegen blanke burgers.

De moeilijke omstandigheden in de Palestijnse gebieden verklaren juist niet waarom hun leiders en hun organisaties keer op keer kozen voor terrorisme tegen onschuldige burgers. Het verschil is dat Hamas, de Islamitische Jihad, Hezbollah of IS religieus/ideologisch voor jihadisme kozen.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 07 apr 2026 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 06 apr 2026 22:29:scissors:
Kristallen bol zou ik moeten hebben van jou?
Zou je wel willen heh? En dan preventief willen bombarderen zeker?
Die past perfect in het script van mijn nieuwe SFroman!
Een soort van 'Minority Report 2026'

Trump kijkt in zijn kristallen bol en ziet dat er een geheim wapen verborgen zit onder bruggen in Iran. Het wapen kán de VS ver genoeg beschadigen dat ze tot de
'Stone Ages' [jaja, meervoud :wink: ] teruggezet worden in ontwikkeling.
Trump neemt een beslissing en geeft bevel:
"Vannacht om 02:00 uur Nederlandse tijd alle bruggen in Iran kapot!"

Ik moet wel snel zijn met uitgeven anders is het oud nieuws ...
NOS - vandaag, 16:41 schreef:
Trump: vandaag dreigt einde van een beschaving

14:53

De VS heeft Iran een ultimatum gegeven tot aankomende nacht 02.00 uur Nederlandse tijd. Daarna dreigt president Trump het land ongekend hard aan te vallen.
. . . . . . . . . . . . .
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
We will dance again AND keep on dancing ...
Plaats reactie