God is strafbaar

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Tsjok45 schreef:

Het heeft ook niet zoveel te maken met "slimheid ", wel met een ontwikkeld realiteitsbesef en goed geinformeerd zijn aangaande feitelijke controleerbare vaststellingen ...
Je kan er natuurlijk weer eindeloos over discussiëren, maar wat is de realiteit die een mens aangeboden krijgt in een symfonie? Fluiten, violen trompetten? Luchttrillingen? Nee, de diepere realiteit van kunst is het huilen en lachen, de wanhoop en de gelukzaligheid, de gevoelens van haat en liefde, van dag en nacht. Geloof is kunst. De één doet het kunstig, de ander onbeholpen en krakkemikkig, weer een ander heeft geen oog voor kunst.

Ik luister graag naar Mahler. In elke symfonie is hij weer van geloof veranderd. En in elke symfonie herken ik mezelf. Laatst hoorde ik voor het eerst de tweede symfonie van Mahler in de concertzaal. Nooit werd ik zó diep aangesproken door gevoelens als tijdens dat concert. De muziek en de woorden deden me huilen van geluk en pijn. Ik voelde dertig jaar tevoren, toen ik de symfonie voor het eerst via de plaat beluisterde precies dezelfde gevoelens. Het behoorde tot het mooiste en grootste wat ik in mijn leven ervaren heb. Dát is voor mij realiteitsbesef en controleerbare vaststelling. Ik heb geleerd godsdienst als een spel van de eigen geest op te vatten. Wanneer je dat inziet kun je er eindelijk van genieten.

Wat je zei over de sigarettenrokers was trouwens zeer scherp. Mensen moeten leren over geloof en godsdienst volkomen stil te zijn en alles slechts binnenin te ervaren. Ik denk dat de maatschappij hiernaar op weg is.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Rereformed schreef:Ik heb geleerd godsdienst als een spel van de eigen geest op te vatten. Wanneer je dat inziet kun je er eindelijk van genieten.
Dan ben ik geneigd jouw definitie van godsdienst als zelfverwezenlijking op te vatten. De vraag is dan waarom zou je "godsdienst" voor jezelf hoeven te houden, zij het alleen dat mensen misschien verward raken als je de term "godsdienst" deponeert.

Ik ben ook geneigd te stellen dat we misschien met een Wittgensteinse constructie te maken hebben, waarin god bestaat, alleen in dien verstande dat onze taal te weinig conceptuele vermogens heeft, dat betwijfel ik ten zeerste. Waarom dan gewoon niet "zelfverwezenlijking" gebruiken, en waarom zou jij een ander jouw mening ontnemen door het voor jezelf te houden, of bijv. niet meer in te gaan op iemand zijn argumenten als er fundamentele verschillen bestaan?
Rereformed schreef:Wat je zei over de sigarettenrokers was trouwens zeer scherp. Mensen moeten leren over geloof en godsdienst volkomen stil te zijn en alles slechts binnenin te ervaren. Ik denk dat de maatschappij hiernaar op weg is.
Dus ongeacht, een gelovige en ongelovige en whatsoever zal ik aanmoedigen zijn invulling van het leven toch proberen over te dragen op anderen, de discussie uiteraard niet vermijdend of discussies af te kappen zonder echte opgave van redenen.....

(Toevoeging, a.d.h.v. Moody Blues posting onder, excuses voor de verwarring)
Rereformed schreef:Maar ik kan het mis hebben. Wie weet praat eenieder van de vrijdenkers slechts tegen zichzelf, en is de persoon van Mysterieus slechts de muze die men nodig heeft om tot schrijven te komen, iets wat in de wereld van veel kunstenaars een bekende voorwaarde is om geactiveerd te kunnen worden.
Dit bedoel ik dus, naar mijn mening staat het in schril contrast tot de uitspraak dat "mensen moeten leren en alles slechts binnenin te ervaren". Mysterieus heeft een mening die diametraal op die van mij staat als het gaat om het bestaan van een god, hel, schepping....maar zei heeft nooit een discussie met mij afgekapt met een prachtig latijns zinnetje en heeft altijd de moeite genomen om te antwoorden.....dit idee past heel goed in een open maatschappij en sommige "vrijdenkers" zouden hier wat van kunnen leren. :wink:
Laatst gewijzigd door bad_religion op 26 jul 2006 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Rereformed schreef:
Rereformed schreef: Eenieder die op dit punt gekomen nog steeds doorpraat met haar heeft ook de hoop nog niet opgegeven dat mensen zoals zij nog te redden vallen.
Maar ik kan het mis hebben. Wie weet praat eenieder van de vrijdenkers slechts tegen zichzelf, en is de persoon van Mysterieus slechts de muze die men nodig heeft om tot schrijven te komen, iets wat in de wereld van veel kunstenaars een bekende voorwaarde is om geactiveerd te kunnen worden. Zelfs van Bach wordt gezegd dat hij vaak een onbenullig deuntje van een ander nodig had om zelf tot componeren te komen. Ik heb vaak opgemerkt dat dit ook voor mezelf geldt.

Of misschien is het de manier waarop wij ons eigen gelijk voor onszelf moeten bewijzen.
Iemand schreef eens: "Misschien moeten mensen eens leren accepteren dat er mensen zijn die een god nodig hebben in plaats van altijd maar te moeten bewijzen dat zij echt veel slimmer zijn." Vond ik een wijze uitspraak.
Dit had ik weer even nodig :wink: Deze wijze les brengt mij weer bij de les bedankt :lol:
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Rereformed schreef:Maar ik kan het mis hebben. Wie weet praat eenieder van de vrijdenkers slechts tegen zichzelf, en is de persoon van Mysterieus slechts de muze die men nodig heeft om tot schrijven te komen, iets wat in de wereld van veel kunstenaars een bekende voorwaarde is om geactiveerd te kunnen worden.
Neu, ik zie het niet als 'aktivering'. Ik weet hoe ik er zelf over denk en heb het vaak genoeg opgeschreven om het als het ware van me af te schrijven. Ik denk er ook vrijwel niet meer over na, totdat ik word geconfronteerd met een klein uitwasje in de politiek of gemeenschap. En echt nieuwe inzichten zoek ik niet op: alhoewel ik gezien mijn opleiding wordt geacht een 'brede interesse' te hebben, trekken de Grote Namen mij niet zo. Misschien als ik 50 of 60 ben. Daarentegen vind ik het wel leuk om te horen over nieuwe dingen, zoals bijvoorbeeld de link met het Aramees in de koran.

Verder is het ook zo dat 99,999% van de 'aanvallen' op (in mijn geval dan) atheisme met hele simpele argumenten terzijde kunnen worden geschoven. En voor de Plantinga's hebben we Philipsen. Mijn opinie is dat als geloof (dat pretendeert een eenvoudige boodschap te hebben) zulke filosofiekanonnen nodig heeft om zich nog een beetje staande te houden, het niet meer de eenvoud heeft die ik er als mens van moet verlangen. Dan zoek ik liever de complexiteit van wetenschap waar je op jezelf en je eigen ingenuiteit bent aangewezen om de wereld te begrijpen: bij tijd en wijle frustrerend genoeg om er je haren van uit je hoofd te trekken, maar bij tijd en wijle ook oogstrelend van schoonheid als noeste arbeid wordt beloond met een plot die je theorie exact volgt.
bad_religion schreef:Dit bedoel ik dus, naar mijn mening staat het in schril contrast tot de uitspraak dat "mensen moeten leren en alles slechts binnenin te ervaren". Mysterieus heeft een mening die diametraal op die van mij staat als het gaat om het bestaan van een god, hel, schepping....maar zei heeft nooit een discussie met mij afgekapt met een prachtig latijns zinnetje en heeft altijd de moeite genomen om te antwoorden.....dit idee past heel goed in een open maatschappij en sommige "vrijdenkers" zouden hier wat van kunnen leren. :wink:
Discussieren is best leuk (en nuttig voor lastige gesprekken) maar ik heb geen behoefte om maar door te gaan als duidelijk is dat mijn gesprekspartner niet voor rede vatbaar is. Dat bedoel ik in de breedst mogelijke zin van het woord. Ik kan mijn tijd nuttiger besteden. Misschien zien sommigen het als een wedstrijdje---kijken wie het eerst knippert met zijn ogen, zoiets. Nou, dan knipper ik maar als eerst. Gelukkig kan dat in een land als Nederland; in andere landen waar monocultuur heerst, is dat waarschijnlijk je doodvonnis. In die zin ben ik geestelijk 'lui'.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

Hallo Cymric,
cymric schreef:
Ze begrepen niet dat iets niet of wel 'mocht'. 'Mogen' impliceert een waardeoordeel.

Ik wil hier geen waardeoordeel aanhangen want dit kenden ze inderdaad niet. Hoe zou jij het dan noemen als Eva tegen de slang zegt we mogen van alle bomen eten behalve van deze ?

Waarom wilde God zijn kennis door hun strot duwen ? Het was niet God die dit op dat moment wilde doen. Maar de slang.
De slang douwde het niet door hun strot. De slang zei alleen: 'Doe A, dan C.' Nergens blijkt uit dat het dier ze dwong van de boom te eten.
Al God zegt blijf uit de buurt van die boom, wil dat dan zeggen dat hij wilde dat ze deze kennis kregen ?
Toen ze van die boom aten deden ze geen kwaad, ze zondigden en dat is een verschil.
FOUT. Dat is een werkwoord met impliciet waardeoordeel. Je praat in kringetjes rond, speelt semantische spelletjes. Adam en Eva hadden geen 'normen en waarden' om hun beoogde gedrag aan te toetsen. Alleen JIJ hebt die kennis, maar die stamt in jouw geloof af van Adam en Eva's handeling---alles wat zij specifiek DAARVOOR deden, dus OOK het besluit om de appel te eten, kan niet in termen van zonde, fout, misstap e.d. worden beschreven. De mens wist het niet en kan er dus ook niet voor verantwoordelijk worden gehouden.
Zondigen heeft verschillende betekenisen - Je kan zeggen dat het het overtreden is van Gods wet, maar omdat hij de wet nog niet gegeven had konden ze die ook niet overtreden. Daarom dat ik ervoor kies om hier de andere betekenis te gebruiken. Een spijtige gebeurtenis zonder er een waardeoordeel aan vast te knopen.
Je mag o o k niet op de stoel van God gaan zitten en vanuit het oogpunt van God redeneren
Ik zou niet durven !!!
Je redeneert nu achteraf. Dat mag niet, je moet vooraf redeneren, en je gevoel van goed en kwaad uitzetten.
Dat heb ik gedaan :wink:

Groetjes Daniella
bad_religion

cymric schreef:Discussieren is best leuk (en nuttig voor lastige gesprekken) maar ik heb geen behoefte om maar door te gaan als duidelijk is dat mijn gesprekspartner niet voor rede vatbaar is. Dat bedoel ik in de breedst mogelijke zin van het woord. Ik kan mijn tijd nuttiger besteden. Misschien zien sommigen het als een wedstrijdje---kijken wie het eerst knippert met zijn ogen, zoiets. Nou, dan knipper ik maar als eerst. Gelukkig kan dat in een land als Nederland; in andere landen waar monocultuur heerst, is dat waarschijnlijk je doodvonnis. In die zin ben ik geestelijk 'lui'.
Discussiëren is voor mij gedachtenwisseling en geen wedstrijdje. Wanneer iemand een discussie met je aangaat en niet na twee berichtjes je helemaal gelijk geeft vind ik het ronduit onbeschoft om dat persoon af te doen met een prachtige latijnse opmerking en wat arrogant geprevel. Voor mij hoef je het geeneens met elkaar eens te worden in een discussie, de discussie "ann sich" kan interessant genoeg zijn. En als je geen zin meer heb in de discussie kan je het ook op een normale en beschaafde manier zeggen, en hiermee doel ik dan duidelijk op reformerd. Voorlopig zie ik alleen maar een hoop dure blabla verhalen die geen kracht hebben omdat tegenspraak of andere opinie feitelijk niet worden geduld, zoals ik gemerkt heb. Een dergelijke instelling vind ik veel vervelender dan iemand als Mysterieus, die naar mijn mening wereldvreemde ideeën koestert maar wel het fatsoen heeft om een antwoord te blijven geven. Ik erger me aan mensen die alleen maar postulaten dumpen op een discussie forum maar vrijwel niet in gaan op tegen argumenten of banaal en hoogmoedig gaan doen. Hier heb ik me vaker tegen verzet en dat zal ik blijven doen....
Rereformed
Moderator
Contacteer:

bad_religion schreef: De vraag is dan waarom zou je "godsdienst" voor jezelf hoeven te houden, zij het alleen dat mensen misschien verward raken als je de term "godsdienst" deponeert.

1. Omdat alles wat een mens over God zegt God naar beneden haalt, God kleineert, God vervalst.

2. Omdat God het ideaalbeeld van onszelf is. Kritiek op jouw god is kritiek op jouw mooiste zelf.

Godsdienst is net zoiets als wanneer je gaat praten over 'wat is kunst', 'wat is muziek'. Alles wat een mens doet met een gitaar in zijn hand of een penseel, of wat hij boetseert is zijn kunst, maar het schilderij waar de één tienduizend euro voor betaalt zou soms door de ander met de vuilnisman meekunnen. Nog erger is dus over de waarde van kunst te praten. Kunst is niet te meten in objectieve waarde, net zoals een mensenleven niet in geld is uit te drukken. De muziek waar een ander elke dag naar luistert kan een ander mens soms niet uitstaan. Er is domme muziek, harde muziek, tere muziek, intelligente muziek, gevoelloze muziek, emotionele muziek, simpele muziek, geniale muziek.

Geniale muziek is niet beter dan domme muziek. Domme mensen luisteren het liefst naar domme muziek. Ik herinner me een nederlandse zanger uit de zeventiger jaren (heette die Andre van Duin ofzo?) die een liedje had gemaakt over een debiel 'Willempie', en dat voordroeg zittend op een driewieler. Het was als grap bedoeld, maar er kwam een enorme lading kritiek op hem, omdat hij geestelijk gehandicapten beledigde. Nu werkte ik toevallig toen in een centrum voor geestelijk gehandicapten, en ze waren nog nooit zo blij geweest met een liedje. Ze beluisterden het de hele dag en kregen er nooit genoeg van. Het was voor hen het beste liedje dat ooit gemaakt was!

Ik ben ook geneigd te stellen dat we misschien met een Wittgensteinse constructie te maken hebben, waarin god bestaat, alleen in dien verstande dat onze taal te weinig conceptuele vermogens heeft, dat betwijfel ik ten zeerste.
Natuurlijk heeft Wittgenstein gelijk. Onze taal is veel te beperkt om het leven uit te drukken. En godsdienst in taal uitdrukken is de meest primitieve vorm ervan.

Daarom heeft de mens ook andere 'talen' uitgevonden. De één 'spreekt' overigens veel meer talen dan de ander. Mensen zijn niet gelijk. Zelfs tussen mensen van vijf jaar oud kan al een wereld van ontwikkeling verschil zitten.
Waarom dan gewoon niet "zelfverwezenlijking" gebruiken,
Ja, waarom niet, mag van mij. Godsdienst is letterlijk zelfverwezenlijking. Het is de uitdrukking van je hoogste menszijn.
en waarom zou jij een ander jouw mening ontnemen door het voor jezelf te houden, of bijv. niet meer in te gaan op iemand zijn argumenten als er fundamentele verschillen bestaan?
Omdat godsdienst in onze tijd niets meer met argumenten te maken heeft (alles wat met argumenten te maken heeft is al honderd jaar geleden definitief gezegd). Ik ben het volkomen met je eens dat bijvoorbeeld openbaringsgodsdiensten zoals het christendom, de islam en de mormonen domme en schadelijke produkten zijn, maar het is het bedwelmingsmiddel voor de zieke mens, net zoals sigaretten dat zijn. Wanneer deze zieke mens gezond wordt gooit hij zijn sigaretten uiteraard weg. Op dezelfde manier verdwijnt een ziekelijke of primitieve godsdienst. Het is een kwestie van volwassen worden. Christenen en moslims zijn geestelijk nooit volwassen geworden. Maar tegen een kind kun je niet zeggen: je moet volwassen zijn!
Dus ongeacht, een gelovige en ongelovige en whatsoever zal ik aanmoedigen zijn invulling van het leven toch proberen over te dragen op anderen, de discussie uiteraard niet vermijdend of discussies af te kappen zonder echte opgave van redenen.....
Mij best, maar probeer niet jouw smaak voor hard-rock op mij aan te moedigen. Ik van mijn kant zal je niet vertellen dat ik hard-rock [Rereformed kapt af ... :wink: ]
Dit bedoel ik dus, naar mijn mening staat het in schril contrast tot de uitspraak dat "mensen moeten leren en alles slechts binnenin te ervaren". Mysterieus heeft een mening die diametraal op die van mij staat als het gaat om het bestaan van een god, hel, schepping....maar zij heeft nooit een discussie met mij afgekapt met een prachtig latijns zinnetje en heeft altijd de moeite genomen om te antwoorden.....dit idee past heel goed in een open maatschappij en sommige "vrijdenkers" zouden hier wat van kunnen leren. :wink:
Ah, jij hebt wat achter de kiezen. Aan dat latijnse spreukje kon ik zien of je weet had van Spinoza. Dat had je niet. Maar je deed wel een minachtende uitspraak over de beste man. Conclusie: wat heeft een discussie voor nut?

Alles wat een mens zegt over God en de zin van het leven is aanvechtbaar voor een ander. Toen ik Spinoza en Nietzsche tegen je noemde kreeg ik een reactie dat Nietzsche maar zozo was en Spinoza verouderd. Ik dacht: heb jij Spinoza gelezen? Heb jij hem echt bestudeerd? Maar waarom zou ik jou daarover uithoren? Waarom zou ik jou gaan beleren? Wat heb jij eraan dat ik wat heb met Spinoza en Nietzsche en ze aan de top van de mensheid neerzet? Jij hebt mijn leven niet gehad en weet niet waarom elk woord van hen mij aanspreekt tot in het diepst van mijn hart. Jij kunt ook niet begrijpen waarom één zin van minachting van jou het mooiste wat ik in mijn leven heb kapot maakt. Maar waarom zou ik jou dat aanzeggen? Ik heb niets op je tegen, en wat je in mij teweegbrengt is niet jouw schuld. Jij zal er best je redenen voor hebben ze in de prullenmand te gooien en wel iets anders hebben waardoor je geïnspireerd wordt, misschien iets waarvan ik weer zou denken 'wat moet ik daar nu mee'. Ik had overigens alle argumenten die ik over Walsch te zeggen had al gegeven. ik zou er niets aan toe kunnen voegen. Kortom, ik concludeerde dat een verdere discussie geen zin had. Mijn niet uitgesproken gedachte was: je zult Walsch begrijpen wanneer je vijf jaar op Nietzsche en Spinoza gaat studeren.

Het is precies dezelfde kwestie met het denkbeeld van de hel of de bijbelse gruwelijkheden zoals het uitmoorden van de Kanaanieten. Indien iemand zo primitief is God en de hel en volkerenmoord aan elkaar te knopen en het tot iets moois, unieks en waardevols uit te roepen, dan ben ik na even gepolst te hebben of de persoon in kwestie weet waar hij of zij het over heeft, snel uitgepraat. Ik kan alleen maar hopen dat zo'n persoon eens vijf jaar lang wat anders zou gaan lezen dan die zwarte bijbel.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Luchttrillingen?
Beste
kunst ( en in het bijzonder muziek ) is hevige communicatie dmv het opwekken van gevoelens in de luisteraars . IIk kan het weten ... Ik ben meer dan dertig jaar lang beroepsmujzikant en kunstenaar geweest .... ik heb mensen doen lachen , huilen , schrreeuwen , in extase doen komen , gehypnotiseert en ik heb ze opgejut zoals het mij beliefde .... dat was de reden van mijn succes en ik heb dat bewust en systematisch gedaan ...

Vooral muziek is NIETS ANDERS dan imponeer en show-gedrag en sex ---> een zeer verfijnde en erg aanpsrekende uitbreiding van baltsgedrag( bijj beide gdeslachten ) .en zelfs suggestief en langdurig voorspel ... het is de ongelofelijke geschakeerde pauwenstaart van de mens tussen de oren ....ik hoef je toch niet te vertellen hoe verlekkerd de vrouwen ( en ook mannen ) die ik heb gekend daarop waren en nog steeds zijn .( ik spreek echt uit ervaring ) ....

De muze ?
(Dat was misschien die nederlandse zangeres die ik wilde versieren en waar ik jaren mee optrad en soms mee sliep )
Mijn oela .... het gaat gewoon over een uiterst gesofistikeerde baltsroep en een
verleidingsgtechniek ... die je al dan niet beheerst en wat velen willen lenen of laten uitvoeren tot eigen voordeel ....

Alle andere interpretaties zijn ( volgens mij ) romantische schaamlapjes en beleefde rationaliseringen ....
Wat nog niet wil zeggen dat je er als kunsten- consument niet kan van genieten

Het s niet voor niets dat vele godsdiensten ( die het ook van zulk gedrag en manipulerende communicaties moeten hebben ___ MAAR SLECHTS SUBLIMATIE EN ERSATZ EN BELOFTEN EN GEBAKKEN LUCHT te bieden hebben DIE ZE NOOIT MOETEN WAARMAKEN ____PRETENTIEUZE OPLICHTERS EIGENLIJK ) steeds weer hebben getracht de "kunst" dienstbaar te maken( de gestolen pluimen van iemand anders / de hoererende kunstenaars /: Waarom zou de duivel alleen de leuke deuntjes modeten hebben ? ) of vlakaf deze uitingen en hun produkten verbieden en /of demoniseren ....

Voorbeeld ;
verbod op bepaalde instrumenten en op afbeeldingen ....
De Taliban lieten zelfs boedha's met grote kunsthistorische waarde , ontploffen omwille van religieuze mofrieven ......

Veel Religie is de vijand en van de waarheid en van de creatieve geest van de mens en van de schoonheid ....ze bedelfd steeds weer
lichamen ( in het bijzonder vrouwen ) onder onappetijtelijke stinkende lappen en dwekien ... Ze is( de monotheisten toch ) vijand v an de vreugden op aarde die ze als ijdel en verkwistend bestempeld en heiligt masochistisch het lijden ....

Dank zij de steun van verlichte geesten en heersers belanden vele kunstenaars niet op de brandstapel ( bijvoorbeeld naast Giordano Bruno ...... ) of op islamitische kapblokkern

Religie is geen spielerei , geen kunst en zeker geen levenskunst ; het is een schijnheillige en leugenachtige manier om uw medemensen te onderwerpen en te exploiteren ......het vermomd zich als kunst net zoals het zich vermomd als wetenschap .... het is nep en het is een juk voor ezels , ossen en bespringbare ooien en te sturen kinderen .....als het kundig en "kunstig " gedaan is.... uiteraard
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 26 jul 2006 22:30, 8 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Rereformed
Moderator
Contacteer:

bad_religion schreef:[ Wanneer iemand een discussie met je aangaat en niet na twee berichtjes je helemaal gelijk geeft vind ik het ronduit onbeschoft om dat persoon af te doen met een prachtige latijnse opmerking en wat arrogant geprevel.
Ik vind jouw manier van optreden bot en agressief.

Wat jij onbeschoft noemt noem ik subtiel. Ik gaf je een hint om zelf na te denken wat er aan de hand zou kunnen zijn en het te proberen te begrijpen, zodat het kwetsen van elkaar vermeden kan worden.

Maar ja, bij mensen die naar Hard-Rock luisteren kun je niet verwachten dat ze subtiele accenten, fraseringen, en diminuendo's opvangen. Ongetwijfeld zul je dit weer als arrogantie afdoen, maar toch geef ik de hint dat er ook een alternatief is: de ander kan jou heel soms ook de waarheid zeggen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Tsjok45 schreef:Religie is geen spielerei , geen kunst en geen levenskunst ; het is een manier om uw medemensen te onderwerpen en te exploliteren ......
als het kundig en kunstig gedaan is
Ik ben het eens met de rest uit je betoog. Maar je eindconclusie klopt niet. Ergens ervoor merk je nog juister op 'veel religie is de vijand...'. Precies.
Maar er is ook religie die niets te maken heeft met onderwerpen, exploiteren en waandenken.
bad_religion

Rereformed schreef:
Ik vind jouw manier van optreden bot en agressief.

Wat jij onbeschoft noemt noem ik subtiel. Ik gaf je een hint om zelf na te denken wat er aan de hand zou kunnen zijn en het te proberen te begrijpen, zodat het kwetsen van elkaar vermeden kan worden.
Welnu, dus als ik het niet met je eens ben ben ik bot en agressief?
Maar ja, bij mensen die naar Hard-Rock luisteren kun je niet verwachten dat ze subtiele accenten, fraseringen, en diminuendo's opvangen. Ongetwijfeld zul je dit weer als arrogantie afdoen, maar toch geef ik de hint dat er ook een alternatief is: de ander kan jou heel soms ook de waarheid zeggen.
Om vervolgens met stereotypetjes te gaan spelen.

Beste Reformed, voor de rest geen enkele inhoudelijke opmerking dan stereotypetjes en beschuldigingen, ik ben blij dat je me gelijk geeft, van nu af aan zal ik je mijden en sta je op de negeer lijst :wink:
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Maar er is ook religie die niets te maken heeft met onderwerpen, exploiteren en waandenken.
Geef eens een concreet voorbeeld .....

P.S.
Het moge duidelijk zijn dat ik met religie elke vorm van georganiseerd (bij)geloof bedoel die zichzelf afsluit van elke kritiek en toch zijn eigen absolute , ontestbare en voor onaantastbaar gehouden "perfecte en finale " waarheid wil gebruiken als uiteindelijke normbepalende en dwingende hoogste autoriteit voor iedereen
en
daarbij discriminerend , inhumaan , verminkend , repressief bestraffend en misbruikelijk optreed .op grond van bovennatuurlijk mandaat, bovennatuurlijke uitverkiezing en verbond , bovennatuurlijke bepaling van" mens" , zogenaamd bovennatuurlijk bevel bovenatuurlijk bepaalde noodzaak en bovennatuurlijke prioriteiten en /of magische "weten"schap en opgedrongen kwak- hulp

zoals bijvoorbeeld ook al uitgedrukt door Plinius Maior
http://users.telenet.be/herman.lauvrys/plinius.htm
Wiens gerechtvaardigde principes, denkwijzen en kritieken , net zoals de "ronde aarde" van demosthenes , terug werden herontdekt maar nu opnieuw dreigen te worden weggedrukt ....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 27 jul 2006 07:04, 5 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

bad_religion schreef:Discussiëren is voor mij gedachtenwisseling en geen wedstrijdje. Wanneer iemand een discussie met je aangaat en niet na twee berichtjes je helemaal gelijk geeft vind ik het ronduit onbeschoft om dat persoon af te doen met een prachtige latijnse opmerking en wat arrogant geprevel. Voor mij hoef je het geeneens met elkaar eens te worden in een discussie, de discussie "ann sich" kan interessant genoeg zijn. En als je geen zin meer heb in de discussie kan je het ook op een normale en beschaafde manier zeggen, en hiermee doel ik dan duidelijk op reformerd. Voorlopig zie ik alleen maar een hoop dure blabla verhalen die geen kracht hebben omdat tegenspraak of andere opinie feitelijk niet worden geduld, zoals ik gemerkt heb. Een dergelijke instelling vind ik veel vervelender dan iemand als Mysterieus, die naar mijn mening wereldvreemde ideeën koestert maar wel het fatsoen heeft om een antwoord te blijven geven. Ik erger me aan mensen die alleen maar postulaten dumpen op een discussie forum maar vrijwel niet in gaan op tegen argumenten of banaal en hoogmoedig gaan doen. Hier heb ik me vaker tegen verzet en dat zal ik blijven doen....
Dat is prima. Je realiseert je hopelijk wel dat ik alleen mijn eigen visie op Rereformeds opmerking gaf en me absoluut, op geen enkele wijze, bemoei met wat het ook moge zijn dat je zo aan hem irriteert?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Rereformed
Moderator
Contacteer:

bad_religion schreef:Welnu, dus als ik het niet met je eens ben ben ik bot en agressief?

Beste Reformed, voor de rest geen enkele inhoudelijke opmerking dan stereotypetjes en beschuldigingen, ik ben blij dat je me gelijk geeft, van nu af aan zal ik je mijden en sta je op de negeer lijst :wink:
Beste Bad Religion,

Kijk, omdat ik een zeer scherp gevoel voor het inschatten van mensen heb, wist ik dat jij zo zou reageren en waar het op uit zou lopen. Daarom was ik volkomen stil. Want ik wil jou niet kwetsen, en ik wilde niet dat jij mij kwetst.

Om op te groeien moet je deze bovenstaande reactie van jou wekenlang bestuderen.

1. 'dus als ik het niet met je eens ben ben ik bot en agressief?' Wat een rare conclusie. Iemand is nooit bot of agressief omdat hij het oneens is met iemand anders, maar vanwege de woorden en stijl die hij gebruikt. Je bent bot en agressief omdat je over mij de woorden 'onbeschoft' en 'arrogant' gebruikt en er steeds blijk van geeft mijn woorden nooit te overdenken, maar enkel en alleen om je eigen ideeën cirkelt.

2. Rereformed geen inhoudelijke opmerkingen? De latijnse spreuk die ik je gaf was bedoeld om uit je hoofd te leren en om je gehele verdere leven te overdenken. Het is de wijsheid waarvan ik zag dat die jou ontbreekt.

3. Rereformed stereotiep? Ik denk dat je lang kan lopen zoeken voordat je een andere Rereformed tegenkomt. Rereformed woont letterlijk en figuurlijk in een wereld die weinig andere nederlanders ooit betreden hebben, en spreekt letterlijk en figuurlijk een taal die weinig nederlanders ooit gesproken hebben.

4. Beschuldigingen? Wat jij brandmerkt als arrogantie en beschuldigingen zijn slechts opmerkingen die ik je aangeef om jezelf ermee op te bouwen. Jij hebt nog niet geleerd in het leven in te zien dat sommige mensen jouw leraar zijn.

5. 'Ik ben blij dat je me gelijk geeft'. Indien je uit mijn schrijven opmaakt dat ik je gelijk geef, dan laat je daarmee zien dat je niet kan luisteren en lezen en al mijn woorden je voorbij gaan. En zelfs al zou ik je gelijk geven, is er geen reden om er blij over te zijn. Het gaat in het leven niet om gelijk te hebben en om de sterkste te zijn. Iets wat je nog moet leren. Toen ik niet meer reageerde was je enige reactie dat het 'een zwaktebod' van mij was. Waarom kwam het niet in je op er wijsheid achter te zoeken? Leer van mij, leer jezelf kennen.

6. 'van nu af aan zal ik je mijden en sta je op de negeer lijst'. Geheel in lijn met de karaktereigenschap die ik in jou ontwaard heb. Ik raad je aan om daar tot bloedens toe tegen te vechten.

7. Je zette er een wink achter. Je bent dus wellicht wijzer dan ik denk. Of je bent slinks en wil je negatieve karaktereigenschap zelfs voor jezelf vermommen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Tsjok45 schreef:
Geef eens een concreet voorbeeld .....
De religie van Spinoza.
P.S.
Het moge duidelijk zijn dat ik met religie elke vorm van georganiseerd (bij)geloof bedoel die zichzelf afsluit van elke kritiek en toch zijn eigen absolute , ontestbare en voor onaantastbaar gehouden "perfecte en finale " waarheid wil gebruiken als uiteindelijke normbepalende en dwingende hoogste autoriteit voor iedereen
en
daarbij discriminerend , inhumaan , verminkend , repressief bestraffend en misbruikelijk optreed .op grond van bovennatuurlijk mandaat, bovennatuurlijke uitverkiezing en verbond , bovennatuurlijke bepaling van" mens" , zogenaamd bovennatuurlijk bevel bovenatuurlijk bepaalde noodzaak en bovennatuurlijke prioriteiten en /of magische "weten"schap en opgedrongen kwak- hulp

zoals bijvoorbeeld ook al uitgedrukt door Plinius Maior
http://users.telenet.be/herman.lauvrys/plinius.htm
Wiens gerechtvaardigde principes, denkwijzen en kritieken , net zoals de "ronde aarde" van demosthenes , terug werden herontdekt maar nu opnieuw dreigen te worden weggedrukt ....
Bravo voor deze voortreffelijke bewoording van de overuiging van ieder verlicht mens. Ik zou het uit m'n hoofd willen leren.
Plaats reactie