Stond Jezus op uit de dood?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Rereformed schreef:Mensen als Koester of Eisenman zal ik niet lichtelijk tegenspreken.
Dan ben ik benieuwd wat voor zwaarwegende argumenten je hebt tegen deze uitspraak van Koester.
Polycarp of Smyrna must have
been familiar with Matthew’s and Luke’s Gospel; he
once (Polycarp, Phil. 7.2) quotes a saying of Jesus
that is drawn from the Gethsemane narrative (Matt
26:41).
Bron
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

DeLeek schreef:
Rereformed schreef:Mensen als Koester of Eisenman zal ik niet lichtelijk tegenspreken.
Dan ben ik benieuwd wat voor zwaarwegende argumenten je hebt tegen deze uitspraak van Koester.
Polycarp of Smyrna must have
been familiar with Matthew’s and Luke’s Gospel; he
once (Polycarp, Phil. 7.2) quotes a saying of Jesus
that is drawn from the Gethsemane narrative (Matt
26:41).
Bron
Als jij belooft dit boek te kopen en aandachtig door te lezen, zal ik dat ook doen, en er graag een heel topic met je over willen praten.

Wat ik het liefst doe is eerst zoveel mogelijk informatie opdoen over al deze zaken en uitgroeien tot een expert.
Born OK the first time
Schweitzer

Bericht door Schweitzer »

Rereformed schreef: Als jij belooft dit boek te kopen en aandachtig door te lezen, zal ik dat ook doen, en er graag een heel topic met je over willen praten.
Grappig: ik heb dat dat boek juist vanmiddag uit de Universiteitsbieb gehaald.

Overigens accepteert Koester gewoon de consensus in het vakgebied m.b.t. de dateringen van de evangeliën. Bovendien weet hij zelfs het een en ander te zeggen over de historische Jezus.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Schweitzer schreef:
Rereformed schreef: Als jij belooft dit boek te kopen en aandachtig door te lezen, zal ik dat ook doen, en er graag een heel topic met je over willen praten.
Grappig: ik heb dat dat boek juist vanmiddag uit de Universiteitsbieb gehaald.

Overigens accepteert Koester gewoon de consensus in het vakgebied m.b.t. de dateringen van de evangeliën. Bovendien weet hij zelfs het een en ander te zeggen over de historische Jezus.
Leuk, zo wordt het straks een interessant gesprekshoekje.

Ik las gisteren bij het surfen op internet dat Koester (inmiddels emeritus) een artikel heeft geschreven waarin hij het boek van Hector Avalos aanviel, The End of Biblical Studies, een boek dat ik een half jaar geleden las, en daarom mijn aandacht heeft.
Hier volgde een zeer interessante discussie uit hier te belezen: http://debunkingchristianity.blogspot.c ... k-for.html
Born OK the first time
DeLeek
Forum fan

Re: Stond Jezus op uit de dood?

Bericht door DeLeek »

Theoloog schreef: Bovendien past het opnieuw levend worden van een aards, stoffelijk lichaam helemaal niet in Paulus' voorstelling van het opstandingslichaam zoals hij dat in het vervolg van 1 Korinthiers 15 geeft: hij spreekt daar over een aards lichaam dat in de aarde vergaat en plaats maakt voor een geestelijk lichaam: "Wat gij zelf zaait wordt niet levend, of het moet gestorven zijn, en als gij zaait, zaait gij niet het toekomstig lichaam, maar slechts een korrel, bijvoorbeeld van koren, of van iets anders. En God geeft er een lichaam aan, gelijk Hij dat gewild heeft en wel elk zaad zijn eigen lichaam." (1 Kor. 15:36-38 ).
William Lane Craig heeft een Q&A archief op zijn website staan. Daarin is recentelijk dit punt nog naar voren gekomen. Je kunt zijn antwoord daarop hier vinden. Het deed me weer even aan dit topic denken, dus vandaar dat ik het nog maar even toevoeg.

In bijvoorbeeld de NBV vind je de tegenstelling 'aards lichaam' en 'geestelijk lichaam'. In het Grieks gaat het echter om 'psychikos' en 'pneumatikos'. Het eerste woord bevat het woordje psyche wat wij kennen. Dit slaat duidelijk niet op alleen het fysische aspect van ons lichaam.

Om Craig maar gewoon te citeren:
The word translated "natural" (psychikos) literally means "soul-ish." Now obviously, Paul does not mean that our present body is made out of soul. Rather by this word he means "dominated by or pertaining to human nature." Similarly, when he says the resurrection body will be "spiritual" (pneumatikos), he does not mean "made out of spirit." Rather, he means "dominated by or oriented toward the Spirit." It is similar to the sense of the word "spiritual" as when we say, for example, that Billy Graham is a spiritual person. In fact, look at the way Paul uses those same words in 1 Corinthians 2:14-15:
The natural man (anthropos psychikos) does not receive the gifts of the Spirit of God, for they are folly to him, and he is not able to understand them, because they are spiritually discerned. The spiritual man (pneumatikos) judges all things but is himself to be judged by no one.

Natural man does not mean "physical man," but "man oriented toward human nature." And spiritual man does not mean "intangible, immaterial man" but "man oriented toward the Spirit." The contrast is the same in 1 Corinthians 15. The present, earthly body will be freed from its slavery to sinful human nature and become instead fully empowered and directed by God's Spirit.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

DeLeek schreef:
Theoloog schreef: Bovendien past het opnieuw levend worden van een aards, stoffelijk lichaam helemaal niet in Paulus' voorstelling van het opstandingslichaam zoals hij dat in het vervolg van 1 Korinthiers 15 geeft: hij spreekt daar over een aards lichaam dat in de aarde vergaat en plaats maakt voor een geestelijk lichaam: "Wat gij zelf zaait wordt niet levend, of het moet gestorven zijn, en als gij zaait, zaait gij niet het toekomstig lichaam, maar slechts een korrel, bijvoorbeeld van koren, of van iets anders. En God geeft er een lichaam aan, gelijk Hij dat gewild heeft en wel elk zaad zijn eigen lichaam." (1 Kor. 15:36-38 ).
William Lane Craig heeft een Q&A archief op zijn website staan. Daarin is recentelijk dit punt nog naar voren gekomen. Je kunt zijn antwoord daarop hier vinden. Het deed me weer even aan dit topic denken, dus vandaar dat ik het nog maar even toevoeg.
Nou zeg, jij bent een speurneus!

Ik vind de uitleg van Craig zeer geforceerd, aangezien het dan zou gaan om het onderscheid in lichaam/verschijning tussen wat we nu ook al kennen, het onderscheid in lichaam/verschijning tussen een ongelovige/anders-gelovige en een gelovige christen. Voor mij is dit een totaal kunstmatig gecreëerd onderscheid. In werkelijkheid bestaat er geen wezenlijk onderscheid tussen ons beiden (om maar een voorbeeld te noemen).

Indien Craig bedoelt dat christenen in het hiernamaals opeens allemaal zondeloos zijn dan vraag ik hem op welke manier zoiets mogelijk zou zijn zonder ons menszijn (our human nature) te verliezen. Ik zou ook kunnen vragen waarom God mij niet meteen al op aarde al zo'n lichaam/verschijning heeft geschonken, of aan een christen na zijn bekering op aarde al zo'n geestelijk lichaam schenkt? Waarom lukt het in het hiernamaals wel en hier niet?

Wat betreft christelijke denkbeelden over het hiernamaals heb ik altijd gevonden dat het om puur gezwets gaat. Het valt mij zeer moeilijk er interesse voor te vinden. Het gaat hier allemaal om absurde onlogische fantasieën.

Overigens de beroemde ongelovige Celsus die de eerste polemiek tegen de christenen schreef (ca. 180) had dit idee van de leer die christenen hadden:
Celsus schreef:Het is al even dwaas van deze christenen te veronderstellen dat wanneer hun god het vuur aanwendt (als een kok!) om de gehele mensheid mee te braden, zij alleen ongedeerd zullen blijven, - en niet alleen zij die dan leven, maar ze beweren ook dat zij die allang overleden zijn dan uit de aarde zullen opstaan in hetzelfde lichaam als ze tevoren rondliepen. Nu vraag ik u: is dit niet een hoop die een wurm zou hebben? Want welke menselijke ziel zou nu warmlopen om een verrot menselijk lichaam opnieuw aan te trekken? Alleen al het feit dat vele christenen en joden deze leer afwijzen laat al zien hoe weerzinwekkend deze leer is. Het is niet minder dan om misselijk van te worden en ook een onmogelijke gedachte. Ik bedoel: wat zou het wel niet voor menselijk lichaam moeten zijn dat in staat is om weg te rotten en dan weer terug te keren in dezelfde vorm en in dezelfde essentie als het was voordat het wegrotte? En natuurlijk hebben christenen hierop nooit een antwoord. Wanneer je ze aangaande iets onmogelijks vraagt antwoorden ze altijd: 'Voor God is niets onmogelijk'.
Born OK the first time
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Ik zie nu bij toeval eigenlijk dat je je reactie grondig hebt uitgebreid met een inhoudelijke reactie. Eerst stond er alleen 'Zo, jij bent een speurneus'. Het is niet handig dat de oorspronkelijk reactietijd blijft staan, want dan denk ik automatisch dat er geen nieuwe reacties zijn geplaatst. Maar misschien is dat mijn gebrek.
Rereformed schreef:
Nou zeg, jij bent een speurneus!

Ik vind de uitleg van Craig zeer geforceerd, aangezien het dan zou gaan om het onderscheid in lichaam/verschijning tussen wat we nu ook al kennen, het onderscheid in lichaam/verschijning tussen een ongelovige/anders-gelovige en een gelovige christen. Voor mij is dit een totaal kunstmatig gecreëerd onderscheid. In werkelijkheid bestaat er geen wezenlijk onderscheid tussen ons beiden (om maar een voorbeeld te noemen).

Indien Craig bedoelt dat christenen in het hiernamaals opeens allemaal zondeloos zijn dan vraag ik hem op welke manier zoiets mogelijk zou zijn zonder ons menszijn (our human nature) te verliezen. Ik zou ook kunnen vragen waarom God mij niet meteen al op aarde al zo'n lichaam/verschijning heeft geschonken, of aan een christen na zijn bekering op aarde al zo'n geestelijk lichaam schenkt? Waarom lukt het in het hiernamaals wel en hier niet?

Wat betreft christelijke denkbeelden over het hiernamaals heb ik altijd gevonden dat het om puur gezwets gaat. Het valt mij zeer moeilijk er interesse voor te vinden. Het gaat hier allemaal om absurde onlogische fantasieën.
Punt van discussie is in wat voor opstandingslichaam Paulus geloofde. In de openingspost werd gesteld dat een geestelijk opstandingslichaam beter bij de theologie van Paulus zou passen. Er zou iets lichamelijks worden geplant en iets geestelijks worden geoogst. Craig laat zien dat die tegenstelling in het Grieks afwezig is. De tegenstelling is 'psychikos' <=> 'pneumatikos'. Daar is niets geforceerds aan. Iemand die stelt dat Paulus met psychikos toch doelt op het fysische gedeelte van het lichaam, die moet dat maar eens hard gaan maken.

Of je met het opstandingslichaam zonder zondige natuur nog wel menselijk bent is een vervolgpunt.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Ik ben even kwijt waar precies in het NT dat staat, maar staat er niet zoiets van dat wij (de gelovigen) ooit aan Christus gelijk zullen zijn. Dwz in zijn verheerlijkte opgestane lichaam? Dan kan het idd zijn dat men niet meer menselijk is, maar goddelijk.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

De Leek schreef:Of je met het opstandingslichaam zonder zondige natuur nog wel menselijk bent is een vervolgpunt.
Aan welke kwalificaties moet een mens voldoen om Mens te zijn, en dus nog menselijk genoemd mag worden?
(want bv. - De zondige mens moet doden om aan voedsel te komen dat zijn lichamelijkheid moet onderhouden wat m.i. neerkomt op "Zonder Zonde= zonder voedsel [of slechts in een vorm die de zondige mens niet nuttigen kan] )
Overigens:
Zie mijn opm. als een tussendoortje (want ik heb geen weet van het toernooiveld waar jullie enthousiast de lansen breken! :lol: )
Rereformed
Moderator
Contacteer:

fbs33 schreef:
De Leek schreef:Of je met het opstandingslichaam zonder zondige natuur nog wel menselijk bent is een vervolgpunt.
Aan welke kwalificaties moet een mens voldoen om Mens te zijn, en dus nog menselijk genoemd mag worden?
Goede vraag. Ik zag net een documentaire over de mogelijkheden in de toekomst van genetische manipulatie. Iedereen was het er ook over eens dat deze mogelijkheden waarschijnlijk allemaal ook toegepast zullen worden. Over 200 jaar zijn er misschien helemaal geen mensen meer, en niemand zou zich wensen te zijn wat ze vroeger 'mens' noemden. :lol:
Laatst gewijzigd door Rereformed op 24 mar 2009 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Rereformed schreef:
fbs33 schreef:
Goede vraag. Ik zag net een documentaire over de mogelijkheden van genetische manipulatie. Iedereen was het er ook over eens dat deze mogelijkheden waarschijnlijk allemaal ook poegepast zullen worden. Over 200 jaar zijn er misschien helemaal geen mensen meer, en niemand zou zich wensen te zijn wat ze vroeger 'mens' noemden. :lol:
De hoop op waarschijnlijke 'toepassingen' wordt door mijn rationele berekeningsmachine weggevaagd als ik daarnaast denk aan al het geld dat besteed moet worden aan afweer tegen al die andere (sombere) verwachtingen van 'zaken' die op ons afkomen.
Daarnaast (om in de lijn te blijven, haha) is het te beschouwen als menselijke interventie in goddelijke voorzienigheid en lopen de manipulators de kans om opgeblazen te worden door de fanatieke voorvechters van dát idee! :D
Een verdomd hardnekkig idee dat bovendien parallel loopt met de ideeën van multi-nationals en hun werknemers die er tevens de consumenten van zijn!
(overigens was het de bedoeling dat jij je weer over 'de teksten' zou buigen (want dat doe je meesterlijk!) :lol:
Plaats reactie