sola scriptura schreef:
korte gramatica van het bijbels hebreeuws heb ik, MAAR, dat is voor deel 1.
ik ben benieuwd naar die student, zeg eens, is hij nog christen? want veel mensen die theologie studeren vooral universiteit, die vallen van hun geloof door de droge stof, en onderhouden hun relatie niet.(ik doe hbo, net klaar met propeduese, dus qua academisch niveau ben jij mijn meerdere)
Voor jouw kennisgeving: ja, de jongen is nog steeds Christen, gereformeerd en begint als ik me niet vergis over 1.5 jaar met de predikantenopleiding. Zijn studie rolt hij zonder veel problemen door. Ik moet er derhalve bijzeggen dat hij veel praat met mensen met andere opvattingen (zoals ik) en bereid is zijn eigen opvattingen in de eerste plaats te laten vieren ten behoeve van de dagelijkse werkelijkheid en niet bij elk incident een bijbelpassage gebruikt om het recht te breien want hij weet dat dat onmogelijk en inhumaan is. Sterker nog: een van de vrienden van die jongen is een satanist. Inhoudelijk zijn ze het volledig met elkaar oneens maar ze accepteren elkaars opvattingen volledig en kunnen goed begrip voor de ander zijn opvattingen hebben.
Ik stel voor dat je ipv je grammaticaboek Hebreeuws of je bijbel eens wat beter in je woordenboek en verklaringen van diverse theologen gaat kijken.
edit: Inmiddels heb ik een referentie van die vriend gekregen. Het gaat om het boek 'De grammatica van het bijbels Hebreeuws' Auteurs: Lettinga en Muraoka. Mocht je een ander systeem gebruiken (wat onwaarschijnlijk is, 80% van de theologische instellingen gebruikt dit boek) dan gaat mijn vlieger niet op maar ben ik zeer sceptisch over het uitleggen en vertalen van werkwoordsvormen omdat dit bijzonder lastig werk is van een semitische taal naar een Romaanse/Germaanse taal. Dit is vrijwel onmogelijk correct te doen. (Denk bijv. aan de bekende omkeer-wav, die heb je niet in de Romaanse/Germaanse talen)
verder moet ik erg lachen om je omdraaien van mijn woorden. niet uitlachen, maar het is gewoon grappig. maar hoeveel mensen geloven in pinkeltje?
Zuiver numerieke argumenten gelden niet als juist. Meer dan de helft van de kinderen onder de 6 jaar gelooft ook in Sinterklaas maar daarom bestaat hij nog niet. edit: Om precies hetzelfde argument is er geen zinnig argument te geven over het bestaan van god. Je kan dus zonder problemen stellen dat god qua betekenis een soort Sinterklaas voor volwassenen is. Als je stout (zondig) bent geweest, ga je naar de hel/ga je mee naar Spanje/wordt je niet verlost door Jezus etc.
ja ik snap jullie pricipe........je heb gelijk, ik heb geen empirisch been om op te staan.
Fijn zo, en in de natuurwetenschap is het zo dat wat empirisch niet verwerpbaar is, is een onjuiste theorie.
maar nu ik tegen iemand sprek die de bijbel kent, wat zeg je van dingen als het nieus en de bijbel? bijv; aardbevingen, oorlogen en epedemieen die als weeen toenemen en vermeerderen. kijk niet alleen deze eeuw maar de laatse 50 jaar eens...en het lot van de joden.
Daarin zie ik dat als god het zo had gewild het of een a) slchte god is b) een luiwammes die niet uit zijn stoel wil komen c) niet bestaand is.
en daniel(en delen van openbaring) over asyrie, babylonie, perzen, hellenisme, romeinen, zelfs de afsplitsingen kloppen(ptolomeen, seleuciden enz enz, is voorspeld.
of de messiaanse profetieen.
Ook dat is onjuist. Volgens Esra zou er wereldvrede moeten zijn als de messias is geweest. Welnu, jij kijkt naar het nieuws. Is er wereldvrede?
verder gellof ik simpelweg niet als je naar de complexiteit van het heelal kijkt, de aarde, de natuur het ecosysteem, dat het zomaar is ontsaan zonder doel of reden. ook de mens hoe het is doet en handelt. de conceptie en geboorte van en kind is dat niet wonderlijk?
Het is niet wonderlijk maar een goed geregeld systeem. Desondanks is het uitstekend verklaarbaar. Daar heb je god niet voor nodig.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn