Toch is het jammer dat Ukraine dat allemaal niet kan terugdoen.
Maar ik snap het... Wat een misdadig tuig daar in Moskou...
Nou ja, het zal ze niet helpen. Ukrainers zijn er aan gewend wordt gemeld....
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
De Amerikaanse youtuber Jake Broe gaf eerder deze week aan waarom Rusland niet massaal vliegtuigen boven Oekrainse steden laat opereren. Zijn stelling was dat dit soort acties zoals uitgevoerd in WO II door de moderne luchtverdediging veel te riskant zijn geworden. Daarom is het beter kruisraketten en drones van een veilige afstand te lanceren.
B.S. schreef: ↑17 dec 2022 23:10
De Amerikaanse youtuber Jake Broe gaf eerder deze week aan waarom Rusland niet massaal vliegtuigen boven Oekrainse steden laat opereren. Zijn stelling was dat dit soort acties zoals uitgevoerd in WO II door de moderne luchtverdediging veel te riskant zijn geworden. Daarom is het beter kruisraketten en drones van een veilige afstand te lanceren.
Volgens Westerse bronnen zijn die van de Russen bijna op..
Maar ik hoor dat al weken hoor.
Net als dat Putin de veroveraar ziek zou zijn. Ja.. in zijn hoofd wellicht?!
Zou 2023 wellicht vrede kunnen brengen in Oekraïne?
Poetin dood of toch die (tot mislukken gedoemde) vredesonderhandelingen? Of de Oekraïners gaan zwichten voor de terreur? "Krijgt" Rusland wederom een geannexeerd deel erbij of blazen ze de aftocht, zonder de schuld uiteraard in Poetins schoenen te schuiven?
Spannende tijden waarbij we Servië/Kosovo en China helaas ook niet uit t oog kunnen verliezen. Wat dat betreft valt de misère in dit landje nog mee en weten we op tijd de polarisaties te keren.
Onvrede is van alle tijden dus ongeregeldheden zijn we nog niet vanaf.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
ik vrees dat wij enkele kunnen speculeren en binnen 10j kunnen historici dan kijken wat er gebeurt is.
en bv een naam verzinnen voor de periode tussen 1989 ( val muur) en 2022 (inval oekraine).
het beste scenario is dat een paar dictators een hartinfarct krijgen en vervangen worden door vredesduiven, maar het kan veel richtingen uit
appelfflap schreef: ↑30 dec 2022 12:46
en bv een naam verzinnen voor de periode tussen 1989 ( val muur) en 2022 (inval oekraine).
Ik ga alvast voor Het Koude Interbellum vanwege de koude oorlog ervoor en erna. Maar wellicht hebben we geluk, komt Poetin te overlijden en is de opvolging het westen wat beter gezind.
Ik ga alvast voor Het Koude Interbellum vanwege de koude oorlog ervoor en erna. Maar wellicht hebben we geluk, komt Poetin te overlijden en is de opvolging het westen wat beter gezind.
Ik denk niet dat de opvolger van Poetin het westen beter is gezind. De verhouding is dusdanig verstoord dat die niet meer goed komt. Als opvolger wordt Patroesjev genoemd, een insider. Hij is anti-westers en heeft dezelfde ideeën als Poetin. Het leveren van steenkool, olie en gas is definitief van de baan. Dus waarom zou de opvolger het westen beter gezind zijn?
Ik denk niet dat de opvolger van Poetin het westen beter is gezind. De verhouding is dusdanig verstoord dat die niet meer goed komt. Als opvolger wordt Patroesjev genoemd, een insider. Hij is anti-westers en heeft dezelfde ideeën als Poetin. Het leveren van steenkool, olie en gas is definitief van de baan. Dus waarom zou de opvolger het westen beter gezind zijn?
Europa stond garant voor zo'n 80% van de Russische inkomsten uit energie en heeft veruit de beste infrstructuur voor Russische energie - vele malen beter dan China en India, die nu bovendien voornamelijk energie inkopen vanwege de korting die Rusland wel moet aanbieden - een opvolger zou daar rekening mee moeten houden gezien de Russische economie. En dan zijn er natuurlijk nog de legio sancties waar een opvolger wat aan zou kunnen doen.
Voordat die oorlogszucht aan het licht kwam en de betrekkingen redelijk waren tussen hun en ons na de Koude Oorlog bleek dat Rusland en West-Europa veel plezier van elkaar zouden kunnen hebben, denk aan Westerse producten en investeringen en uiteraard, zoals we dagelijks zien, energie voor ons.
Jammer dat Putin zo bang voor de Navo is dat hij er een oorlog tegen een min of meer onschuldig land voor over heeft. En dat is niet de eige reden..
En nu probeert hij ook nog Xi Jinping afhankelijk te maken van Rusland. Net geo-politiek. De KGB en/of de FSB gezamelijk in full swing onder leiding van de door hemzelf bedachte Tsaren-act.
En wat Putn's opvolger zal doen is ook een gokkast. Maar ik vertrouw nu geen Rus meer. Nooit weer. Heel gruwelijk.
lanier schreef: ↑30 dec 2022 20:02 Dus waarom zou de opvolger het westen beter gezind zijn?
De omwentelingen in de USSR in de jaren '80, kwamen ook onverwachts vanaf de benoeming van Gorbatsjov, dus wie weet.
Maar ik verwacht het niet. De vraag is hoe erg dat is.
Een nieuwe Russische leider hoeft het westen niet gunstig gezind te zijn (dat was Gorbatsjov ook niet). Het zou al een groot verschil zijn als hij zakelijker, pragmatischer is. Rusland zelf is namelijk niet gediend bij het huidige beleid.
De ontwikkelingen in China zijn trouwens belangrijker en zorgelijker. Met China als bondgenoot heeft Rusland onbeperkte afzet voor grondstoffen en geen last van de VN.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)