Petra schreef: ↑28 sep 2018 00:32
Wat ik nou zo leuk vind aan deze discussie is dat we bezig zijn met het verschil tussen moraal en ethiek. De huidige norm (moraal) wordt aan de kaak gesteld, en daarop volgt de vraag naar het hoe en waarom die norm er is en of die er wel zou moeten zijn. (Ethiek)
Hier zie je hoe je een moraal kunt hebben die je ethisch kunt verdedigen, maar tóch…
En ook dat levert volgens mij weer een volgende ethische vraag over een norm op. De -het was al vaker fout gegaan (buiten de norm), dus laat ook dit dan maar gaan-. Is een nieuwe morele norm waarvan je je zou kunnen afvragen of je dat ethisch verantwoord vindt. Het geeft ook geen antwoord op de volgende vraag.. waar ligt dan de grens van het laten staan met disclaimer en het verwijderen? Of ehhh.. wat is het verschil tussen niet OK en niet zo leuk?
Goede opmerking waar nog wel wat over te zeggen valt.
Waarbij ik de "norm ...niet leuk" zou willen vergeten, want dat is ons aller persoonlijke smaak.
Daar moet je als mod boven kunnen staan.
Eerder in het door Bonjour gelinkte bericht:
Petra schreef: ↑20 sep 2018 04:15
Er wordt ook gekeken naar de achterban/de lezer. Wie is die groep? Om te bepalen of het puur racistisch (seksistisch etc) bedoeld is of als artistieke uiting ten behoeve van een debat.
Dit topic is ooit bewust "zonder taboe" genoemd, waarschijnlijk omdat de meeste taboes berusten op dogma's, waarvan wij het aanvechten dat iemand zijn leven naar zou moeten inrichten.
Met uitzonderingen en het veranderen van normen in de loop van de tijd lijkt dan geen rekening gehouden te zijn.
De kritiek mbt. het trekken van de racisme kaart is in deze tijd steeds verder aangescherpt.
Het blijft moeilijk te beoordelen en daarom ook moeilijk te modereren.
De eerste zorg is "zonder dogma", het doel van dit forum.
Dat houdt in dat de meeste taboes om zeep kunnen worden geholpen.
Maar houdt dat ook automatisch in, dat we er niets over mogen zeggen, als de grenzen van het onbetamelijke in de zin van een aanslag op de mensenrechten, altijd maar klakkeloos geaccepteerd moet worden?
Mi. 100% nee.
Verwarren we niet "een taboe" met "dat moeten we niet willen"?
Bij mijn weten is er nog geen cartoon of mop verwijderd.
Maar een aantekening, als iets zelfs buiten onze FT normen valt, is in voorliggende gevallen mi. altijd legitiem.
Dat de één daarin wat eerder of wat verder in gaat of dat er bij een enkele keer niet direct gereageerd wordt, maar op een gegeven moment het wel noodzakelijk geacht wordt ergens een rem op te willen zetten, is ingeval van FT geen normverschuiving, maar juist een teken van tolerantie, totdat er een druppel teveel in eenzelfde emmer wordt gegooid.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.