"Verval Westerse beschaving?"

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Ivar
Ervaren pen

Re: "Verval Westerse beschaving?"

Bericht door Ivar »

axxyanus schreef: 22 mei 2021 19:27 Waarop baseer jij je om milieu- en veiligheidsvoorschriften niet als micromanagment te beoordelen maar geslachts- en rassenquota wel?
Omdat het lozen van afvalstoffen en bijvoorbeeld explosiegevaar voor de omgeving een onacceptabele verstoring en bedreiging is van de openbare ruimte. Het is een taak van de overheid om die openbare ruimte te beschermen. Dit is geen micromanagement. Het stelt simpelweg een duidelijke grens tussen het gebouw of terrein van het bedrijf, en de gebouwen en ruimte daarbuiten. Milieuvoorschriften bepalen dat als het bedrijf afvalstoffen produceert, dat die op een specifieke manier moeten worden afgevoerd, op kosten van dat bedrijf.

Mensen aannemen op basis van persoonlijke ondernemersvisie heeft geen nadelige invloed op de omgeving. Niemand buiten het bedrijf hoeft er iets van te merken. Of er binnen een gebouw enkel mannen werken of enkel vrouwen, en of er enkel blonde mensen werken of alleen roodharigen, of een mix van blondines en brunettes, heeft geen enkele invloed op de omgeving. Een belangrijke reden waarom mensen ondernemer worden is dat ze hun creativiteit daarin uiting kunnen geven. Hoe meer bemoeienis van buitenaf, hoe minder leuk het is. Daarom uitsluitend strikt noodzakelijke bescherming van de leefomgeving, via milieu- en veiligheidsvoorschriften. Voor de rest ondernemers zoveel mogelijk vrijheid geven om zelf hun team samen te stellen en werksfeer te bepalen.
Nihil est sine ratio.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 22 mei 2021 19:42 Ben jij (Ivar) een beschaafd mens?
Ja. Ik denk dan aan het volgende:

- Ik houd mij aan alle verkeersregels, altijd met beide handen aan het stuur. Ik breng met mijn auto niemand in gevaar.
- In de openbare ruimte beluister ik muziek met een koptelefoon op, zodat niemand mee hoeft te luisteren.
- Ik gooi nooit verpakkingen of andere rommel op straat, en raap vrijwel dagelijks peuken, blikjes, glasscherven en andere troep op (de rechterzak van mijn jas is gereserveerd voor dat doeleinde). Wanneer ik een boswandeling maak, vind ik het leuk om het bos ietsje schoner achter te laten dan dat ik het ben ingelopen.
- Ik houd mij aan alle corona-regels, of ik ze nu zinnig vind of niet.
- Ik ben in de openbare ruimte zo neutraal mogelijk. Ik val niemand lastig en val nauwelijks op.
- Ik reken alle boodschappen netjes af. Ik doe niet aan winkeldiefstal.
- Ik lieg nooit. Ben enkel discreet.
- Al mijn werkzaamheden (als vertaler, winkelier, tekstschrijver etc.) hebben ten doel gehad om andere mensen te helpen.

Dat beschouw ik beschaafd: rekening houden met anderen, en een constant streven naar verbetering van de omgeving (al is het maar door een leeg blikje op te rapen).
Nihil est sine ratio.
holog
Diehard

Bericht door holog »

dat is ook uw Friedrich Nietzsche

Afbeelding
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ivar schreef: 22 mei 2021 20:20
dikkemick schreef: 22 mei 2021 19:42 Ben jij (Ivar) een beschaafd mens?
Ja. Ik denk dan aan het volgende:

- Ik houd mij aan alle verkeersregels, altijd met beide handen aan het stuur. Ik breng met mijn auto niemand in gevaar.
- In de openbare ruimte beluister ik muziek met een koptelefoon op, zodat niemand mee hoeft te luisteren.
- Ik gooi nooit verpakkingen of andere rommel op straat, en raap vrijwel dagelijks peuken, blikjes, glasscherven en andere troep op (de rechterzak van mijn jas is gereserveerd voor dat doeleinde). Wanneer ik een boswandeling maak, vind ik het leuk om het bos ietsje schoner achter te laten dan dat ik het ben ingelopen.
- Ik ben in de openbare ruimte zo neutraal mogelijk. Ik val niemand lastig en val nauwelijks op.
- Al mijn werkzaamheden (als vertaler, winkelier, tekstschrijver etc.) hebben ten doel gehad om andere mensen te helpen.

Dat beschouw ik beschaafd: rekening houden met anderen, en een constant streven naar verbetering van de omgeving (al is het maar door een leeg blikje op te rapen).
Er zijn maffia bazen die precies het zelfde zeggen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 mei 2021 20:39 Er zijn maffia bazen die precies het zelfde zeggen.
Misschien moet ik er dan bij vermelden dat ik ook niet aan illegale handel, afpersing, prostitutie of wapensmokkel doe. :lol:

Dat is trouwens wel wat The Godfather trilogie (en andere maffiafilms) zo fascinerend maakt: dat contrast tussen enerzijds hun toewijding aan de familie, en anderzijds hun criminaliteit en meedogenloze geweld.

Afbeelding
Nihil est sine ratio.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Ivar schreef: 22 mei 2021 20:02 Mensen aannemen op basis van persoonlijke ondernemersvisie heeft geen nadelige invloed op de omgeving.
uiteraard wel op de gediscrimineerde persoon en diens omgeving. op die manier dus ook op de gehele maatschappij

als 1 vd 500 meest verlichte mensen zou je dat toch moetne inzien?
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Ivar schreef: 22 mei 2021 18:46 Ik behoor tot de circa 500 meest verlichte mensen op aarde.
Volgens mij was die verlichting zo sterk dat je er finaal verblind door bent geraakt
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ivar schreef: 22 mei 2021 13:37 [Voor fraude en het onderhouden van een crimineel netwerk is in het algemeen een
Is het nu tegen wil en dank dat je deze (waarschijnlijk deels juiste bewering) laat volgen door twee links naar Joden en Israel) of heb je gewoon teveel in neo-nazistische bronnen geshopt? Een beetje voorzichtig mens had toch ook een link geplaatst naar een studie over de maffia en de cosa nostra.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Ivar schreef: 22 mei 2021 09:56
Peter van Velzen schreef: 22 mei 2021 03:22 Ik wil je echter duidelijk maken dat je het aanleren niet moet bagatelliseren.
Maar dat doe ik / dat doen wij helemaal niet. Nogmaals: op basis van de beschikbare gegevens is het aannemelijk dat de verhouding tussen nurture en nature circa 40/60 is.
Ik reken anders. Ons Genetisch potentiaal is gemiddeld wellicht 150. Om ons aangeboren potentiaal te krijgen moet je dat vermenigvuldigen met een baarmoeder factor van gemiddeld wellicht 80% en krijg je dus gemiddeld 120. Om het IQ op 18-jarige leeftijd te krijgen moet je vermenigvuldigen met een leeromgeving factor van gemiddeld wellicht 83% en krijg je een IQ van gemiddeld 100. Alle factoren dragen wellcht evenveel bij want je moet ze - mijns inziens - niet bij elkaar optellen maar met elkaar vermenigvuldigen!
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Ivar schreef: 22 mei 2021 16:53 Werkloosheid in het algemeen (meerdere oorzaken mogelijk):

Afbeelding

Afbeeldingsbron hier.
Wat mij opvalt is dat zwarten met een Highschool-diploma vaker werkeloos zijn dan anderen zonder! Met name Aziaten scoren in de geen-diplomagroep beter dan anderen maar met een bachelorsdiploma slechter dan iedereen behalve de blanken. Maar duidelijk is dat zwart zijn méér invloed heeft dan een highschool diploma. Lijkt me nogal demotiverend. Zoals ik al zei: Succes wordt door meer factoren bepaald dan intelligentie. (ik neem aan dat voor een bachelors-diploma toch enige intelligentie vereist is, tenzij je vader multi-millionair is, Dan koopt ie er wellicht een voor je.) Ik vrees dat het te maken heeft met het beroep van hun voorvaderen(slaaf!)
Ik wens u alle goeds
holog
Diehard

Bericht door holog »

Ivar schreef: 22 mei 2021 19:44 Behorende tot de circa 500 meest verlichte mensen op aarde
holog schreef: 22 mei 2021 19:20 en door wie werd je daartoe uitgeroepen?
Dat is niet iets wat hoeft te worden uitgeroepen.
aangezien je besluit dat je tot de 500 meest verlichte mensen op aarde behoort toch wel een extra dimentie of een breder perspectief geeft aan deze volledige discutie. Hoe ben je tot deze conclusie gekomen? Er zijn immers wel wat meer dan 500 witte mannen op aarde.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ivar schreef: 22 mei 2021 20:20
Dus jij rijdt auto? Dan mag ik hopen dat je op z'n minst elektrisch rijdt? Beschaafder vind ik het als je de fiets pakt of (als je veel kilometers aflegt) het OV.
Ik kan me daar zo aan storen! Mensen met een koptelefoon op die zich helemaal van de wereld afsluiten. Lijkt alsof ze overal schijt aan hebben.
Uitstekend! Beter: Spreek mensen er op tactisch humoristische wijze op aan als je het ziet.
Liegen mag niet hè?! Doe je dit echt?
Hoe weet jij dat? Hoe kleed jij je? Heb je een luchtje op? Rook je? Een petje dat achterstevoren zit misschien? Huge de Jonge schoenen? Een shirt met logo?
Nooit besteld bij Amazon/Bol? Schijnt niet heel beschaafd te zijn.
Zie hierboven. Lieg je echt nooit? Soms is een leugentje beter dan de (keiharde) waarheid.
Stel, je betrapt iemand in je winkel op diefstal. Heb je begrip voor de situatie van de dief? Die arme drommel die geen inkomen meer heeft. Sta jij een deel van je salaris af>?
Wat is beschaving? Ik heb nog even naar een bekende cartoon gezocht van 2 onderzoekers die een onbekende stam ontdekken en dat heel cynisch "beschaafd" noemen. Helaas niet kunnen vinden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

holog schreef: 23 mei 2021 07:30
Ivar schreef: 22 mei 2021 19:44 Behorende tot de circa 500 meest verlichte mensen op aarde
holog schreef: 22 mei 2021 19:20 en door wie werd je daartoe uitgeroepen?
Dat is niet iets wat hoeft te worden uitgeroepen.
aangezien je besluit dat je tot de 500 meest verlichte mensen op aarde behoort toch wel een extra dimentie of een breder perspectief geeft aan deze volledige discutie. Hoe ben je tot deze conclusie gekomen? Er zijn immers wel wat meer dan 500 witte mannen op aarde.
Die zijn natuurlijk niet echt wit. :D
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ivar schreef: 22 mei 2021 20:02
axxyanus schreef: 22 mei 2021 19:27 Waarop baseer jij je om milieu- en veiligheidsvoorschriften niet als micromanagment te beoordelen maar geslachts- en rassenquota wel?
Omdat het lozen van afvalstoffen en bijvoorbeeld explosiegevaar voor de omgeving een onacceptabele verstoring en bedreiging is van de openbare ruimte. Het is een taak van de overheid om die openbare ruimte te beschermen. Dit is geen micromanagement. Het stelt simpelweg een duidelijke grens tussen het gebouw of terrein van het bedrijf, en de gebouwen en ruimte daarbuiten. Milieuvoorschriften bepalen dat als het bedrijf afvalstoffen produceert, dat die op een specifieke manier moeten worden afgevoerd, op kosten van dat bedrijf.
Hoe is dit geen micromanagement? Het vastleggen van specifieke procedures i.p.v. algemene doelstelling is juist wat iets tot micromanagement maakt.
Ivar schreef: 22 mei 2021 20:02Mensen aannemen op basis van persoonlijke ondernemersvisie heeft geen nadelige invloed op de omgeving. Niemand buiten het bedrijf hoeft er iets van te merken. Of er binnen een gebouw enkel mannen werken of enkel vrouwen, en of er enkel blonde mensen werken of alleen roodharigen, of een mix van blondines en brunettes, heeft geen enkele invloed op de omgeving. Een belangrijke reden waarom mensen ondernemer worden is dat ze hun creativiteit daarin uiting kunnen geven. Hoe meer bemoeienis van buitenaf, hoe minder leuk het is. Daarom uitsluitend strikt noodzakelijke bescherming van de leefomgeving, via milieu- en veiligheidsvoorschriften. Voor de rest ondernemers zoveel mogelijk vrijheid geven om zelf hun team samen te stellen en werksfeer te bepalen.
Het onderscheid dat jij maakt heeft niets met micromanagement te maken. Quota's opleggen is geen micromanagemen om de heel eenvoudige reden dat het geen specifieke procedures oplegt om aan die quota te geraken, ze leggen enkel een doel vast.

De milieuvoorschriften die jij aanhaalde hierboven, lijken dan eerder wel micromanagement want die leggen niet enkel een doel vast maar ook een specifieke manier van handelen.

En ik betwist dat een werkplaats waar geen vrouwen mogen werken, geen enkele invloed heeft op de omgeving. Een werkplaats zonder vrouwen is kwetsbaar om een werkcultuur te cultiveren waar denigrerend over vrouwen wordt gedaan. Zo'n werkcultuur blijft niet tussen de werkmuren maar zal zijn effect hebben over hoe die werknemers zich ook buiten de werkvloer gedragen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ivar schreef: 22 mei 2021 20:02 Mensen aannemen op basis van persoonlijke ondernemersvisie heeft geen nadelige invloed op de omgeving. Niemand buiten het bedrijf hoeft er iets van te merken. Of er binnen een gebouw enkel mannen werken of enkel vrouwen, en of er enkel blonde mensen werken of alleen roodharigen, of een mix van blondines en brunettes, heeft geen enkele invloed op de omgeving. Een belangrijke reden waarom mensen ondernemer worden is dat ze hun creativiteit daarin uiting kunnen geven. Hoe meer bemoeienis van buitenaf, hoe minder leuk het is. Daarom uitsluitend strikt noodzakelijke bescherming van de leefomgeving, via milieu- en veiligheidsvoorschriften. Voor de rest ondernemers zoveel mogelijk vrijheid geven om zelf hun team samen te stellen en werksfeer te bepalen.
Inderdaad maar als bepaalde groepen stelselmatig de toegang tot werk wordt ontzegd gaan deze zich mogelijk van de maatschappij afkeren of in een slachtofferrol kruipen en een groter beroep doen op voorzieningen.
Binnen ons team is ieder welkom ongeacht etniciteit of geaardheid want het gaat er om of diegene de capaciteit of het potentieel heeft in een functie te voldoen. Hoorde pre corona een interview met studentenbegeleider binnen groepen die moeilijk een stageplaats verkregen. Het bleek dat in veel gevallen dat deze jongeren vanwege het milieu waarin zij opgroeiden minder talig waren en niet alle in Nederland gebruikelijke omgangsvormen wisten toe te passen. Wat bijspijkeren op deze vlakken zorgde voor een 100 procent invulling van de stage/leer-werktrajecten.
Kanttekening we kregen onlangs op een vacature een kandidaat die het evangelie verspreiden bij zijn vrijetijdsbesteding op het cv had vermeld. Die slaan we maar even over, omdat de naam des heren regelmatig onwelgevallig gebruikt wordt in het team. Een kandidaat die zich enkel met gezichtsbedekkende kleding of een harnas met gesloten vizier buitenshuis mag vertonen valt ook buiten de boot.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie