heeck schreef: ↑01 apr 2026 10:11
“Syamsu” schreef: De logica van het concept mening werkt alleen als kiezen wordt begrepen als spontaan, dat een keuze op het ene of het andere kan uitkomen, in het moment dat de keuze wordt gemaakt.
Met Friston’s inzicht vergeleken een hele verslechtering, want jij geeft de voorkeur aan niet eens de dobbelsteen, maar het tweetallige kruis of munt.
Roeland
Je kan het zo complex maken als je wil. Ik kies dat ik de top van de berg wil bereiken (spontaan). Dan selecteer ik de opties die me naar de top zullen brengen (calculatie). En dan kies ik om die selectie te volgen, of niet (spontaan). Dus je kan gewoon selectie ondergeschikt maken aan keuzes, en daarmee heb je complexe keuzes.
En wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is, en wat compleet wordt genergeerd door Friston en andere selectionisten, is de organisatie van keuze processen. Een dictatuur is een wereld van verschil met een democratie, dat is organisatie van formele externe keuze processen. Intern in het lichaam heb je ook organisatie van keuze processen, die behoorlijk complex kan zijn.
Maar uiteindelijk is het wel zo met al die complexiteit, dat keuzes spontaan zijn. Dat ze op het ene of het andere kunnnen uitkomen. En het andere kan natuurlijk meer dan 1 alternatieve mogelijkheid zijn, dat kan een oneindigheid aan alternatieven zijn.
Fristion etc, heeft geen werkend concept van subjectiviteit. Hoe het werkt om te zeggen dat iets mooi is. Hij misbruikt complexiteit van zijn concepten, om te verhullen dat het niet werkt. Dan krijg je van die nonsens argumenten dat er miljoenen neuronen zijn, en nog miljarden meer verbindingen tussen die neuronen. Maar die aantallen verklaren helemaal niks, want de onderliggende logica die gebruikt wordt is een miljoen maal dezelfde nonsens die het concept subjectiviteit / mening niet facilliteert.