De God die is. Waarom ik geen atheïst ben

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hi Otter.
Otter schreef: Wanneer je de profetieen uit het oude testament neemt en vergelijkt met het leven van Jezus is het wonderbaarlijk hoe het uit kwam.
Is je geheugen zo beperkt.? Om even je geheugen op te frissen
Otter schreef: Een profetie uit het jaar 1012 vóór Christus voorspelt ook dat de handen en voeten van de Messias doorboord zullen worden. (d.w.z. Hij zal gekruisigd worden) Deze beschrijving werd gegeven achthonderd jaar voordat de kruisiging door de Romeinen als straf werd ingesteld.
Het is wel even handig als je er even bij vermeld waar het staat. Dat scheelt zoeken.
Jesaja 53 wordt vaak genoemd, en deze kan niet van toepassing zijn op Jezus.
3 Veracht en van de mensen verlaten, een man van smarten en gemeenzaam met krankheid, als een voor wien men het gelaat omhult, veracht, en wij telden hem voor niets.
Dit gedeelte klopt zowieso al niet. Jezus had veel fans en was onder grote scharen erg geliefd.
Lucas 4:14 En Jezus keerde wederom, door de kracht des Geestes, naar Galilea; en het gerucht van Hem ging uit door het gehele omliggende land.
15 En Hij leerde in hun synagogen, en werd van allen geprezen.
42 En als het dag werd, ging Hij uit, en trok naar een woeste plaats; en de scharen zochten Hem, en kwamen tot bij Hem, en hielden Hem op, dat Hij van hen niet zou weggaan.
Mattheus 21;9 En de scharen, die voorgingen en die volgden, riepen, zeggende: Hosanna den Zone Davids! Gezegend [is] Hij, Die komt in den Naam des Heeren! Hosanna in de hoogste [hemelen]!
Vers 7 klopt ook niet. 7 [Als] dezelve geeist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open.
Jezus deed Zijn mond wel open. Zowel tijdens het proces, als tijdens de kruisiging zelf.

De leidse bijbelvertaling beschrijft de man in vers 3 als 'een man van smarten en gemeenzaam met krankheid, als een voor wien men het gelaat omhult' (Statenvertaling zegt hetzelfde, maar deze is duidelijker.) Nergens in het NT wordt over Jezus gesproken als iemand die leed aan verschrikkelijke ziekten, en de beschrijving doet denken aan melaatsheid die mensen een gruwelijk aangezicht geeft, waardoor men het gezicht afwend. Daarom niet van toepassing op Jezus.

10 Doch het behaagde den HEERE Hem te verbrijzelen; Hij heeft [Hem] krank gemaakt; als Zijn ziel Zich [tot] een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien, Hij zal de dagen verlengen; en het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan.
God heeft Jezus niet ziek gemaakt. God heeft Jezus niet verbrijzeld. Niet van toepassing.
Ook valt moeilijk na te maken dat iemand uit een maagd geboren wordt.
Wederom. Waar in het OT wordt er verteld van een maagd?
In Jesaja 7:14 wordt gezegd: ' Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUEL heten..

Het loont zich om de Joodse Tanakh er op na te slaan. De exacte engelse vertaling vanuit het Hebreeuws zegt: '14 Therefore the Lord Himself shall give you a sign: behold, the young woman shall conceive, and bear a son, and shall call his name Immanuel.
Hier is duidelijk te zien dat het gaat om een jonge vrouw, die destijds leefde. Het lijkt zelfs alsof ze erbij staan.
Even vertaald in het Nederlands: 'Aanschouw, DE jonge vrouw zal ..........'
er staat in het Hebreeuws 'Almah' wat een algemeen woord is voor een jonge vrouw, en uiteraard kán er dan ook een maagd mee bedoeld worden. Maar het specifieke woord voor maagd, is als ik het me goed herinner 'Bethulah'. Als er écht een maagd bedoeld zou zijn, dan zou men dit woord gebruiken. De hebreeuwse Tanakh zegt 'young woman'. http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt1007.htm
De botten van een gekruisigde werden gebroken. Bij Jezus gebeurde dat niet en dat was geprofeteerd. (Zou er een Romein in het complot gezeten hebben?)
Waar staat dit? Wordt er ook gesproken over een kruis? Belangrijk detail lijkt me, belangrijker dan de gebroken botten.
En andere: Het volk van Isreal zal weer bij elkaar komen (1948)
Ja, en dat is iets waartoe het volk van Israël zélf in de geschiedenis al meerdere pogingen toe heeft gedaan. Dit kan ook een 'zelfvervullende' 'profetie' zijn, omdat dit altijd een wens is geweest van het joodse volk is het ook denkbaar dat het ooit zal gebeuren.
Deze reactie op Cathy is één van de vele andere voorbeelden waarin ik wel degelijk inhoudelijk inga op die zogenaamde profetieën. Leg eens uit wat er niet klopt.
Cathy schreef: Jer 23:5 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik aan David een rechtvaardige [Spruit] zal verwekken; Die zal Koning zijnde regeren, en voorspoedig zijn, en recht en gerechtigheid doen op de aarde.
6 In Zijn dagen zal Juda verlost worden, en Israel zeker wonen; en dit zal Zijn naam zijn, waarmede men Hem zal noemen: De HEERE: ONZE GERECHTIGHEID.

Lijkt mij ook duidelijk en zeer toekomst gericht. Jeremia beschrijft in een paar verzen de geboorte en het uiteindelijke doel van Yeshua wat nog in de toekomst ligt.
Jezus is al gekomen, en er wordt in dit vers niet gesproken dat hij nog een keer zal komen. In Zijn dagen werd Juda niet verlost, in Zijn dagen kwam er geen recht en gerechtigheid op aarde. Huh, pardon,, aarde? Wederom loont het zich om de exacte engelse vertaling van de joodse Tanakh er bij te halen. Deze zegt: and he shall reign as king and prosper, and shall execute justice and righteousness in the LAND . Hier wordt niet gesproken over 'de aarde', maar over het land. Waarbij we vrij zeker kunnen zijn dat het hier wederom gaat om een persoon die in die tijd al werd verwacht; een koningskind of iets dergelijks, die Israël zou bevrijden en verdedigen tegen de grote machtige rijken in de omgeving.
Hier staat: ‘Te Rama klinkt een klacht, bitter geween. Rachel weent om haar kinderen, zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat er geen meer is.’ Ik zie hier nergens staan ‘Bethlehem’. En er zijn wel vaker kinderen vermoord waar moeders om weenden. Het hele oude testament staat er vol mee.
Rama ligt aan de weg naar Bethlehem, de plaats waar eerder Rachel stierf.
Ja, en? Een dorp aan de weg richting Bethlehem zelf is niet Bethlehem zelf. En Rachel, een stammoeder die weende om haar kinderen die in ballingschap werden weggevoerd, wat heeft dat nu met de kindermoord in Bethlehem te maken.

Wie verder leest zal zien dat deze voorspelling gaat over een heerser die het volk van Israel zal bevrijden van Assur. Volgens mij bestaat het land Assur niet meer ten tijde van Jezus. En als het bestaat speelt het geen rol meer van betekenis.
Dat klopt. Assyrië is in ong. 700 v Chr ingelijfd bij het Babylonische rijk en hield op te bestaan. Toch werd dit als profetie op Yeshua gezien; terug te vinden in Matt 2: 4-6
En bijeenvergaderd hebbende al de overpriesters en Schriftgeleerden des volks, vraagde van hen, waar de Christus zou geboren worden.
5 En zij zeiden tot hem: Te Bethlehem, in Judea [gelegen]; want alzo is geschreven door den profeet:
6 En gij Bethlehem, [gij] land Juda! zijt geenszins de minste onder de vorsten van Juda; want uit u zal de Leidsman voortkomen, Die Mijn volk Israel weiden zal.

Zach 6:12, bevestigt Jer 23:5
Spring hoog, spring laag. Wat je ook zegt, het maakt geen verschil. Als je de context leest dan is er geen twijfel mogelijk dat dit niets met Jezus te maken heeft.
4 (5:3) En Hij zal staan, en zal weiden in de kracht des HEEREN, in de hoogheid van den Naam des HEEREN, Zijns Gods, en zij zullen wonen, want nu zal Hij groot zijn tot aan de einden der aarde.
5 (5:4) En Deze zal Vrede zijn; wanneer Assur in ons land zal komen, en wanneer hij in onze paleizen zal treden, zo zullen wij tegen hem stellen zeven herders, en acht vorsten uit de mensen.
6 (5:5) Die zullen het land van Assur afweiden met het zwaard, en het land van Nimrod in deszelfs ingangen. Alzo zal Hij [ons] redden van Assur, wanneer dezelve in ons land zal komen, en wanneer hij in onze landpale zal treden.
Grappig dat Mattheus het woordje ‘opdat’ gebruikt wanneer hij deze profetie aanhaalt: ‘Opdat vervult zou worden hetgeen is gesproken door de profeet.’ Een freudiaanse verspreking?
Yeshua kende de schriften beter dan jij en ik, en ik kan me zo voorstellen dat Hij dit deed òm de schriften te vervullen. Misschien wel met stille humor. Wie zal het weten? :)
Niet zo lang geleden zijn er christelijke terroristen opgepakt die de tempelberg wilden opblazen. Ook om een profetie te vervullen. Zie je het niet? Heel veel 'profetieen' kunnen met opzet worden 'vervuld', om iets te 'bewijzen'. Ook valse profeten kunnen dat. De meeste joden zien Jezus terecht als een valse profeet.
Het is grappig hoe Matheus zich vergist in Mattheus 27 vers 9 waar hij stelt: ‘Toen werd vervuld hetgeen gesproken is door de profeet Jeremia.’ Als de bijbel van kaft tot kaft geïnspireerd is door de heilige Geest, hoe kunnen zulke fouten dan voorkomen?
Ik denk niet dat Mattheüs zich vergist; Jeremia heeft het gesproken en Zacharia het het opgeschreven.
Oh? :? Waar staat dat dan?
Dit waren de meest duidelijke profetiën zoals ik ze zie.
Ben niet van plan om er een welles /nietes spel van te maken. Wil jij het niet zien? oké, take it or leave it.
Volgens mij is er geen sprake van een welles/nietes spel. Als mijn kritiek niet deugt, dan kan het weerlegd worden. Als mijn kritiek niet weerlegd kan worden, dan zijn er twee mogelijkheden; Of ik heb gelijk, of de 'profetieen' zijn zo vaag en algemeen, dat er niet duidelijk uit op valt te maken dat het gaat om Jezus Christus.
Nogmaals, misschien kun je uitleggen wat er niet klopt in mijn argumentage.

Vriendelijke groet....
Laatst gewijzigd door Devious op 27 aug 2005 01:42, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Stanhope schreef: Precies, zo hoort het. Jezus zei het al : “Sla het stof van je voeten als ze niet naar je willen luisteren”
Precies, iedereen is immers toch al gepredestineerd, zoals de Bijbel zelf meerdere malen zegt (dit is nog door niemand weerlegd). Als mijn naam niet in God's grote boeksken staat, dan is het onmogelijk dat ik bekeerd wordt tot 'het enige waarachtige geloof'. Als mijn naam er wel in staat dan is het ook verspilde tijd, iedereen die geördineerd is tot het eeuwige leven komt er wel, of je nu driftig aan het evangeliseren bent of niet.
Devious schreef:
Otter schreef: Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Versus,
(Handelingen 13:48) Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
(Handelingen 22:14) En hij zeide: De God onzer vaderen heeft u te voren verordineerd, om Zijn wil te kennen, en den Rechtvaardige te zien, en de stem uit Zijn mond te horen.
(Efeziers 1:4) Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
(Efeziers 2:8-10) Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme. Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.
(Efeziers 1:11) In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil;
(Johannes 6:44) Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; (Openbaringen 17:8) ......welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens van de grondlegging der wereld
En deze reactie van een aantal pagina's geleden wil ik bij deze ook nog ff weer onder de aandacht brengen. Voor zover ik weet is daar ook nog geen van de evangelisten op dit forum, inhoudelijk op in gegaan.
Devious schreef:
Otter schreef: Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Een vader die zijn zoon laat executeren voor door anderen begane misdrijven en wandaden teneinde de werkelijke schuldigen straffeloosheid te bezorgen, zou overal ter wereld gerechtelijk worden vervolgd als zijn daad aan het licht kwam. Iedereen zou er schande over spreken. Toch vormt een dergelijke primitieve, wrede, onredelijke misdaad de grondslag van het christelijk geloof. Theo Kars.

Ik vraag me af waar er sprake is van een gift. Er is sprake van ménsen die Jezus hebben geslagen, veroordeeld, verraden en gekruisigd, en er is sprake van een duivel die Judas aanzet tot het verraden van Jezus (uiteraard weer even hypothetiserend dat dit verhaal werkelijk heeft plaatsgevonden). Zonder de misdaden van diverse mensen en de medewerking van de Duivel, was er niets gebeurd.

Wat het verlossingsverhaal nog absurder maakt is dat de Christelijke God blijkbaar niet in staat is om mensen te vergeven, zonder dat daar een offer voor moet worden gebracht, te meer omdat de Schepper en Zijn veronderstelde Zoon, veelvuldig zeggen; 'Uw zonden zijn u vergeven'.
Het 'Onze Vader' dat de meeste Christenen wel kennen, zegt immers ook; 'Vergeef ons onze schulden, gelijk wij vergeven onze schuldenaren.'
Als ik in staat ben om mijn schuldenaren te vergeven, en dat kan ik want ik heb het al meerdere malen gedaan, waarom zou de veronderstelde Schepper van ons gigantische heelal, juist op dat punt in gebreke blijven? .
Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Devious,
Je schreef:Misschien is Ouweneel de eerste mens in de geschiedenis die aan kan tonen dat God bestaat en God kan definiëren.
Dat is Ouweneel niet. Hij zal dat ook nóóit worden. Je mag ‘gelovig’ zijn of ‘ongelovig’, het bestaan van een God is ‘wetenschappelijk NOOIT te bewijzen’, nóch is Zijn als ‘oneindig’ of ‘onbegrensd’ voorgestelde essentie te vatten in een definitie (te definiëren). Dat is domweg een tegenspraak in zichzelf (contradictio in terminis). En om dat verstandelijk te begrijpen heb je volgens mij alleen hersens nodig . :wink:

Ruim vier maanden ofwel 14 pagina’s geleden is hier over dit onderwerp een natuurnoodzakelijk uitzichtloze ‘discussie’ begonnen. Niet dat ik hem helemaal heb gelezen want ik kan me ook zó wel voorstellen hoe die ad infinitum voortzeult. Dat is nu eenmaal het lot van z.g. ‘gedachte’wisselingen tussen gelovigen en niet- of anders gelovigen.
Ik weet dat je met zeer respectabele bedoelingen aan dit gebeuren je tijd en energie besteedt want je hebt me al eens verteld waarom je het meende te moeten doen. Ik kan me herinneren dat ik dat toen respecteerde en zelfs bewonderde. (Alleen in déze draad al 47 (zevenenveertig!!!) inzendingen, als ik goed heb geteld.)

Intussen zat ik me wat vertwijfeld af te vragen: “Waaróm deed hij het ook alweer”? En nu meen ik het me te herinneren dat het was: ‘ten bate, ten gerieve, ter leringe van de eventuele ‘vrij denkende’ meelezers’.

Er zijn inmiddels alweer dik 3400 ‘hits’. Daar kunnen dus aardig wat van die ‘lezers’ tussen zitten. Reden om tóch maar door te gaan. :)

Sterkte en het nodige geduld. En hopelijk ook wat ‘stil’ resultaat. :!:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Dag Devious,

Op veel reliforums is vele keren gediscussieerd over de uitverkiezing. Er zijn drie opvattingen over de uitverkiezing: de alverzoening, de predestinatie (gereformeerde leer) en de algemene verzoening (o.a het evangelische idee).

De alverzoeners (erg aardige mensen, zie http://www.goedbericht.nl) en gereformeerden hebben hun leer redelijk goed dichtgetimmerd. :wink:

Op de reliforums waren het altijd leuke discussies, zo herinner ik me dat een overzeese baptist koos voor de gereformeerde leer en daarbij bedacht dat God in de tijd kon reizen.

De evangelischen hebben duidelijk veel meer moeite om hun idee te verdedigen, ze verdraaien en/of ontkennen de verschillende bijbelteksten.

Ook met betrekking tot hetgeen de profeten zogenaamd voorspeld hebben, heb ik nog geen sluitend bewijs gezien. Dit bewijs maar weer dat niemand in de toekomst kon/kan kijken.

Groet,

Stan
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hi Fons.
FonsV schreef:
Je schreef:Misschien is Ouweneel de eerste mens in de geschiedenis die aan kan tonen dat God bestaat en God kan definiëren.
Dat is Ouweneel niet. Hij zal dat ook nóóit worden. Je mag ‘gelovig’ zijn of ‘ongelovig’, het bestaan van een God is ‘wetenschappelijk NOOIT te bewijzen’, nóch is Zijn als ‘oneindig’ of ‘onbegrensd’ voorgestelde essentie te vatten in een definitie (te definiëren). Dat is domweg een tegenspraak in zichzelf (contradictio in terminis). En om dat verstandelijk te begrijpen heb je volgens mij alleen hersens nodig . :wink:
:) Weet ik. Dit soort opmerkingen is bedoeld om de evangelisten te prikkelen; om reacties uit te lokken.
Sterkte en het nodige geduld. En hopelijk ook wat ‘stil’ resultaat. :!:

Dank u! Af en toe krijg ik via de mail een berichtje van iemand bij wie het resultaat heeft gehad. De meeste van fundamentalistische gelovigen, die minder fanatisch en minder fundamentalistisch zijn geworden.

Een vriendelijke groet...
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Stanhope schreef: De alverzoeners (erg aardige mensen, zie http://www.goedbericht.nl) en gereformeerden hebben hun leer redelijk goed dichtgetimmerd. :wink:
Ik vind het erg aardig van alverzoeners dat ik naar hun hemel mag :) Ik kan het meestal wel goed vinden met deze mensen, al deel ik niet hun geloof in een bovennatuurlijk wezen.
Met gereformeerden heb ik wel geregeld heftige discussies gehad. Hier, maar ook op GKV forum. Ik woon vlak bij een dorp waar die mensen geheel in het zwart gekleed, en met een streng gezicht naar de kerk lopen op Zondag. Maar ik respecteer hun consequentheid als het gaat om sommige bijbelteksten, hetgeen ik mis bij de evangelischen.
Eén groep ben je nog vergeten. Er zijn ook nog esoterische christenen die in reïncarnatie geloven.

Vriendelijke groet...
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ik heb een paar uur nodig gehad dit gehele eindeloze topic door te lezen, maar heb genoten van de scherpe argumentering en de grondige theologische kennis van allerlei vrijdenkers. De links die sommigen weten te geven zijn ook altijd zeer interessant! Dit topic werd een juweeltje, omdat er ook echte gelovigen aan meededen, en men hierdoor een goede inkijk in hun denken krijgt.

Wat me vooral bijblijft is de opmerking van Cathy, die ze er na lang zwoegen toch uitgeperst kreeg, dat er problematische kanten aan Gods optreden in het Oude Testament zitten, maar ze die naar de denkzolder brengt. Wellicht is dit een algemene manier van reageren, maar het geeft een mens hooguit wat uitstel van wat hem te doen staat: opruimen! Ik denk dat ik vroeger als christen ook iets dergelijks in mijn leven deed, en er een bepaalde oudere (geestelijk volwassener) leeftijd voor nodig had om de moed in mezelf te vinden voor het eerst eens totaal eerlijk te zijn in mijn denken, en al die rommel op de denkzolder eindelijk in de afvalbak te durven gooien. En wanneer je dan die grens overschrijdt en eenmaal aan de grote schoonmaak begint, blijft er geen spaan meer over van die bijbelse god, en zijn 'goddelijke profetieën' alleen nog maar evenzovele belachelijke onzin.

Het is vreemd hoe de psyche van een mens werkt. Nu ik het christelijk geloof al een aantal jaren volledig heb afgezworen, vind ik het steeds moeilijker voor mezelf om zelfs maar te begrijpen hoe ik ooit al die onzin zo serieus kon nemen, er zelf nooit doorheen kon prikken, er net zo van overtuigd was als de christenen die hier aan het topic meededen. Geloof is wellicht in de eerste plaats te vergelijken met een liefdesrelatie en het huwelijk. Voor het opgeven ervan is de Gezonde Rede niet voldoende. Door de vingers kijken, iets niet wíllen zien, hoort er van nature bij en scheiden kan een jarenlang proces zijn. Zelfs totaal vervreemd van elkaar blijven mensen toch soms hun huwelijk nog voortzetten. Blijkbaar is het alternatief voor hen een nog traumatischer gedachte.
Devious schreef: Dank u! Af en toe krijg ik via de mail een berichtje van iemand bij wie het resultaat heeft gehad. De meeste van fundamentalistische gelovigen, die minder fanatisch en minder fundamentalistisch zijn geworden.

Een vriendelijke groet...
Devious, ik hoop dat je inderdaad 'af en toe' een berichtje van een gelovige krijgt bij wie dit forum als resultaat heeft gehad dat hij/zij zijn/haar geloof opgeeft of minder fundamentalistisch is geworden. Zelf zie ik niet in hoe een gelovige zijn geloof na deelname aan zo'n debat als dit rustig kan voortzetten en niet volledig in de knoop raakt. Ik zou graag willen horen hoe het met de persoon Pastor gaat die in het begin ook meedoet, maar later afhaakt.

Leuk ook dat Ouweneel hier weer om de hoek komt kijken. Ik ben in de 70-er jaren gebrainwashed door hem; verslond zijn boeken en ging in Utrecht vaak naar zijn lezingen en bezocht zelfs zijn (zeer benauwende) kerkje (eeh, vergaderlokaal noemen de broeders het, geloof ik). 't Is nu al dertig jaar later. Wel een doorzetter die Ouweneel! Maar ook een teken aan de wand als zelfs hij wat water in z'n wijn gedaan heeft! Hij begon als wetenschapper en rationeel mens, maar nu beroept hij zich op genezingswonderen in Afrika om toch maar vast te kunnen houden aan zijn bijgeloof.
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Rereformed schreef: Wat me vooral bijblijft is de opmerking van Cathy, die ze er na lang zwoegen toch uitgeperst kreeg, dat er problematische kanten aan Gods optreden in het Oude Testament zitten, maar ze die naar de denkzolder brengt.
Wat grappig dat dit op jou is overgekomen als 'zwoegen' en 'uitpersen'.
Zelf heb ik dat idee helemaal niet. Iedere christen zit hiermee. Balkenende, op de Jongerendag, zei dat ook gewoon.
Wellicht is dit een algemene manier van reageren, maar het geeft een mens hooguit wat uitstel van wat hem te doen staat: opruimen!
Mmm, ik dacht dat ik ook ergens had gezegd dat het dom is om iets te veroordelen als je alle argumenten/omstandigheden niet kent. En wij kennen alle argumenten/ omstandigheden niet. Wij overzien het complete 'plaatje' niet. G.d wel.
Leuk ook dat Ouweneel hier weer om de hoek komt kijken. ........ Wel een doorzetter die Ouweneel!
Ik verbaas me daar ook regelmatig over. Ik zie de agenda wel eens van de spreekbeurten per week die hij geeft en dat is nog al wat.
Ik kan daar maar 1 argument voor verzinnen: 2 Kor 5: 14 Wat ons drijft is de liefde van Christus, .....

Maar waarom ik eigenlijk naar dit topic zocht:
Devious in ander topic schreef: De clou met cognitieve dissonantie is dat de lijder zich er zelf vaak niet bewust van is. Het gaat hier niet over God, maar over jezelf.
Je had Ouweneel toch ook gelezen? Hij beargumenteerd dat de menselijke geest veel te complex is om het christelijke geloof met zo'n theorie te kunnen duiden.
laatste deel hfdst 6
Maar misschien heb je andere/betere ideeen?
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Deze reactie is aan mijn aandacht ontsnapt. Vandaar een late reactie.
Cathy schreef:
Devious in ander topic schreef: De clou met cognitieve dissonantie is dat de lijder zich er zelf vaak niet bewust van is. Het gaat hier niet over God, maar over jezelf.
Je had Ouweneel toch ook gelezen? Hij beargumenteerd dat de menselijke geest veel te complex is om het christelijke geloof met zo'n theorie te kunnen duiden.
laatste deel hfdst 6
Ik heb het boekje van Ouweneel meerdere malen gelezen. En inderdaad, Ouweneel heeft dat gezegd, maar Ouweneel heeft zoveel gezegd in dat boekje, waaronder een heleboel gebakken luchten leugens, en dingen waarover hij liever zwijgt.
Cognitieve dissonantie is een fenomeen dat zich voordoet wanneer mensen geconfronteerd worden met de meningen van anderen, maar vooral met de harde feiten. Het fenomeen doet zich overigens niet alleen voor bij gelovigen, maar bij iedereen die van absolute waarheden uitgaat. Mijns inziens is Cognitieve Dissonantie een uitstekende theorie om het gedrag van veel gelovigen (mede) te verklaren.

Vriendelijke groet...
Laatst gewijzigd door Devious op 07 feb 2008 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Devious schreef:Ik heb het boekje van Ouweneel meerdere malen gelezen. En inderdaad, Ouweneel heeft dat gezegd, maar Ouweneel heeft zoveel gezegd in dat boekje, waaronder een heleboel gebakken luchten leugens, en dingen waarover hij liever zwijgt.
Dit lijkt mij een drogredenering; omdat WJO ook foute info geeft is hij in het geheel niet meer betrouwbaar?
Cognitieve dissonantie is een fenomeen dat zich voordoet wanneer mensen geconfronteerd worden met de meningen van anderen, maar vooral met de harde feiten.
......en deze niet aankunnen.
Het fenomeen doet zich overigens niet alleen voor bij gelovigen, maar bij iedereen die van absolute waarheden uitgaat.
....en deze niet aankunnen.
Mijns inziens is Cognitieve Dissonantie een uitstekende theorie om het gedrag van veel gelovigen (mede) te verklaren.
en van ongelovigen die met JHWH geen raad weten en Hem dat maar als niet-bestaand verklaren? :wink:

PS: hoe is het met je lies?
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Cathy schreef
en van ongelovigen die met JHWH geen raad weten en Hem dat maar als niet-bestaand verklaren?
Als verzonnen en helaas als memetische besmetting ingebed en diep geworteld. Hier weet ik prima raad mee, namelijk goed wieden :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Cathy schreef: Dit lijkt mij een drogredenering; omdat WJO ook foute info geeft is hij in het geheel niet meer betrouwbaar?
Nee, nee, Cathy, nou leg je me woorden in de mond die ik niet heb gezegd. Wel is het zo dat als iemand aantoonbaar een hele hoop leugens verkoopt, je zijn informatie wat kritischer onder de loep neemt.
Cognitieve dissonantie is een fenomeen dat zich voordoet wanneer mensen geconfronteerd worden met de meningen van anderen, maar vooral met de harde feiten.
......en deze niet aankunnen.
Het fenomeen doet zich overigens niet alleen voor bij gelovigen, maar bij iedereen die van absolute waarheden uitgaat.
....en deze niet aankunnen.
Uiteraard verschild de hevigheid van de symptomen van persoon tot persoon. Maar het is zeer waarschijnlijk dat iedereen in meer of mindere mate wel eens met het fenomeen te maken krijgt.
Mijns inziens is Cognitieve Dissonantie een uitstekende theorie om het gedrag van veel gelovigen (mede) te verklaren.
en van ongelovigen die met JHWH geen raad weten en Hem dat maar als niet-bestaand verklaren? :wink:
Voor sommige ongelovigen zou dit inderdaad kunnen opgaan. Ook atheïsten kunnen te maken krijgen met cognitieve dissonantie als ze uitspraken doen die ze niet kunnen bewijzen. Ikzelf zeg echter niet dat JHWH niet bestaat, maar geloof niet in hem vanwege een gebrek aan bewijs, dat is een groot verschil, en ik beschouw zijn bestaan als zeer onwaarschijnlijk vanwege de talloze contradicties en absurditeiten in zijn Woord. De bewijslast ligt bij degene die als eerste de claim heeft neergelegd. Daar hoef ik me niet mee bezig te houden.
PS: hoe is het met je lies?

Ik heb geen pijn meer, maar ik ben er niet helemaal zeker van dat het goed genezen is. Ik hoor het wel bij de controle.

Vriendelijke groet...
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Even dit topic uit de mottenballen gehaald. Ik ben inmiddels Ouweneels boek aan het lezen en word in de inleiding al bestookt met dubieuze 'feiten'. Sararje vroeg mij hiernaar op een andere plaats waar het off-topic gaat, zodat ik hier het antwoord neerzet.
Sararje schreef:Zou je me kunnen laten zien hoe Ouweneel statistieken verdraait?
Ouweneel beweert het volgende:

1)"Het is een feit dat het christendom nog altijd de snelstgroeiende godsdienst ter wereld is, ook sneller dan de islam."
Waar Ouweneel zijn feit vandaan heeft schrijft hij niet.
Ik ging kijken op het internet en vond een christelijke site waar stond dat het groeipercentage van het christendom 1,3% is en die van de islam 1,9%

2) Hij schrijft dat "het christendom een (tijdelijke?) terugval beleeft".
Op een site van Christian Research organisation wordt voorspeld dat indien de trend doorgaat zoals het tot op heden is gegaan, het christendom in Groot Britannië in 2040 vrijwel in zijn geheel verdwenen zal zijn!

3)Hij schrijft dat het evangelicale christendom 800 miljoen mensen omvat. "Evangelicaal" omschrijft hij als christenen die de bijbel als goddelijk gezaghebbend beschouwen, nadruk leggen op verzoening en verlossing via het kruiswerk van Jezus Christus, op persoonlijke bekering en de noodzaak tot evangelisatie". Aangezien deze zaken in alle kerkelijke richtingen terug te vinden zijn (hij noemt "rooms-katholiek, luthers, calvinistisch, anglicaans, baptist, charismatisch, enzovoort"), is het volgens mij onmogelijk om hier statistieken van te hebben. Tóch beweert hij ze te kunnen tellen ("schattingen spreken van 800 miljoen") én te zeggen dat ze van alle religieuze stromingen ter wereld de snelste groei doormaken. Hij levert geen bron.

4)Volgens zijn cijfers vindt de snelste groei van het christendom uit haar gehele geschiedenis plaats in het huidige China. "Waren er in 1950 ongeveer 1 miljoen gelovigen in China, in 1990 50 minstens miljoen, en intussen misschien wel 100 miljoen."

Ik ging kijken op het internet en vind deze cijfers: officiële cijfers spreken van 25 miljoen. "Een uitgelekt rapport van de geheime politie" zou spreken over 35 miljoen. Slechts een evangelische organisatie Open Doors spreekt van 60-80 miljoen. Honderd miljoen kwam ik nergens tegen. Iedereen zegt met klem dat betrouwbare statistieken voor China niet bestaan.

5) Het echte atheïsme is volgens hem "nooit erg populair geweest, en vandaag de dag wellicht minder dan ooit. Vóór de 19e eeuw is er wereldwijd nauwelijks een volbloed atheïst te vinden, en in de 21ste eeuw neemt hun aantal weer drastisch af."
Achter deze 'drastische' uitspraak staat zowaar een voetnoot. Ik ga kijken naar wat zijn bron is en moet hard lachen: Alister McGrath beweert dit in zijn boek The Twilight of Atheism (2004), hetgeen op dit forum al eens besproken is. Ik heb het boek gelezen; het verwijst naar geen enkel onderzoek, geen enkele statistieken, maar is eenvoudig wishful thinking, een propagandaboek uit de evangelische hoek om evangelicalen op te peppen.

6) Ouweneel schrijft vervolgens: "Voorzichtige ramingen schatten het aantal overtuigde atheïsten wereldwijd op één procent, en in de meest geseculariseerde landen op 3 procent." Ouweneel geeft geen bron voor deze 'voorzichtige ramingen'.

Ouweneel rekent op basis hiervan (800 miljoen versus 66 miljoen) dat er meer dan tien maal zoveel evangelicalen op aarde rondlopen als atheïsten.

Het oneerlijke hiervan is duidelijk:
Secular/Nonreligious/Agnostic/Atheist: This is a highly disparate group and not a single religion. Although atheists are a small subset of this grouping, this category is not synonymous with atheism. People who specify atheism as their religious preference actually make up less than one-half of one percent of the population in many countries where much large numbers claim no religious preference, such as the United States (13.2% nonreligious according to ARIS study of 2001) and Australia (15% nonreligious).
Pitzer College sociologist Phil Zuckerman compiled country-by-country survey, polling and census numbers relating to atheism, agnosticism, disbelief in God and people who state they are non-religious or have no religious preference. These data were published in the chapter titled "Atheism: Contemporary Rates and Patterns" in The Cambridge Companion to Atheism, ed. by Michael Martin, Cambridge University Press: Cambridge, UK (2005). Different type of data collection methodologies using different types of questions showed a consistent pattern: In most countries only a tiny number of people (zero to a fraction of 1 percent) will answer "atheism" or "atheist" when asked an open-ended question about what their religious preference. A slightly larger number of people will answer "yes" if asked pointedly if they are an atheist. A slightly larger number than that will answer "no" when asked if they believe in any type of God, deities, or Higher Power. A slightly larger number answer "no" when asked simply if they "believe in God" (omitting wording indicating more nebulous, less anthropomorphic conceptions of divinity). Finally, a larger number of people answer "none" or "non-religious" when asked asked an open-ended queston about what their religious preference is. Although figures vary for each country, average numbers indicate that roughly half of the people who self-identify as "nonreligious" also answer "yes" when asked if they believe in God or a Higher Power.
http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html

Het hangt er dus maar van af hoe je de vraag stelt aan mensen. Dat Ouweneel hier ad populum bezig is is duidelijk en ver beneden de maat van iemand die bekend staat als wetenschapper.
Born OK the first time
FonsV
Diehard

De God die is.

Bericht door FonsV »

Dag Devious,

Dit is een verlate reactie op je bijdrage van maandag 22 augustus 2005. Wat je noemt écht lang geleden.
Je schreef:Dit soort opmerkingen is bedoeld om de evangelisten te prikkelen; om reacties uit te lokken.
M’n bijdrage slaat mogelijk als een tang op een varken, maar je kunt moeilijk ontkennen dat hij voor evangelisten prikkelend kan zijn.

Het is een column van Désanne van Brederode, voorgelezen bij Buitenhof van afgelopen zondag. Als je een en ander zelf wilt bekijken: http://nl.youtube.com/results?search_qu ... arch_type=

Op het internationaal documentairefestival van 2006 zag ik de film Jesus Camp.

Ik wist al dat veel christelijke massakerken in Amerika gruwelijk conservatief zijn. Maar in Jesus Camp was te zien hoe kleine kinderen worden gehersenspoeld. Sommigen van hen gaan niet naar school, maar krijgen thuis les; ze leren daar dat dinosaurussen uitvindingen zijn van degenen die het scheppingsverhaal haten, Aids een terechte straf voor zondaars is, dat je niemand moet vertrouwen.

Tijdens speciale jeugdvieringen worden de kinderen in extase gebracht. Sommigen kronkelen over de grond, waarbij ze met het schuim om de mond om vergeving roepen. ‘Jezus, verjaag de gruwelijke duivel uit mijn hart!’

Nog erger wordt het op de zomerkampen. Na een paar spelletjes met barbiepoppen die gemodelleerd zijn naar oudtestamentische helden, na een spannend kruistochtje tegen Arabische vijanden, alles onder het toeziend oog van een bordkartonnen president Bush, komt een gezellige dominee vertellen hoe baby’tjes uit liefde tussen man en vrouw ontstaan.
Vertedering alom, zeker als de dominee driemaands embryootjes van roze plastic uitdeelt; zo zien al jullie broertjes en zusjes er in de buik nog uit, schattig, hè?

Vervolgens schreeuwt hij dat abortus grootscheepse kindermoord is. Huilende meisjes alom, jongens die flauwvallen – de dominee suggereert dat de vruchtjes tergend langzaam worden doodgemarteld en als bloederige stoofpeertjes de baarmoeder verlaten: westerse ziekenhuizen zijn vernietigingskampen.
Dan moeten de geschokte kinderen scanderen dat de moordenaars voor eeuwig verdoemd zijn. Schrale troost: wie braaf leeft, kan ervan op aan dat Jezus van hem houdt.

Hoewel ze smakeloos zijn, zitten de diensten psychologisch razend slim in elkaar en worden de modernste middelen, zoals computergames, ingezet. Veel ouders en leidinggevenden zijn hoog opgeleid, hebben een prima baan en leven in normale suburbs. Het gaat hier om een vermogende massabeweging die bij machte is eigen universiteiten te stichten en politiek draagvlak te creëren.

Ik kijk veel liever naar een zogenaamd blasfemische cabaretsketch van Hans Teeuwen of Theo Maassen, dan naar deze kindermishandeling in naam van God. Sterker, ik had soms zelfs het idee dat de vrijdenkende Christus door deze schriftgeleerden opnieuw gekruisigd werd.

Daarom zou ik het waarderen als ook andere gelovigen, zeker degenen die een publieke functie bekleden, zich nu eens openlijk zouden distantiëren van de onmenselijke excessen die zich in christelijke groeperingen, rooms-katholiek en evangelisch, voordoen.
* Als Balkenende in Hour of Power ook even had gezegd met welke angstaanjagende uitleg van het geloof hij niets te maken wil hebben.
* Als Rouvoet zich eens kritisch uitliet over deze brainwash-praktijken, bijvoorbeeld op een EO-familiedag.
Van gematigde moslims wordt die nauwkeurigheid immers ook verwacht.

Als christenen dat doen, denk ik dat moslims ook makkelijker stelling zullen nemen tegen al die gelovigen elders, die de koran, de profeet en Allah misbruiken om mensen te hersenspoelen, fatwa's uit te roepen of ze tot geweld aan te zetten. Dan hoeft Geert Wilders dat niet meer te doen.

Dan worden moslims niet meer kritiekloos over één kam geschoren door mensen die toch al menen dat religie onzin is
.

Tot zover Désanne van Brederode.

Groetjes.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Rereformed schreef:Even dit topic uit de mottenballen gehaald. Ik ben inmiddels Ouweneels boek aan het lezen en word in de inleiding al bestookt met dubieuze 'feiten'. Sararje vroeg mij hiernaar op een andere plaats waar het off-topic gaat, zodat ik hier het antwoord neerzet.
Sararje schreef:Zou je me kunnen laten zien hoe Ouweneel statistieken verdraait?
Ouweneel beweert het volgende:

1)"Het is een feit dat het christendom nog altijd de snelstgroeiende godsdienst ter wereld is, ook sneller dan de islam."
Waar Ouweneel zijn feit vandaan heeft schrijft hij niet.
Ik ging kijken op het internet en vond een christelijke site waar stond dat het groeipercentage van het christendom 1,3% is en die van de islam 1,9%
Welke site was dat? Ik wil namelijk eens kijken of ik Ouweneel helemaal kan fileren, dit sooort sites kunnen daarbij helpen.
2) Hij schrijft dat "het christendom een (tijdelijke?) terugval beleeft".
Op een site van Christian Research organisation wordt voorspeld dat indien de trend doorgaat zoals het tot op heden is gegaan, het christendom in Groot Britannië in 2040 vrijwel in zijn geheel verdwenen zal zijn!
Ja ik ken dergelijke statistieken ook. Ik vraag me af waarop Ouweneel dan de hoop baseert dat er sprake zou zij van een tijdelijk verschijnsel.
3)Hij schrijft dat het evangelicale christendom 800 miljoen mensen omvat. "Evangelicaal" omschrijft hij als christenen die de bijbel als goddelijk gezaghebbend beschouwen, nadruk leggen op verzoening en verlossing via het kruiswerk van Jezus Christus, op persoonlijke bekering en de noodzaak tot evangelisatie". Aangezien deze zaken in alle kerkelijke richtingen terug te vinden zijn (hij noemt "rooms-katholiek, luthers, calvinistisch, anglicaans, baptist, charismatisch, enzovoort"), is het volgens mij onmogelijk om hier statistieken van te hebben. Tóch beweert hij ze te kunnen tellen ("schattingen spreken van 800 miljoen") én te zeggen dat ze van alle religieuze stromingen ter wereld de snelste groei doormaken. Hij levert geen bron.
Dat hij geen bron levert vind ik uiterst slordig inderdaad. Ook de grove generalisatie vind ik bijzonder onkies. Maar nog steeds blijft er sprake van een ad populum vind ik.
4)Volgens zijn cijfers vindt de snelste groei van het christendom uit haar gehele geschiedenis plaats in het huidige China. "Waren er in 1950 ongeveer 1 miljoen gelovigen in China, in 1990 50 minstens miljoen, en intussen misschien wel 100 miljoen."

Ik ging kijken op het internet en vind deze cijfers: officiële cijfers spreken van 25 miljoen. "Een uitgelekt rapport van de geheime politie" zou spreken over 35 miljoen. Slechts een evangelische organisatie Open Doors spreekt van 60-80 miljoen. Honderd miljoen kwam ik nergens tegen. Iedereen zegt met klem dat betrouwbare statistieken voor China niet bestaan.
Kan je zelf even deze referenties geven met oog op wat ik boven beschreef?
5) Het echte atheïsme is volgens hem "nooit erg populair geweest, en vandaag de dag wellicht minder dan ooit. Vóór de 19e eeuw is er wereldwijd nauwelijks een volbloed atheïst te vinden, en in de 21ste eeuw neemt hun aantal weer drastisch af."
Achter deze 'drastische' uitspraak staat zowaar een voetnoot. Ik ga kijken naar wat zijn bron is en moet hard lachen: Alister McGrath beweert dit in zijn boek The Twilight of Atheism (2004), hetgeen op dit forum al eens besproken is. Ik heb het boek gelezen; het verwijst naar geen enkel onderzoek, geen enkele statistieken, maar is eenvoudig wishful thinking, een propagandaboek uit de evangelische hoek om evangelicalen op te peppen.
Dat atheisme verhoudingsgewijs op de wereldbevolking afneemt, acht ik niet eens onwaarschijnlijk. Immers, gemiddeld hebben religieuzen meer kinderen dan atheisten. Desondanks, ik blijf dit een ad populum vinden.
6) Ouweneel schrijft vervolgens: "Voorzichtige ramingen schatten het aantal overtuigde atheïsten wereldwijd op één procent, en in de meest geseculariseerde landen op 3 procent." Ouweneel geeft geen bron voor deze 'voorzichtige ramingen'.
Ouweneel rekent op basis hiervan (800 miljoen versus 66 miljoen) dat er meer dan tien maal zoveel evangelicalen op aarde rondlopen als atheïsten.

Het oneerlijke hiervan is duidelijk:
Secular/Nonreligious/Agnostic/Atheist: This is a highly disparate group and not a single religion. Although atheists are a small subset of this grouping, this category is not synonymous with atheism. People who specify atheism as their religious preference actually make up less than one-half of one percent of the population in many countries where much large numbers claim no religious preference, such as the United States (13.2% nonreligious according to ARIS study of 2001) and Australia (15% nonreligious).
Pitzer College sociologist Phil Zuckerman compiled country-by-country survey, polling and census numbers relating to atheism, agnosticism, disbelief in God and people who state they are non-religious or have no religious preference. These data were published in the chapter titled "Atheism: Contemporary Rates and Patterns" in The Cambridge Companion to Atheism, ed. by Michael Martin, Cambridge University Press: Cambridge, UK (2005). Different type of data collection methodologies using different types of questions showed a consistent pattern: In most countries only a tiny number of people (zero to a fraction of 1 percent) will answer "atheism" or "atheist" when asked an open-ended question about what their religious preference. A slightly larger number of people will answer "yes" if asked pointedly if they are an atheist. A slightly larger number than that will answer "no" when asked if they believe in any type of God, deities, or Higher Power. A slightly larger number answer "no" when asked simply if they "believe in God" (omitting wording indicating more nebulous, less anthropomorphic conceptions of divinity). Finally, a larger number of people answer "none" or "non-religious" when asked asked an open-ended queston about what their religious preference is. Although figures vary for each country, average numbers indicate that roughly half of the people who self-identify as "nonreligious" also answer "yes" when asked if they believe in God or a Higher Power.
http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html
Het hangt er dus maar van af hoe je de vraag stelt aan mensen. Dat Ouweneel hier ad populum bezig is is duidelijk en ver beneden de maat van iemand die bekend staat als wetenschapper.
Inderdaad, toch misschien maar eens Ouweneel gaan fileren. Dit soort stuitend gedrag vind ik de moeite waard om nog eens wat uit de kast te willen trekken.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plaats reactie