Het gaat niet om het ventileren van je mening maar je projectie op anderen. Jij bepaald even dat ik me depressief moet voelen, dat ik geen troost zou kunnen vinden als dat nodig is. Dat ik niet in staat zou zijn om de moed erin te houden als dat nodig mocht zijn. Heb ik ooit ergens tegen jou gezegd, dat je veel gelukkiger zou zijn zonder je geloof, dat je veel minder angst zou hebben dan. Dat je je echt bevrijd zou voelen als je God losliet.
NEE!!! Dat zeg ik dus niet!!! Dus hou op waarde oordelen vast te hangen aan het niet-geloven van een ander en blijf bij jezelf!!!
Groet,
Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
Kitty schreef:Het gaat niet om het ventileren van je mening maar je projectie op anderen. Jij bepaald even dat ik me depressief moet voelen, dat ik geen troost zou kunnen vinden als dat nodig is. Dat ik niet in staat zou zijn om de moed erin te houden als dat nodig mocht zijn. Heb ik ooit ergens tegen jou gezegd, dat je veel gelukkiger zou zijn zonder je geloof, dat je veel minder angst zou hebben dan. Dat je je echt bevrijd zou voelen als je God losliet.
NEE!!! Dat zeg ik dus niet!!! Dus hou op waarde oordelen vast te hangen aan het niet-geloven van een ander en blijf bij jezelf!!!
Groet,
Kitty
Je kunt toch niet ontkennen dat mij hier al heel wat naar de kop geslingerd is over mijn geloof in het Scheppende Goede en de deugd om daarover vrijmoedig te speculeren, aangezien het een spiegel kan vormen voor de moraal die je wenst aan te nemen.
Wanneer je geen geloof hebt in de overwinning van het goede, is het veel zwaarder om de moed erin te houden,
Niemand heeft gezegd dat jij niet mag geloven! Men kwam alleen zwaar in verweer voor de manier waarop jij je geloof opdrong aan anderen door steeds maar met verhalen te komen dat die ander het dus niet goed deed. Geen moraal zou hebben, niet gelukkig zou kunnen zijn enz. enz. Niet bepaald uitlatingen waar je een aardige respons op kunt verwachten.
Je hebt een heel erg "alleen ik doe het goed" aureool om je heen hangen, en dat wekt nu eenmaal boosheid en onbegrip op bij mensen. Je bent niet bepaald een goede marketier voor je geloof. Het veroordelen van anderen zit je in het bloed, en misschien heb je het nog niet eens in de gaten.
Als je, jij en je, nu eens zou vervangen door ik, dan ben je al een hele stap verder.
Als je nu eens zou zeggen, ik zou minder moed vinden zaken te ondernemen als ik mijn geloof niet had, dan zal je daar niet snel iemand over horen. Maar jij zegt, als JE geen geloof hebt dan.... En daar zit hem nu precies de verkeerde manier van overbrengen. Dat houdt een oordeel in over die ander. En tja, dan krijg je oordelen terug. Alles is actie en reactie.
Groet,
Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Kitty schreef:Niemand heeft gezegd dat jij niet mag geloven! Men kwam alleen zwaar in verweer voor de manier waarop jij je geloof opdrong aan anderen door steeds maar met verhalen te komen dat die ander het dus niet goed deed. Geen moraal zou hebben, niet gelukkig zou kunnen zijn enz. enz. Niet bepaald uitlatingen waar je een aardige respons op kunt verwachten.
Je hebt een heel erg "alleen ik doe het goed" aureool om je heen hangen, en dat wekt nu eenmaal boosheid en onbegrip op bij mensen. Je bent niet bepaald een goede marketier voor je geloof. Het veroordelen van anderen zit je in het bloed, en misschien heb je het nog niet eens in de gaten.
Als je, jij en je, nu eens zou vervangen door ik, dan ben je al een hele stap verder.
Als je nu eens zou zeggen, ik zou minder moed vinden zaken te ondernemen als ik mijn geloof niet had, dan zal je daar niet snel iemand over horen. Maar jij zegt, als JE geen geloof hebt dan.... En daar zit hem nu precies de verkeerde manier van overbrengen. Dat houdt een oordeel in over die ander. En tja, dan krijg je oordelen terug. Alles is actie en reactie.
Groet,
Kitty
tegenwoordig moet je ook zo omzichtig en tactvol met elkaar omgaan, daar wordt je misselijk van.
wanneer ik de ik vorm zou gebruiken, lieg ik, want in mijn hart denk ik dat het ook voor jou geldt.
ik ben een directe Rotterdamse stijl gewend, daarvoor heb ik er nl te lang gewoond.
Kitty schreef:Het gaat niet om het ventileren van je mening maar je projectie op anderen. Jij bepaald even dat ik me depressief moet voelen, dat ik geen troost zou kunnen vinden als dat nodig is. Dat ik niet in staat zou zijn om de moed erin te houden als dat nodig mocht zijn. Heb ik ooit ergens tegen jou gezegd, dat je veel gelukkiger zou zijn zonder je geloof, dat je veel minder angst zou hebben dan. Dat je je echt bevrijd zou voelen als je God losliet.
Groet,
Kitty
Je kunt toch niet ontkennen dat mij hier al heel wat naar de kop geslingerd is over mijn geloof in het Scheppende Goede en de deugd om daarover vrijmoedig te speculeren, aangezien het een spiegel kan vormen voor de moraal die je wenst aan te nemen.
Wanneer je geen geloof hebt in de overwinning van het goede, is het veel zwaarder om de moed erin te houden,
lijkt me.
LIJKT jou. Jammer dat je empathische vermogen t.a.v. atheïsten niet juist is.
I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
Daar zit nu precies je verkeerde denkwijze JHenosch dat je er van overtuigd bent dat jouw gevoelens en gedachten ook voor mij moeten gelden. Ik heb er denk ik nu genoeg moeite voor gedaan. Bekeringsdrift is aan mij niet besteed.
Groet,
Kitty
P.S. jHenosch is gewoon weer eens aan het trollen en komt niet tot concrete argumenten, gewoon behandelen als het "Ontwaak" foldertje, ongelezen de vuilnisbak in!
jHenosch schreef:maar toch denk ik dat je met een goed geloof eerder de moed erin kan houden dan zonder een goed geloof, wat dat goed ook wezen moge.
Verrukkelijke waaspraat !!
Even beheerst uitvergroten: maar toch geloof ik dat je met een goed geloof eerder je geloof erin kan houden dan met zonder een goed geloof, wat dat geloof ook wezen moge.
Roeland
desceptie en verdraaiing heet dat, wanneer je geloof en moed uitwisselt.
Nee jHenosch,
Deceptie & verdraaiing heten creativiteit als je beseft dat moed een gebrek aan werkelijkheidszin impliceert.
Dan voel je gelijk van binnen als goddelijke, -dus onweerspreekbare-, waarheid dat een gebrek aan werkelijkheidszin het onverdraaide synoniem van een geloof (kan niet schelen waarin) is.
Dat jouw geloof weer smaakt naar een hoogst persoonlijke verdraaiing van een van de jahweniaanse stromingen doet me vermoeden dat je jouw eigen christelijk-dissident zijn als maatstaf neemt om er de moed in te houden dat je jezelf niet met de moed der wanhoop met je eigen deceptie voortjaagt.
Wees blij dat ik niet geloof; want dan konden er nog betere jHenosch-pastiches worden gesouffleerd,
Roeland
van Dale schreef:souffle·ren
overgank. werkw.; souffleerde; h. gesouffleerd
(1808) <Fr. souffler
1 · (bij toneelspelers) iem. zijn rol zachtjes voorzeggen
1 a (figuurlijk) influisteren (3)
2 · (culinair) laten rijzen d.m.v. geklopt eiwit met veel lucht erin
van Dale schreef:pastiche
pas·ti·che
de (m.); -s
(1824) Fr. <It. pasticcio (verwarring, slecht werk)
1 · slechte nabootsing van een kunstwerk, antiquiteit enz.
2 · opzettelijke navolging, werkstuk in nabootsende stijl (met satirische of kritische bedoelingen)
Laatst gewijzigd door heeck op 26 sep 2006 21:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
[JHenosch! We hebben op de vorige pagina al twee berichten van je moeten aanpassen omdat de quotes ellenlang waren. Leer het eens! Hier staat hoe het moet! http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2222 ]
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’Epicurus (341-271vc)
Devious schreef:[JHenosch! We hebben op de vorige pagina al twee berichten van je moeten aanpassen omdat de quotes ellenlang waren. Leer het eens! Hier staat hoe het moet! http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2222 ]
Tatar schreef:Het atheïsme is wel en niet een geloof.
Sterke atheïsten zijn gelovig: zij GELOVEN dat er GEEN GOD is.
Zwakke atheïsten zijn niet gelovig: zij GELOVEN NIET dat er EEN GOD is.
Een atheïst is geen gelovige.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt