Het verhaal van de filosofie heeft een droevig einde

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Het verhaal van de filosofie heeft een droevig einde

Bericht door heeck »

Siger,

Vwb Vermeersch vol- en afdoende zo.
R.

Marie Louise,
Leer eens goed kwoten met namen erbij:
KWOOTLES:
Marietje schreef: Ik vind dat de hemel best naar beneden kan vallen, want blauw is zwaarder dan helder
Pietje schreef:Nou dat vind ik van nietje, want ik zie dat nooit gebeuren
Dat zegt niks, want jij kijkt niet uit je doppen
Bovenstaande wordt gerealiseerd met:

Code: Selecteer alles

[quote="Marietje"] Ik vind dat de hemel best naar beneden kan vallen, want blauw is zwaarder dan helder[quote="Pietje"]Nou dat vind ik van nietje, want ik zie dat nooit gebeuren[/quote]Dat zegt niks, want jij kijkt niet uit je doppen[/quote]
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste siger,

De stelling van siger.
Tenslotte is het aan het materialistische wereldbeeld te danken, dat we altijd verder graven in materie en altijd nieuwe vormen kunnen beschrijven.
Mijn commentaar
In deze stelling van siger wordt een claim gelegd waar we op onze knieën moeten voor het 'materialistische wereldbeeld' omdat we dankzij het 'materialistische wereldbeeld' (voortaan MW) op een integere manier blijken bereid te zijn waarneming te stellen boven traditie of hokuspokus. Wat niet makkelijk is, aangezien het meeste van de natuur onzichtbaar is.
Mijn bezwaar tegen claim van het MW is tweeledig;
Het christelijk karakter;
De Grieken legden de grondslag, maar het was de transmutatie van die grondslag door het Christendom, die het moderne Europa zijn stuwkracht gaf en de Europese prestaties van die andere culturen overal ter wereld deed verschillen Rodney Stark (2003), Landes (1998)
Het was de theologie zelf die in potentie revolutionair was (op de eerste duizend jaar na), omdat zij leerde dat alle menselijke wezens worden uitgenodigd een persoonlijke relatie met God aan te gaan, en dat alle individuen in Gods ogen gelijk zijn. Het was de theologie die het individu machtigde als een individu te handelen zoals geen andere filosofie of religie dat ooit eerder had gedaan. Thomas van Aquino verdedigden de ten slotte door de kerk aanvaarde stelling dat de menselijke intelligentie een gave van God is en dat het toepassen van de menselijke intelligentie om de wereld te begrijpen geen belediging van God is, maar Hem welgevallig. Thomas leerde voorts dat ook menselijke zelfstandigheid een gave van God is, en dat het in praktijk brengen van die zelfstandigheid de enige manier is waarop de mensen hun door God beoogde relatie met God kunnen verwerkelijken. En hij leerde dat geloof en rede niet tegenover elkaar staan, maar elkaar aanvullen. Thoma de Aquino entte een humanistisch element op het chrsitendom Braudel, Murray (2004).
Juist. De gravers die mijn bewondering wegdragen zijn de schrijvers van de oudste upanishad tot Stephen Hawking.
Enkele voorbeelden:
Ashtavakra sprak:
15.1. Een mens van Puur Bewustzijn bereikt zijn doel zelfs door lering die hem terloops is bijgebracht. De Ander wordt erdoor verbijsterd, zelfs al studeert hij en zoekt hij zijn leven lang kennis te vergaren.
15.2. Loslaten van de objecten der zinnen is bevrijding; gehechtheid aan aan de objecten der zinnen is slavernij. Dat voorwaar is kennis; welnu doet zoals gij begeert.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
siger schreef:
Een vraagje. Stel je hebt vier kiezeltjes, die je herhaaldelijk op een tafel werpt. Na een onbekend aantal worpen vallen ze precies zo dat ze een vierkant vormen, met gelijke hoeken en gelijke zijden. Nu is mijn vraag: was dit vierkant altijd al aanwezig in de kiezeltjes?
en als een kiezeltje van die tafel rolt, en je vind het terug onder een kast, met daarnaast die
gouden met diamant bezette ring die je al jaren kwijt was, zat dat ook in dat kiezeltje ?
het zich juist nu naar dat plekje begeven met die vondst als rezultaat.
en waarom dat kiezeltje en geen van de andere drie ?

zonder larie : materie leeft.
neen eenvoudig water, ja H2O.
vast, vloeibaar en gasvormig. ijs, water en stoom.
wij zijn er tot hiertoe nog maar in geslaagd enkele materialen te volledig doorgrnden.
(en dan nog!)
mag ik dan stellen dat het pantheïsme op dat punt steeds een voorsprong heeft, waar
gesteld word dat god alles is en alles god.
het oneindige universum is daar het beste voorbeeld van.

:wink:
onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.
karin
Forum fan

Bericht door karin »

jo12ver schreef:het oneindige universum is daar het beste voorbeeld van.
Ik dacht dat die eindig was, maar goed
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

jo12ver schreef:zonder larie : materie leeft.
vast, vloeibaar en gasvormig. ijs, water en stoom.
wij zijn er tot hiertoe nog maar in geslaagd enkele materialen te volledig doorgrnden.
(en dan nog!)
mag ik dan stellen dat het pantheïsme op dat punt steeds een voorsprong heeft, waar
gesteld word dat god alles is en alles god.
het oneindige universum is daar het beste voorbeeld van.

:wink:
:? Dit is een argumentatie, hypothese, theorie, bewijs, of brainfart?

Ikke niet snap. Jij praten moeilijk. Ik niet reageren kunnen. Jij snappe?
:?
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

jo
dat hangt ervan af welke beschrijving/definitie je hanteert voor "leven". Ik vroeg aan Marie Louise ook al of het eventuele bewustzijn van een ster vergelijkbaar is met dat van een mens, respectievelijk eenvoudig niet adaptief vs complex adaptief systeem. Ik vroeg ook quarks zijn bekend met actie reactie, maar is dat genoeg om over "levende " materie te spreken in wetenschappelijke zin? We kunnen in de volksmond zeggen een ster heeft een leven, maar in de wetenschap wordt een onderscheidt gemaakt tussen eenvoudige niet adaptieve systemen en complexe adaptieve systemen, is dat onterecht volgens jullie?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

LordDragon schreef:jo
dat hangt ervan af welke beschrijving/definitie je hanteert voor "leven". Ik vroeg aan Marie Louise ook al of het eventuele bewustzijn van een ster vergelijkbaar is met dat van een mens, respectievelijk eenvoudig niet adaptief vs complex adaptief systeem. Ik vroeg ook quarks zijn bekend met actie reactie, maar is dat genoeg om over "levende " materie te spreken in wetenschappelijke zin? We kunnen in de volksmond zeggen een ster heeft een leven, maar in de wetenschap wordt een onderscheidt gemaakt tussen eenvoudige niet adaptieve systemen en complexe adaptieve systemen, is dat onterecht volgens jullie?

MVG, LD.
Nu op nederland 2 labyrinth met onder andere Gerard Jagers die spreekt over de evolutie van deeltjes.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
karin
Forum fan

Bericht door karin »

Thor schreef:Thomas leerde voorts dat ook menselijke zelfstandigheid een gave van God is, en dat het in praktijk brengen van die zelfstandigheid de enige manier is waarop de mensen hun door God beoogde relatie met God kunnen verwerkelijken.
Wat je over het hoofd ziet is dat bij Thomas de schepping nog steeds een vaste orde had. Het werd in de zestiende eeuw pas de vraag of men kon stellen dat God kennelijk een vaste orde nodig had en dat God zich kennelijk aan die norm/orde/hiërarchie moest houden. Zo had bij Aquino nog steeds alles een vaste orde (hiërarchie) en bediende God zich daarvan.

Langzaam begon er een stroming te komen in het christendom dat een ieder op dezelfde manier tot God kon komen en niet een exclusief domein van de hoge geestelijkheid was. Iedereen moest vromer dan vroom worden. Dit leidde tot een andere ordening. God bediende zich niet langer van een vaste hiërarchische kwalitatieve ordening maar alles inclusief de orde was door God geschapen.

Dit leidde tot bijvoorbeeld veranderingen in de manier waarop men tegen beweging aankeek. Newton's werk was er uiteindelijk voor om God te leren kennen. Maar was beweging bij Aquino nog gewoon de visie van Arristoteles, namelijk een kwalitatieve kenmerk, bij Newton was deze verschoven naar een kwantitatieve kenmerk.

(Eigenlijk had ik beter Galilei kunnen noemen)

Was het christendom in de vroege middeleeuwen nog een onderdeel van een betoverde wereld vol demonen, geesten en een orde...aan het einde van de middeleeuwen en lang na Aquino was de wereld onttoverd. Het scherpst ziet men dat bij het Calvinisme dat geheel afstand had gedaan van slechte geesten, relikwiën , heiligen etc. Er was alleen God en het werk van Satan.

Deze onttovering van de wereld en verdere "ver-rationalisering" van het universum heeft uiteindelijk de weg geopend naar het deïsme en later ook het atheïsme.

In het nieuwe testament schrijft Paulus al dat men God leert kennen door de wereld te bestuderen. Alleen is het christendom nog lang ingebed geweest in een betoverde wereld vol met krachten en een ordening afkomstig uit het neo Platonisme en later het "Arristotelianisme". De ironie wil dat door het steeds diepere geloof en toewijding die God verlangde van de laat middeleeuwse gelovige dat de wereld ontdaan werd van bijgeloof waardoor de bestudering van de natuur overbleef als zijnde Gods schepping. Na deze onttovering was de laatste stap het wereldbeeld te ontdoen van God.
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
siger

Bericht door siger »

marie-louise schreef:
Heb je ergens de indruk gekregen dat een materialistische wetenschap zich niet met levende wezens in wil laten?
Nu verdraai jij mijn zin.
Sorry. Doelde je dan niet op materialisme toen je schreef "maar uitbanning van 'levendheid' vind ik op zich geen goede zaak"?
marie-louise schreef:Wat vind jij dan juist bewonderingswaardig aan die upanishaden, Siger?
Er werden upanishaden geschreven in zeer uiteenlopende periodes, die dus elk een totaal andere achtergrond hebben. De grote meerderheid vind ik dan ook ergerlijk spiritualistisch.
Mooie voorbeelden van een eerlijke, doorgedreven en schrandere pogingen om de werkelijkheid te begrijpen zijn onder meer weergegeven in de Chandogya upanishad, die ouder is dan de eerste Griekse filosofie. Lees bijvoorbeeld het 6e hoofdstuk hier.
Laatst gewijzigd door siger op 11 jan 2011 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
siger

Bericht door siger »

Thor schreef:
Siger schreef:Tenslotte is het aan het materialistische wereldbeeld te danken, dat we altijd verder graven in materie en altijd nieuwe vormen kunnen beschrijven.
In deze stelling van siger wordt een claim gelegd ...
Je verdere reactie is jouw opinie. En daarover is alles al lang gezegd.
siger

Bericht door siger »

jo12ver schreef:
siger schreef:
Een vraagje. Stel je hebt vier kiezeltjes, die je herhaaldelijk op een tafel werpt. Na een onbekend aantal worpen vallen ze precies zo dat ze een vierkant vormen, met gelijke hoeken en gelijke zijden. Nu is mijn vraag: was dit vierkant altijd al aanwezig in de kiezeltjes?
en als een kiezeltje van die tafel rolt, en je vind het terug onder een kast, met daarnaast die gouden met diamant bezette ring die je al jaren kwijt was, zat dat ook in dat kiezeltje ? het zich juist nu naar dat plekje begeven met die vondst als rezultaat.
en waarom dat kiezeltje en geen van de andere drie ?
Sorry brave mensen, maar ook dit draadje is weer vierkant ondergescheten door debiele spiritisten. Het zijn net termieten hier op Freethinker. Om je blauw te krabben.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste siger,
Tenslotte is het aan het materialistische wereldbeeld te danken, dat we altijd verder graven in materie en altijd nieuwe vormen kunnen beschrijven.
In deze stelling van siger wordt een claim gelegd ...

Je verdere reactie is jouw opinie. En daarover is alles al lang gezegd.
Weer de lafheid, het is triest hier, mensen doen beweringen en zodra er onderbouwde citaten komen dan rent hij weer weg. Misschien heb je het niet goed gelezen beste siger maar ik verwijs naar andere schrijvers.
Dat jij geen verweer heb tegen het feit dat het de Grieks-Christelijke achtergrond is die verantwoordelijk is voor het onderzoek en de wetenschap en dat jij die toedicht aan een het materialisme, spreekt boekdelen. Geschiedvervalsing is een veel voorkomende hobby in bepaalde kringen. Dat jij geen argumenten aanvoert is afdoende bewijs voor je zoveelste afgang en dan zeg je over andere: "maar ook dit draadje is weer vierkant ondergescheten door debiele spiritisten. Het zijn net termieten hier op Freethinker. Om je blauw te krabben."
Er zijn hier maar een paar debiele en een ervan ben jij mijn beste, je beweert veel maar maakt niets hard, een zwaktebod. Dus doei.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
karin
Forum fan

Bericht door karin »

siger schreef:Sorry brave mensen, maar ook dit draadje is weer vierkant ondergescheten door debiele spiritisten. Het zijn net termieten hier op Freethinker. Om je blauw te krabben.
Wee je gebeente als je iets zegt van Siger dan begint ie te piepen maar zelf heeft ie nergens moeite mee merk ik.
marie-louise
Forum fan

Bericht door marie-louise »

siger schreef: Sorry. Doelde je dan niet op materialisme toen je schreef "maar uitbanning van 'levendheid' vind ik op zich geen goede zaak"?
Siger,

Wat ik bedoelde is dat het materialisme levendheid uitbant bij niet levende wezens. Subatomair, vanaf het ontstaan van de kosmos. Natuurlijk houdt het materialisme zich bezig met wat zij als levende wezens definieert, ik geloof ergens vanaf de eerste eencellige. Dat is wat ik bedoelde. Dadelijk leg ik uit waarom juist.
Er werden upanishaden geschreven in zeer uiteenlopende periodes, die dus elk een totaal andere achtergrond hebben. De grote meerderheid vind ik dan ook ergerlijk spiritualistisch.
Mooie voorbeelden van een eerlijke, doorgedreven en schrandere pogingen om de werkelijkheid te begrijpen zijn onder meer weergegeven in de Chandogya upanishad, die ouder is dan de eerste Griekse filosofie. Lees bijvoorbeeld het 6e hoofdstuk hier.
Deze upanishad geeft een goede invalshoek bij wat ik bedoel. Is klei, goud, dan dat wat is? Is materie dat wat is? Of zijn het steeds veranderende vormen binnen dat wat is? Is e zoiets als een oergrond, een fundamenteel zijn?

t=o ligt buiten het gezichtspunt van de wetenschap. Wat was hiervoor? het blijft tot op heden een mysterie. Een kwantumfluctuatie, of minimale assymetrie in het vacuum zeggen niks. Waar kwam die dan vandaan. De vraag blijft hier die ene fundamentele: Waarom is er iets, en niet niets? Is er een reden, buiten Stengers stelling dat het zijn fundamenteel stabieler is dan het niet zijn? Dat is een logischde verklaring, geen inhoudelijke. Is er een inhoudelijke verklaring? Heeft het zijn een essentiele betekenis?

Mijn stelling: Het zijn wil zijn, zich manifesteren tijd en ruimte. Deze stelling is een andere dan een fysische noodzaak, gespeend van die wil. Mijn stelling veronderstelt bewustzijn. Ik wil die stelling dadelijk verdedigen.

Dan: een tienmiljoenste van een triljoenste van een triljoenste van een seconde begint onze wetenschappelijke theorie over het evoluerend heelal. Pure energie... Van deeltjes is nog geen sprake. In dit oeratoom liggen triljarden kubieke lichtjaren met al hun wonderbaarlijke mogelijkheden besloten...

Pure energie is dus fundamenteel, zoals ik eerder had gesteld. De oergrond van al het zijn. Zoals Thor reeds heeft opgemerkt, volgt alle materie uit de verdichting en afkoeling in tijd en ruimte. We hebben dus een wetenschappelijk beschrijfbare oergrond. Ik verdedig de stelling dat de wil tot zijn besloten ligt in deze energie, er niet van te scheiden is. Is deze energie een eigenschap van bewustzijn?

t=0 kan ons niet helpen. De natuurwetten vallen hier weg. Is deze kosmos een creatie uit niets? Dat is op zch een interessante vraag. Het is een logische inconsistentie, want het zijn is, maar het niet zijn is niet. Dus er is alleen het zijn.
Ik stel dat het zijn eeuwig is, de kosmos is dat duidelijk niet, gezien het aantoonbare begin ervan, 13,7 miljard jaar geleden. Het zijn is fundamenteel, de kosmos is een historisch fenomeen. Maar eeuwigheid veronderstelt dat alles wat ken gebeuren ook oit moet gebeuren... Het zou kunnen. Maar er is nog een mogelijkheid. Het zijn zelf staat buiten ruimte en tijd. Ruimtetijd is dan een kenmerk van de manifestatie van het zijn: de kosmos.

Nu wens ik graag mijn stelling te verdedigen van het fundament van bewustzijn. Vooreerst moeten we een definitie hebben:

'Bewustzijn is het eenvoudige feit van bewust te zijn, in tegenstelling tot bewusteloosheid.'
Bewustzijn is datgene wat waarneemt, (in tegenstelling tot al het andere, niet alleen materiele gebeurtenissen, maar ook gedachten, ideeen en emoties- die allemaal vallen onder de kop van wat waargenomen wordt.)' Dunstan Martin

Dit bewustzijn is wat ik eerder bedoelde met fundamentele levendheid, in tegenstelling tot bewusteloosheid.

Bewustzijn is verdedigbaar als fundament:
1) omdat alles voortkomt uit t=0, waar van energie of materie geen sprake was.
2) het harde probleem van David Chalmers: hoe kan iets zo onmaterieel als bewustzijn voortkomen uit volledig bewusteloze materie?

Dat dit probleem een werkelijk onmogelijk op te lossen probleem is binnen het wetenschappelijke materialistisch monisme, laat zich als volgt begrijpen:

Fysische processen worden verondersteld bewusteloos te zijn. Chemische processen worden verondersteld complexe fysische bewusteloze processen te zijn. Biologische processen worden verondersteld complexe chemische... aha:bewusteloze??? processen te zijn? Geen probleem zegt de materialist hier. Het bewustzijn is een emergente eigenschap. Maar dat is een konijn uit een witte hoed. Want hoe verandert iets dat niet ervaart in iets dat ervaart? Is het ook geen onnodig dualisme? We hebben dan bewuste materie(leven) en bewusteloze materie(fysica en chemie) ...

Recente materialistische filosofen, daar hebben we Dennett en Blackmore weer lossen dit handig op. Het bewustzijn is een illusie. De illusie van complexe niet-bewuste chemie. Er is geen 'innerlijk dat wat waarneemt'...

Deze filosoof en psychologe beweren niet bewust te zijn. Er zijn enkel chemische hersenprocessen die de illusie van bewustzijn en een vrije wil voortbrengen. Het maken van vrije keuzes is een onmogelijkheid in het mateialisme, want er is geen bewust en kiezend 'ik'.

De opmerking die John Searle hierover maakt is sluitend:

'Wanneer je theorie leidt tot de zienswijze dat bewustzijn niet bestaat, heb je alleen maar aangetoond dat je theorie tot een tegenspraak leidt en dus onwaar is.'

De conclusie is onvermijdelijk: bewustzijn is fundamenteel. Men kan de evolutie en het verschijnen van zelfbewuste wezens enkel consistent verklaren als bewustzijn aanwezig is vanaf t=0.

Dat bedoel ik wanneer ik zeg dat energie een fundamentele levendheid heeft. Alle 13,7 miljard jaar kosmische evolutie is een verdichting van deze materie, waarin fundamentele partikeltjes steeds complexere relaties vormen die steeds complexere relaties vormen enzovoort. Dat zeer complexe levensvormen verschijnen die bewust zijn en waarnemen, is consistent verklaarbaar op deze manier.

Nu kom ik graag nog even terug op het gedachteexperiment van Siger. Ligt er een vierkant besloten in de kiezeltjes, is in feite een vraag die wat ongelukkig gesteld is willen we een analogie verkrijgen met het ontstaan van bewustzijn. Immers, een viekant van kiezeltjes blijft een gelijkaardig fenomeen als enige andere vorm van kiezeltjes. Kans en tijd kunnen alle mogelijke vormen voortbrengen.
Maar hoelang zou men moeten gooien om bewustzijn op te wekken in deze kiezeltjes. De mogelijkheid om waar te nemen. Ik stel dat als bewustzijn ooit verschijnt in de kiezeltjes, door overgaan in complexere chemische verbindingen enzovoorts, het er wel van meet af aan in besloten lag.

Nu kan men willen stellen dat bewustzijn een overlevingsvoordeel opleverde en daarom geleidelijk op geheel Darwinistische wijze te verklaren valt. Dat is echter een drogreden, want al die voordelige eigenschappen zouden wij ook kunnen hebben in een volstrekte duisternis, mocht het materialisme waar zijn. Waarom nemen wij ze waar? We zouden kunnen denken en de meest geschikte strategieen bedenken om te overleven zonder ons daar bewust van te zijn. Maar waarom nemen wij het waar? Waarom zijn we bewust? Dus blijft de vraag, hoe zou het kunnen ontstaan uit materie die zelfs het fundament ervan zou ontberen?

Is het bewustzijn een illusie. Ik denk het niet. Ik denk eerder dat volstrekt bewusteloze materie een illusie is. Er is dus een kosmisch bewustzijn. Een fundamentele levendheid.

Dat is het standpunt dat ik wens te verdedigen.

Groetjes
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste heeck,

Ik vind dat je verdacht stil blijft, als secondant van siger verwacht ik toch wel een zeer steekhoudend weerwoord van je. Eerder schreef je:
waarna jij wat knappe redenen kan aandragen om in het fysisch-chemische materialistische model lekken te veronderstellen die reparatie behoeven.

Als je de link naar Vermeersch had gelezen in:
viewtopic.php?p=257368#p257368
dan snap ik jouw vragen aan Siger niet; ze lijken me beantwoord.

Ik zal het niet uitkauwen, maar misschien heb je nog iets voor me?

Beste karin,
Wat je over het hoofd ziet is dat bij Thomas de schepping nog steeds een vaste orde had.
Wat wil je daarmee en de rest van je verhaal zeggen?
Zonder Thomas van Aquino had de wetenschap toen niet de ruimte gekregen om zich te ontwikkelen zodat een Newton zijn ontdekkingen kon doen, maar tussen 1200 en 1600 in waren er nog veel meer wetenschappelijke stappen nodig om Newton de basis te verschaffen tot zijn ontdekkingen. Neem een persoon als Nicole d'Oresme of Regiomontanus, Christoff Rudolffs, Robert Recorde tot aan Descartes en dit zijn vooral mensen die zich op wiskundig gebied hebben onderscheiden (overigens een heel klein deel van de opsomming) Op het gebied van de natuurkunde waar Newton excelleerde waren er wel mensen hem voorgegaan zoals Peregrinus, Galilei, Simon Stevin, Zacharias Jansen, Blaise Pascal, Christiaan Huygens etc.
Ik hoop dat je het principe begrijpt, waarbij het een hele uitdaging zou zijn om een natuurkundige (los van de Grieken) te vinden voor de periode van Thomas de Aquino.
Een andere opvallende gebeurtenis doet zich voor en dat is dat gedurende die periode in de islam juist de wetenschappers sterk worden inperkt en langzame uitsterven.
Plaats reactie