Petra schreef;
Paradoxaal genoeg was de gevierde 'held/redder' van Nanjing een Nazi. (John Rabe)
John Rabe en Oskar Schindler, vertonen in hun levensloop merkwaardig veel overeenkomsten...
Leuk dat ik precies weet waar jij met tijgerwelpen heb gespeeld. Achter die verblijven waar altijd zo'n penetrante roofdier-geur hing.
In mijn tijd werden daar een paar Sumatraanse tijgers met de fles grootgebracht. Men kon geen min voor ze vinden dus moesten wij om beurten aan de bak om er een fles in te stoppen. Van een goede nachtrust kwam weinig terecht. Later vertoonden zij, eenmaal volwassen, volstrekt "gestoord" gedrag. Vlak voor voedertijd, werd in het nachtverblijf altijd het vlees klaargelegd, en om vier uur werden dan de schuiven omhoog getrokken en stormden de hongerige dieren woest grauwend naar binnen om het voer weg te slepen. Altijd een spektakel-stuk voor de op sensatie beluste bezoekers. De Sumatranen, hadden echter nooit haast. Vaak moest je ze naar binnen lullen, en dan kwamen zij luid snorrend kopjes geven aan de verzorgers. Op hun gemak namen zij dan het voedsel mee, maar vaak "vergaten" zij dat ook nog en moesten wij het naar buiten schuiven.
Of dierentuinen opgeheven zouden moeten worden is een interessant vraagstuk waarmee ik best een topic zou willen openen. Zonder die tuin zouden die "Surinaampjes" ellendig gecrepeerd zijn (geworden geweest)...Dit om alvast aan te geven aan welke kant mijn argumenten liggen.
Maar het ging over muziek. Welnu om te laten zien dat ik best een vrolijke peer ben, een lied waar ik eind jaren zestig spontaan van dubbelklapte van het lachen. Het werd gebracht als een serieuze Italiaanse Barok sonate compleet met een klavecimbel solo. En van Veen die uiterst virtuoos en met een prachtige stem allerlei zelf verzonnen woordjes stond uit te kramen. Ik vind het nog steeds leuk.
Ik heb de eerste (en mooiste) versie kunnen vinden. de tekst staat eronder.
https://www.youtube.com/watch?v=WemgtPBZXxs