Rusland en Oekraïne
Moderator: Moderators
Re: Rusland en Oekraïne
Ondertussen gaat Wagner baas Prigozjin flink tekeer tegen het Kremlin. Hij heeft het al over hoogverraad omdat zijn soldaten geen munitie en scheppen krijgen. Gooien ze straks misschien het bijltje erbij neer? Of keren ze zich misschien zelfs tegen het Kremlin?
Lanier - ja, met zijn tienen, misschien wel ja.
Vorig jaar rond deze tijd zaten vele deskundigen er nogal naast over wat Rusland ging doen. Het stemde moedeloos, nog steeds eigenlijk.
In ieder geval, het gaat minder om die deskundigen, dan manier waarop zo'n nieuwsbericht gemaakt wordt.
In een vorig leven was ik zogenaamd deskundige voor Nagorny-Karabach, Tsjetsjenië, Georgië, Bosnië, Servië, Kosovo, Irak, Afghanistan en nog veel meer...
Nou ja, je deed je best.
Vorig jaar rond deze tijd zaten vele deskundigen er nogal naast over wat Rusland ging doen. Het stemde moedeloos, nog steeds eigenlijk.
In ieder geval, het gaat minder om die deskundigen, dan manier waarop zo'n nieuwsbericht gemaakt wordt.
In een vorig leven was ik zogenaamd deskundige voor Nagorny-Karabach, Tsjetsjenië, Georgië, Bosnië, Servië, Kosovo, Irak, Afghanistan en nog veel meer...
Nou ja, je deed je best.
Sancties een jaar later - een keten van onvoorziene effecten en een soort patstelling? Van youtube kanaal Money & Macro https://youtu.be/y1R7rQ9dijg
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Inderdaad. Ik heb een soort haat-liefde relatie met hem. Overigens worden zijn monologen vaak door andere YouTube channels doorgegeven die aan de video's idiote apocalyptische of anderszins ongefundeerde click-bait titels geven; zeer irritant.
In ieder geval blijft hij intersssant om aan te horen. Hier is zijn analyse van hoe de oorlog met Rusland kan verlopen, hetgeen mij zeer ongerust maakt:
-De Oekraïeners zullen later in de lente en zomer geconfronteerd worden met een overweldigde hoeveelheid Russische manschappen. Hij spreekt over een Russisch leger van 700.000 man in mei. Terwijl Oekraïne tegen die tijd het leger enkel kan versterken met 60.000 in het westen nieuw-opgeleide soldaten. Massively outnumbered.
Ik zou zelf een groot vraagteken zetten bij dit aantal van 700.000, aangezien ik eerder berichten opving waar gezegd werd dat van de 300.000 in de herfst opgeroepen troepen maar ongeveer de helft daadwerkelijk aan het front gekomen zijn, maar wat kan ik er verder van weten.
-Oekraïne kan onmogelijk een uitputtingsoorlog winnen. Zelfs als de verliezen voor Rusland driemaal zo groot zijn verliest Oekraïne het nog. Om te winnen zou het een verschil in verlies van manschap moeten zijn van 1 op 8-10. Voor een overwinning van Oekraïne moeten ze een oorlog voeren gebaseerd op deskundigheid: snelheid, verrassing, uitschakeling van aanvoerwegen of opslagplaatsen, omcirkeling van Russische troepen om ze en masse te kunnen doden. Hoe groter het aantal Russische soldaten dat er steeds maar bij komt wordt, des te moeilijker het wordt om zo te handelen, aangezien de Russen zelf het initiatief zullen nemen op tenminste drie fronten.
De mate van Russisch falen en Oekraïens succesvol optreden heeft ons echter iedere keer weer verrast en het is dus niet mogelijk om te voorspellen in welke mate de Russische troepenovermacht doorslaggevend is.
-Voor het standhouden van Oekraïne zullen de Oekraïeners volgens Zeihan als minimum 100.000 Russische troepen moeten doden vóór half juli. En dat aantal zal ze enkel doen standhouden, niet de overwinning schenken.
Het is dus duidelijk dat de oorlog van dit jaar er heel anders uitziet dan die van vorig jaar, toen de gehele troepenmacht van Rusland maar net boven de 100.000 zat. Het is een enorm slagveld of wellicht beter gezegd slachtveld.
-Scenario no 1 is de situatie dat Oekraïne het net volhoudt om stand te houden. In dit scenario zou de oorlog zich traag nog jaren kunnen voortzetten.
-Scenario no 2 is dat de Russen via hun troepenovermacht Oekraïense weerstand breken en geheel Oekraïne nog dit jaar veroverd zal worden. De Russen zullen dan aan de grens van Polen staan en volgens Zeihan zouden ze dan hun oorlog voortzetten door Polen aan te vallen, aangezien de verovering van Oekraïne voor Rusland niet genoeg is om de veiligheid van Rusland, waar ze de hele tijd op uit zijn, te waarborgen. Een confrontatie met NAVO houdt volgens Zeihan automatisch in dat atoomwapens door Rusland ingezet zullen worden, aangezien de Russen deze oorlog niet met conventionele wapens van NAVO kunnen winnen.
Het lijkt me dat Zeihan best gelijk kan hebben dat dit hun uiteindelijke doel is, maar zeer onwaarschijnlijk dat Poetin dit onmiddellijk zou doen. In ieder geval is dan duidelijk wat ik de Finse premier een paar dagen geleden hoorde zeggen: indien Rusland de Oekraïense oorlog wint zal dit misschien wel tientallen jaren van dreiging van oorlog voor Europa inhouden en zal heel Europa zich jarenlang tot de tanden toe moeten bewapenen.
-Scenario 3 is een Oekraïens offensief dat de toevoerwegen naar de Krim verovert in het noorden en tegelijkertijd uitschakelt in het zuiden (de Kerch brug). In dat geval zouden ongeveer een half miljoen mensen in de Krim, soldaten en civielen, omkomen via verhongering.
Hier geef ik het commentaar op dat Rusland dat gemakkelijk kan voorkomen via aanvoer van voedsel via een luchtbrug. Pas wanneer aan dit scenario ook een Oekraïens offensief om de Krim te veroveren wordt toegevoegd en ze succes hebben wordt het pas spannend.
-Oekraïne zal niet de Donbas kunnen terugveroveren omdat het aan Rusland grenst en het voor Oekraïne onmogelijk is om de toevoerwegen naar de Donbas af te sluiten. Daarvoor zou Oekraïne constante aanvallen tot 300 km binnen Rusland moeten doen en dat is op dit moment out of the question vanwege de mogelijke nuclaire respons van Rusland. Vreemd genoeg liet hij deze mogelijke respons weg in het Oekraïense offensief betreffende de Krim, maar het lijkt me dat dat evengoed mogelijk is.
-Om Oekraïne te laten winnen moet de westerse wapenproductie zo spoedig mogelijk verdubbeld of waarschijnlijk verdriedubbeld worden.
Born OK the first time
NOS - Het Russische ministerie van Defensie beweert dat Oekraïne op korte termijn Transnistrië wil aanvallen. Dat is een pro-Russisch gebied dat van Moldavië is afgescheiden waar Russische militairen zijn gelegerd.
Als excuus voor de aanval zou een zogeheten false flag-operatie worden opgezet: Oekraïne zou doen of Moldavië of Oekraïne vanuit Transnistrië wordt aangevallen. "De saboteurs zullen Russische militaire uniformen aantrekken", aldus het ministerie. Dat zou een rechtvaardiging zijn om een tegenaanval op te zetten.
De Moldavische president Sandu zei eerder deze maand juist dat Moskou een staatsgreep in haar land voorbereidt en Transnistrië in de oorlog met Oekraïne wil betrekken.
---
Moldavië heeft een leger van slechts 6500 soldaten en is nagenoeg weerloos. Moskou zou al jarenlang aan het plan hebben gewerkt om Moldavië te destibaliseren. Als de regering valt en pro Russisch wordt, is Oekraïene van alle kanten omsingeld door Rusland of pro Russische landen. Dat maakt de situatie er niet beter op.
Als excuus voor de aanval zou een zogeheten false flag-operatie worden opgezet: Oekraïne zou doen of Moldavië of Oekraïne vanuit Transnistrië wordt aangevallen. "De saboteurs zullen Russische militaire uniformen aantrekken", aldus het ministerie. Dat zou een rechtvaardiging zijn om een tegenaanval op te zetten.
De Moldavische president Sandu zei eerder deze maand juist dat Moskou een staatsgreep in haar land voorbereidt en Transnistrië in de oorlog met Oekraïne wil betrekken.
---
Moldavië heeft een leger van slechts 6500 soldaten en is nagenoeg weerloos. Moskou zou al jarenlang aan het plan hebben gewerkt om Moldavië te destibaliseren. Als de regering valt en pro Russisch wordt, is Oekraïene van alle kanten omsingeld door Rusland of pro Russische landen. Dat maakt de situatie er niet beter op.
Poetin had gedacht de oorlog met Oekraïene binnen 5 dagen te kunnen winnen. Alleen hij was daarvan overtuigd, daarom zaten zoveel westerse experts er naast met hun mening dat Poetin Oekraïene niet zou binnenvallen. Zij waren beter op de hoogte van de staat van het Russische leger dan Poetin zelf. Hij wordt meer en meer omgeven door ja-knikkers en wordt dus meer bevestigd in zijn eigen gedachten en plannen. Rusland moet zegevieren en dan wordt er niet gekeken op een mensenleven. Dat is de prijs die betaald moet worden voor de overwinning. Dat betekent het inzetten van meer militairen. De westerse inlichtingendiensten hebben daar wel een beeld van. Letterlijk zelfs, omdat ze sattelietbeelden hebben en weten hoeveel troepen waar zijn gelegerd. Die beelden worden niet met het publiek gedeeld. Reken maar dat Poetin nog genoeg troepen achter de hand heeft, en dat zijn de beroeps. De invasie wordt nu geleid door troepen die ze als eerste kunnen missen. Niet dat de beroeps zeld gemotiveerd zijn. Wel zijn ze gemotiveerd in het sturen en aansturen van het 'kannonnenvoer', want als die falen zijn ze zelf aan de beurt.Ik zou zelf een groot vraagteken zetten bij dit aantal van 700.000, aangezien ik eerder berichten opving waar gezegd werd dat van de 300.000 in de herfst opgeroepen troepen maar ongeveer de helft daadwerkelijk aan het front gekomen zijn, maar wat kan ik er verder van weten.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Volgens Wikipedia bestaat de pro-Rusland eenheid in Transnistrië uit ca 100 Russische officieren en 1400 "Transnistrian locals employed as Russian soldiers". Ik zie geen reden om te denken dat het Moldavische leger hiertegen nagenoeg weerloos is. Ook geen reden voor Oekraïne om zich zorgen te maken over 1500 Transnistriërs die mee willen doen. Om dat aantal onschadelijk te maken betekent vandaag de dag twee dagen vechten.
Zolang de zin begint met "als" is er voor Oekraïne geen reden om te handelen.Als de regering valt en pro Russisch wordt, is Oekraïene van alle kanten omsingeld door Rusland of pro Russische landen.
Born OK the first time
Ik zou me niet zo druk maken over Polen. Hongarije is veel riskanter. Orbán is niet uitgesproken tegen Rusland, hij is zelfs een vriend van Poetin. De Russische geheime dienst is erg actief in Hongarije, mede omdat het een NAVO land is en de Russen graag willen weten wat de plannen van de NAVO zijn. Buitenlandse inlichtingendiensten hebben aangegeven liever niet met de Hongaren meer samen te willen werken omdat ze niet te vertrouwen zouden zijn. Iedereen heeft het over Erdogan als het om toetreding gaat van Zweden en Finland tot de NAVO. Maar Hongarije is ook nog niet akkoord, daar is de stemming al drie keer uitgesteld.De Russen zullen dan aan de grens van Polen staan en volgens Zeihan zouden ze dan hun oorlog voortzetten door Polen aan te vallen, aangezien de verovering van Oekraïne voor Rusland niet genoeg is om de veiligheid van Rusland, waar ze de hele tijd op uit zijn, te waarborgen.
Je bent blijkbaar slecht op de hoogte van de toestand in Moldavië. Het was groot in het nieuws dat de Moldavische premier een pro Russische staatsgreep vreest waar het land nagenoeg weerloos tegen is. Ik zou je willen adviseren om je wat beter in te lezen over die kwestie.Rereformed schreef: ↑23 feb 2023 11:26Volgens Wikipedia bestaat de pro-Rusland eenheid in Transnistrië uit ca 100 Russische officieren en 1400 "Transnistrian locals employed as Russian soldiers". Ik zie geen reden om te denken dat het Moldavische leger hiertegen nagenoeg weerloos is. Ook geen reden voor Oekraïne om zich zorgen te maken over 1500 Transnistriërs die mee willen doen. Om dat aantal onschadelijk te maken betekent vandaag de dag twee dagen vechten.
Zolang de zin begint met "als" is er voor Oekraïne geen reden om te handelen.Als de regering valt en pro Russisch wordt, is Oekraïene van alle kanten omsingeld door Rusland of pro Russische landen.
Tuurlijk, Oekraïene hoeft zich totaal geen zorgen te maken...
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
OK, in ieder geval heeft Rusland over een aantal maanden een groot aantal soldaten. Ik vind informatie van drie weken geleden waarin wordt gezegd dat Oekraïne het aantal Russische soldaten op dit moment schat op 320.000. En dat men schat dat Rusland nog zo'n 150,000-250,000, deels in opleiding, als reserve heeft. Maar ook die hoogste cijfers bij elkaar opgeteld, en geen enkel verlies in de afgelopen maand komende twee maanden ervan afgetrokken, geven nog lang geen 700.000 soldaten in de maand mei. Maar misschien zijn ze wel constant bezig met het recruteren van steeds meer mannen. Het is duidelijk dat zolang Poetin aan de macht blijft hij doorgaat met deze oorlog en dat voor hem geen kost te hoog is.lanier schreef: ↑23 feb 2023 11:07Poetin had gedacht de oorlog met Oekraïene binnen 5 dagen te kunnen winnen. Alleen hij was daarvan overtuigd, daarom zaten zoveel westerse experts er naast met hun mening dat Poetin Oekraïene niet zou binnenvallen. Zij waren beter op de hoogte van de staat van het Russische leger dan Poetin zelf. Hij wordt meer en meer omgeven door ja-knikkers en wordt dus meer bevestigd in zijn eigen gedachten en plannen. Rusland moet zegevieren en dan wordt er niet gekeken op een mensenleven. Dat is de prijs die betaald moet worden voor de overwinning. Dat betekent het inzetten van meer militairen. De westerse inlichtingendiensten hebben daar wel een beeld van. Letterlijk zelfs, omdat ze sattelietbeelden hebben en weten hoeveel troepen waar zijn gelegerd. Die beelden worden niet met het publiek gedeeld. Reken maar dat Poetin nog genoeg troepen achter de hand heeft, en dat zijn de beroeps. De invasie wordt nu geleid door troepen die ze als eerste kunnen missen. Niet dat de beroeps zeld gemotiveerd zijn. Wel zijn ze gemotiveerd in het sturen en aansturen van het 'kannonnenvoer', want als die falen zijn ze zelf aan de beurt.Ik zou zelf een groot vraagteken zetten bij dit aantal van 700.000, aangezien ik eerder berichten opving waar gezegd werd dat van de 300.000 in de herfst opgeroepen troepen maar ongeveer de helft daadwerkelijk aan het front gekomen zijn, maar wat kan ik er verder van weten.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Natuurlijk ben ik daarvan op de hoogte.lanier schreef: ↑23 feb 2023 11:39 Je bent blijkbaar slecht op de hoogte van de toestand in Moldavië. Het was groot in het nieuws dat de Moldavische premier een pro Russische staatsgreep vreest waar het land nagenoeg weerloos tegen is. Ik zou je willen adviseren om je wat beter in te lezen over die kwestie.
Neem dit advies maar van mij aan: je laten adviseren door het Russische ministerie van Defensie of serieus nemen wat die zegt is echt het laatste wat je moet doen.
Men hoeft geen expert te zijn om te weten dat Oekraïne tegen Moldavië pas zal optreden wanneer dat noodzakelijk is, oftewel ná zo'n staatsgreep.
Born OK the first time
Rereformed schreef: ↑23 feb 2023 12:01Natuurlijk ben ik daarvan op de hoogte.lanier schreef: ↑23 feb 2023 11:39 Je bent blijkbaar slecht op de hoogte van de toestand in Moldavië. Het was groot in het nieuws dat de Moldavische premier een pro Russische staatsgreep vreest waar het land nagenoeg weerloos tegen is. Ik zou je willen adviseren om je wat beter in te lezen over die kwestie.
Neem dit advies maar van mij aan: je laten adviseren door het Russische ministerie van Defensie of serieus nemen wat die zegt is echt het laatste wat je moet doen.![]()
Men hoeft geen expert te zijn om te weten dat Oekraïne tegen Moldavië pas zal optreden wanneer dat noodzakelijk is.
Moldavië vreest Russische staatsgreep: ‘Land is nagenoeg weerloos' - https://nos.nl/l/2463994
In documenten die door Oekraïne zouden zijn onderschept, staat beschreven hoe buitenlandse 'saboteurs' het geweld moeten leiden. Het zou gaan om burgers uit Rusland, Belarus, Servië en Montenegro. Zij zouden worden begeleid door Moldavische veteranen, oud-politieagenten en figuren uit het criminele circuit. Het gaat niet om een directe invasie van Rusland, benadrukte Sandu gisteravond, maar een indirecte aanval op de Moldavische democratie.
---
Dit zou betekenen dat ik de Oekraïense inlichtingendienst niet zo serieus moet nemen? Zij doen het blijkbaar wel anders was het nieuws niet gedeeld.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Volgens de laatste berichten zou Hongarije op 1 maart beginnen met de discussie. De stemming zou dan een week later plaatsvinden.
We zullen zien welk dom spelletje Orban gaat spelen. Er wordt gespeculeerd over bepaalde toezeggingen die hij van de EU wil krijgen (Zweden is toevallig voorzitterland) en of hij het moeilijk wil maken voor Zweden om Erdogan een plezier te doen.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Hoe kom je erbij dat ik deze berichtgeving ontken? Ik reageerde op het bericht "dat Oekraïne op korte termijn Transnistrië wil aanvallen" en adviseerde je de berichtgeving van het Russische Ministerie van Defensie niet serieus te nemen.lanier schreef: ↑23 feb 2023 12:11Rereformed schreef: ↑23 feb 2023 12:01 Men hoeft geen expert te zijn om te weten dat Oekraïne tegen Moldavië pas zal optreden wanneer dat noodzakelijk is.
Moldavië vreest Russische staatsgreep: ‘Land is nagenoeg weerloos' - https://nos.nl/l/2463994
In documenten die door Oekraïne zouden zijn onderschept, staat beschreven hoe buitenlandse 'saboteurs' het geweld moeten leiden. Het zou gaan om burgers uit Rusland, Belarus, Servië en Montenegro. Zij zouden worden begeleid door Moldavische veteranen, oud-politieagenten en figuren uit het criminele circuit. Het gaat niet om een directe invasie van Rusland, benadrukte Sandu gisteravond, maar een indirecte aanval op de Moldavische democratie.
---
Dit zou betekenen dat ik de Oekraïense inlichtingendienst niet zo serieus moet nemen? Zij doen het blijkbaar wel anders was het nieuws niet gedeeld.
Born OK the first time
Lanier: 'False Flag' in Transnistrië - dat speelde ook vorig jaar.
Transnistrië oprollen door Oekraïne is misschien niet eens zo'n slecht idee, als het haalbaar zou zijn
Mocht Rusland onverhoopt Moldavië inpalmen, dan is Oekraïne nog steeds niet aan alle kanten omringd door Rusland of Russische cliënten. Roemenië, Hongarije, Slowakije en Polen grenzen ook aan Oekraïne, daarom kan het Westen Oekraïne nog zoveel hulp bieden.
Transnistrië oprollen door Oekraïne is misschien niet eens zo'n slecht idee, als het haalbaar zou zijn
Mocht Rusland onverhoopt Moldavië inpalmen, dan is Oekraïne nog steeds niet aan alle kanten omringd door Rusland of Russische cliënten. Roemenië, Hongarije, Slowakije en Polen grenzen ook aan Oekraïne, daarom kan het Westen Oekraïne nog zoveel hulp bieden.