Hoe ik van atheïst een christen werd.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vit
Banned

Re: Hoe ik van atheïst een christen werd.

Bericht door Vit »

Vitiligo schreef:Lastig om antwoord te geven Fundi?

Als je wel antwoord geeft, heb ik nog een volgende voor je trouwens.
Ik wacht nog steeds op een fatsoenlijk antwoord en wel op deze vraag betreft de waarheid van de bijbel:

Hoe zie jij dit stukje uit de bijbel, waarin de aarde als geocentrisch wordt voorgesteld?
Pr.01:05-
Het ene geslacht gaat en het andere komt, maar de aarde blijft altoos staan. De zon komt op en de zon gaat onder en hijgend ijlt zij naar de plaats waar zij opkomt. De wind gaat naar het zuiden en draait naar het noorden, aldoor draaiend gaat hij voort en op zijn kringloop keert de wind terug.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Nou ik verwacht eigenlijk niet dat je antwoord gaat geven, dus kom ik maar met de volgende onwaarheid:
Jozua 10:12-13

Slag bij Gíbeon

Toen sprak Jozua tot den Heere, ten dage als de Heere de Amorieten voor het aangezicht de kinderen Israels overgaf, en zeide voor de ogen der Israelieten: Zon, sta stil te Gibeon, en gij, maan, in het dal van Ajalon!

En de zon stond stil, en de maan bleef staan, totdat zich het volk aan zijn vijanden gewroken had. Is dit niet geschreven in het boek des oprechten? De zon nu stond stil in het midden des hemels, en haastte niet onder te gaan omtrent een volkomen dag.
Als dat werkelijk zo gebeurd was had het een behoorlijk zooitje opgeleverd, van bijna 500 meter per seconde (aan de evenaar) naar stilstand heeft een behoorlijke impact op alles, wist de bedenker veel dat de aarde in 24 uur om zijn as draait oftewel dat iemand op de evenaar ruim 40.000 km aflegt in die tijd?

Volgende onwaarheid het verhaal van Jonas, maar dat komt nog.

Het protonen verhaal komen we toch niet uit.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Founder-Riddle

Bericht door Founder-Riddle »

Fundi schreef:Hoe ik van atheïst een christen werd.

Ik ben zonder God opgevoed, je kunt gerust zeggen volkomen atheïstisch.
Mij vader geloofde niet en had een zekere afkeer van kerkmensen die hij "Artikel 31" noemde. Ik weet niet precies wat zich heeft afgespeeld, maar hij vond ze hypocriet.
Mijn moeder was in haar jeugd wel gelovig, dat was binnen een gemeente die ontzettend strikt en beklemmend was. Het was van een soort waar de zwarte kousen kerk bij vergeleken maar watjes zijn. Van alles en nog wat mocht niet omdat het "werelds" was. Toen ze volwassen werd had ze er schoon genoeg van en heeft ze die kerk verlaten. Het was een soort trauma voor haar, Ze wilde daarna niets meer met kerken te maken hebben.
Tijdens mijn jeugd heb ik hierdoor nooit zelfs maar een bijbel gezien, noch enige kerk bezocht. En dat bedoel ik echt zo letterlijk als ik het schrijf.
Tot zover lees ik het met 100% herkenning.

Wat daarna komt klinkt als volledig verzonnen.

Genesis lezen en dan het licht zien duh.

Maar goed het is jou waarheid dus wees er zuinig op er is er maar één !

Tegelijkertijd zijn er nog zeven miljard verschillende eenmalige waarheden en dat is denk ik wat die vogel aan het kruis bedoelde met 'ik' ben de weg...lees maar 'jijzelf' bent de weg naar je eigen werkelijkheid.

Op een paar handige tips en regels na is het bijbel verhaal dat al ongeveer 80 jaar van mond tot mond ging voor het opgeschreven is totaal ongeloofwaardige kletskoek en waanpraat van bange mensen die nog het meest angst hebben voor hun eigen denken.

De Star Trek Sage klinkt al een stuk logischer !
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Founder-Riddle schreef:[die vogel aan het kruis bedoelde met 'ik' ben de weg...lees maar 'jijzelf' bent de weg naar je eigen werkelijkheid.
Als je dan toch aan het interpreteren slaat. :wink:

Welkom hier.
Misschien even een berichtje achter laten in Even Voorstellen ?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Founder-Riddle

Maria schreef:
Founder-Riddle schreef:[die vogel aan het kruis bedoelde met 'ik' ben de weg...lees maar 'jijzelf' bent de weg naar je eigen werkelijkheid.

Welkom hier.
Misschien ook niet !
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Founder-Riddle schreef:
Maria schreef:

Welkom hier.
Misschien ook niet !
Jammer dat je iemands huis binnenvalt, je mengt in een lopend gesprek, en dan niet eens het fatsoen op kan brengen jezelf voor te stellen.
Aan de mening van zulke mensen hecht ik in ieder geval geen enkele waarde.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Founder-Riddle

Erik schreef:Jammer dat je iemands huis binnenvalt, je mengt in een lopend gesprek, en dan niet eens het fatsoen op kan brengen jezelf voor te stellen.
Huis ? Gesprek ? Fatsoen ?

Hallo welkom op Internet.

Quote hersteld.
Tip: Snelcursus quoten.
Maria
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Je hebt in ieder geval geen studie van fatsoenlijk quoten gemaakt.
Welkom overigens en...

Doei!
Quote van de foute quote verwijderd. Maria
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Founder-Riddle schreef:
Erik schreef:Jammer dat je iemands huis binnenvalt, je mengt in een lopend gesprek, en dan niet eens het fatsoen op kan brengen jezelf voor te stellen.
Huis ? Gesprek ? Fatsoen ?

Hallo welkom op Internet.

Quote gefatsoeneerd.
Tip: Snelcursus quoten.
Maria
Oh sorry, ik wist niet dat internet daarvoor bedoeld was, d.w.z. je als een hork te gedragen. :roll:
Mijn excuses!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Founder-Riddle

Je hebt in ieder geval geen studie van fatsoenlijk quoten gemaakt.
Welkom overigens en...

Doei![/quote]

Daar heb je gelijk in en wat je met Doei bedoeld is alleen aan de klank te horen.

Dus.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

dus...
Ik heb inmiddels je voorstel-topic bekeken. Hier kwam je wat arrogant en eigenwijs over.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Vitiligo schreef:Nou ik verwacht eigenlijk niet dat je antwoord gaat geven, dus kom ik maar met de volgende onwaarheid:
Jozua 10:12-13

Slag bij Gíbeon

Toen sprak Jozua tot den Heere, ten dage als de Heere de Amorieten voor het aangezicht de kinderen Israels overgaf, en zeide voor de ogen der Israelieten: Zon, sta stil te Gibeon, en gij, maan, in het dal van Ajalon!

En de zon stond stil, en de maan bleef staan, totdat zich het volk aan zijn vijanden gewroken had. Is dit niet geschreven in het boek des oprechten? De zon nu stond stil in het midden des hemels, en haastte niet onder te gaan omtrent een volkomen dag.
Als dat werkelijk zo gebeurd was had het een behoorlijk zooitje opgeleverd, van bijna 500 meter per seconde (aan de evenaar) naar stilstand heeft een behoorlijke impact op alles, wist de bedenker veel dat de aarde in 24 uur om zijn as draait oftewel dat iemand op de evenaar ruim 40.000 km aflegt in die tijd?

Volgende onwaarheid het verhaal van Jonas, maar dat komt nog.

Het protonen verhaal komen we toch niet uit.
Mag ik hier ook eens op reageren? Het komt me namelijk voor dat de Bijbel vaak op een verkeerde manier wordt gelezen.
Hallo meneer God, met Anna.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef:
Mag ik hier ook eens op reageren? Het komt me namelijk voor dat de Bijbel vaak op een verkeerde manier wordt gelezen.
Nou vertel! Hoe moeten we de bijbel lezen?
Einstein/Mick
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

[quote="dikkemick"
Nou vertel! Hoe moeten we de bijbel lezen?
Niet als een geschiedenisboek. Niet als een natuurwetenschappelijke verklaring. Niet als een biologieboek. Niet als een ethische handleiding. Niet als een boek met geschiedkundige feiten waarop we dan moeten besluiten of dat nu wel of niet zo precies gebeurd is. Dit verzin ik niet maar dit is al duizenden jaren bekend. De boeken vertellen ons hoe het is, waarom het zo is en wat het uiteindelijke doel van alles is. Als je de Bijbel wilt begrijpen moet je eerst gaan beseffen dat de Bijbel zich ook in jou persoonlijk afspeelt. Net zoals het hele universum zich ook in ons persoonlijk afspeelt. Als ik de Bijbel lees dan doe ik dat biddend met een open hart en vraag ik wat dat voor mij persoonlijk inhoudt. Dat is niet natuurwetenschappelijk verklaarbaar maar wel de ervaring van miljoenen gelovigen. Het is mystiek maar overdonderend waar.
Hallo meneer God, met Anna.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hoe we de bijbel moeten lezen...
Willempie schreef:
Niet als een geschiedenisboek. Niet als een natuurwetenschappelijke verklaring. Niet als een biologieboek. Niet als een ethische handleiding. Niet als een boek met geschiedkundige feiten waarop we dan moeten besluiten of dat nu wel of niet zo precies gebeurd is. Dit verzin ik niet maar dit is al duizenden jaren bekend.

De boeken vertellen ons hoe het is, waarom het zo is en wat het uiteindelijke doel van alles is. Als je de Bijbel wilt begrijpen moet je eerst gaan beseffen dat de Bijbel zich ook in jou persoonlijk afspeelt. Net zoals het hele universum zich ook in ons persoonlijk afspeelt. Als ik de Bijbel lees dan doe ik dat biddend met een open hart en vraag ik wat dat voor mij persoonlijk inhoudt. Dat is niet natuurwetenschappelijk verklaarbaar maar wel de ervaring van miljoenen gelovigen. Het is mystiek maar overdonderend waar.
De 1e alinea klopt als een zwerende vinger.
De 2e is mumbo-jumbo.
De boeken vertellen ons hoe het is? Hoe dan? Wat dan? Hoe is het?
De boeken vertellen ons waarom het zo is? Waarom is wat? Wat bedoel je met "zo"?
De boeken vertellen ons wat het uiteindelijke doel van alles is?? Wat is het doel? Wat wordt bedoeld met "doel"?

Hoe kan de bijbel zich in mij persoonlijk afspelen? Behalve dat ik er in probeer te lezen, herken ik er niets in van mezelf. Ik moord niet, ik verkracht niet, Ik heb geen slaven, ik behandel vrouwen als gelijkwaardig, ik dreig niet met een hel, ik eis geen respect (of geloof in mij) van iemand anders...Ik snap je m.a.w. niet.
Hoe speelt het hele universum zich in mij af? Ook zo vaag...

Hoe jij de bijbel leest moet jij weten. Wat is bidden precies? Hoe werkt het? Wordt er naar geluisterd? En zo ja...hoe weet jij dat?
En waarom haal je er miljoenen gelovigen bij? Is het dan waar? Was het voor de kruistochten niet waar?

Kortom: Een slap stuk tekst waar geen touw aan vast te knopen is.
Einstein/Mick
Plaats reactie