Hoe we de bijbel moeten lezen...
Willempie schreef:
Niet als een geschiedenisboek. Niet als een natuurwetenschappelijke verklaring. Niet als een biologieboek. Niet als een ethische handleiding. Niet als een boek met geschiedkundige feiten waarop we dan moeten besluiten of dat nu wel of niet zo precies gebeurd is. Dit verzin ik niet maar dit is al duizenden jaren bekend. 
De boeken vertellen ons hoe het is, waarom het zo is en  wat het uiteindelijke doel van alles is. Als je de Bijbel wilt begrijpen moet je eerst gaan beseffen dat de Bijbel zich ook in jou persoonlijk afspeelt. Net zoals het hele universum zich ook in ons persoonlijk afspeelt. Als ik de Bijbel lees dan doe ik dat biddend met een open hart en vraag ik wat dat voor mij persoonlijk inhoudt. Dat is niet natuurwetenschappelijk verklaarbaar maar wel de ervaring van miljoenen gelovigen. Het is mystiek maar overdonderend waar.
De 1e alinea klopt als een zwerende vinger. 
De 2e is mumbo-jumbo. 
De boeken vertellen ons hoe het is? Hoe dan? Wat dan? Hoe is het? 
De boeken vertellen ons waarom het zo is? Waarom is wat? Wat bedoel je met "zo"? 
De boeken vertellen ons wat het uiteindelijke doel van alles is?? Wat is het doel? Wat wordt bedoeld met "doel"?
Hoe kan de bijbel zich in mij persoonlijk afspelen? Behalve dat ik er in probeer te lezen, herken ik er niets in van mezelf. Ik moord niet, ik verkracht niet, Ik heb geen slaven, ik behandel vrouwen als gelijkwaardig, ik dreig niet met een hel, ik eis geen respect (of geloof in mij) van iemand anders...Ik snap je m.a.w. niet.
Hoe speelt het hele universum zich in mij af? Ook zo vaag...
Hoe jij de bijbel leest moet jij weten. Wat is bidden precies? Hoe werkt het? Wordt er naar geluisterd? En zo ja...hoe weet jij dat? 
En waarom haal je er miljoenen gelovigen bij? Is het dan waar? Was het 
voor de kruistochten 
niet waar?
Kortom: Een slap stuk tekst waar geen touw aan vast te knopen is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick