De toekomst is heden.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De toekomst is heden.

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 17 okt 2025 18:36
Gerard R. schreef: 17 okt 2025 18:34
HierEnNu schreef: 17 okt 2025 18:33

Hopen? Doen! Verbeter de wereld, begin bij jezelf!
Altijd goed, dat gezegde :) Pas maar toe!
Ik gebruik AI zonder beperking en zoals het mij goeddunkt, daar ben je toch tegen?
Dat ligt eraan hoever je activiteiten reiken en hoe verantwoordelijk je ermee omgaat.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... oh ja.. en wanhoop niet **
holog
Diehard

Bericht door holog »

Gerard R. schreef: 17 okt 2025 18:44
Gerard R. schreef: 17 okt 2025 18:34
Altijd goed, dat gezegde :) Pas maar toe!
Ik gebruik AI zonder beperking en zoals het mij goeddunkt, daar ben je toch tegen?
Dat ligt eraan hoever je activiteiten reiken en hoe verantwoordelijk je ermee omgaat.
Is dit satire? hoever je activiteiten reiken en hoe verantwoordelijk je ermee omgaat? zoals je hierboven net bewezen hebt? met als het perfecte voorbeeld van hoe verantwoordelijk omspringen met AI, het AI gebooste kanaal van je bovenstaande video's?
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

holog schreef: 17 okt 2025 19:41
Gerard R. schreef: 17 okt 2025 18:44

Is dit satire? hoever je activiteiten reiken en hoe verantwoordelijk je ermee omgaat? zoals je hierboven net bewezen hebt? met als het perfecte voorbeeld van hoe verantwoordelijk omspringen met AI, het AI gebooste kanaal van je bovenstaande video's?
Even twee uitersten:
Ik laat een naar mijn idee interessant filmpje zien. Dat is niet erg. En daarna een ander voorbeeld.
Als je echter b.v. met AI oorlog gaat voeren en tienduizenden slachtoffers en honderdduizenden gewonden maakt en alles platbombardeert is het weer wat anders volgens mij. En er zijn nog wel meer enge voorbeelden. :? En dat is geen toekomst.
Dat was nu..
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... oh ja.. en wanhoop niet **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.news24.com/business/proceed ... 51018-0430
Generative AI is lauded as a powerful tool for processing and delivering information.
But it can “hallucinate” and deliver inaccuracies, especially at the edge of what it considers most likely.
Without proper oversight, those seemingly minor errors can lead to disaster, experts say. (..lezen)
Daar ben ik het mee eens! Vooral ook niet gebruiken in cievile werken en bv. oorlog, wat wél gebeurt uiteraard.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 18 okt 2025 14:55 https://www.news24.com/business/proceed ... 51018-0430
Generative AI is lauded as a powerful tool for processing and delivering information.
But it can “hallucinate” and deliver inaccuracies, especially at the edge of what it considers most likely.
Without proper oversight, those seemingly minor errors can lead to disaster, experts say. (..lezen)
Daar ben ik het mee eens! Vooral ook niet gebruiken in cievile werken en bv. oorlog, wat wél gebeurt uiteraard.
Ik heb liever dat AI besluit géén kernwapens in te zetten,
dan dat een mens als Trump besluit ze wél in te zetten.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 19 okt 2025 10:13
Gerard R. schreef: 18 okt 2025 14:55 https://www.news24.com/business/proceed ... 51018-0430
Ik heb liever dat AI besluit géén kernwapens in te zetten,
dan dat een mens als Trump besluit ze wél in te zetten.
Ik ben het uiteraard met je eens. Maar ik zie nergens garanties voor wat dan ook. Niet van Trump, niet van AI, wat voor mij nog in de kinderschoenen staat, maar wél op heel veel plaatsen gebruikt wordt... Dat zal je wel weten.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bbc.com/news/articles/c0jdg ... mpaign=rss
Vertaald: De storing in Amazon Web Services (AWS) op maandag haalde de mondiale krantenkoppen nadat enkele van 's werelds grootste sites urenlang offline waren geslagen.

Voor gebruikers varieerden de gevolgen van de ernstige gevolgen - zoals het niet kunnen beschikken over vitale bank-, overheids- of werkdiensten - tot de niet zo ernstige, zoals de angst om lange opgebouwde strepen op Duolingo te verliezen.

Maar de storing heeft ook het debat aangewakkerd over de vraag of landen, waaronder Groot-Brittannië, te afhankelijk zijn van een handvol Amerikaanse technologiebedrijven.

Moeten we ons zorgen maken dat een probleem dat zich voordoet in het hart van de cloud computing-activiteiten van Amazon in Virginia grote gevolgen heeft gehad voor Britse bedrijven en diensten zoals Lloyds Bank en HMRC? (..)
Ik ben ervan overtuigd, dat we losser moeten van de Amerikanen. Overigens in alle opzichten, en ik vind het al jaren.
Je ziet naast de technische kant van het verhaal ook heel duidelijk de politieke onstabiliteit die zo'n Trump maakt.
En wie weet wat nog in het vat zit. Zo gaat Microsoft AI stoppen in Windows 11 :roll: :roll: Blij dat ik dat niet gebruik.
Let maar eens op als zo'n regering voor ons nog veel pijnlijker maatregelen gaat nemen dan bv. tarieven en als ze dan
ook nog wat raars gaan doen. Je verandert er niets aan... want zij hebben de digitale server-macht waarlangs wij alles laten lopen. Volgens mij ligt een fors deel van ons goud ook daar. Etc. :idea:
Ook met de VS dus (het geldt voor meer landen) zeer voorzichtig en terughoudend. En dus niet alles daarlangs digitaal. Gemakkelijker gezegd dan gedaan.
De overheid heeft iedereen in die hoek gamanouvreerd. En wij schaapjes deden het zelf ook.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2587376
Op de Waal worden testen gedaan met een schip dat volledig zelfstandig kan wegvaren en aanmeren. Er is wel een kapitein aan boord, maar hij of zij kan zich in principe op andere taken richten dan de besturing van het schip.

"Als we bepaalde taken automatiseren, hoeft de kapitein niet actief te handelen, maar kan hij de systemen monitoren", zegt systeemontwikkelaar Pim Dijt tegen omroep Rijnmond. "Dan houdt hij eigenlijk meer tijd en ruimte over om ervoor te zorgen dat alles veilig gebeurt."

De testen worden gedaan op de MPS Lumière, een riviercruiser die van Hardinxveld-Giessendam naar Gorinchem vaart(..)
Snurk.. de oppasser zou in slaap kunnen vallen.
Geeft niets hoor, die bruggen enzo kunnen heel wat hebben...
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 22 okt 2025 15:39 https://nos.nl/l/2587376
Op de Waal worden testen gedaan met een schip dat volledig zelfstandig kan wegvaren en aanmeren. Er is wel een kapitein aan boord, maar hij of zij kan zich in principe op andere taken richten dan de besturing van het schip.

"Als we bepaalde taken automatiseren, hoeft de kapitein niet actief te handelen, maar kan hij de systemen monitoren", zegt systeemontwikkelaar Pim Dijt tegen omroep Rijnmond. "Dan houdt hij eigenlijk meer tijd en ruimte over om ervoor te zorgen dat alles veilig gebeurt."

De testen worden gedaan op de MPS Lumière, een riviercruiser die van Hardinxveld-Giessendam naar Gorinchem vaart(..)
Dat is geen kapitein, maar een opgevoede Zoetwatermatroos. :mrgreen:

Probleem met dit soort systemen is, dat niet alles door de computer wordt bestuurd.
Mensen doen nu eenmaal vaak vreemde dingen en daar weten dan die computers (asbakken met lampen) dan niet tijdig raad mee.

PS.
Op de satelliet varen kon dertig jaar geleden al. (Wel was dat op volle zee)
Meestal verbruikte dat wat minder brandstof.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 okt 2025 17:43
Gerard R. schreef: 22 okt 2025 15:39 https://nos.nl/l/2587376

Dat is geen kapitein, maar een opgevoede Zoetwatermatroos. :mrgreen:

Probleem met dit soort systemen is, dat niet alles door de computer wordt bestuurd.
Mensen doen nu eenmaal vaak vreemde dingen en daar weten dan die computers (asbakken met lampen) dan niet tijdig raad mee.

PS.
Op de satelliet varen kon dertig jaar geleden al. (Wel was dat op volle zee)
Meestal verbruikte dat wat minder brandstof.
Nou ja.. dertig jaar is kosmisch gezien ook al heden.. :)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

AI zou wel eens een dure grap kunnen worden.
Lees voor de aardigheid deze links maar eens:

https://www.google.com/search?q=The+Ste ... e&ie=UTF-8
How AI infrastructure is driving a sharp rise in electricity bills ... We Found the Hidden Cost of Data Centers. It's in Your Electric Bill. (..)
Ik denk, dat hier en daar wel het een en ander zal afhaken. Ik ben echt benieuwd hoe dat internet er over een jaar of wat uit zal zien.. Ook landen die niet mee willen doen.

https://www.nytimes.com/2025/10/22/worl ... srael.html
The Steep Cost of A.I.
Some countries are trying hard not to be left out of the race for artificial intelligence. But this choice comes with consequences.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://japantoday.com/category/world/n ... eport-says
By DAVID KLEPPER
WASHINGTON
North Korean hackers have pilfered billions of dollars by breaking into cryptocurrency exchanges and creating fake identities to get remote tech jobs at foreign companies, according to an international report on North Korea's cyber capabilities. (..)
Ik zag ook al zo'n rare dip in de waarde van de munt. Toen dacht ik "Veel mensen verkopen het zeker even, het is zó omhoog gegaan"... Maar wellicht zat het een ietsje anders dus. Mogelijk in 'vertrouwen'...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.rt.com/news/626880-superint ... mpaign=RSS
Hundreds of dignitaries across tech, academia, politics, and entertainment have signed a letter urging a ban on the development of so-called “superintelligence,” a form of AI that would surpass humans on essentially all cognitive tasks.

The group argues that the creation of superintelligent AI could trigger economic chaos, undermine human freedom, and even threaten human extinction if left unchecked. The call follows months of escalating warnings from experts who say existing AI models are advancing faster than regulators can keep up.

Among the 4,300 signatures as of Thursday are Apple cofounder Steve Wozniak, Virgin Group founder Richard Branson, media celebrities Kate Bush and Will.I.am, and tech “godfathers” such as Geoffrey Hinton and Yoshua Bengio. (..)
Ik ondersteun dit van harte.
De hele techniek ontwikkelt zich bloedsnel en ik ben ervan overtuigd dat dit echt goed fout kan gaan.
Ik heb het wel eerder geschreven, ik gebruik dit soort zelf, maar zeer met mate.
En ik denk dat matigheid en verantwoordelijkheid HET woord zou kunnen zijn bij deze.
Ga maar eens schaken tegen software.... en dat is al ouwe koek.. :roll: Nu AI... of... super-AI.
Plaats reactie