dikkemick schreef: ↑20 nov 2022 17:55
VseslavBotkin schreef: ↑20 nov 2022 17:52
dikkemick schreef: ↑20 nov 2022 17:49
Volgens mij probeert schrijver in bovenstaand stukje toch redelijk te zijn. Anders is een gesprek onmogelijk! Je hoeft niet in de rede te geloven, als je ze maar hanteert
Redelijk zijn? Daar ben ik een groot voorstander van. Menen te kunnen bepalen wat "de rede" is en wat niet? Dat vind ik dan weer onredelijk.
Dan zul jij een sluitende definitie van "rede" moeten geven zodat we van daaruit verder kunnen borduren.
axxyanus schreef: ↑20 nov 2022 18:20
VseslavBotkin schreef: ↑20 nov 2022 17:52
dikkemick schreef: ↑20 nov 2022 17:49
Volgens mij probeert schrijver in bovenstaand stukje toch redelijk te zijn. Anders is een gesprek onmogelijk! Je hoeft niet in de rede te geloven, als je ze maar hanteert
Redelijk zijn? Daar ben ik een groot voorstander van. Menen te kunnen bepalen wat "de rede" is en wat niet? Dat vind ik dan weer onredelijk.
Ik kan jouw bijdragen op dit moment enkel begrijpen als een systematische manier om het begrip "rede" te ondermijnen, want pogingen om dat onderscheid wel te maken worden door jouw steeds afgedaan als afgoderij van de rede of dergelijke.
Dus hoe onderscheiden we iemand die de rede gebruikt van iemand die gewoon woorden aan elkaar rijgt zonder veel coherentie maar zich graag het imago van de rede aanmeet?
Ik zie het moderne begrip "rede" zelf in relatie tot het oud-Griekse begrip
logos. Logos is een begrip met een heel mozaïek aan betekenissen, het betekent ten eerste "woord", "taal","spraak" (als in, ons vermogen om te spreken), "gedachte", "verzamelen", "ordening" (zoals bij Heraclitus en later de Stoïcijnen, de immanente orde van de kosmos), maar uiteindelijk ook zoiets als rede (in neutralere zin, het retorische vermogen argumenten te geven om mensen te overtuigen). Het feit dat dit begrip zowel "rede" als "spraak" als "woord" betekent, wijst erop dat ons vermogen om orde te creëeren en na te denken, onlosmakelijk verbonden is met ons spraakvermogen en ons vermogen om de dingen in de wereld een naam te geven. Wij kunnen de logos schrijven en bewaren met behulp van het schrift (juist daardoor hebben mensen een geschiedenis, maar dieren niet), maar dat is secundair, een afgeleide van deze organische, belichaamde vorm. Het is niet onafhankelijk van ons mensen. In het Duits zie je dat ook nog terug, in het woord "sprache". De "sprache" wordt "gesprochen", door mensen van vlees en bloed. Zij hebben niet eens het abstractere woord "taal" dat wij kennen.
De reden waarom ik zo kritisch ben over dit moderne gebruik van het begrip "rede" is omdat het gedissocieerd is van deze oorspronkelijke, belichaamde realiteit die het begrip "logos" ooit vertegenwoordigde. Het is een simulacrum dat het denken losrukt van ons spraakvermogen en ons lichaam, het onderwerpt aan wetten, en het daaraan verbonden idee dat je argumenten "correct" zijn zolang je deze "wetten" volgt (terwijl het echt kinderspel is om de sofist uit te hangen in het domein van de formeel correcte redeneringen). Daarnaast reduceert het onze taal steeds meer tot een communicatiemiddel (aangezien het aanspoort om de betekenis van woorden vast te leggen), iets dat we gebruiken om "informatie" over te dragen (op basis van de "betrouwbare bronnen"). Sterker nog, als je deze "wetten" niet volgt ben je geen fatsoenlijk mens meer, want mensen zijn zogenaamde "rationele wezens" (waarbij "rationeel" niet meer "sprekend" en "denkend" betekent, maar perfect coherent, zonder tegenstrijdigheden, in overeenstemming met de "wetten" van de logica en de "feiten", etc.).
Max Weber (en Adorno) noemde(n) dit ook wel de "instrumentele rede", de rede als onverschillige, technologische kracht, losgezongen van mensen en van de ethiek, die structuur schept om het structuur scheppen, die oneindig, zonder doel opstijgt naar steeds hogere abstractie en grotere omvang. Waarom denk je dat ik het "afgoderij" noem? Het is aanbidding die niet bevraagd mag worden, een beetje zoals het idee van de omnipotentie van God. Als God omnipotent is, is hij dan ook in staat zijn eigen omnipotentie te temperen? Je krijgt ideeën als het reductionisme, en vanuit daar het mechanistisch wereldbeeld, de seculiere versie van het Calvinisme, dat de mens ziet als een tandwiel in een grotere structuur van tandwielen, zonder vrije wil. Of denk aan hoe alles tegenwoordig onderworpen moet worden aan algoritmes, de moderne obsessie met "effectiviteit" en "optimalisatie" en "resultaten" zonder dat überhaupt nog duidelijk is waarom of voor wie we "effectief" zouden moeten zijn. Al deze zaken worden een doel op zich, want rationeel zijn is inherent goed, technologie is vooruitgang. Het is een van oorsprong menselijk vermogen dat volledig los is komen te staan van wat het betekent om mens te zijn.
Dat is dus waarom ik niet mee wil gaan in de gedachte dat "we" kunnen onderscheiden of iets onder de definitie van "rede" valt of niet (nogmaals, in jouw gebruik van het woord). Taal leeft door ons mensen, is inherent verbonden met de wereld waar we leven en sterven, is niet statisch, en moet niet structureel ingekaderd worden door middel van wetten en autoriteiten; zeker niet een begrip dat op zo'n hoog abstractieiniveau bestaat als "de rede"; iets wat voor de meesten het hele raamwerk vormt van wat gedacht en gezegd kan worden. Op het moment dat dat bepaald wordt door de samenleving waar je je in bevindt kun je toch niet meer spreken van een vrij en open denken? Een dialoog ("dia" en "logos", twee logos!) zou niet gevoerd moeten worden met een regelboek, maar tussen twee welwillende mensen die
met elkaar spreken over wat ze zien als juist en wat niet. Daar heb je geen transcendent begrip voor nodig, je kunt gewoon op elkaars specifieke argumenten ingaan. Een argument is overtuigend omdat het doorwrochten, mooi, elegant, creatief is; niet omdat het voldoet aan een rits tautologische wetten.