Ontstaansgeschiedenis van de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Kitty schreef:Het lijkt er wel heel erg op dat alles wat in de Bijbel als niet gewenst beschouwd wordt dus getypeerd wordt als symbolisch, dat is wel heel erg makkelijk.
Je begrijpt het niet echt goed; ik schreef:
Dus ja, het fragment waar Yeshua de kooplieden aanvalt kun je en mag je ook symbolisch lezen, net als alle andere verhalen.
Het gaat erom wat je er zelf mee kunt in je leven. Als je er niets mee kan, laat het dan links liggen. Ik weiger om over de Koran te meieren.
En wie bepaalde dan de Joodse manier van Bijbellezen? Had God dan een gebruiksaanwijzing meegeleverd?
Mmmm, het is een tamelijk Joods boek, :? geschreven door Joden en in eerste instantie voor Joden.
Dat het de hele wereld heeft veroverd vind ik een wonderbaarlijke gebeurtenis.
Erik schreef:Ex-evangelist Dan Barker schreef het al:
Why would an intelligent god write a book, that is so easily misunderstood?
Ik vraag me alleen maar af: hoe komt het toch dat mensen zo beroerd lezen en niet willen begrijpen?
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Cathy schreef:Ik vraag me alleen maar af: hoe komt het toch dat mensen zo beroerd lezen en niet willen begrijpen?
Misschien omdat God ze als beroerde lezers geschapen heeft???

Groet,

Kitty
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Kitty schreef: Religie zet aan tot moord en doodslag al eeuwen lang, en zal dat blijven doen nog eeuwen lang, als we niet eindelijk wijs worden.
Werden mensen maar eens wijzer ja, en zag men eindelijk maar eens in dat religie als vlag wordt gebruikt, om de gore lading van o.a. nationalisme en machtswellust te dekken. :cry:
Misschien omdat God ze als beroerde lezers geschapen heeft???
Het is niet de bedoeling dat je blijft zoals je geschapen bent. :wink: (buiten het feit dat ik nog niet kon lezen bij mijn schepping :D )
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Cathy schreef:
Kitty schreef: Religie zet aan tot moord en doodslag al eeuwen lang, en zal dat blijven doen nog eeuwen lang, als we niet eindelijk wijs worden.
Werden mensen maar eens wijzer ja, en zag men eindelijk maar eens in dat religie als vlag wordt gebruikt, om de gore lading van o.a. nationalisme en machtswellust te dekken.
En God alwetend en almachtig als hij is, wist dat de mens de vlag op die manier zou gebruiken en heeft dus heel bewust de aanzet daartoe gegeven om het mogelijk te maken. Want de gore lading zat al in de bijbelgeschriften zelf. Als je gelooft, zal je hier toch niet omheen kunnen.

Ik zie de Bijbel als een boek met geloofsverhalen, mythes, legendes en een stukje historie. Geloofsverhalen in een tijd dat mensen verklaringen zochten voor onverklaarbare zaken. Nu nog zoeken mensen verklaringen voor onverklaarbare zaken en vullen dat in met God. Zo gauw er weer iets verklaard werd, leverde God een stukje in. De Donder en de bliksem was ooit ook God, Gods toorn namelijk. Waarom gelooft niemand dat nu meer? Is dat niet hypocriet? En komt het dus alleen maar van God als het nog niet verklaard is? Dat zou dus betekenen dat het niet weten dus door God wordt vervangen. Waarom kunnen veel mensen zo slecht omgaan met niet weten?

Men weet nog veel niet, dat gegeven zou genoeg moeten zijn. Door dat niet weten te vervangen door God, maak je ook jezelf alwetend, want overal is dan een verklaring voor. Bewijs is dan iets wat niet belangrijk gevonden wordt, hoewel bewijs toch het enige criterium van het weten is.

Als hoe meer we weten, hoe minder we geloven inhoudt, dan maakt dat juist het geloven iets onzinnigs.

Groet,

Kitty
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

bad_religion schreef:En daarmee geeft Jessy duidelijk aan dat ze geen onderscheid kan maken, kennelijk is het fabrieksmatig wegwerken van een volk geen uitzonderingspositie waard in de rij misdaden der mensheid. Het zwaard des onderscheids wordt door Jessy per definitie niet gebruikt als het om Joodse mensen gaat, daar steekt ze liever het zwaard des onderscheids in!
Zou het eer kunnen zij dat joodse mensen bij jou een streepje voor hebben, dan hetgeen de niet van joodse oorsprong afkomstige mens. Dat jij de mensheid verdeeld in joden en niet joden. Dat hetgeen de joden is overkomen veel en veel erger is als dat wat de rest der mensheid overkomt. Dat wordt gewoonlijk bevooroordeeld denken genoemd. Je kijkt niet verder. Je lijkt wel bijziende. En nee niemand heeft wat betrefd het lijden wat de mens door de mens wordt aangedaan een uitzonderingspositie. Integendeel.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Oh, dus de mate waarin je als natie bent vervolgd, geeft je dus geen reden om je enigszins een slachtoffer te voelen. Wel, over kortzichtigheid gesproken...
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Jessy schreef:Zou het eer kunnen zij dat joodse mensen bij jou een streepje voor hebben, dan hetgeen de niet van joodse oorsprong afkomstige mens.
Ik ben zelf geeneens Joods, maar ik kan wel boeken lezen en daaruit kan ik wel stellen dat het Joodse volk de afgelopen twee duizend jaar alleen maar vervolging heeft gekend. En het is nog steeds zo dat alles wat een Jood kan doen met dubbele maten wordt gemeten. Joden mogen zich niet verdedigen tegen terreur, het Joods / Amerikaans kapitalisme, Auschwitz viel wel mee etc. etc. Nogmaals zal ik mijn beschuldiging aan jouw adres herhalen; latente Jodenhaat!
Jessy schreef:Dat jij de mensheid verdeeld in joden en niet joden. Dat hetgeen de joden is overkomen veel en veel erger is als dat wat de rest der mensheid overkomt.
Ik stel alleen dat het Joodse volk nog iedere dag te lijden heeft onder anti semitisme, persoonlijk vind ik het bagataliseren van de holocaust onder wat voor reden ook goedkoop. de neo nazi's doen dat ook!
Jessy schreef: Dat wordt gewoonlijk bevooroordeeld denken genoemd. Je kijkt niet verder.
Ik kijk wel iets verder, ik kijk dwars door de anti semitische propaganda machine heen, mensen die beweren dat Auschwitz, Dachau, Bergen Belsen gewoon uit het collectieve geheugen kunnen worden gewist omdat er overal slechte dingen gebeuren.
Jessy schreef:Je lijkt wel bijziende. En nee niemand heeft wat betrefd het lijden wat de mens door de mens wordt aangedaan een uitzonderingspositie. Integendeel.
En zo poetst Jessy de grootste wandaden weg, met het zwaard des onderscheids, leugenares!
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

buiten het feit dat ik nog niet kon lezen bij mijn schepping
:D :D :D

Beste Cathy
verontschuldig me mijn grof taalgebruik nog maar eens

Maar
Je bent niet geschapen , je bent toevallig bij elkaar genaaid of gevogeld zoals ze in vlaanderen zeggen .... Komaan zeg ...

God is niet je vader of je moeder of allebei ....
of
misschien kom je uit een bloemkool of uit een struisvogelei ?
of
Je bedoelde misschien dat je een "zieltje " kreeg van god ?
of nog iets anders , was je verder lot ?

(dit is ook vers ( een vers karamellenvers zelfs ) als je het nog niet gemerkt hebt )

OK
Ach , het word vervelend : bewijs dat nou eens met enige evidenties ( een paar feitjes en/of bewijsstukken die zijn te controleren/ hoe summier ook ) = dat er zoiets bestaat als een zieltje ... alweer te geloven waarschijnlijk ?
vergeet trouwens niet te vermelden wanneer dit zieltje juist is geschapen ( op het moment van de bevruchting ? )

Volgens mij is het" zieltje" als mosterd-zaadje geschapen toen je begon voor het eerst de kinderbijbel te leren lezen .....

mvg
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

En zo poetst Jessy de grootste wandaden weg, met het zwaard des onderscheids, leugenares!

En zo poets bad_religion niet alleen de wandaden , maar bagatelliseert ook nog de wandaden begaan tegen de hele mensheid.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
balou
Forum fan

Bericht door balou »

jessy schreef
En zo poets bad_religion niet alleen de wandaden , maar bagatelliseert ook nog de wandaden begaan tegen de hele mensheid.
ik lees deze zin 3 maal over, en inderdaad ik zie de onzin in die zin.
En ik heb Bad_religion nergens, maar dan ook echt helemaal nergens, wandaden tegen de hele mensheid zien bagateliseren.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Jessy, ik vind dat je een nogal vreemde gedachtegang hebt. Als we de holocaust betreuren wil dat nog niet zomaar zeggen dat we ons niets aantrekken van anderen die leed wordt aangedaan of aangedaan is. Maar je kan toch wel zien dat zoiets als de jodenvervolging een bepaalde impact heeft en dus op die manier ook een behoorlijke misdaad tegen de menselijkheid is.

Je kan niet zeggen welnee dat is echt niet erger dan andere misdaden tegen de menselijkheid want dit is een uitspraak die nergens op slaat en ik geloof dat niemand dat hier ook gezegd heeft. JIj bent namelijk de enige die dit roept. Je leest en verondersteld zaken die er niet zijn.

Je kan denk ik nergens spreken van erger of minder erg. Maar het is wel een gegeven waar een volk al gedurende jaren onder gebukt gaat, wat nu nog steeds zijn weerslag heeft op dat volk, en ook nog eens waar we hetzij door onze ouders, hetzij zelf (dat ligt aan je leeftijd) nauw mee geconfronteerd zijn. En het is ook niet zo gek dat daarom zoiets wat zo nabij was een zekere impact heeft die qua gevoel boven wandaden elders op de wereld meer bij je leeft. En of dit nu wel of niet goed is of mag of kan, doet niet ter zake en niets af aan de gevoelens van mensen hierbij.

Je kan ook niet zeggen tegen iemand die een kind verliest, dat dat heus niet erger is dan een ander kind want er zijn wel meer mensen die kinderen verliezen. Zo kan je namelijk niet denken als het jou overkomt. Dus als men het over de holocaust heeft, dan heeft men het over de holocaust en niet over massamoorden elders, dus is het onzinnig om die erbij te halen of het gevoel dat je hierover moet hebben gelijk te trekken.

Groet,

Kitty
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

marc aka controle schreef: Deze had ik niet gezien, ik lees soms te snel. Maar goed. Jij maakt allerhande aannames tav het woord. Een zelfde redenering geldt voor materie, maar daar ga je dan niet op in. Dat is namelijk waar jij in gelooft. Of laat je onbewijsbare zaken maar gewoon aan je voorbij gaan? Hoe geloof jij dat materie ontstaan is? Dan zul je zien dat wij beiden onlogische aannames maken, het kan namelijk niet anders. Er is geen logische verklaring voor het bestaan van materie, dat probeer ik nu al 10 paginas of zo duidelijk te maken.
Woord, volgens Van DaLe Taalweb:
1 spraakklank of geheel van spraakklanken dat op zichzelf een betekenis heeft of de zichtbare voorstelling hiervan
2 wat gezegd wordt
3 het spreken
4 erewoord, belofte

bron: http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... oord=woord

Spraakklank:
spraak·klank (de ~ (m.))
1 elk van de geluiden die men met de spraakorganen vormt om zich in taal te uiten => klank
bron: http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... praakklank
geluid, in eigenlijke zin: hetgeen met de gehoorzin wordt waargenomen. In fysische zin: trillingen die zich door een medium (in het algemeen lucht) via longitudinale golven (zie golf [natuurkunde])voortplanten en die, mits zij binnen een bepaald frequentiebereik liggen en van voldoende sterkte zijn, als specifieke prikkel van het gehoororgaan kunnen dienen.
Microsoft ® Encarta ® Encyclopedie Winkler Prins © 1993-2004 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.
golf [natuurkunde], een toestandverstoring, gewoonlijk een trilling, die zich van een punt in een medium voortplant naar andere punten. Vele golfverschijnselen kunnen alleen in een stoffelijk medium optreden, bijv. geluidsgolven, golven op het water; de trilling van het beginpunt wordt dan aan de opeenvolgende punten van het medium doorgegeven; lichtgolven, radiogolven en verder alle andere elektromagnetische golven (zie straling) planten zich echter ook in het luchtledige (vacuüm) voort.
Microsoft ® Encarta ® Encyclopedie Winkler Prins © 1993-2004 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

Stoffelijk medium:
stof·fe·lijk (bn.)
1 waarneembaar met de zintuigen, tot de materie behorend of eruit bestaand => substantief
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... stoffelijk

Met andere woorden: woorden hebben nooit kunnen bestaan voordat er materie was. Het is dus een paradox dat god aan de hand van het woord het heelal schiep.

Nu de meest gangbare wetenschappelijke verklaring voor eht ontstaan van tijd en materie, met in het vetgedrukt de aanwijzingen dat er wel degelijk een big bang heeft plaatsgevonden:
Oerknal of Big Bang is de populaire benaming van de kosmologische theorie die beschrijft hoe het heelal zo'n 13,7 miljard jaar geleden met een enorme explosie is ontstaan. De term explosie is eigenlijk niet juist. Bij een explosie worden brokstukken materie de ruimte in geslingerd, terwijl bij de oerknal ruimte en tijd ontstonden. De term 'Big Bang' werd voor het eerst door Fred Hoyle in 1950 gebruikt - als een sarcastische aanduiding om zijn afkeer van de theorie tot uitdrukking te brengen.

Onderzoek met de Wilkinson Microwave Anisotropy Probe heeft de leeftijd van het heelal met een nauwkeurigheid van 1 procent op 13,7 miljard jaar weten te bepalen. Voordat de theorie van de Big Bang werd geformuleerd ging men uit van een statisch heelal: een heelal dat er altijd was en altijd zal zijn. Uit de zwaartekrachtwet van Newton volgt echter dat zo'n heelal zou instorten. Newton onderkende dat probleem, maar poogde dat in een briefwisseling met Richard Bentley te weerleggen door te stellen dat als de materie gelijkmatig in een oneindige ruimte verdeeld was er geen middelpunt zou zijn, waar het naar toe zou vallen.
Einstein ging uit van een statisch heelal en postuleerde de kosmologische constante om die ineenstorting tegen te gaan. De Nederlandse astronoom Willem de Sitter kwam met een ander model van het heelal en voorspelde in 1918 aan de hand daarvan een roodverschuiving die evenredig was met de afstand. Het theoretisch model van De Sitter bevatte geen materie maar dijde wel uit. Het idee van Sitter is tegenwoordig weer actueel in de inflatietheorie van de oerknal.

Voortbordurend op het heelal van De Sitter, publiceerde de Belgische priester Georges Lemaître in 1926 de theorie dat het heelal met een geweldige explosie uit een oeratoom moet zijn ontstaan. Lemaître kwam ook tot een schatting van het moment waarop het heelal zou zijn ontstaan: ongeveer 15 miljard jaar geleden.

Aan het begin van de 20e eeuw, begon men met het meten van de spectra van sterrenstelsels. Hierbij merkte men dat:

slechts enkele dichtbijgelegen stelsels, zoals de Andromedanevel, een blauwverschuiving hadden.
alle andere sterrenstelsels hadden een roodverschuiving
de roodverschuiving bleek toe te nemen naarmate het stelsel verder weg stond.
Uit de roodverschuiving concludeerde men dat het heelal uitdijt. Sterrenstelsels die verder van ons weg staan hebben een grotere snelheid ten opzichte van ons. Dit zijn echter relatieve snelheden, want vanaf zo'n ver sterrenstelsel gezien, verwijderen wij ons met grote snelheid. Dit gegeven betekent dat de sterrenstelsels vroeger dichter bij elkaar hebben gestaan en in een heel ver verleden zelfs in een punt.

De conclusie dat het heelal uitdijt werd door Edwin Hubble beschreven in een artikel dat in 1929 werd gepubliceerd. Met de Wet van Hubble kan de uitdijingsnelheid van melkwegstelsels berekend worden.

Dit was aanleiding voor de hypothese dat er een oerknal is geweest. In het verre verleden hebben de sterrenstelsels dus niet alleen dichter bij elkaar gelegen, maar is de uitdijing begonnen met een oerknal. Aan het begin van de oerknal was zelfs het hele heelal geconcentreerd in een enkel punt, met oneindige dichtheid. Dit punt noemt men een singulariteit.
In 1948 werd de hete oerknaltheorie door George Gamow samen Ralph Alpher en Robert Herman geformuleerd. De theorie beschrijft hoe het heelal is ontstaan uit een heet puntvormig begin (singulariteit).

De theorie beschrijft verder nauwkeurig welke elementen na 1 seconde, toen het heelal nog een temperatuur had van 10 miljard Kelvin, werden gevormd en in welke verhoudingen. De elementen die tijdens de oerknal werden gevormd zijn waterstof, helium en lithium, nauwkeuriger gezegd de isotopen waterstof, deuterium, tritium, helium-3, helium-4 en lithium-7. De theorie voorspelde dat de gewichtsverhouding helium en waterstof 1:3 zou zijn, heel dicht bij de huidige waargenomen samenstelling.

Alpher en Herman voorspelden verder dat de straling van de oerknal nu nog aanwezig zou moeten zijn en een temperatuur zou moeten hebben van ± 3K. Deze kosmische achtergrondstraling werd door Arno Allan Penzias en Robert Woodrow Wilson in 1964 ontdekt. Voor hun werk aan de achtergrondstraling ontvingen zij in 1978 de Nobelprijs voor de Natuurkunde.

Voor zeer ver verwijderde objecten, zoals quasars, wordt de roodverschuiving wel als afstandsmaat opgegeven.
Er zijn drie belangrijke argumenten waarom het heelal uit een oerknal moet zijn ontstaan:

Waarnemingen aan het heelal duiden erop dat het heelal uitdijt. Dit kan alleen verklaard worden als sterrenstelsels oorspronkelijk in een punt zijn ontstaan. De belangrijkste aanwijzing hiervoor is dat hoe verder sterrenstelsels van ons af staan hoe sneller ze zich van ons verwijderen. De roodverschuiving is de belangrijkste indicatie hiervan.
De kosmische achtergrondstraling die in 1992 door de COBE (Cosmic Background Explorer) satelliet -en in 2003 nog nauwkeuriger door de WMAP (Wilkinson Microwave Anisotropy Probe) - is waargenomen lijkt van alle kanten te komen. Alleen de Big Bang theorie kan deze straling verklaren.
De Big Bang theorie voorspelt nauwkeurig de verhouding van lichte elementen als waterstof en helium die tijdens de oerknal zijn ontstaan
Tegenwoordig wordt algemeen aangenomen dat in het allereerste begin het heelal een korte periode van extreme expansie doormaakte. Deze periode wordt ook wel De Sitter inflatie genoemd. De theorie die dit beschrijft heet de inflatietheorie en werd in 1979 ontwikkeld door Alan Guth en Andrei Linde.

De oerknal is een theorie over het ontstaan van het heelal. Voor de toekomst ervan zijn er tal van mogelijkheden:

Het heelal zal eeuwig uitdijen.
De uitdijing van het heelal zal afgeremd worden door de zwaartekracht, en daardoor na verloop van tijd instorten, exact zoals bij de oerknal, maar dan achteruit.
Het heelal zal uitdijen maar er zijn meerdere ruimten die dat ook doen en zo elkaar op den duur kruisen. Er ontstaan nieuwe centra waar massa zich opnieuw samenvoegt en nieuwe oerknallen ontstaan.
Bron voor citaten over oerknal: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal
Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Deadline schreef:
marc aka controle schreef: Deze had ik niet gezien, ik lees soms te snel. Maar goed. Jij maakt allerhande aannames tav het woord. Een zelfde redenering geldt voor materie, maar daar ga je dan niet op in. Dat is namelijk waar jij in gelooft. Of laat je onbewijsbare zaken maar gewoon aan je voorbij gaan? Hoe geloof jij dat materie ontstaan is? Dan zul je zien dat wij beiden onlogische aannames maken, het kan namelijk niet anders. Er is geen logische verklaring voor het bestaan van materie, dat probeer ik nu al 10 paginas of zo duidelijk te maken.
Woord, volgens Van DaLe Taalweb:
1 spraakklank of geheel van spraakklanken dat op zichzelf een betekenis heeft of de zichtbare voorstelling hiervan
2 wat gezegd wordt
3 het spreken
4 erewoord, belofte

bron: http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... oord=woord

Spraakklank:
spraak·klank (de ~ (m.))
1 elk van de geluiden die men met de spraakorganen vormt om zich in taal te uiten => klank
bron: http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... praakklank
geluid, in eigenlijke zin: hetgeen met de gehoorzin wordt waargenomen. In fysische zin: trillingen die zich door een medium (in het algemeen lucht) via longitudinale golven (zie golf [natuurkunde])voortplanten en die, mits zij binnen een bepaald frequentiebereik liggen en van voldoende sterkte zijn, als specifieke prikkel van het gehoororgaan kunnen dienen.
golf [natuurkunde], een toestandverstoring, gewoonlijk een trilling, die zich van een punt in een medium voortplant naar andere punten. Vele golfverschijnselen kunnen alleen in een stoffelijk medium optreden, bijv. geluidsgolven, golven op het water; de trilling van het beginpunt wordt dan aan de opeenvolgende punten van het medium doorgegeven; lichtgolven, radiogolven en verder alle andere elektromagnetische golven (zie straling) planten zich echter ook in het luchtledige (vacuüm) voort.

Stoffelijk medium:
stof·fe·lijk (bn.)
1 waarneembaar met de zintuigen, tot de materie behorend of eruit bestaand => substantief
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... stoffelijk

Met andere woorden: woorden hebben nooit kunnen bestaan voordat er materie was. Het is dus een paradox dat god aan de hand van het woord het heelal schiep.

Nu de meest gangbare wetenschappelijke verklaring voor eht ontstaan van tijd en materie, met in het vetgedrukt de aanwijzingen dat er wel degelijk een big bang heeft plaatsgevonden:
Oerknal of Big Bang is de populaire benaming van de kosmologische theorie die beschrijft hoe het heelal zo'n 13,7 miljard jaar geleden met een enorme explosie is ontstaan. De term explosie is eigenlijk niet juist. Bij een explosie worden brokstukken materie de ruimte in geslingerd, terwijl bij de oerknal ruimte en tijd ontstonden. De term 'Big Bang' werd voor het eerst door Fred Hoyle in 1950 gebruikt - als een sarcastische aanduiding om zijn afkeer van de theorie tot uitdrukking te brengen.

Onderzoek met de Wilkinson Microwave Anisotropy Probe heeft de leeftijd van het heelal met een nauwkeurigheid van 1 procent op 13,7 miljard jaar weten te bepalen. Voordat de theorie van de Big Bang werd geformuleerd ging men uit van een statisch heelal: een heelal dat er altijd was en altijd zal zijn. Uit de zwaartekrachtwet van Newton volgt echter dat zo'n heelal zou instorten. Newton onderkende dat probleem, maar poogde dat in een briefwisseling met Richard Bentley te weerleggen door te stellen dat als de materie gelijkmatig in een oneindige ruimte verdeeld was er geen middelpunt zou zijn, waar het naar toe zou vallen.
Einstein ging uit van een statisch heelal en postuleerde de kosmologische constante om die ineenstorting tegen te gaan. De Nederlandse astronoom Willem de Sitter kwam met een ander model van het heelal en voorspelde in 1918 aan de hand daarvan een roodverschuiving die evenredig was met de afstand. Het theoretisch model van De Sitter bevatte geen materie maar dijde wel uit. Het idee van Sitter is tegenwoordig weer actueel in de inflatietheorie van de oerknal.

Voortbordurend op het heelal van De Sitter, publiceerde de Belgische priester Georges Lemaître in 1926 de theorie dat het heelal met een geweldige explosie uit een oeratoom moet zijn ontstaan. Lemaître kwam ook tot een schatting van het moment waarop het heelal zou zijn ontstaan: ongeveer 15 miljard jaar geleden.

Aan het begin van de 20e eeuw, begon men met het meten van de spectra van sterrenstelsels. Hierbij merkte men dat:

slechts enkele dichtbijgelegen stelsels, zoals de Andromedanevel, een blauwverschuiving hadden.
alle andere sterrenstelsels hadden een roodverschuiving
de roodverschuiving bleek toe te nemen naarmate het stelsel verder weg stond.
Uit de roodverschuiving concludeerde men dat het heelal uitdijt. Sterrenstelsels die verder van ons weg staan hebben een grotere snelheid ten opzichte van ons. Dit zijn echter relatieve snelheden, want vanaf zo'n ver sterrenstelsel gezien, verwijderen wij ons met grote snelheid. Dit gegeven betekent dat de sterrenstelsels vroeger dichter bij elkaar hebben gestaan en in een heel ver verleden zelfs in een punt.

De conclusie dat het heelal uitdijt werd door Edwin Hubble beschreven in een artikel dat in 1929 werd gepubliceerd. Met de Wet van Hubble kan de uitdijingsnelheid van melkwegstelsels berekend worden.

Dit was aanleiding voor de hypothese dat er een oerknal is geweest. In het verre verleden hebben de sterrenstelsels dus niet alleen dichter bij elkaar gelegen, maar is de uitdijing begonnen met een oerknal. Aan het begin van de oerknal was zelfs het hele heelal geconcentreerd in een enkel punt, met oneindige dichtheid. Dit punt noemt men een singulariteit.
In 1948 werd de hete oerknaltheorie door George Gamow samen Ralph Alpher en Robert Herman geformuleerd. De theorie beschrijft hoe het heelal is ontstaan uit een heet puntvormig begin (singulariteit).

De theorie beschrijft verder nauwkeurig welke elementen na 1 seconde, toen het heelal nog een temperatuur had van 10 miljard Kelvin, werden gevormd en in welke verhoudingen. De elementen die tijdens de oerknal werden gevormd zijn waterstof, helium en lithium, nauwkeuriger gezegd de isotopen waterstof, deuterium, tritium, helium-3, helium-4 en lithium-7. De theorie voorspelde dat de gewichtsverhouding helium en waterstof 1:3 zou zijn, heel dicht bij de huidige waargenomen samenstelling.

Alpher en Herman voorspelden verder dat de straling van de oerknal nu nog aanwezig zou moeten zijn en een temperatuur zou moeten hebben van ± 3K. Deze kosmische achtergrondstraling werd door Arno Allan Penzias en Robert Woodrow Wilson in 1964 ontdekt. Voor hun werk aan de achtergrondstraling ontvingen zij in 1978 de Nobelprijs voor de Natuurkunde.

Voor zeer ver verwijderde objecten, zoals quasars, wordt de roodverschuiving wel als afstandsmaat opgegeven.
Er zijn drie belangrijke argumenten waarom het heelal uit een oerknal moet zijn ontstaan:

Waarnemingen aan het heelal duiden erop dat het heelal uitdijt. Dit kan alleen verklaard worden als sterrenstelsels oorspronkelijk in een punt zijn ontstaan. De belangrijkste aanwijzing hiervoor is dat hoe verder sterrenstelsels van ons af staan hoe sneller ze zich van ons verwijderen. De roodverschuiving is de belangrijkste indicatie hiervan.
De kosmische achtergrondstraling die in 1992 door de COBE (Cosmic Background Explorer) satelliet -en in 2003 nog nauwkeuriger door de WMAP (Wilkinson Microwave Anisotropy Probe) - is waargenomen lijkt van alle kanten te komen. Alleen de Big Bang theorie kan deze straling verklaren.
De Big Bang theorie voorspelt nauwkeurig de verhouding van lichte elementen als waterstof en helium die tijdens de oerknal zijn ontstaan
Tegenwoordig wordt algemeen aangenomen dat in het allereerste begin het heelal een korte periode van extreme expansie doormaakte. Deze periode wordt ook wel De Sitter inflatie genoemd. De theorie die dit beschrijft heet de inflatietheorie en werd in 1979 ontwikkeld door Alan Guth en Andrei Linde.

De oerknal is een theorie over het ontstaan van het heelal. Voor de toekomst ervan zijn er tal van mogelijkheden:

Het heelal zal eeuwig uitdijen.
De uitdijing van het heelal zal afgeremd worden door de zwaartekracht, en daardoor na verloop van tijd instorten, exact zoals bij de oerknal, maar dan achteruit.
Het heelal zal uitdijen maar er zijn meerdere ruimten die dat ook doen en zo elkaar op den duur kruisen. Er ontstaan nieuwe centra waar massa zich opnieuw samenvoegt en nieuwe oerknallen ontstaan.
Bron voor citaten over oerknal: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal
Groet,
Deadline
Wie zegt dat ik niet in de oerknal geloof? Verder hoef je je niet aan logische concepten te houden (definitie woord) om het ontstaan van materie te verklaren. Er is namelijk geen logische verklaring. En ik zie nog steeds geen theorie (die bestaat ook niet, aangezien eeuwigheid onlogisch is) die het ontstaan van materie verklaart, de oerknal verklaart het ontstaan van dit universum. Maar laat ik nog dit zeggen, als Einstein al in God geloofde wat wil dat zeggen over ons domme zielen?
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

P.S.: bij mijn vorige posting het volgende:

ik zie niet in waarom tijd en materie niet ooit in 1 punt samengebald waren. Dat betekent dus niet dat ze altijd bestaan hebben. Het betekent dat ze er nog niet waren totdat de oerknal plaats vond. Ik vind dit totaal niet onlogisch gezien de vele aanwijzingen die men in 20ste eeuw heeft gevonden aan de hand van metingen. Hierbij zijn echter nooit echo's van het woord dat god sprak gevonden, iets wat wel zo zou moeten zijn als dat ooit plaatsgevonden heeft. Immers de achtergrondruis van de oerknal is nog steeds te traceren. Zodoende zou "het woord dat god sprak" ook zeker te traceren moeten zijn geweest. Maar geen enkele aanwijzing die daarnaar wijst. Dus daarmee kom ik terug op jouw vraag: wat is nou logischer? De oerknal, waarvoor aanwijzingen zijn of god, waar geen aanwijzingen voor gevonden zijn? Bovendien heb ik aangetoond dat een woord helemaal niet kan zijn uitgesproken voordat er materie was. Als god zou hebben gesproken zou er al materie moeten zijn geweest en dan is de theorie van god juist nog onlogischer, jij bent het daar zelf niet mee eens, want je zegt: het altijd bestaan van materie is toch niet logisch? Want dan zou je indirect zeggen dat materie altijd bestaan heeft.

Boevndien durf ik te beweren dat het niet zo is dat god de materie maakte, maar dat de materie god heeft gemaakt. Door het ontstaan van tijd en materie zijn wij uiteindelijk ontstaan en wij hebben god geschapen.

Gr,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Deadline schreef:P.S.: bij mijn vorige posting het volgende:

ik zie niet in waarom tijd en materie niet ooit in 1 punt samengebald waren. Dat betekent dus niet dat ze altijd bestaan hebben. Het betekent dat ze er nog niet waren totdat de oerknal plaats vond. Ik vind dit totaal niet onlogisch gezien de vele aanwijzingen die men in 20ste eeuw heeft gevonden aan de hand van metingen. Hierbij zijn echter nooit echo's van het woord dat god sprak gevonden, iets wat wel zo zou moeten zijn als dat ooit plaatsgevonden heeft. Immers de achtergrondruis van de oerknal is nog steeds te traceren. Zodoende zou "het woord dat god sprak" ook zeker te traceren moeten zijn geweest. Maar geen enkele aanwijzing die daarnaar wijst. Dus daarmee kom ik terug op jouw vraag: wat is nou logischer? De oerknal, waarvoor aanwijzingen zijn of god, waar geen aanwijzingen voor gevonden zijn? Bovendien heb ik aangetoond dat een woord helemaal niet kan zijn uitgesproken voordat er materie was. Als god zou hebben gesproken zou er al materie moeten zijn geweest en dan is de theorie van god juist nog onlogischer, jij bent het daar zelf niet mee eens, want je zegt: het altijd bestaan van materie is toch niet logisch? Want dan zou je indirect zeggen dat materie altijd bestaan heeft.

Boevndien durf ik te beweren dat het niet zo is dat god de materie maakte, maar dat de materie god heeft gemaakt. Door het ontstaan van tijd en materie zijn wij uiteindelijk ontstaan en wij hebben god geschapen.

Gr,
Deadline
De oerknal verklaart niet het ontstaan van materie.
Plaats reactie