groetjes,
cvr schreef:
Ja, dat is iets wat ik ook niet begrijp.
Misschien omdat sommige mensen gewoon niet willen aanvaarden dat er na de dood niets meer is. Misschien speelt ook wel mee dat er mensen zijn die meer zinvol willen leven, wat dat dan weer is, want dat weten de meeste namelijk ook niet, en ze hierom een god nodig hebben simpelweg omdat het besef dat een zinvol leven nog niet zo makkelijk te realiseren is hierdoor.
Snap je het nog?
Overigens nog nooit zoveel over geloof en aanverwanten discussies gezien als op dit forum van vrijdenkers, maar dit terzijde.
mvg
ach, je slaat de nagel op de kop met de vraagstelling is er nog iets na de dood, of anderzijds
is er na de dood niets meer.
maar de vraag stellen is ze gedeeltelijk of geheel beantwoorden.
stel ik sterf, dan blijven mijn familie, kennissen, omwonenden nog altijd leven, in dezelfde levensfeer
als de mijne. ( even de theologie terzijde).
alle dieren, planten, bergen, zonnen, enz... blijven hetzelfde bestaansrecht houden, de wereld
houdt niet op met bestaan, het leven gaat verder, zo luidende gezegden bij de begravenisplechtigheden.
ons afgestorven deel zal vergaan, met andere en betere woorden, zich ontbinden.
de piepkleine onderdeeltjes zullen nooit verdwijnen en zich mengen met de oneindig andere
piepkleine onderdeeltjes die al in het universum rondzwerven. ze zoeken naar een nieuwe
opbouw want het intellect zit ingebakken in deze deeltjes, er zullen andere (betere ?) identiteiten
ontstaan, nieuw leven, nieuwe vormen kortom ons huidig omhulsel zal zich muteren en mengen
tot iets anders.
de natuurkracht die dit veroorzaakt noemen wij pantheïsten god. ( bij gebrek aan een onbezoedeld
woord die dezelfde oorzaak aanduid. ) indien het voor een aantal mensen duidelijker zou zijn
de natuur is materieel en geestelijk, één en onverbreekbaar.
vroeger was ik meer geneigd het pantheïsme als enkel materieel te beschouwen, maaar uit
vele breedvoerige debatten wil ik nu stellen dat de natuur materieel en geestelijk is.
dat op het forum van vrijdenkers over geloof en aanverwanten word gediscutiëerd, is mijns inziens
net meer dan normaal. het is een forum van en voor vrijdenkers, ook bij pantheïsten durven we
onbetreden paden opgaan om over het onbespreekbare te spreken, dus ook over het al dan niet
zijn van (onuitspreekbare) namen als god.
a.r. schreef:karin schreef:cvr schreef:Misschien speelt ook wel mee dat er mensen zijn die meer zinvol willen leven, wat dat dan weer is, want dat weten de meeste namelijk ook niet, en ze hierom een god nodig hebben simpelweg omdat het besef dat een zinvol leven nog niet zo makkelijk te realiseren is hierdoor.
Waarbij je jezelfs kan afvragen of het leven nuttig of zinvol moet zijn om waardevol te zijn. Persoonlijk denk ik dat het even nutteloos is maar ben daardoor niet minder blij.

Natuurlijk is ons bestaan nutteloos, dát ik er, vanuit mijn karakter, toch een doel aan wil of moet geven en denk dat ik iets nuttigs met mijn leven doe, wil niet zeggen dat anderen het ook zo zien of dát het zó is!

zinvol leven heeft weinig te maken met het al dan niet geloven dat er ja dan niet een god bestaat.
zinvol leven heb je wanneer je ondanks alles, al het mogelijke doet om je kennis en ervaring
door te geven aan de volgende generatie, en dit gaat in onbekende golfbewegingen, de relegiën die een overheersende god daarstellen hebben inderdaad een extra probleem, deze geven hun leden de raad
vooral niet na te denken, zeker en vooral niet
vrij na te denken.

onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.