Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Rereformed »

Vandaag gaan we het tweede oorlogsjaar in. En geen enkel uitzicht op een afloop.
Wel voortdurende dreiging van Ruslands kant de oorlog te escaleren tot een nucleaire aanval op Europa en de VS; zo ongeveer in iedere propaganda speech op iedere dag:
https://youtu.be/OeA3AFFjgcA?t=261
https://youtu.be/OeA3AFFjgcA?t=1103.

Dit stukje video illustreert de totale waanzin van het Rusland van dit moment subliem: op muziek overgenomen uit de cultuur van Amerika en de cultuur van de Sowjet-Unie wordt op een feest de rode vlag voor de tweede maal in Berlijn neergezet.
Gelijk het ijlen van een doodzieke met hoge koorts.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 23 feb 2023 18:55 Lanier: 'False Flag' in Transnistrië - dat speelde ook vorig jaar.
Transnistrië oprollen door Oekraïne is misschien niet eens zo'n slecht idee, als het haalbaar zou zijn
Mocht Rusland onverhoopt Moldavië inpalmen, dan is Oekraïne nog steeds niet aan alle kanten omringd door Rusland of Russische cliënten. Roemenië, Hongarije, Slowakije en Polen grenzen ook aan Oekraïne, daarom kan het Westen Oekraïne nog zoveel hulp bieden.
Het is duidelijk dat Oekraïne maar één van de gebieden is die Poetin bij Rusland wil inlijven. Moldavië, Belarus en de Baltische staten staan ook op de lijst. Het lot van Belarus kan Poetin morgen al bezegelen, het is slechts een kwestie van officieel maken wat onofficieel al een feit is. Maar met Moldavië moet hij eerst wachten op de overwinning in Oekraïne.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Nederlands 'alt-right' (?) https://www.dagelijksestandaard.nl/opin ... erste-klas

Die parallelle universa steeds.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Een heel ander soort kritiek door defensiewatcher Ko Colijn in een brief in de NRC https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/24/oe ... 02/24/#116
Ik hoop dat de link de betaalmuur weglaat.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 24 feb 2023 17:21 Nederlands 'alt-right' (?) https://www.dagelijksestandaard.nl/opin ... erste-klas

Ik zou niet gezellig gaan doen met die moordenaren die elke burger op aarde vogelvrij maken met dit gedoe.
Maar ik weet echt niet waar dit verhaal moet eindigen. Ik zal hard duimen..

Die Russen gaan niet doen wat ze in Afghanstan deden denk ik. N.l. duurzaam weggaan (O, wat een zegen...).
Ook niet als de druk van de Navo op het slagveld via Ukraine zeer enorm zou worden.

Dus wat dan, als het Westen doet zoals die vrijwel immer vrolijk lachende Rutte zegt??
Ik houd het er maar op, dat ook hij een beetje uit balans is geraakt door de gebeurtenissen binnen en buiten ons land.
Het begint me langzaam wel een tikje in het onderbewustzijn te zitten, hebt u dat ook? :roll:
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 24 feb 2023 17:21 Nederlands 'alt-right' (?) https://www.dagelijksestandaard.nl/opin ... erste-klas

Interessant om te lezen dat hij Rutte "volslagen idioot" noemt. Dat komt mooi overeen met de benaming "nuttige idioot" die de Russen vanouds aan mensen zoals Frits Bosch geven! :D

Ik kan me voorstellen dat mensen in West-Europa, ver van Rusland, vooral als ze ook nog Duitsland als buffer hebben voor het "We strijden voor onze eigen veiligheid" niet zo warm worden.
Minder begrijpelijk wordt het voor mij wanneer ik opmerk dat zelfs na een jaar waarin men dagelijks geconfronteerd wordt met de door de Russen uitgevoerde totale vernietiging van het land en de bevolking van Oekraïne geen reden voor Frits Bosch is om over Poetin ook maar één kwaad woord uit te spreken. En dat zelfs een jaar van hardnekkig en massaal verzet van de Oekraïners hem niet de gedachte hebben gegeven dat ze recht hebben op hun autonomie en blijkbaar niet zo tot Rusland behoren als hij dacht.
Van een econoom verwacht men natuurlijk wel dat hij vooral uit de doeken doet hoeveel geld er wel niet nodig is voor de opbouw van dat land dat wij moeten betalen en voor de rest geen oog heeft.
Ach, gelukkig is hij een roepende in de woestijn. Tachtig jaar geleden zou hij waarschijnlijk Churchill hebben uitgeroepen voor "oorlogshitser". Vreemd woord overigens, want het woord "hitser" bestaat helemaal niet, het is in het Nederlands ophitser. Tenminste in het Nederlands van 45 jaar geleden toen ik er nog woonde.

Wat mij het meest heeft verbaasd en waardoor ik zeer ben opgefleurd (of is dat tegenwoordig "gefleurd" :D ) is de onvoorwaardelijke steun en buitengewone inzet van de VS en Groot Britannië om Oekraïne overeind te houden en de soevereiniteit van hun land te waarborgen. Deze twee landen hebben nog steeds de morele ruggegraat die Frits Bosch niet heeft en ze redden Europa voor de tweede keer uit handen van een diktator.
Tot voor kort had ik de anglosaksische wereld opgegeven als hopeloos en op het punt van instorten. Ik schreef er ooit nog een laatste treurzang over.
I was wrong!
Gelukkig!
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 24 feb 2023 18:28

en ze redden Europa voor de tweede keer uit handen van een diktator.

Gelukkig!
Dat klinkt mooi. Ik hoop dat het zo is.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Rereformed: die Frits Bosch is wel degelijk een exponent van een stroming. Met het Forum voor Democratie van Thierry Baudet heeft deze een stem in de politiek. Met Ongehoord Nederland (ON) een tv omroep. 'Rechtsachtige' 'kritische' commentatoren als Jan Dijkgraaf herhalen al een jaar eigenlijk dezelfde boodschap: Rutte (en Sigrid Kaag) rommelen ons een oorlog in. Die uiteraard de onze niet is. Er zijn er ook die te slim zijn om te zien dat Poetin niet níet gevaarlijk is, maar dan toch weer de schuld bij het Westen weten te leggen dat 'willens en wetens' naar het 'Oosten' op schoof. De Oekraïne oorlog wordt zo naadloos ingepast in 'The Great Reset', het World Economic Forum (WEF), Corona , het klimaatbeleid en uiteraard 'woke'. En alles rondom Trump wordt verkeerd voorgesteld, uiteraard.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 24 feb 2023 21:25 Rereformed: die Frits Bosch is wel degelijk een exponent van een stroming.
Met het Forum voor Democratie van Thierry Baudet heeft deze een stem in de politiek. Met Ongehoord Nederland (ON) een tv omroep. 'Rechtsachtige' 'kritische' commentatoren als Jan Dijkgraaf herhalen al een jaar eigenlijk dezelfde boodschap: Rutte (en Sigrid Kaag) rommelen ons een oorlog in. Die uiteraard de onze niet is. Er zijn er ook die te slim zijn om te zien dat Poetin niet níet gevaarlijk is, maar dan toch weer de schuld bij het Westen weten te leggen dat 'willens en wetens' naar het 'Oosten' op schoof. De Oekraïne oorlog wordt zo naadloos ingepast in 'The Great Reset', het World Economic Forum (WEF), Corona , het klimaatbeleid en uiteraard 'woke'. En alles rondom Trump wordt verkeerd voorgesteld, uiteraard.
Daar wist ik (zoals zo ongeveer alles wat zich in Nederland afspeelt) niets van. Maar in plaats van dat het ernstiger wordt denk ik dat van het omgekeerde sprake is: sinds de oorlog in Oekraïne zijn mensen die als een spreekbuis voor Poetin optreden vele malen ongeloofwaardiger geworden dan vóór die oorlog. Het zijn nu politieke clowns geworden.
Zelfs de nieuwe premier van Italië heeft zich er van afgekeerd.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ja, en Meloni heeft daar blijkbaar ook onmin in haar coalitie voor over (Berlusconi!).

Nederland is geen gelukkig land op dit moment. Het heeft zich op allerlei manieren vastgedraaid. Er is een veel opzichten bedenkelijke premier die maar niet weg te krijgen is, het land zit in een absurde 'stikstofcrisis', en is groeiende onvrede over 'migratie' waar het echter ook niet veel mee kan, de morele rekening voor de decennia van aardgaswinning wordt nu gepresenteerd, de kloof tussen 'afgehaakten' en 'succesvollen' groeit. De 'succesvollen' lijken vooral bezig met al anderhalve eeuw geleden afgeschafte slavernij.

Ach, bij ieder land kun je altijd wel problemen vinden, toch...?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Goed voorbeeld van de stijl van een Jan Dijkgraaf https://www.buttkicken.nl/briefje-van-j ... a-kiezers/
Toch wat oncomfortabel...toch wel vinger op zere plekken...?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 25 feb 2023 16:33 Nederland is geen gelukkig land op dit moment.
Kop op, B.S.
Nederland en België zijn altijd nog het New York van Europa.
https://www.youtube.com/watch?v=7y9M_Wle2hE

B.S. schreef: Ach, bij ieder land kun je altijd wel problemen vinden, toch...?
Exactly. Je zal maar in dit land terechtkomen, harrekrammele:
https://www.youtube.com/watch?v=2L-j2K3w0i8
https://www.youtube.com/watch?v=GQEbdXjls7s
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Kritiek. Die man gaat ook het raam uit, denk ik maar zo.

https://www.newsweek.com/putin-called-s ... er-1783807
Former Russian commander Igor Girkin shared a Telegram post partially blaming Moscow's failures in the Ukraine invasion on Russian President Vladimir Putin's alleged "schizophrenia" as the war passed its one-year mark on Friday.
Girkin slams Russian leadership amid stalled invasion
(..)
Girkin, a self-described Russian nationalist who has faced international charges of murder and Ukrainian charges of terrorism, has publicly supported the goals of the Ukraine invasion, but in recent months ramped up his criticism of Russian leadership.

In January, Girkin described the Russian military effort as a complete failure. Earlier in February, he said that Russian generals' key mistakes in Ukraine was a direct result of Kremlin officials. (..)
Hoor je het eens van een ander. Verder naar mijn gevoel niets opzienbarends.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Toch vind ik dat 12-puntenplan van de Chinezen voor de oorlog van Putin best een mooie eerste stap.
This week the US expressed concerns China was contemplating supplying "lethal weapons" to Russia which would have "serious consequences".

However, a 12-point peace plan for Ukraine unveiled by Beijing demands:

• The sovereignty of all countries is respected (!!!)
• Abandoning the Cold War mentality
• Ceasing hostilities
• Resuming peace talks
• Resolving the humanitarian crisis
• Protecting civilians and prisoners of war (PoWs)
• Keeping nuclear power plants safe
• Reducing strategic risks
• Facilitating grain exports
• Stopping unilateral sanctions
• Keeping industrial and supply chains stable
• Promoting post-conflict reconstruction

In addition to the 12-point plan, the document said "nuclear weapons must not be used" and "nuclear wars must not be fought".

"We oppose development, use of biological or chemical weapons by any country under any circumstances," the paper said.
https://news.sky.com/story/ukraine-war- ... e-12818707 onder meer.

Ik vind trouwens toch dat Peking zich nogal uitgebalanceerd gedraagt. Er wordt ze van alles toegeschreven
en de deuren dicht gegooid, maar of dat altijd wel zo correct is, daarover heb ik soms mijn twijfels.
Wat ze nu doen met dit voorstel is in ieder geval behoorlijk constructief in mijn ogen.
Ze hebben hiermee uitstekend hun positie kenbaar gemaakt. Ik ga ervan uit, dat ze beter te vertrouwen zijn
dan wat de Russen hebben laten zien.

Punt 1 is altijd het standpunt van Peking geweest en dat hebben ze steeds geventileerd via Wang Yi, al hebben ook
zij hun belangen. Dus dat gaf immer voorzichtigheid, ook bij stemmingen in V-raad. Waarbij het Westen en Ukraine dan uiteraard weer de wenkbrauwen fronsten. Zelensky heeft niet onmiddellijk hun ideeën in de prullenbak gegooid
en hij wil liefst met Peking samenwerken indien mogelijk.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Rusland kan niet meer instemmen met punt 1. Kansloos dus. Toch?
De laatste alinea, zou China daarin echt zelf te vertrouwen zijn? Zoals allerlei landen altijd met 'gespleten tong' spreken bij dit soort uitspreken van intenties van goede wil?
Plaats reactie