Covid-19

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door dikkemick »

Ik hoop van harte dat iedereen zo wijs is zich, zodra het kan, te laat inenten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Inmiddels ook bekend dat 9 van de 10 coronabrandhaarden in christelijke gemeenten liggen. Een christelijke gemeente is een gemeente waar minstens 20% SGP of Christenunie stemt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

En inmiddels een nog besmettelijker variant in Engeland aangetroffen... :(
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

lanier schreef: 23 dec 2020 17:25 Inmiddels ook bekend dat 9 van de 10 coronabrandhaarden in christelijke gemeenten liggen. Een christelijke gemeente is een gemeente waar minstens 20% SGP of Christenunie stemt.
Het gaat om Urk, Bunschoten, Altena, Wierden, Woudenberg, Rhenen, Veenendaal, Scherpenzeel en Zaltbommel.

Gezinnen zijn er groter, mensen werken vaak bij hetzelfde bedrijf, kerkbezoek kan een rol spelen, en scholieren van reformatorische scholen reizen verder van en naar huis.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lanier schreef: 23 dec 2020 18:32 Gezinnen zijn er groter, mensen werken vaak bij hetzelfde bedrijf, kerkbezoek kan een rol spelen, en scholieren van reformatorische scholen reizen verder van en naar huis.
En God zal er ongetwijfeld een bedoeling mee hebben.
Kijk...zolang ze elkaar besmetten lijkt me dit prima. De voorzienigheid denk ik. Maar een virus houdt geen landsgrenzen of geloofsgrenzen aan.
Dat gezeik met die grondwet (in dit opzicht!) moet gewoon afgelopen zijn. Bidden kun je thuis ook!!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Kijk...zolang ze elkaar besmetten lijkt me dit prima.
Niet als je een einde wilt maken aan de overbelaste zorg waardoor steeds meer zorg moet worden uitgesteld.

Ik vermoed dat kerken hier trouwens niet echt een grote rol in spelen, eerdere grotere gezinnen en hechtere banden in dorpen,. Neemt niet weg dat het bizar is dat de regering allerlei stappen heeft gezet die lange tijd onmogelijk leken maar religieuze bijeenkomsten ontziet.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kerken die geen rol spelen? Ze gaan er gezamenlijk naar toe, zitten hutje mutje en verspreiden aerosolen om t leven.
Maar goed, de echte gelovige laat zich sowieso niet inenten, dus (was mijn gedachte) laat ze elkaar flink besmetten. Krijgen we groepsimmuniteit.
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Wat kort door de bocht vind ik....

Voor zover de kerken al vol zaten, wordt nu het aantal mensen beperkt en worden maatregelen aangehouden zoals 1,5 meter afstand, niet anders dan op bijvoorbeeld werkplekken. Het lijkt me niet heel waarschijnlijk dat zulke bijeenkomsten 1 x per week nou tot enorme besmettingsgolven leiden in vergelijking met andere plaatsen waar veel mensen veel vaker komen.

Verder laat het overgrote deel van de gelovigen zichzelf of hun kinderen gewoon inenten. De orthodox gelovigen die dit weigeren, vormen maar een klein aandeel in de totale groep gelovigen. Zelfs in de meest hardcore bijbelbelt plaatsen ligt de vaccinatiegraad voor kinderen rond de 90%

Voor covid 19 gaan we dat percentage helaas niet halen denk ik, maar de oorzaak daarvan is de weerstand bij antivaxxers en complotdenkers, niet bij kerkgangers (tenzij de kerkganger tevens complotdenker is).

Groepsimmuniteit bereik je pas (tijdelijk) na besmetting van ca. 70% van de bevolking. De zorg kan dat absoluut niet aan. Op dit moment lukt dat al nauwelijks, met ca 2% van de bevolking die naar schatting besmet is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: 24 dec 2020 09:48 Ik vermoed dat kerken hier trouwens niet echt een grote rol in spelen, eerdere grotere gezinnen en hechtere banden in dorpen,. Neemt niet weg dat het bizar is dat de regering allerlei stappen heeft gezet die lange tijd onmogelijk leken maar religieuze bijeenkomsten ontziet.
je hebt de 3 c's

closed spaces, crowded places en close contact
is aan deze 3 voorwaarden voldaan is er ALTIJD een hoog risico

of dat nu het klaslokaal, mis of het hoerenkot is speelt voor dit virus volstrekt geen rol
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Zoals altijd zijn de zaken relatief en cumulatief. Kerkbezoek zal iets bijdragen, maar ook de grotere gezinnen. Lees hier

Net zoals de besmettingsgraad niet alleen terug wordt gebracht door thuis te blijven zoveel het kan, maar ook door mondkapjes, afstand houden, handen wassen en niet zingen of schreeuwen. Alles tesamen bepaald hoe het virus zich verspreidt.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 25 dec 2020 02:30 Zoals altijd zijn de zaken relatief en cumulatief. Kerkbezoek zal iets bijdragen, maar ook de grotere gezinnen.
Dus toch onze gelovige medemens.
Toch denk ik dat alleen de meest streng gelovigen (gereformeerden en oud katholieken in mindere mate misschien) de meeste kans lopen. Maar kerkbezoek moet zeker in deze tijd verboden worden. Wel of geen grondwet
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 25 dec 2020 13:02
Toch denk ik dat alleen de meest streng gelovigen (gereformeerden en oud katholieken in mindere mate misschien) de meeste kans lopen. Maar kerkbezoek moet zeker in deze tijd verboden worden. Wel of geen grondwet
Het moet - net als alle contact met niet-huisgenoten (en soms zelfs met hen) VERMEDEN worden.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 26 dec 2020 00:46
dikkemick schreef: 25 dec 2020 13:02
Het moet - net als alle contact met niet-huisgenoten (en soms zelfs met hen) VERMEDEN worden.
Aangezien dit niet blijkt te werken, blijft handhaving en verbod over als enig middel om dit virus werkelijk in te dammen. Maar misschien staat het op gelijke voet als inenten. Kun je ook niet verplichten. Ik wil graag een striktere scheiding tussen (geestelijk) geloof belijden (dat je vrij bent gezien die grondwet WAT je gelooft) en geloof uitoefenen (hetgeen dus in die kerk schijnt te moeten)
Einstein/Mick
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

dikkemick schreef: 23 dec 2020 20:41
lanier schreef: 23 dec 2020 18:32 Gezinnen zijn er groter, mensen werken vaak bij hetzelfde bedrijf, kerkbezoek kan een rol spelen, en scholieren van reformatorische scholen reizen verder van en naar huis.
Kijk...zolang ze elkaar besmetten lijkt me dit prima.
Abraham Kuyper zou het "pandemie in eigen kring" noemen. :)
dikkemick schreef: 23 dec 2020 20:41 De voorzienigheid denk ik. Maar een virus houdt geen landsgrenzen of geloofsgrenzen aan.
Dat gezeik met die grondwet (in dit opzicht!) moet gewoon afgelopen zijn. Bidden kun je thuis ook!!
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

dikkemick schreef: 23 dec 2020 20:41
Kijk...zolang ze elkaar besmetten lijkt me dit prima. De voorzienigheid denk ik. Maar een virus houdt geen landsgrenzen of geloofsgrenzen aan.
Er is ook religieus gezien geen enkele reden waarom je lijven dicht op elkaar zou moeten pakken om geestelijk gevoed te kunnen worden.
Plaats reactie