Covid-19

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef: 01 jan 2021 12:32 Dat klopt maar dat heeft ook te maken met onrealtistische verwachtingen van de bevolking.
ik heb geen onrealistische verwachtingen
Er zijn genoeg democratische landen die het al bij al redelijk goed tot zeer goed doen. Sommige landen hebben geografisch geluk (zeeland) maar anderen houden wel een vrij duidelijke lijn aan. Ook in die landen zie je natuurlijk de onvermijdelijke jojo-beweging en regionale opflakkeringen.
Soms dreigt het uit de hand te lopen en grijpt men hard in (Ierland, Duitsland,...), hier wacht men tot coronapatienten op de parking liggen waarna men een communautaire discussie begint
Ik zou op dat vlak toch veel liever in een ander land wonen. Ik ben echt niet de enige vrees ik.

ik geef verder gewoon mijn mening :)
zonder vertrouwen raak je nergens en onze overheid doet er alles aan om zeker geen vertrouwen op te wekken

Hoeveel voorbeelden van blunders wil je? Ik ken eht discours van onze overheid dat je gewoon de regels moet volgen en stijgende cijfers dus schuld vd burger is.

regels volgen?

dat betekent dat ik naar shopping centra mag,
Straks beginnen de solden en koopzondagen op de meir,
De kerstmarkt in Brussel mogen we bezoeken,
het vliegtuig naar Zuid-Afrika mogen we nemen
als profsporter mag je nog steeds vrolijk al je ploegmaten knuffelen,
loop je nog school dan is het allemaal maandag gezellig en lekker op een hoop in de bus. De helft moet geen masker dragen want <12.

zal er een 3e golf komen in februari? zouden we onze piek van 25000 besmettingen op 1 dag verbreken?

afraden?
Belastingen mag je ook niet ontduiken, wanneer veranderen we die wetgeving van strafbaar feit naar sterk afgeraden?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 01 jan 2021 13:26
axxyanus schreef: 01 jan 2021 12:32 Dat klopt maar dat heeft ook te maken met onrealtistische verwachtingen van de bevolking.
ik heb geen onrealistische verwachtingen
Ja en als de regering enkel jouw vertrouwen wilde bekomen zou dat van belang zijn. Maar aangezien de regering het vertrouwen van de bevolking moet zien te verkrijgen, lijkt het wel van belang dat er vanuit die bevolking tegenstrijdige verwachtingen kwamen. Dat als gevolg daarvan de regering niet altijd standvastig was, is inderdaad niet goed voor het vertrouwen maar lijkt me begrijpelijk.
appelfflap schreef: 01 jan 2021 13:26regels volgen?

dat betekent dat ik naar shopping centra mag,
Straks beginnen de solden en koopzondagen op de meir,
De kerstmarkt in Brussel mogen we bezoeken,
het vliegtuig naar Zuid-Afrika mogen we nemen
als profsporter mag je nog steeds vrolijk al je ploegmaten knuffelen,
loop je nog school dan is het allemaal maandag gezellig en lekker op een hoop in de bus. De helft moet geen masker dragen want <12.
Ja en? Nu al wordt er in allerlei opiniestukken, geklaagd dat onze regering te repressief is en onvoldoende vertrouwen heeft in de bevolking.

Dat zijn allemaal mensen die weinig vertrouwen hebben in de regering omdat ze die regering nu al als te repressief ervaart. Denk je dat je het vertrouwen van deze mensen kan winnen door duidelijkere en dus vaak represievere regels?

Als je een bevolking hebt met tegenstrijdige verwachtingen dan zal je altijd groepen hebben wiens verwachtingen je niet kan inlossen en wiens vertrouwen je daardoor verliest. Dat is niet de fout van de regering.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

axxyanus schreef: 01 jan 2021 16:43 de regering niet altijd standvastig was,
1/1/21 en nu al het statement vh jaar :)

ik zou doodgraag een vaccin krijgen maar geen half, Russisch of Chinees.
Zeur niet over lockdownfeestjes als je als overheid kerstmarkten, vliegvakanties en koopzondagen toelaat. dan organiseer je zelf de collaps van uw gezondheidszorg. Wat hier ondertussen al 2x gebeurd is

aan- en afraden? de hele strafwet afschaffen lijkt me wel een tof plan.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

December bleek een verschrikkelijke maand te zijn. Het aantal doden in de afgelopen maand bedroeg 350.000. 80.000 slachtoffers méér als in enige voorafgaande maand. We zijn ook in januari nog lang niet van de ellende af. Deskundigen verwachten geen duidelijke verbetering tot in april. Er zijn een paar lichtpunten. De besmettinggraad groeit sneller dan het aantal maandelijkse doden en er is een begin gemaakt met vaccineren.

Weliswaar is er inmiddels een besmettelijker variant ontdekt, maar - zoals te verwachten is - is deze niet dodelijker. Levende dragers verspreiden het virus immers beter dan doden. Dus de evolutie van het virus leidt doorgaans niet tot dodelijker varianten, maar eerder tot minder dodelijke maar zich gemakkelijker verspreidende versies.

Voorlopig kunnen we beter voorzichtig zijn.
Ik wens u alle goeds
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

Hoe beoordelen jullie deze boodschap van Jaap van Dissel?

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/31/va ... i-a4025778
Van Dissel bestrijdt dat de lockdown die nu van kracht is, te laat is ingesteld. Wel is hij er voor om in de toekomst sneller in te grijpen wanneer het aantal positieve coronatests stijgt. Sterker nog, het beleid wordt daar volgens hem op aangepast. „De signaalwaarden gaan naar beneden, zodat je eerder overgaat op strengere maatregelen. Nu bleken die waarden toch uit te nodigen om steeds verder op te rekken.” Met betrekking tot het aantal ziekenhuisopnames en infecties is de situatie volgens de signaalwaarden van het RIVM in heel Nederland nu „zeer ernstig”, de zwaarste van vier categorieën. Pas als Nederland onder de besmettingsgraad zakt die hoort bij zorgelijk (ongeveer 7 besmettingen per 100.000 inwoners per dag) is versoepeling mogelijk.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Weliswaar is er inmiddels een besmettelijker variant ontdekt, maar - zoals te verwachten is - is deze niet dodelijker. Levende dragers verspreiden het virus immers beter dan doden. Dus de evolutie van het virus leidt doorgaans niet tot dodelijker varianten, maar eerder tot minder dodelijke maar zich gemakkelijker verspreidende versies.
Zorgelijke ontwikkeling, volgens rekenmodellen, leidt dit zeker tot meer doden. Ik vrees dat de donkerste periode nog voor ons ligt (maar daarna wordt het wel beter).

Overigens heeft dit virus de neiging zich al te verspreiden vóór mensen doodziek zijn en deels door mensen die nauwelijks verschijnselen hebben. Als meer mensen er uiteindelijk aan overlijden, zou dat de verspreiding van het virus niet hinderen. Sterker: het zou groepsimmuniteit tegen werken, dus verspreiding eerder bevorderen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

BdO schreef: 02 jan 2021 11:32 Hoe beoordelen jullie deze boodschap van Jaap van Dissel?

Van Dissel bestrijdt dat de lockdown die nu van kracht is, te laat is ingesteld. Wel is hij er voor om in de toekomst sneller in te grijpen wanneer het aantal positieve coronatests stijgt. Sterker nog, het beleid wordt daar volgens hem op aangepast. „De signaalwaarden gaan naar beneden, zodat je eerder overgaat op strengere maatregelen. Nu bleken die waarden toch uit te nodigen om steeds verder op te rekken.” Met betrekking tot het aantal ziekenhuisopnames en infecties is de situatie volgens de signaalwaarden van het RIVM in heel Nederland nu „zeer ernstig”, de zwaarste van vier categorieën. Pas als Nederland onder de besmettingsgraad zakt die hoort bij zorgelijk (ongeveer 7 besmettingen per 100.000 inwoners per dag) is versoepeling mogelijk.
Niet echt consequent...

Achteraf kun je best zeggen dat de lockdown te laat (en te halfzacht) is ingesteld. Het is voor sommige mensen blijkbaar lastig om te erkennen dat je iets niet goed hebt gedaan, terwijl fouten maken heel normaal is, zeker bij een ongekende nieuwe situatie.

Jaap van Dissel lijkt iemand die nooit zijn ongelijk zou toegeven. Eerder hetzelfde met de mondkapjes: " heeft geen effect" bleef hij zeggen terwijl buiten Nederland de hele wereld al een stap verder was. Hij voorspelde aan het begin overigens dat we het virus buiten de deur konden houden en in de zomer had hij het over " brandjes uittrappen" als we maar genoeg zouden testen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Mcmadtasty
Diehard

Bericht door Mcmadtasty »

BdO schreef: 02 jan 2021 11:32 Hoe beoordelen jullie deze boodschap van Jaap van Dissel?

...... het is schijnbaar voor sommigen oorlog.........
🤔😎😜😁😃😉👍
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

gerard_m schreef: 02 jan 2021 11:38

Niet echt consequent...

Achteraf kun je best zeggen dat de lockdown te laat (en te halfzacht) is ingesteld. Het is voor sommige mensen blijkbaar lastig om te erkennen dat je iets niet goed hebt gedaan, terwijl fouten maken heel normaal is, zeker bij een ongekende nieuwe situatie.
Toch wist men vooraf ook al dat men doodleuk koerste op 4 maal de vooraf vastgestelde signaalwaarde. Mijns inziens is het niet alleen een kwestie van iets wat je achteraf kunt vaststellen. Mijns inziens is er gewoon veel te veel risico genomen.
Het is toch een beetje als 130 rijden in de bebouwde kom, en na de aanrijding klagen dat je de voetganger niet eerder had kunnen zien aankomen. Dat niet eerder kunnen zien aankomen is nou precies waarom je in het verkeer maximum snelheden hebt, en bij pandemieën signaalwaardes t.a.v. de besmettingsgraad. Ga je er op koersen om daar structureel fors boven te zitten, dan kan je nu toch niet meer volhouden dat het afschalen van de reguliere zorg op dit moment puur een kwestie van overmacht is?
gerard_m schreef: 02 jan 2021 11:38 Jaap van Dissel lijkt iemand die nooit zijn ongelijk zou toegeven. Eerder hetzelfde met de mondkapjes: " heeft geen effect" bleef hij zeggen terwijl buiten Nederland de hele wereld al een stap verder was.
Achteraf blijkt dat er ook een tekort aan mondkapjes in het spel was. Ik denk dat je de houding nog kunt billijken doordat men heel duidelijk heeft willen maken (naar bijvoorbeeld de luchtvaartsector) dat een mondkapje nooit een substituut kon zijn voor het afstand houden. Moeizaam natuurlijk, want zonder transparantie komt vroeg of laat het vertrouwen in het geding.
gerard_m schreef: 02 jan 2021 11:38 Hij voorspelde aan het begin overigens dat we het virus buiten de deur konden houden en in de zomer had hij het over " brandjes uittrappen" als we maar genoeg zouden testen.
Nou ja, aan die voorwaarde konden we in het begin ook totaal niet voldoen. En tegen de tijd dat wij het testen eindelijk op orde hadden leefden we al ruim boven de signaalwaarde.

Een andere zaak waardoor het vertrouwen onder druk komt te staan is het sluiten van de basisscholen. Eerder was gesteld dat die tijdens de eerste lock down open hadden moeten blijven omdat het kabinet heel zeker was dat kinderen het niet op volwassenen zouden overdragen, en dat het zelfs de schuld van het onderwijs / de samenleving was dat ze aanvankelijk toch dicht gingen. Dat staat toch wel in heel schril contrast dat nu nota bene die zelfde basisscholen wel dicht moeten, en dan ook nog eens halsoverkop. Dat roept toch vragen op. Bijvoorbeeld de vraag of het kabinet ouders van kinderen waarvan een gezinslid in een risicogroep viel wel eerlijk heeft geïnformeerd over het risico van een kind naar een basisschool sturen. Ter vergelijking: geen autogordel omdoen is wellicht minder gevaarlijk voor dat betreffende gezinslid. Het zou mij niet verbazen als het kabinet de facto "dood door schuld" ten laste kan worden gelegd door toch onverminderd de leerplicht van kracht te laten zijn en ook door desinformatie, al is natuurlijk juridisch veelal niet bewijsbaar dat een de overledene ook besmet is geraakt via een gezinslid dat dit vanuit de basisschool heeft meegenomen.

Ik krijg al met al toch de indruk dat men vooral aan het manipuleren is in plaats van informeren, waarbij, als er dan later van interne tegenspraak sprake is, men alle verantwoordelijkheid wegkletst.
appelfflap
Banned

BdO schreef: 02 jan 2021 14:12 Ik krijg al met al toch de indruk dat men vooral aan het manipuleren is in plaats van informeren,
en blunderen

deze week hier zelfs eventjes een discussie of vakantiegangers uit rode zones eigenlijk geen recht hebben op geld voor hun verplichte quarantaine
(technische werkloosheid). Ondertussen tot inzicht gekomen dit neit te doen :)

vandaag lees je dan dat het nog tot midden januari zal duren voor gemeenten eindelijk namen krijgen van besmette inwoners. We zijn 10 maand na begin 1e lockdown (17/3).

voor de zoveelste keer het verhaal vd app gehoord. Partner is besmet en de apps blijven vrolijk groen :)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

gerard_m schreef: 02 jan 2021 11:38 Hij voorspelde aan het begin overigens dat we het virus buiten de deur konden houden en in de zomer had hij het over " brandjes uittrappen" als we maar genoeg zouden testen.
Dat klopte wel degelijk. Helaas testte Nederland juist heel weinig, Per miljoen inwoners nog steeds niet half zoveel als het Verenigd Koninkrijk. In het begin waren we zowat de hekkesluiter van Europa.
Het blijft mij echter een raadsel waarom virus in België nog veel meer huis gehouden heeft.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Pas over 2 a 3 jaar weten we wat achteraf de (on)juiste beslissing geweest was. van Dissel is inderdaad een eigenwijs mannetje, maar dat is de Hond ook en de Jonge niet minder. De domineeszoon heeft de gave van het woord, maar het zal over 2 a 3 jaar misschien pas blijken of ze de juiste werkwijze hebben gehanteerd. Een mooie en harde les om voor de toekomst scenario's te gaan schrijven. Voor de volgende pandemie die ongetwijfeld op de loer ligt met het reilen en m.n. zeilen van de mens.
Waar ik persoonlijk wel blij mee ben is dat medewerkers in de ziekenhuizen wat opgeschoven zijn wat betreft inenten. IEDERE corona patiënt kwam door onze vingers, maar we stonden op nr5. Een kwart van de medewerkers is dan ook al ziek (geweest).
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

BdO schreef: 02 jan 2021 14:12 Toch wist men vooraf ook al dat men doodleuk koerste op 4 maal de vooraf vastgestelde signaalwaarde. Mijns inziens is het niet alleen een kwestie van iets wat je achteraf kunt vaststellen. Mijns inziens is er gewoon veel te veel risico genomen.
Mee eens.... Wel was de druk erg groot om de boel open te houden en en hoopte men (tegen beter weten in) dat verspreiding onder jongeren niet zou overslaan naar oudere groepen. Ik denk dat men bang was voor om te snel weer de boel plat te gooien. Wekenlang hadden we een soort halve lockdown die om de paar weken wat zwaarder werd.

Achteraf blijkt dat er ook een tekort aan mondkapjes in het spel was. Ik denk dat je de houding nog kunt billijken doordat men heel duidelijk heeft willen maken (naar bijvoorbeeld de luchtvaartsector) dat een mondkapje nooit een substituut kon zijn voor het afstand houden. Moeizaam natuurlijk, want zonder transparantie komt vroeg of laat het vertrouwen in het geding.
Inderdaad. In het begin wist men daarnaast ook nog heel weinig omdat alle onderzoek nog moest starten. Gewoon eerlijk zeggen dat men inmiddels meer weet (en er dus naast zat met de aannames) had beter geweest.

Je voorbeeld van de scholen is er inderdaad ook een. Verder is het interessant om de eerste speech van Rutte terug te horen, daar gaat het over groepsimmuniteit die we gaan opbouwen. Op een sigarendoosjes kon je toen al uitrekenen dat dit vele jaren ging duren als je de zorg tenminste open wilde houden. Ook zou de strategie van het uitbannen van het virus betekenen dat het land meer dan een jaar dicht moest, terwijl we in een aantal landen zien dat het prima heeft gewerkt.
Ik krijg al met al toch de indruk dat men vooral aan het manipuleren is in plaats van informeren, waarbij, als er dan later van interne tegenspraak sprake is, men alle verantwoordelijkheid wegkletst.
Ik geloof in dit geval niet in manipuleren. Dat zou betekenen dat men bewust verkeerde informatie en suggereert kwaadaardige bedoelingen. Ik geloof echt wel dat van Dissel of de Jong hun werk goed proberen te doen. Het zijn eerder de ego's die niet kunnen erkennen dat ze fouten maken of weigeren van standpunt te veranderen. Dat is heel menselijk.
appelfflap
Banned

Peter van Velzen schreef: 03 jan 2021 03:00 Het blijft mij echter een raadsel waarom virus in België nog veel meer huis gehouden heeft.
en zal huishouden

de solden zijn begonnen, morgen scholen open en alleen dit weekend keerden 40 000 vakantiegangers terug, in november waren het er 150 000 op zwaventem,
quasi ongecontroleerd allemaal

noteer midden februari maar al voor golf 3 (wil er gerust een bak bier op verwedden)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

België noemde een dode tijdens de eerste golf sneller een corona dode. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Plaats reactie