Voor wat ik gelezen heb, werd iedereen die niet conform de kerk dacht een atheïst genoemd. De moderne gedachte dat er helemaal geen god bestaat was nog niet zo bekend. Er was ook geen reden om hard te kunnen roepen dat god er niet was. Veel schrijvers uit die periode noemen wij nu atheïsten, hoewel zij dat zelf ontkenden (Spinoza bijv.) Deïsten werden ook atheïst genoemd, maar grofweg iedereen buiten de kerk werd atheïst genoemd.Aton schreef:Ook de atheïsten ??Henry II schreef:In de tijd dat het woord voor het eerst opkwam (ik doel op de 18e eeuw), geloofde iedereen dat god bestond, ook de atheïsten.
Waarom maken ongelovigen zich druk om het christelijk geloof
Moderator: Moderators
Re: Waarom maken ongelovigen zich druk om het christelijk ge
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Ja maar er is een verschil tussen van atheïsme beschuldigd worden en atheïst zijn.Henry II schreef:Voor wat ik gelezen heb, werd iedereen die niet conform de kerk dacht een atheïst genoemd. De moderne gedachte dat er helemaal geen god bestaat was nog niet zo bekend. Er was ook geen reden om hard te kunnen roepen dat god er niet was. Veel schrijvers uit die periode noemen wij nu atheïsten, hoewel zij dat zelf ontkenden (Spinoza bijv.) Deïsten werden ook atheïst genoemd, maar grofweg iedereen buiten de kerk werd atheïst genoemd.Aton schreef:Ook de atheïsten ??Henry II schreef:In de tijd dat het woord voor het eerst opkwam (ik doel op de 18e eeuw), geloofde iedereen dat god bestond, ook de atheïsten.
De romeinen beschuldigden ooit de christenen van atheïst te zijn. Daarom is het nog niet juist om te beweren dat christenen ooit atheïsten waren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Ik meen dat dat een verkeerde uitleg is.Henry II schreef:Atheïsme is nooit vóór iets, maar alleen tégen iets.
Ik zit meer op 1 lijn met onderstaande uitleg.
Het geeft dus meer de status van iemand weer binnen de samenleving.DeAtheïst schreef: Atheïsme komt uit het Grieks en is samengesteld uit a- dat 'zonder' betekent en theïsme van het woord 'theos' dat 'god' betekent. Het woord 'atheïst' betekent dus letterlijk 'zonder god'.
Wat niet wil zeggen dat een atheïst niet tegen iets kan zijn, bijvoorbeeld geloof, maar dan is hij/zij naast atheïst een anti-theïst.
Echter het 1 impliceert niet automatisch het ander.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Heb jij hierover een bron voor dit fout gebruik van het begrip ' atheïst ' ?Henry II schreef:Voor wat ik gelezen heb, werd iedereen die niet conform de kerk dacht een atheïst genoemd. De moderne gedachte dat er helemaal geen god bestaat was nog niet zo bekend. Er was ook geen reden om hard te kunnen roepen dat god er niet was. Veel schrijvers uit die periode noemen wij nu atheïsten, hoewel zij dat zelf ontkenden (Spinoza bijv.) Deïsten werden ook atheïst genoemd, maar grofweg iedereen buiten de kerk werd atheïst genoemd.Aton schreef:Ook de atheïsten ??Henry II schreef:In de tijd dat het woord voor het eerst opkwam (ik doel op de 18e eeuw), geloofde iedereen dat god bestond, ook de atheïsten.
Christenen werden door de Romeinen atheïsten genoemd omdat ze niet in de Romeinse goden geloofden.
En voor de geïnteresseerden:
https://www.youtube.com/watch?v=S2J232lPZno" onclick="window.open(this.href);return false;
En voor de geïnteresseerden:
https://www.youtube.com/watch?v=S2J232lPZno" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Dat ze het Latijns woord voor ' ongelovigen 'of ' goddelozen' ( scheldwoord ) gebruikten omdat joden en christenen maar in één god geloofde wil ik nog aannemen, maar dat ze het woord atheïst ( zonder god ) gebruikten moet je met grotere kanonnen komen.dikkemick schreef:Christenen werden door de Romeinen atheïsten genoemd omdat ze niet in de Romeinse goden geloofden.
Is dit iets?Aton schreef:Dat ze het Latijns woord voor ' ongelovigen 'of ' goddelozen' ( scheldwoord ) gebruikten omdat joden en christenen maar in één god geloofde wil ik nog aannemen, maar dat ze het woord atheïst ( zonder god ) gebruikten moet je met grotere kanonnen komen.dikkemick schreef:Christenen werden door de Romeinen atheïsten genoemd omdat ze niet in de Romeinse goden geloofden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Atheism" onclick="window.open(this.href);return false;
The ancient Romans accused Christians of being atheists for not worshiping the pagan deities. Gradually, this view fell into disfavor as theism came to be understood as encompassing belief in any divinity.
Overigens is de youtube link welke ik plaatste wel erg interessant en aan te raden!
http://www.christianpost.com/news/chris ... sts-48633/" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
uit deze link:dikkemick schreef: http://www.christianpost.com/news/chris ... sts-48633/" onclick="window.open(this.href);return false;
Christians are theists if you mean by that term a belief in a creator, sovereign God who is personally involved in creation.
Als dat de definitie is, dan waren de oude Egyptenaren ook Atheïsten.
https://www.youtube.com/watch?v=S2J232lPZno" onclick="window.open(this.href);return false;Aton schreef:uit deze link:dikkemick schreef: http://www.christianpost.com/news/chris ... sts-48633/" onclick="window.open(this.href);return false;
Christians are theists if you mean by that term a belief in a creator, sovereign God who is personally involved in creation.
Als dat de definitie is, dan waren de oude Egyptenaren ook Atheïsten.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Peter van Velzen
- Site Admin
Het oordeel van de Romeinen was gebaseert op objectieve observaties. In de tempel in Jerusalem troffen ze geen enkele "god" aan. Dus namen ze aan dat er ook geen vereerd werd. De Romeinen geloofden namelijk in zichtbare goden. Als ze niet rechtstreek aan de hemel konden worden bewonderd, dan toch als beeldhouwwerkt. De Joden (en oorspronkelijk ook de Christenen (die immers als een joodse sekte waren begonnen), dachten daar anders over, en noemden de zichtbare goden "afgoden". Niet dat ik mij daar verder erg druk over kan maken. . .Aton schreef:Dat ze het Latijns woord voor ' ongelovigen 'of ' goddelozen' ( scheldwoord ) gebruikten omdat joden en christenen maar in één god geloofde wil ik nog aannemen, maar dat ze het woord atheïst ( zonder god ) gebruikten moet je met grotere kanonnen komen.dikkemick schreef:Christenen werden door de Romeinen atheïsten genoemd omdat ze niet in de Romeinse goden geloofden.
Ik wens u alle goeds
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Henry II heeft gelijk. Lees Onfray, Atheologie, waar hij een korte opsomming geeft van de geschiedenis van het atheïsme.Aton schreef:Ook de atheïsten ??Henry II schreef:In de tijd dat het woord voor het eerst opkwam (ik doel op de 18e eeuw), geloofde iedereen dat god bestond, ook de atheïsten.
Heb jij hierover een bron voor dit fout gebruik van het begrip ' atheïst ' ?
Zie ook: The Cambridge Companion to Atheism (Michael Martin ed.), waar het in het voorwoord op de eerste pagina al uitdrukkelijk wordt gesteld dat atheïsme vóór de opkomst van het moderne westerse atheïsme (in de 18e eeuw) een andere betekenis had.
Born OK the first time
Dat is nu wel een zeer zwakke argumentatie om het zacht uit te drukken. Geen enkele van de Griekse, Romeinse of Egyptische goden waren zichtbaar. Het enige verschil was dat de joodse religie geen afbeelding van hun god mocht maken. En jij doet alsof de Romeinen niks afwisten van deze religie en ze dachten dat er geen god vereerd werd. Denk jij dat die achterlijk waren of zo? Wist je dat er zelfs een tempeltje was voor een eventuele onbekende god ? Ook zonder afbeelding.Peter van Velzen schreef:Het oordeel van de Romeinen was gebaseert op objectieve observaties. In de tempel in Jerusalem troffen ze geen enkele "god" aan. Dus namen ze aan dat er ook geen vereerd werd. De Romeinen geloofden namelijk in zichtbare goden. Als ze niet rechtstreek aan de hemel konden worden bewonderd, dan toch als beeldhouwwerkt.Aton schreef:Dat ze het Latijns woord voor ' ongelovigen 'of ' goddelozen' ( scheldwoord ) gebruikten omdat joden en christenen maar in één god geloofde wil ik nog aannemen, maar dat ze het woord atheïst ( zonder god ) gebruikten moet je met grotere kanonnen komen.dikkemick schreef:Christenen werden door de Romeinen atheïsten genoemd omdat ze niet in de Romeinse goden geloofden.
De christenen zijn niet als een joodse sekte begonnen en zelfs voor het koning Josia bewind kende de Joden ook afbeeldingen van hun god(en ). En verder maak ik me daar ook niet druk over.De Joden (en oorspronkelijk ook de Christenen (die immers als een joodse sekte waren begonnen), dachten daar anders over, en noemden de zichtbare goden "afgoden". Niet dat ik mij daar verder erg druk over kan maken. . .
Aton schreef:Heb jij hierover een bron voor dit fout gebruik van het begrip ' atheïst ' ?
De oude term 'atheos' lijkt toch meer te duiden op een ieder die 'van god los' was om het populair te zeggen. Pas bij de opkomst van de moderne wetenschap ging het iets anders betekenen, in de zin van een ontkenning van het bestaan van god. Kijk maar naar wat er over Spinoza werd geschrevenwikipedia schreef:De term atheïsme stamt uit het 16e-eeuwse Frankrijk, maar geleerden zoals Lucien Febvre in Le probleme de l'incroyance au XVIe siecle (1942) en Paul Oskar Kristeller in The Myth of Renaissance Atheism and the French Tradition of Free-Thought (1968) wijzen erop dat atheïst toen niet meer dan een uit vijandigheid geuite negatieve benaming was en pleiten voor een scherpere definitie. Wordt die gehanteerd, dan kunnen de eerste atheïsten pas in de 17e eeuw worden gevonden. Het moderne atheïsme ontstond toen in Europa na de Middeleeuwen het denken over natuur, mens en maatschappij zich grotendeels los had gemaakt van het religieus denken van het christendom.
De orthodoxen van beide zijden, zowel katholiek als protestant, beschuldigden hem van atheïsme, wat hij altijd is blijven weerspreken.
Spinoza durfde de 'Ethica' niet eens uit te geven uit angst voor religieuze repressie.(http://www.atheistischebeweging.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Laatst gewijzigd door Henry II op 16 dec 2014 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Willen jullie hier nog verder over doorgaan? Maak dan even een apart topic aan.
Hier weer terug naar het spannende:
Hier weer terug naar het spannende:
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Terug naar het topic!
Waarom ik me druk maak had ik ruimschoots beantwoord.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 35#p446602
De christelijke antwoorden hierop ontbreken doorgaans. Ook een 'tegen'-top 17 mis ik. Waarm we ons vooral niet druk moeten maken om het christelijk geloof.
Waarom ik me druk maak had ik ruimschoots beantwoord.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 35#p446602
De christelijke antwoorden hierop ontbreken doorgaans. Ook een 'tegen'-top 17 mis ik. Waarm we ons vooral niet druk moeten maken om het christelijk geloof.
Einstein/Mick
Einstein/Mick