Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
RobbertVeen
Forum fan
Berichten: 487
Lid geworden op: 17 jul 2014 12:10
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door RobbertVeen »

Dat beloof ik schreef:Degenen die in de bijbel geloven zullen er van overtuigd zijn dat ik dan niet de eerste ben in de naam van het geloof in zijn slaap zou zijn gedood.
Kom nu niet met dat je van me omdat ik aardig ben.
Net was het nog omdat het moest.
Jij bent misschien ook best wel een aardig persoon maar helaas zeg je hele nare dingen.
Daarom hou ik niet van je.

Dat is niet raar, er zijn maar een paar mensen van wie ik hou.
En dat doe ik uit geheel eigen keuze.
Jij zei dat je een hekel hebt aan religie omdat daaruit voortkomt dat mensen worden gehaat en vermoord.
Ik zei dat in mijn religie de algemene opdracht is de naaste lief te hebben - dwz zorg voor iemand te dragen - , zelfs als je hem niet aardig vindt.
Jij zegt dat je van zulke liefde niets moet hebben, omdat het een opdracht was en niet spontaan.
Ik zeg dat het zo niet bedoeld is - dit "moeten" is geen plicht, maar een taak, iets om naar te streven.
En dat probeer ik ook te doen.

Klopt het ongeveer zo?
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
Gebruikersavatar
dikkemick
Adelaar
Berichten: 22621
Lid geworden op: 07 mar 2013 18:36

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door dikkemick »

RobbertVeen schreef:
dikkemick schreef:Amen!
Wel fijn dat Rereformed je te hulp schoot, omdat hij het gevoel heeft dat ik hem links laat liggen. :-)
Waar het mij om ging (ik zit inderdaad niet zo diep in de materie als Rereformed):
Als jij toch Mormoon had geweest (hetgeen niet ondenkbaar zou zijn als je op de juiste plaats in de juiste familie geboren zou zijn) met even veel passie (en recht) had kunnen beweren dat Johannes zeker weten niet de auteur was.
En ook hier geldt: Beide visies kunnen niet waar zijn. En dat is het grote manco van geloof versus de meest wrschl. werkelijkheid.
Objectiviteit overboord gooien en vasthouden aan afspraken van een kerk. Die kerk waar jij in bent opgegroeid.
Want de vraag blijft open staan: Er waren 11(!!!) getuigen die de gouden platen hadden gezien. Waarom geloof jij dan niet dat Joseph Smith de waarheid sprak??

p.s. Houdt jij van mensen omdat dat in de bijbel staat? Moord jij niet omdat God vindt dat je niet mag moorden?
Ik heb hier hele andere (inferieur, evolutionair verklaarbare) redenen voor...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gebruikersavatar
dikkemick
Adelaar
Berichten: 22621
Lid geworden op: 07 mar 2013 18:36

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door dikkemick »

Overigens vermeld wiki:
Wetenschappelijk onderzoek liet in de 19e eeuw twijfel rijzen over het auteurschap van Johannes en tegenwoordig wordt het auteurschap van Johannes door de meeste onderzoekers betwijfeld.(ingekort...)
... Over de vraag of Johannes daarmee ook de schrijver van het evangelie is kan enkel gespeculeerd worden.

Diverse theologen en Bijbelwetenschappers ontkennen of betwijfelen dat zowel het Evangelie volgens Johannes als het eveneens nieuwtestamentische Bijbelboek de Openbaring van Johannes door eenzelfde persoon zou zijn geschreven. Wel worden vaak het evangelie en de drie brieven van Johannes aan dezelfde auteur toegeschreven, maar ook hierover is geen consensus.


Het blijft dus (geldt voor beide partijen) bij speculeren. Wat niet bij speculeren blijft is andere bijbelkritiek m.b.t. de evangeliën. Mij lijkt e.e.a. een optelsom. Kun je het evangelie van J wel of niet serieus nemen. De meeste wetenschappers zijn het er wel over eens dat J niet de auteur kan zijn. Historisch gezien is hier bovenop dan ook meer dan voldoende kritiek zodat 1 + 1 = 2.
Inhoudelijk zijn de evangeliën ook voldoende aan bod gekomen en ook deze kritiek kun je niet zo maar zonder meer onder stoelen en banken schuiven. 1+ 1 + 1 = 3.

Zou ik je toch ook willen adviseren de Mormonen iets serieuzer te nemen:

Voordat Joseph Smith De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen stichtte, kreeg hij het gezag van het priesterschap van Johannes de Doper, Petrus, Jakobus en Johannes, die hun ‘macht en gezag’ van Jezus Christus hadden ontvangen (Lucas 9:1). Deze mannen verschenen als engelen en verleenden het priesterschap aan Joseph Smith. Momenteel is Thomas S. Monson de bevoegde profeet van God. Hij en de andere apostelen van de kerk kunnen hun priesterschapsgezag met een ononderbroken lijn van ordeningen tot Jezus Christus terugvoeren.

https://www.lds.org/bc/content/shared/c ... f?lang=nld" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus Robbert: Waarom is bij jou 1+ 1 geen 2, maar blijft dit het getal waarin jij toevallig bent opgevoed/welke jij hebt uitverkozen? Waarom geloof je de Mormonen niet? (Weet je nog? 11 getuigen!). Er zal niets zijn dat jou van deze gedachten af kan brengen, zoals de jonge aarde creationist altijd gelijk heeft. Worden fossielen in 1 aardlaag gevonden: "Zie je wel...." Worden fossielen in diverse aardlagen gevonden: "Zie je wel..."
Is het m.a.w. voor jou een uitgemaakte zaak hetgeen jouw kerk jaren geleden besloten heeft te geloven?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gebruikersavatar
gerard_m
Superposter
Berichten: 5448
Lid geworden op: 21 mei 2010 15:49

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door gerard_m »

p.s. Houdt jij van mensen omdat dat in de bijbel staat? Moord jij niet omdat God vindt dat je niet mag moorden?
Ik heb hier hele andere (inferieur, evolutionair verklaarbare) redenen voor...
Ik vind dit wel een hele flauwe hoor. Evolutionair verklaarbaar neemt niet weg dat miljoenen mensen wél vermoord worden. Je kunt de bijbel een sprookjesboek vinden, maar toch weinig problemen hebben met een oproep om niet te moorden. In de Universele rechten van de mens, staan ook zaken die voor veel mensen logisch zijn maar helaas in grote delen van de wereld niet worden toegepast. De evolutie heeft ons zover gebracht dat we over moraal kunnen nadenken.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gebruikersavatar
dikkemick
Adelaar
Berichten: 22621
Lid geworden op: 07 mar 2013 18:36

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door dikkemick »

Je begrijpt mijn punt niet Gerard

Rijdt jij door een woonwijk geen 100 km/uur omdat dat verboden is en je een bekeuring kunt krijgen of omdat je er rekening mee houdt dat er kinderen kunnen spelen welke je aan kunt rijden?
Natuurlijk is een gebod: "Gij zult niet doden" (welke niet bijbels-uniek is overigens) geweldig. Maar in dit geval is trek ik even de vergelijking door met een andere massa-moordenaar: Hitler, die dezelfde oproep doet in Mein Kampf.
Het is m.a.w. een onzinnig gebod. Als je niet dood, enkel en alleen omdat dit in een boek staat, vind ik dit een inferieure insteek om niet te doden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gebruikersavatar
Beagle1831
Ervaren pen
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 dec 2014 21:55

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door Beagle1831 »

RobbertVeen schreef: Ik zei dat in mijn religie de algemene opdracht is de naaste lief te hebben.....


Ik zeg dat het zo niet bedoeld is - dit "moeten" is geen plicht, maar...iets om naar te streven.
En dat probeer ik ook te doen.

Klopt het ongeveer zo?
Een 'god' gegeven opdracht. Klinkt mij toch heel erg als plicht in mijn oren.
Maar voor Robbert is het 'maar' iets om naar te streven ...
=D>
Briljant Robbert echt waar .....
Is die vrijheid van gebruik van de teksten een privilege die bij de doctoraal titel hoort of ben je ons al de hele tijd zwaar voor de gek aan het houden ?

Blijven we opgescheept zitten met het feit dat het religieus gemotiveerd is, en dat maakt het per definitie onecht, beetje eng, zelfs achterbaks.
Als ik iemand lief heb komt dat van waar het vandaan zou moeten komen, uit mezelf.
Als ik mensen en dieren in nood zie of zie lijden trek ik me dat ( ook ) aan omdat ik van nature een empathisch wezen ben.
De insinuatie dat ( jouw ) religie daar nog iets aan toe zou kunnen voegen is ronduit belachelijk en op een bepaalde manier ook beledigend.
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:
Rereformed schreef:1-Het desbetreffende evangelie beweert helemaal niet door de apostel Johannes geschreven te zijn.
Het geeft wel hints dat Johannes die auteur is.
Nee! Indien het door een apostel geschreven zou zijn zou het er vermeld worden. Juist het feit dat de schrijver ons in het donker laat over wie deze zogenaamde getuige zou zijn is een sterke aanwijzing dat het een literaire creatie is, één die behoort bij die grote behoefte om het evangelie te bewijzen.
Je bent bijzonder intellectueel oneerlijk indien je ervan uitgaat dat Johannes de apostel dit evangelie geschreven heeft terwijl het evangelie dit eenvoudig niet vermeldt.
Het evangelie is anoniem. Een getuige uit te roepen terwijl de schrijver die nota bene bewust anoniem laat heeft eenvoudig geen pas.
RobbertVeen schreef:Geen enkel evangelie zegt rechtstreeks wie de schrijver is.
Hoe moet dit een argument zijn? Geen enkel evangelie heeft dan ook iets met ooggetuigen te maken. De verhalen zijn overduidelijk verzinsels. Juist omdat de schrijvers dit wisten was het ook zo gemakkelijk om steeds weer een ander verhaal te schrijven.
RobbertVeen schreef:Waar het om gaat is of de kerk destijds op redelijke gronden heeft aangenomen dat het Johannes moest zijn: vanwege de nabijheid van taal en thema's met de brieven van Johannes, vanwege de levensgeschiedenis van Johannes waar we spaarzaam iets over lezen bij de kerkvaders.
Natuurlijk gaat het daar niet om. Een ideologie wordt uiteraard door de latere leiders gestroomlijnd om de partijlijn autoriteit te verschaffen. Net zoals ze in de achtste en negende eeuw een verzameling Hadith konden maken die vast en zeker allemaal terug gingen op de uitspraken van Mohammed. Geloof je zulke crap? Indien je ook maar iets van kerkgeschiedenis gelezen hebt zou je moeten weten hoe weinig dit met de waarheid te maken heeft. Idem dito de levensgeschiedenis van Johannes de Apostel. Indien je ook maar iets van deze oudste kerkgeschiedenis weet weet je ook dat die enkel uit legenden en onbetrouwbaar 'van horen zeggen' bestaat. De christelijke literatuur barst van de totaal verzonnen handelingen van alle apostels. Hoe komt het dat je al je intellectuele vermogens aan de wilgen hangt zodra het iets te maken heeft met het wel of niet waar zijn van je geloof? Ik sta eenvoudig paf van je onnozelheid wat betreft dit totaal ongegronde geloof in Johannes als de schrijver van het evangelie. Johannes de apostel was volgens het verhaal een visser die sowieso geen woord Grieks kon, laat staan verstand had van filosofische bespiegelingen over een Logos.
Je hebt niet eens door dat het feit dat het evangelie uit dezelfde groepering komt als de brieven van Johannes enkel wijst op dat de groepering meer dan één geschrift geschreven heeft.
RobbertVeen schreef:En opnieuw: het is niet echt van belang. Johannes wil getuigen oproepen, maar dat is iets anders dan "ooggetuigen" in een moderne zin.
Hoe kom je erbij dit soort onsamenhangende kreten uit te spreken? Je wil verdedigen dat het om het verslag van een ooggetuige gaat, de apostel Johannes, maar wanneer het puntje bij paaltje komt geef je die ooggetuige geen enkele waarde als ooggetuige. Voor mij staat dit gelijk aan onhelder denken, of anders gezegd, dat je je eigen standpunt niet echt serieus neemt.

Een ooggetuige doet verslag van iets wat echt gebeurd is, bijvoorbeeld de verschijning van de opgestane Jezus aan de ongelovige Tomas. Dit verhaal wil ons inderdaad doen geloven in het letterlijke gebeuren van dit voorval. De verrijzing van Jezus is niet maar een innerlijke geloofszaak, een 'state of mind', maar de evangelist beklemtoont dat Tomas hem moet aanraken. Zoals ik heb opgemerkt is de klemtoon op letterlijk gebeurde wonderen juist de spil waar het evangelie om draait.
RobbertVeen schreef: Zeker, Johannes kent die andere evangeliën. So what? Hij vult dus aan wat zij nog niet beschreven hadden en spreekt over de persoon van Jezus en Zijn godheid rechtstreekser dan de synoptici. Is het bezwaar nu dat het evangelie naar Johannes niet voldoende lijkt op de andere evangeliën?
Hij vult helemaal niet aan, maar varieert die synoptische evangeliën naar willekeur wanneer het hem belieft. Hij maakt van Jezus' optreden drie jaar in plaats van één jaar. Uiteraard is dat geen aanvulling, maar het latere besef dat één jaar niet genoeg is om grote indruk te maken. Of laat Jezus beginnen met de tempelreiniging in plaats van dat hij daar mee eindigde. Uiteraard is dat geen aanvulling, maar het zaagt alle poten weg uit de verhaallijn van de synoptici. Of verzint het verhaal van Lazarus omdat Jezus in de oudere evangeliën niet indrukwekkend genoeg is. Zoals opgemerkt is het onmogelijk dat dit onvermeld zou zijn gebleven indien het werkelijk gebeurd was.
Daarenboven schetst hij een beeld van de leraar Jezus die volkomen verschilt van die in de synoptische evangeliën. De personen kunnen eenvoudig onmogelijk aan elkaar gelijmd worden.
Oftewel Johannes maakt eenvoudig zijn eigen verhaal over een puur gefantaseerde Jezus. Het heeft totaal niets met ooggetuige te maken.
Lees deze bijdrage voor een ander voorbeeld van hoe sterk dit naar voren komt, en hoe zwak het argument is dat het om werkelijk gebeurde zaken gaat waarvan de meesten het niet de moeite waard vonden om het op te schrijven, op één na.
RobbertVeen schreef:Uiteraard is het "laat" geschreven. So what? Het is geschreven in een tijd (oudste fragment is gedateerd rond 105, de publicatie kan wel tien jaar eerder zijn geweest) dat Johannes nog geleefd heeft en de leerlingen van de discipelen nog rondliepen.
Hier laat je weer een ontstellend gebrek aan wetenschappelijke kennis zien. Het oudste fragment, P47, wordt paleografisch (=op basis van de vorm van de lettertekens) gedateerd op 125-175. En iedereen met kennis van zaken (zoals Alvin Padilla heeft laten zien) houdt hierbij een slag om de arm omdat er weinig vergelijkbaar materiaal is uit die tijd, zodat een datering op deze basis zeer wankel is ("such a dating is arbitrary because too few specimens of relevant penmanship from the period survive to compare it with").
Nogmaals, indien het een geschrift is dat door een apostel geschreven zou zijn is het minste waar we om kunnen vragen dat het expliciet vermeld wordt in de tekst. Ieder anoniem geschrift is verdacht. En een geschrift dat wel met een getuige aankomt maar de lezer bewust in het duister laat omtrent wie deze zogenaamde getuige is, is dubbel verdacht.

RobbertVeen schreef:
3-Het evangelie vermeldt het wonder van de opstanding van Lazarus, een wonder dat door geen van de oudere evangeliën ooit onvermeld zou zijn gebleven zou het werkelijk gebeurd zijn. Het verhaal verraadt tevens een afhankelijkheid van een parabel uit Lukas. Het is bijgevolg geen verslag van een ooggetuige, maar een opgemaakte literaire constructie.
Conjecture: "het zou niet onvermeld zijn gebleven als." Is dat een feit?
Hoe kun je vragen om 'feiten', wanneer het om geschiedkunde gaat? Het is eenvoudig de meest voor de hand liggende gang van zaken, en daar zoekt men naar in geschiedkunde en daar gaat men in de geschiedkunde van uit. Jij mag uiteraard geloven in wat het minst voor de hand ligt, zoals dat Ikaros toch echt heeft gevlogen, maar dan ga je tegen de redelijkheid in.
Zoals ik opmerkte heeft men bovendien opgemerkt dat Johannes zijn Lazarus uit een parabel van Lukas heeft opgepikt, en geeft hij een 'correctie' op de theologie van Lukas. Deze zaken bij elkaar opgeteld geeft inderdaad een zeer grote waarschijnlijkheid dat het een opgemaakte literaire constructie is.
RobbertVeen schreef: Je relativeert dat zelf met je volgende opmerking die weer het verschil benadrukt en niet de afhankelijkheid.
Dat ik het woordje afhankelijkheid (dependence) gebruik houdt geenszins in dat het geheel overeenkomstig die oudere evangeliën is. De evangelisten verschillen zoveel van elkaar juist omdat ze door de vorige theologisch gezien niet bevredigd werden en elkaar dus steeds wilden corrigeren.

Dat de discipelen het verhaal van Thomas niet kenden is een vermoeden.
? Het evangelie van Johannes laat weten dat ze allemaal bij elkaar waren.
Een literaire constructie met een theologische strekking is een vorm waarin een getuigenis vervat kan zijn. Een ooggetuigeverslag is OOK een literaire constructie waarin een herinnering vervat is.
Hier geef ik geen enkele waarde aan. 'Een theologische strekking geven aan' staat gelijk aan als een propagandist bezig zijn. Jij wil zoals gewoonlijk de kool en de geit sparen. Het spreekt elkaar allemaal tegen, maar het is toch allemaal waar. Het ligt het minst voor de hand, maar is toch te verkiezen. Het is theologie, maar toch historisch betrouwbaar. Het is een getuigenis, maar toch ook geschreven door een ooggetuige apostel.
Enkel de meest naieve gelover gaat met je mee. Hoe je zelf opeens in zo'n naief figuur bent veranderd is mij een raadsel.
Hij heeft dat geenszins "aangetoond"! En een affiniteit met een andere literatuur betekent niets.
Inderdaad, zoals je laat zien niet voor iemand die verblind is door geloof en koste wat kost zijn ooggetuige Johannes de Apostel wil redden.
Ik zou graag van je willen horen of je de boeken van C.H Dodd en Bultmann gelezen hebt. In de studie van Johannes wordt wel gezegd dat alle andere boeken die ooit erover geschreven zijn enkel kanttekeningen zijn bij deze twee publicaties.

RobbertVeen schreef:En het is niet per se een "ooggetuigeverslag", maar het idee van "getuigenis afleggen" loopt als een rode draad door het evangelie heen.
Weer probeer je de zaak te omzeilen. Uiteraard is het thema van het evangelie dat het het meest vurige propagandageschrift is om mensen te laten bekeren.
Maar het onderwerp van gesprek is of het nu van Johannes de Apostel afkomstig is of niet.
RobbertVeen schreef:Het gaat om mensen die werkelijk iets wéten, niet per se om mensen die erbij waren en weergeven wat ze gezien hebben. Geloofsgetuigenissen zijn geen ooggetuigeverslagen - wat ze "gezien" hebben is nog niet de realiteit die ze "geschouwd" hebben.
Alweer dezelfde ontwijkmanoeuvre. Wil je nu zeggen dat het een verslag geeft van werkelijk gebeurde zaken, zoals een letterlijk tot leven roepen van Lazarus, of dat het een geloofstractaat is, waarin 'innerlijke waarheden' in fantastische verhaalvorm verteld worden?

RobbertVeen schreef:
11-Interne contradicties, later toegevoegde passages, en discontinuïteit van de verhaallijn op verschillende plaatsen (zie bijv. Thomas Cottam: The Fourth Gospel Rearranged), wijzen erop dat het geschrift zich niet in zijn oorspronkelijke staat bevindt, maar het product is van verschillende auteurs.
Veel te ruime conclusie zonder argument. Welke interne contradicties? De "discontinuïteit van de verhaallijn" is een gegeven waarin een moderne opvatting op dit evangelie wordt teruggeprojecteerd.
Ik ga jouw huiswerk niet doen. Ik heb je een aardig boekenlijstje gegeven waar je voorlopig wel zoet mee bent. Ik heb niet het idee dat je die boeken ooit open slaat.
RobbertVeen schreef:Boeiend historisch gegeven. Zegt ons niets rechtstreeks over het evangelie, maar alleen over de ruzies die er zijn geweest over dat evangelie. Dat dit alles tot diverse verandering in het Johannes evangelie heeft geleid - wat men probeert te bewijzen met de interne contradicties en discontinuïteiten - is een prachtig geheel van aannames en eigentijdse constructies.
Zegt de persoon die zelf niet weet wat er precies bedoeld wordt met deze interne contradicties en discontinuïteiten.
Je bent een orator en vurige gelover, maar het ontbreekt je aan kennis van zaken.
RobbertVeen schreef:
13-Het laatste hoofdstuk behoort niet tot het origineel.
Is dat een feit of een vermoeden?
Geen van beiden. Tekstkritiek levert een hoge of kleine mate van waarschijnlijkheid op, in dit geval een zeer hoge waarschijnlijkheid, hetgeen je zou weten indien je wetenschappelijke literatuur erop nageslagen had.

Johannes is geïnteresseerd in deze getuige, omdat die het Gnostische verhaal tegenspreekt dat Jezus niet lichamelijk in deze wereld was, een zaak waar Johannes zich vanaf de proloog tegen verzet. De synoptici voeren die strijd niet en hoeven dit detail dan ook niet te vermelden. Maar is het ondenkbaar dat het zo gegaan is? Toch zeker niet.
Zeker wel, zoals je nu zelf aangeeft is het evangelie een tendensgeschrift.
Jij wil het zowel een betrouwbaar verslag van werkelijk gebeurde zaken zijn als een tendensgeschrift dat een bepaalde theologie voorstaat (zich tegen een andere theologie afzet). Je mag zelf in dit uniek samengaan van tegengestelde doeleinden geloven, maar dient in te zien dat deze zienswijze ingegeven is door je wens dat ze samengaan. Een sober denker weet dat deze zaken mutual exclusive zijn.

RobbertVeen schreef: "Oneerlijke stijlvorm"? Het was gebruikelijk in de oudheid. De schrijver en de auteur zijn niet hetzelfde. De term "Johannes" staat voor een benadering, een manier van beleven, net als Marcus. Of dit werkelijk de namen zijn van degene die het gemaakt heeft deed er toen niet toe.
Jazeker was dit bedrog. Ga de boeken lezen van Bart Ehrman die daar uitgebreid over geschreven heeft.
Opnieuw laat je weten dat 'Johannes' enkel maar naar een stijl, oftewel theologische richting verwijst, Je wipt de hele tijd op twee stokjes. Dan weer heeft hij het geschreven, dan weer niet, en telkens doet het er volgens jou niet toe. Je beschikt niet over helder denken.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
gerard_m
Superposter
Berichten: 5448
Lid geworden op: 21 mei 2010 15:49

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: Rijdt jij door een woonwijk geen 100 km/uur omdat dat verboden is en je een bekeuring kunt krijgen of omdat je er rekening mee houdt dat er kinderen kunnen spelen welke je aan kunt rijden?
Natuurlijk is een gebod: "Gij zult niet doden" (welke niet bijbels-uniek is overigens) geweldig. Maar in dit geval is trek ik even de vergelijking door met een andere massa-moordenaar: Hitler, die dezelfde oproep doet in Mein Kampf.
Je hoopt natuurlijk dat mensen vanuit zichzelf al op het idee komen om hun snelheid te matigen in woonwijken. Maar voor degenen die dat niet doen, kan een maximum snelheid erg zinnig zijn. Anders gezegd: de hoop dat mensen zich sowieso wel houden aan redelijke leefregels, lijkt me geen reden om kritiek op een boek met die regels te hebben.
Het is m.a.w. een onzinnig gebod. Als je niet dood, enkel en alleen omdat dit in een boek staat, vind ik dit een inferieure insteek om niet te doden.
Dat ben ik niet met je eens. Ik ben altijd blij als automobilisten zich aan de snelheid houden in woonwijken, zelfs al is het maar uit angst voor boetes.

De oproep om je vijand te vergeven of zelfs lief te hebben in plaats van de hersens in te slaan, is zeker niet universeel en voor de hand liggend en komt niet in alle religies voor. Of Mein Kampf die oproep kent, weet ik niet. En natuurlijk is zo'n oproep geen garantie voor succes, zo leert de geschiedenis, ook die van het christendom.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gebruikersavatar
Fish
Ontoombaar
Berichten: 11211
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:44
Locatie: Aan de kust.

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door Fish »

Het maakt helemaal niets maar dan ook niets uit met wat voor argumenten jullie komen, Robbert voelt zich lekker bij zijn geloof en zal daar nooit, waar jullie ook mee komen, van af te brengen zijn.
Bijzonder eigenlijk dat iemand van het kaliber Robbert 'bewijzen' dat het OT gewoon een mooi, maar verzonnen, verhaal is gewoon naast zich neer legt omdat hij het NT zo aansprekend vind.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Gebruikersavatar
RobbertVeen
Forum fan
Berichten: 487
Lid geworden op: 17 jul 2014 12:10
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door RobbertVeen »

Okay, 125 en niet 105 - maar je zegt al zelf hoe moeilijk die datering is.

Ja, ik heb uitgebreid Dodd gelezen en ook Bultmann.

Heb jij Van Houwelingen gelezen?

De standpunten zijn duidelijk. Ik hou het er op dat de "lievelingsleerling van Jezus tevens de auteur is van het vierde evangelie." (Van Houwelingen, Johannes, Het evangelie van het Woord, Kok-Kampen, 1997, p. 20)

Finis. (Ik beschik immers toch niet over helder denken...)

...en laat dat glas wijn maar zitten...
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door Rereformed »

Fish schreef:Bijzonder eigenlijk dat iemand van het kaliber Robbert 'bewijzen' dat het OT gewoon een mooi, maar verzonnen, verhaal is gewoon naast zich neer legt omdat hij het NT zo aansprekend vindt.
Dat is echt de kern van deze zaak. Iemand wil geloven en verlaagt zijn kritische vermogens dan tot het uiterste, terwijl hij tezelfdertijd door een zo gekleurd mogelijke bril kijkt.
Maar dat is bijgevolg ook een vernietigend oordeel over de waarde van zijn zogenaamde rationele argumenten. Dat de gelovige dit zelf niet inziet is inderdaad de kracht van het geloof. Geen wonder dat men dat als geloofsvirus kan betitelen. Eenmaal met geloof geïnfekteerd is men er aan overgeleverd.
http://thegodvirus.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:Okay, 125 en niet 105 - maar je zegt al zelf hoe moeilijk die datering is.
Wat is dit nu voor reactie? Er staat niet 125, maar 125 tot 175, met een slag om de arm dat ook deze schatting er helemaal naast kan zijn. Dat staat gelijk aan dat je originele argument helemaal geen argument is en je dat achterwege had moeten laten.
Ik vind het onbegrijpelijk dat je je nu ontpopt als een fundamentalist.
Heb jij Van Houwelingen gelezen?
De standpunten zijn duidelijk. Ik hou het er op dat de "lievelingsleerling van Jezus tevens de auteur is van het vierde evangelie." (Van Houwelingen, Johannes, Het evangelie van het Woord, Kok-Kampen, 1997, p. 20)
Ken ik niet. En je geeft geen enkel argument waar deze meneer mee aankomt. Daar kan ik dus niets mee doen.
Finis. (Ik beschik immers toch niet over helder denken...)
Inderdaad is het finis met jou. Ik vind het jammer dat ik nu moet concluderen dat je een hoop redenaarskunsten had, maar op de beslissende momenten je kritische vermogens volkomen afwezig zijn.
Je reageert ook niet op mijn analyse dat je in flagrante strijd bent met het historische christendom. Blijkbaar weet je dat ook drommels goed en houd je je daarom daarover stil.
...en laat dat glas wijn maar zitten...
Het is mij niet te doen om gelijk te hebben en iets te vieren. Ik heb iemand willen vinden waarmee ik verwantschap van geest kan ervaren. Ik zou je een week in mijn huis te gast willen hebben om eindeloos mee te praten. Maar je bent inmiddels een vreselijke teleurstelling geworden. Een vrijzinnig theoloog die diep in zijn hart een slaaf van dom fundamentalisme is. Je hebt nog een lange tocht voor de boeg.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Dat beloof ik
Bevlogen
Berichten: 3285
Lid geworden op: 07 jun 2013 13:21
Locatie: Brabanste Wal

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door Dat beloof ik »

RobbertVeen schreef:
Dat beloof ik schreef:Degenen die in de bijbel geloven zullen er van overtuigd zijn dat ik dan niet de eerste ben in de naam van het geloof in zijn slaap zou zijn gedood.
Kom nu niet met dat je van me omdat ik aardig ben.
Net was het nog omdat het moest.
Jij bent misschien ook best wel een aardig persoon maar helaas zeg je hele nare dingen.
Daarom hou ik niet van je.

Dat is niet raar, er zijn maar een paar mensen van wie ik hou.
En dat doe ik uit geheel eigen keuze.
Jij zei dat je een hekel hebt aan religie omdat daaruit voortkomt dat mensen worden gehaat en vermoord.
Ik zei dat in mijn religie de algemene opdracht is de naaste lief te hebben - dwz zorg voor iemand te dragen - , zelfs als je hem niet aardig vindt.
Jij zegt dat je van zulke liefde niets moet hebben, omdat het een opdracht was en niet spontaan.
Ik zeg dat het zo niet bedoeld is - dit "moeten" is geen plicht, maar een taak, iets om naar te streven.
En dat probeer ik ook te doen.

Klopt het ongeveer zo?
Nee.
Het is mij volkomen duidelijk.
Een opgelegde taak is ook 'moeten'.
Er is niets spontaans aan christelijke naastenliefde.
Je ontkomt er niet aan, want zonder lig je er uit.
Hoe jij het voor jezelf probeert recht te praten moet je helemaal zelf weten en niet aan mij vragen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Gebruikersavatar
lost and not found yet!
Bevlogen
Berichten: 4874
Lid geworden op: 05 dec 2006 18:11
Locatie: Rhodos, Ede & Rishon LeZion

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door lost and not found yet! »

Volg de discussie met grote interesse.

@ Robbert,

Maar je hebt toch helemaal geen religie nodig om goed te doen? Ik weet zeker dat jij als ongelovige, of zelfs als atheist, net zo'n goed mens bent als dat je nu bent en er de zelfde moraliteit op nahoudt als datgene waar je nu voor staat! Dus je redenatie snap ik niet! Ben jij een beter mens omdat je gelovig bent, of is een religieus mens beter omdat hij/zij religieus is? Of heeft een atheist een mindere moraal omdat hij/zij niet religieus is?

Ps, kleine aanvulling, in dit leven heb je geen religie nodig, alleen om je fictieve toekomst te garanderen, maar daar heb je geen zekerheid over. Ik denk, dat als jij realistisch de feiten op een rijtje zet, je agnost of atheist wordt, een andere optie bij realistisch nadenken is er in mijn ogen namelijk niet. But correct me if I'm wrong!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
writer
Bevlogen
Berichten: 2024
Lid geworden op: 22 dec 2013 18:51

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door writer »

Dat beloof ik schreef:...Er is niets spontaans aan christelijke naastenliefde.....
Spontaan of niet, de praktijk is dat mensen elkaar te weinig liefhebben en ergens is dat toch wel een plicht.
De éen heeft niet meer recht op een gelukkig leven dan de ander.
Jezus wijst ons erop dat wij onze naasten lief moeten hebben als onszelf.
Dit zal niet bij iedereen lukken maar de boodschap is duidelijk.
En uit godsdienstig oogpunt gezien is de opdracht tot liefhebben best wel verklaarbaar.
Alle mensen zijn volgens de bijbel schepselen van God en dan is het logisch dat Hij als Schepper van "ons" eist zijn schepsels geen kwaad te doen. Wel zeg ik daarbij als ongelovige dat Hij in het OT dan ook wel wat menselijker met ongelovigen om had kunnen gaan en hoor ik die boodschap persoonlijk liever niet uit de bijbel. :wink:
NB: Doe wel en zie niet om.
Plaats reactie