dikkemick schreef: ↑24 mei 2021 11:07
Maar ik vraag je nogmaals: Is een wereld met slechts Ivars een betere wereld?
Een wereld met slechts Ivars en Ivankas zou ongetwijfeld beter zijn. En als dat arrogant klinkt, dan kan ik daar aan toevoegen dat ook een wereld met slechts dikkemicks en dikkemirandas beter zou zijn dan de huidige wereldbevolking.
Jij noemde een lijstje met kenmerken van beschaving
Als ik me niet vergis vroeg je me naar beschaving in mijn persoonlijke leven, niet naar de algemene kenmerken van beschaving.
Iedereen meent te moeten lullen op straat.
En dat is dus waarom ik een koptelefoon opzet: zodat ik dat niet hoef aan te horen. In een bos draag ik geen koptelefoon.
Ik hecht veel waarde aan wat je de "Wet van Neutraliteit" zou kunnen noemen. Straatverkopers, die mensen aanspreken, zijn wat dit betreft in overtreding, omdat ze zich ongevraagd aan anderen opdringen. Mensen die hun honden weigeren aan te lijnen, zodat die honden tegen voorbijgangers opspringen ("Hij doet niks hoor!"), zijn wat dit betreft in overtreding. Wie met een luidsprekerbox over straat fietst, en daarmee zijn/haar muziek aan anderen opdringt, is in overtreding. Predikers, die bij mensen aanbellen om hun evangelie te verkondigen, zijn in overtreding. Mannen die meisjes nafluiten, zijn in overtreding. Dit zijn allemaal voorbeelden van onbeschaafd gedrag. In een wereld van Ivars en Ivankas zou dit soort gedrag worden bestraft, al zouden boetes en straf niet nodig zijn omdat mensen al vanuit zichzelf respect zouden hebben voor de neutraliteit van de openbare ruimte.
Ben jij vrij van (bij)geloof? Is (bij) geloof per definitie slecht en/of te verachten?
Ja, ik ben vrij van bijgeloof. Ik sta wel open voor gedachtenexperimenten die aan bijgeloof doen denken, maar dit vertaalt zich niet naar rituele slacht etc.
Denk je dat de mensheid al toe is aan Ivariaanse wereld?
Nee. De Ivariaanse wereld ligt ver in de toekomst.