Het zoetwater aquarium van Noach.

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lanier schreef: Als je een klein beetje nadenkt, dan is het toch onwaarschijnlijk dat dit verhaal echt is gebeurt? Volgens mij gaat er een soort alarmbel af bij deze mensen als iemand met argumenten komt die het hele verhaal doen wankelen. Ze haken af en laten niets meer van zich horen. Dit doen ze omdat ze het zich niet kunnen veroorloven te gaan twijfelen en dat daardoor verwarring en misschien ook angst ontstaat. Niet veroorloven tegenover zichzelf (wat breng ik teweeg) en niet t.o.v. familie, vrienden en kerkgemeenschap.
Ze laten niets meer van zich horen of proberen zich in alle bochten te wringen om het verhaal een bepaalde status te geven. Want ze weten drommels goed dat het terzijde leggen van dit verhaal een domino-effect heeft. En men vecht liever met onzin-argumenten dan toegeven dat het toch een beetje verzonnen is.

Maar misschien kan een christen over het laatste eens een topic openen. Wat verlies ik; als ik het geloof in de prullenbak gooi en mijn levensfilosofie opnieuw moet inrichten. Mijn sociale contacten, mijn toekomstverwachting. Voor veel christenen die twijfelen is dit nog erger dan te moeten toegeven dat God niet bestaat.
Dus als er een christen rondloopt die durft te speculeren over dit onderwerp. Open maar een topic.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

tjeerdo schreef: Maar misschien kan een christen over het laatste eens een topic openen. Wat verlies ik; als ik het geloof in de prullenbak gooi en mijn levensfilosofie opnieuw moet inrichten. Mijn sociale contacten, mijn toekomstverwachting. Voor veel christenen die twijfelen is dit nog erger dan te moeten toegeven dat God niet bestaat.
Dus als er een christen rondloopt die durft te speculeren over dit onderwerp. Open maar een topic.
Voor de christenen die bang zijn om te ontdekken dat hun God niet bestaat, is het misschien een idee om iets van Dan Barker te lezen.
'Losing Faith in Faith' Dan Barker.
Hier iets in het nederlands over Dan Barker. http://www.freethinker.nl/ouweneel-1.htm

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

hetty schreef:Maar er zijn er ook die atheïstisch geworden zijn en daar zelfs in doorslaan.
Ex-rokers zijn vaak de meest fanatieke anti-roken personen!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Devious
Erelid
Contacteer:

zondvloed volgens Gilgamesh.

Bericht door Devious »

Een artikel van Tjeerdo.
http://www.freethinker.nl/gilgamesh.htm

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Me Myself & I

Bericht door Me Myself & I »

eef schreef:
Devious schreef: Ik vind het erg ver gaan om vanwege dit ene kleine woordje, dat heel veel betekenissen kan hebben, er van uit te gaan dat er een tweede schepping is geweest. Als dit echt zo zou zijn geweest dan had God er voor gezorgd dat dit duidelijker beschreven werd (even hypothetiserend dat God bestaat)...
En jij bepaald natuurlijk wat God wel en niet schrijft...

ik heb geen bewijzen die ik aan jullie kan laten zien. Ik heb de bijbel, die j niet voor waar wordt geacht, en ik heb theorien die wetenschappelijk te bewijzen zijn die hier ook niet voor waar worden geacht. En ik moet theorien van anderen wel voor waar achten. Dit ben ik een beetje zat... Ik blijf er bij er waren geen insecten in de ark, maar als ze er wel waren dan was dat geen problee geweest, die vliegen wel ergens rond, zitten op de rug van een neushoorn. Die nemen echt niet zoveel plek in dat er een heel hok voor ze gebouwd moet worden.
Ik denk niet dat vissen mee gingen, omdat die net zo goed in het water kunnen blijven. Nu komt Tjok45 waarscheinlijk weer met het verhaal dat die dieren niet konden overlevn, maar ik denk dat je vergeet dat bij God alles kan.

waarom denk je dat paarden met hun staarten zwaaien.

om de muggen / vliegen weg te jagen..

hoevaak zal een paard geluk hebben en een mug dood meppen.
stel je voor dat de neushoorn effe zijn poot verzet en per abuis op een mug gaat staan.

PS ik geloof ook, in het niet geloven !

succes met je bijbelstudie ik ga nog effe een jointje roken, pilsje pakken en misschien naar Baccara eerst effe kijken wat er in de beurs zit.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Devious schreef:
eef schreef: Ik ben niet ineens op mijn standpunt gekomen dat dit de tweede aarde/schepping is waar we op leven. Ik vind dit sinds vorig jaar toen mn godsdienstleraar hiermee aan kwam toen ik hem wat vroeg. Ik vond dit een aantrekkelijker theorie voor dino's dan het op fouten in de wetenschap te verklaren. Ik pas mn mening aan als ik door heb dat ik fout zit. Dat is miss een paar keer nodig geweest maar nog niet door mensen die niet geloven.
Dit is de eerste keer dat ik over deze theorieecht nadenk. Vandaar dat ik eerst dacht dat er wel ijskappen waren en later tot de conclusie kwam dat die er niet waren.
Hallo Eef. Wil je deze posting van mij nog even doorlezen? http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 1280#11280

Hoewel er geen enkele bijbelse grond is om te veronderstellen dat we nu op de tweede schepping leven, anders had God er wel voor gezorgd dat dit belangrijke detail iets uitgebreider en duidelijker was beschreven. Maar de dinosauriers zijn niet eens belangrijk om aan te tonen dat het zondvloed verhaal onmogelijk gebeurd kan zijn. (voor de duidelijkheid, lees bovenstaande posting van mij nog maar eens door.)

vriendelijke groet...
Toen ik op een bijbeltekst uit de Openbaringen van Johannes stuitte, moest ik even terugdenken aan deze discussie waarin Eef meende dat er sprake is geweest van een tweede schepping. De Bijbel weerlegt deze theorie zelf.
Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.
De tweede schepping moet nog plaatsvinden.

Vriendelijke groet...
set

Bericht door set »

Een interessante discussie. Waar ik over struikel is de steeds herhaalde kreet dat de bewijslast van het bijbelverhaal ligt bij de creationist/ christen en dat christenen die erin geloven uitmermate dom moeten zijn.

Waarom ligt de bewijslast van een geloof bij degene die het gelooft? Iets geloven vraagt niet om bewijs. Geloven is een keuze. Dat betekent niet dat degene die gelooft dom is. Ik geloof simpelweg liever in een Schepper die met alles wat er gebeurt een bedoeling heeft, dan dat ik geloof in een toevallig ontstaan van aarde en mensheid. Dat ik dan ook geloof in een verhaal als de Zondvloed is daarmee ook een keuze.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Ik geef u hier een kort resume van de diskussies over het zondvloed -verhaal ( bovenop al datgene wat op dit forum daar al over is verteld )

Het kan U in het bijzonder nuttig zijn , wanneer U wilt begrijpen waarom" ongelovigen "
christenen eigenlijkvoor " dom" verslijten ...

Ikzelf geloof dat dit soort "domheid" niet het gevolg is van verminderde hersencapaciteiten/ verstandelijke minderwaardigheid : maar van debiliserende opvoeding , indoctrinatie en intellektuele verwaarlozing en oogkleppen mentaliteit die slechts kennis-achterstand moet in stand houden ....

Waarom ongelovigen de bijbel maar een " miskleun " vinden
De bijbel is bullshit ? ....

De bijbel is een hoop woorden, woorden en nog eens woorden ;
"Iemand die slechts woorden geloofd , sterft al lezend ... "

echter
Niet alles wat voortkomt uit een interpetatie ( of een herlezing ) van de bijbel is bullshit.

Simpelweg omdat ik niet alle uitwassen van al deze geloofovertuigingen ken die eruit voortkomen en het er zoveel zijn dat er vast wel iets leuks tussen al de rommel zal zitten .
Ja, het merendeel van de bijbelaanhangers kan je afschrijven.
Is het niet vanwege het gebrek aan realisme, dan wel door de angstpolitiek die door middel van "geloofsovertuiging" gevoerd wordt.

( Heel kort )Dit geld voor de drie abrahamistische godsdiensten ;
koran = thora (jodendom) + nieuwe testament (jezus) + mohammed (extraatje)
: Ze zijn alledrie in hetzelfde straatje en allemaal in hetzelfde bedje ziek ( andere soorten "geloven " en sectaire doctrines ( zo'n 10.000 bekend tot op heden ), zijn dat ook , het weze gezegd ) ...

Fundie vinden natuurlijk dat alles wat in de bijbel staat letterlijk waar is ,:
Het verhaal van de zondvloed is daarbij erg cruciaal ...
--> Voor christenen is Jonas in de walvis dat evenzeer ... omdat christus dit verhaal expliciet heeft gebruikt ( althans volgens de evangelieen )
--->( volgens sommigen ) is dat bovendien materieel bewezen /of materieel bewijsbaar aangezien men de ark van Noach gevonden zou hebben.

Echter
De bijbel als metafoor interpreteren is ook redelijk zinloos omdat niets erop duidt dat deze als metafoor is geschreven.
De bijbel lijkt eerder een slap aftreksel van oudere overleveringen.

Dit lijkt overigens niet alleen zo, dit wordt ook bevestigd door archeologen.

lees hier maar eens de 7 geposte berichten
http://groups.msn.com/evodisku/nieuws.m ... essage=583

Hier kunt u zelf uitvinden waarom het klakkeloos geloven van het noach verhaal in feite als dom wordt bestempeld ...
Over zondvloeden..

De zondvloed lijkt echt te hebben plaatsgevonden

In Mesopotamië, bij de Soemeriërs, u weet wel.
Deze beweren dat 'hun' 12 goden de zondvloed over de mensen hebben uitgestort.
Eén van de goden waarschuwde volgens de overlevering echter een zeer wijs mens die op zijn beurt snel een boot bouwde waar hij zijn hele familie en al
zijn dieren (Bijna iedereen was destijds boer) in verzamelde om zo de grote overstroming die een groot deel van Mesopotamië omvatte te overleven
(er worden nu nog ondergrondse slib-afzettingen gevonden van een dergelijke overstroming).
Naast deze korte samenvatting bevat het originele verhaal, uiteraard gevonden op kleitabletten, nog meer treffende vergelijkingen met het verhaal uit de
Bijbel.

A lost legend about Ziusudra, king of Sumer
http://www.flood-myth.com/index.html
http://www.flood-myth.com/flyer.htm
http://www.flood-myth.com/ark.htm

Answers to Creationists arguments
http://www.flood-myth.com/index.html

De bijbel ontstond echter pas enkele duizenden jaren later en spreekt slechts van 1 god.
De Ark ( 'van Noach') is vastgelopen op de berg Ararat.
Dat staat omschreven in het oude testament en in het zondvloed-verhaal van de kleitabletten.
Op de kleitabletten heette Noach dan weer anders, maar de overige overeenkomsten zijn treffend.
De berg Ararat ligt heden ten dage nog altijd in Turkije
en er is stevig naar gezocht --->
de laatste keer dat dit gebeurde :
Knack van 12/05/2004 : Op zoek naar de ark

Als het bijbel verhaal letterlijk te nemen is, dan zijn er misschien nog wel sporen van de Ark op de Ararat te vinden?
--->In 1949 toonden opnamen van de Amerikaanse luchtmacht op de berg een met ijs bedekte structuur in de vorm van een schip. De beelden werden in 1997 openbaar gemaakt, maar overtuigden experts niet.

---> Bovendien zijn er volgens geologen wel aanwijzingen van grote overstromingen in Mesopotamië in Sumerische tijden, maar ze achten het niet mogelijk dat een schip zo hoog kon stranden als op de berg Ararat.

Maar nu is op commerciële satellietbeelden van afgelopen zomer een overtuigender 'bewijs' voor het bestaan van het bijbelse vaartuig te zien.
De hete zomer van 2003 zorgde voor het afsmelten van ijs op de Ararat. Daardoor werd op beelden van de satelliet QuickBird (die foto's kan maken met details van minder dan één meter) een mysterieus nog half in sneeuw en ijs ingebed object van 140 meter lang zichtbaar.

'De satellietfoto's tonen ontegensprekelijk een door mensenhanden vervaardigd object',
aldus Daniel McGivern uit Honolulu op Hawaï. Hij speurt al jaren naar de Ark.
'Ik ben ervan overtuigd dat we zullen kunnen bewijzen dat het om de Ark van Noah gaat.'

Een tienkoppige Amerikaans-Turkse expeditie wil het nu half juli ter plaatse gaan uitzoeken. De zoektocht op de steile en gevaarlijke hellingen van de Ararat zal 900.000 dollar kosten.
'Wij gaan geen opgravingen doen of objecten meenemen, maar alleen foto's maken', a
ldus McGivern.

De expeditie staat onder leiding van bergbeklimmer Ahmet Ali Arslan.
Die was al 50 keer op de Ararat en zou de vermeende Ark al in 1989 vanaf 200 meter afstand gezien hebben.
Een lawine verhinderde toen verder onderzoek.
McGivern is een diepgelovig. zakenman en financierd zelf de expeditie
'God wil absoluut dat de Ark wordt ontdekt',
zegt hij overtuigd.
'Toch zal de expeditie de zaken wetenschappelijk aanpakken: We kunnen niet zomaar aannemen dat een zondvloed de wereld 40 dagen lang heeft overspoeld.'

Realiteit of wishful thinking?

Links // Speurtoch ark van noach

http://www.niburu.nl/showarticle.php?articleID=2846

De Groene Amsterdammer
http://www.google.be/search?q=cache:dDM ... lr=lang_nl

Wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ararat

De Noach - "archeologen "
http://www.noahsarksearch.com/
Sindsdien niets meer van gehoord : weet U misschien of er resultaten zijn gepubliceert van die expeditie

http://groups.msn.com/evodisku/nieuws.m ... essage=583
Follow up oktober 2004
En ?
Iets gevonden in het " Turkish National Noach park ? "
Loopt daar geen Yeti rond ? Ook niet ?
eens zoeken in Loch ness , volgend jaar ?
"jurassic park ? Disney land ? "

Volgende keer een grote vondst het " verstand " van McGivern
( word( misschien) vervolgd )

.
Er zijn ook onderzoekers die de zondvloed willen aantonen door te kijken naar bodemsedimentafzettingen om zo aan te tonen dat een groot gebied dat
langdurig droog heeft gelegen in één klap is ondergestroomd..
dus zonder het hele 'Ark boven op de berg' verhaal.

Zij willen dus aantonen dat een 'zondvloed', of iets dat door de toenmalige bewoners als dusdanig ervaren werd, werkelijk gebeurd zou zijn zonder de
letterlijke Bijbelse versie aan te willen tonen..
..Op zich is niet uit te sluiten dat er in het verre verleden best zo'n soort mega-ramp heeft plaatsgevonden.

De overstroming in Mesopotamië

De slibafzettingen is nagenoeg het enige dat direct duidt op een catastrofale ( plaatselijke ) overstroming lang geleden.

De overeenkomsten tussen het oude testament en veel oudere teksten voor wat betreft een zondvloed bewezen tot dusverre niets, maar nu vaststaat dat een
dergelijke overstroming in Mesopotamië heel goed daadwerkelijk plaatsgevonden kan hebben kan je je afvragen wat er wetenschappelijk nog meer klopt uit
de bijbel.

Maar dus ook uit de oude kleitafels, die dus de positie van de bijbel als historisch document hiermee versterken.
(en de positie van 'de bijbel' als het 'woord van een god' genadeloos tackelen).
De daadwerkelijk gevonden kleitabletten bewijzen dat de bijbel jatwerk is.
En nog slecht gejat ook.

Afbeelding

de zwarte zee

De straat van Gibraltar heeft ooit duizenden jaren dicht gezeten, waarbij de zeespiegel van de Middellandse zee periodiek flink lager stond dan die van de Atlantische Oceaan.
Bij het openen van de straat van Gibraltar zijn vele kustbeschavingen in die regio zwaar getroffen.

en andere theorie heeft het over :
De Zwarte Zee die wordt gezien als het drooggevallen gebied dat plotseling overstroomd werd, omdat dit lag onder het zeeniveau in de Middellandse Zee en waarbij plotst een soort natuurlijke dam het begaf waardoor het water binnen kon stromen doorheen de zo onstane Bosporus ..
Het kan natuurlijk best dat zo'n een historische zondvloed ooit is geweest, en dat zal beslist zo'n indruk gemaakt hebben dat men die verhalen duizenden jaren (mondeling) heeft overgeleverd.

Het probleem is dat de meeste onderzoekers vaak zo ontzettend graag, uit religieuze motieven, zo'n zondvloed willen vinden/bewijzen, dat ze al hun
objectiviteit verliezen, en de wens de vader van de gedachte wordt.

De zwarte zee
Scientific american /PBS
http://www.pbs.org/saf/1207/features/noah4.htm

Overigens zijn zondvloedverhalen niet beperkt tot (pre-)Bijbelse verhalen.
Het Hindoeïsme heeft z'n eigen mythen met vrijwel dezelfde thematiek; als gevolg van zonden loopt de aarde onder en door een gezant van God word ze weer
gered.. in de verscheidene Hindu-mythen zijn het avatars van Vishnu, te weten: een vis, resp. een wild zwijn, die de aarde weer boven water tillen. (Geweldig gevoel voor proportie hebben ze altijd in Hindu-literatuur. Meesterlijk!)

Een groot verschil is trouwens dat in de Hindoeïstische verhalen de aarde ZELF gered word, en niet zoals in de bijbel, z'n bewoners..

Naar het schijnt zijn er ook zondvloedverhalen in pre-Colombiaanse amerikaanse culturen, dat zou er op kunnen duiden dat die 'zondvloedangst' zo'n basaal
menselijk ingebakken vrees is, dat er misschien geen historische oorzaak hoeft te zijn om wereldwijd tot gelijksoortige mythen te komen..

P.S.
Iets geloven vraagt niet om bewijs. Geloven is een keuze.
Geloof wat je wil ...
Als je iets zonder enig "materiaal bewijsstuk" of alleen maar uit wensdenken of uit vermeende logische noodzaak ( axioma ) verkiest te geloven ; dat is dan een persoonlijke en subjectieve keuze ... verwacht dan ook niet dat dit begrijpelijk mededeelbaar is noch moet worden aanvaard als " absolute " waarheid door mensen die uw soort van hersenspoeling /imprenting niet hebben ondergaan ....
Dat betekent niet dat degene die gelooft dom is
Of je dom( of intelligent bent ) kan je zelf niet vooraf uitmaken en/of zomaar vaststellen ...
--->dommerikken zijn gewoon te dom om dat te kunnen vaststellen bij zichzelf
---> degenen die zichzelf" intelligent" vinden schelden anderen veelal voor dom ( of ze huichelen dat ze dat niet doen ) ...
---> of je in staat bent problemen op te lossen die zich voordoen in de werkelijkheid , bepaalt of je domme of intelligente keus je in staat stelt te overleven ...
het is een conclusie achteraf ...
---> van jezelf weten dat je dom of intelligent bent is ook een "geloof " ...het noemt
eigenzinnigheid ...
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik geloof simpelweg liever in een Schepper die met alles wat er gebeurt een bedoeling heeft, dan dat ik geloof in een toevallig ontstaan van aarde en mensheid. Dat ik dan ook geloof in een verhaal als de Zondvloed is daarmee ook een keuze.
Uiteraard heb je de keuze om te geloven wat je wilt; vraag is of je moedwillig moet vasthouden aan een verhaal waarvan nu toch wel bewezen is dat het nooit heeft plaatsgevonden. Waarom alles letterlijk geloven wat in de bijbel staat geschreven? De verhalen in het Oude Testament vertellen iets van hoe mensen in een ver verleden tegen de samenleving aankeken en hoe bepaalde zaken werden geinterpreteerd. Als er fossielen van vissen in de bergen worden gevonden, dan is het aannemelijk dat men vroeger dacht dat het water zo hoog had gestaan. Nu weten we hoe bergen zijn ontstaan en hebben we een goede verklaring voor het vinden van die fossielen in de bergen.
Geloof je alles letterlijk wat in de bijbel staat geschreven? Hoe ga je dan om met de contradicties? En besef je wel dat de kans wel heel erg klein is dat de bijbel de absolute waarheid verkondigd; als de bijbel wel de absolute waarheid zou verkondigen dan hadden we al die andere religies niet gehad; ook niet de religies voordat het Oude Testament werd geschreven. Dan was Gods woord zo overtuigend dat iedereen dat zou inzien en was er geen discussie mogelijk.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

lanier schreef:
Ik geloof simpelweg liever in een Schepper die met alles wat er gebeurt een bedoeling heeft, dan dat ik geloof in een toevallig ontstaan van aarde en mensheid. Dat ik dan ook geloof in een verhaal als de Zondvloed is daarmee ook een keuze.
En waarom heeft god zich met het dicteren van de bijbel beperkt tot een aantal stammen in het midden-oosten? Maar ach dit zal wel weer een teken van ondoorgrondelijkheid, wijsheid en beproeving zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ondanks alle aan God toegekende wijsheden, krachten, etc. is nu toch wel gebleken dat God niet in staat is geweest om de 'blijde boodschap' op een gedegen manier te dicteren aan de schrijvers van de Heilige Schriften. Van een dictee van God mag je toch wel een superieur stukje tekst verwachten wat uitstijgt boven alle andere bekende literaire werken. Dat dit niet het geval is, is toch hoogst opmerkelijk?
En waarom heeft god zich met het dicteren van de bijbel beperkt tot een aantal stammen in het midden-oosten?
Dat fundamentalistische stammen en nieuwe religies zijn ontstaan in die regio vind ik niet eens zo verwonderlijk; Israel ligt op een zeer strategisch punt. Je hebt namelijk Europa in het Noorden, Afrika in het Zuiden en het M.O in het Oosten. We weten allemaal wel welke stammen/naties veelvuldig aanwezig waren en heersten over het grondgebied van het huidige Israel. Van andere bekende strategische punten (zoals Malta) weet ik dat de plaatselijke bevolking altijd veel te lijden heeft gehad van bezetters. Ik ben nog in het foltermuseum (ja, bestaat echt) op Malta geweest, waar je kon zien welke werktuigen werden gebruikt in de oudheid om de bevolking te martelen. Van Malta is het ook bekend dat het er wemelt van de Kerken en dat er vele feestdagen zijn waarop een Heilige wordt geeerd. Het is begrijpelijk dat wanneer een stam/land vaak gebukt ging onder geweld van de bezetter dat men ten rade ging bij een God of dat men zich fundamentalistischer ging opstellen of dat er zelfs een geheel nieuwe religie ontstaat die in zulke tijden kan rekenen op een snel groeiende aanwas van volgelingen; hoop doet leven toch?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hi Set.
set schreef:Waarom ligt de bewijslast van een geloof bij degene die het gelooft? Iets geloven vraagt niet om bewijs. Geloven is een keuze. Dat betekent niet dat degene die gelooft dom is. Ik geloof simpelweg liever in een Schepper die met alles wat er gebeurt een bedoeling heeft, dan dat ik geloof in een toevallig ontstaan van aarde en mensheid. Dat ik dan ook geloof in een verhaal als de Zondvloed is daarmee ook een keuze.
Ik behoor niet tot degenen die Christenen dom noemt.
En wat betreft de bewijslast; zodra iemand iets claimt, dient men de claim te onderbouwen met bewijs. De bewijslast ligt bij degene die als eerste claimt. Daar komt nog bij; 'Buitengewone beweringen vereisen buitengewoon bewijs', en de bewering dat de hele aarde 4500 jaar geleden met een kilometers dikke laag water bedekt is geweest is een buitengewone bewering; de bewering dat meer dan twee miljoen diersoorten een plekje hebben gekregen op een houten boot ter grootte van een kleine olietanker is een buitengewone bewering. Het is niet onredelijk dat we om bewijzen vragen die deze buitengewone beweringen ondersteunen; beweringen die al honderden jaren vanaf het preekgestoelte worden verkondigd, en nu ook op het internet.

Vriendelijke groet...
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Om even heel eerlijk te zijn: ik heb deze draad niet gelezen en met ‘niet’ bedoel ik dus ‘niet’. Nou ja, om nóg eerlijker te zijn: ik heb de openingsbijdrage gelezen en vandaag vastgesteld dat de gedachtewisseling gevorderd is tot pagina 16.

En dan vraag ik me af: Waarover zouden ‘ze’ het al die bijdragen hebben gehad? Dan zul je zeggen: "Dan lees je het toch zeker"! Dat is zo, maar op andere fora heb ik in het verleden de discussie over de zondvloed een paar maal gevolgd en toen ooit eens besloten: daar doe ik niet aan mee. De ene partij vond dat het nooit letterlijk gebeurd kon zijn zoals het in de bijbel is beschreven en de bewijzen voor die mening waren overstelpend. De andere partij hing de tegenovergestelde standpunt aan en kwam ook met ‘bewijzen’. Al met al een soort schaak- of damspelletje. Alleen nooit een mat, altijd een pat of remise-wegens-eindeloos-herhalen-van-zetten.

Ieder zijn of haar tijdverdrijf. Morgen ga ik weer het cryptogram in de krant oplossen. Lukt me lang niet altijd, maar ik doe lang over mijn ontbijt en dan doe ik graag intussen iets ‘zinnigs’. :)

Verder bedoel ik met deze posting niets bijzonders of negatiefs hoor. Wie het leuk vindt om over de zondvloed te discussiëren moet vooral niet nalaten dat te doen. Het entertainment op TV is ook lang niet alles. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

FonsV schreef: De ene partij vond dat het nooit letterlijk gebeurd kon zijn zoals het in de bijbel is beschreven en de bewijzen voor die mening waren overstelpend. De andere partij hing de tegenovergestelde standpunt aan en kwam ook met ‘bewijzen’. Al met al een soort schaak- of damspelletje. Alleen nooit een mat, altijd een pat of remise-wegens-eindeloos-herhalen-van-zetten.
Ik hou er niet zo van om keihard te beweren dat ik gelijk heb, maar voor deze discussie maak ik een uitzondering. De enige reden waarom deze discussie zoveel pagina's heeft is omdat er steeds nieuwe creationisten komen die hetzelfde herhalen als hun voorganger. En wie de hele discussie leest zal zien dat de creationisten geen antwoord (kunnen) geven op gestelde kritische vragen, en geen weerwoord kunnen geven op de tegenargumenten, waardoor ze het hooguit enkele weken volhouden. De cognitieve dissonantie wordt ze teveel. Men komt met een tomeloze energie om de ideeën van de ongelovigen te ontkrachten en de absolute waarheid van het geloof aan te tonen; maar helaas voor hen; het agnostische standpunt van de vrijdenker is nog steeds bulletproof gebleken. Inmiddels kan ik bij de komst van een serieuze deelnemer al bijna iedere stap van de discussie voorspellen.
Maar de uitdaging blijft staan, en ik blijf openstaan voor de argumenten van de zondvloedaanhangers. Ik zal iedere nieuwkomer respectvol te woord staan, en ik zal iedere keer dezelfde argumenten herhalen. Het is niet anders. :) .

Vriendelijke groet....
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Devious,

Het heeft iets vertederends, de manier waarop je telkens probeert creationistentotp andere gedachten te brengen.
Je schreef:En wie de hele discussie leest zal zien dat de creationisten geen antwoord (kunnen) geven op gestelde kritische vragen, en geen weerwoord kunnen geven op de tegenargumenten, waardoor ze het hooguit enkele weken volhouden.
Zo is het maar net. En als ze hier zijn verdwenen duiken ze op een ander forum weer op om van voor af aan te beginnen. Overbeterlijk!!!
Je schreef:Inmiddels kan ik bij de komst van een serieuze deelnemer al bijna iedere stap van de discussie voorspellen. Maar de uitdaging blijft staan, en ik blijf openstaan voor de argumenten van de zondvloedaanhangers.
Helemaal met je eens. Jij hebt blijkbaar meer geduld dan ik. Ik zie er de zin niet meer van in en verschuil me dus achter het adagium: ‘Wat geen zin heeft kan/mag geen zijn hebben’. (Aristoteles)
Mogelijk een goede tip: als je toch iedere keer dezelfde argumenten herhaalt, save ze dan zodat je ze kunt kopiëren. Het bespaart je een massa tijd, moeite en teleurstelling om het telkens weer opnieuw te formuleren. :)

En voor de rest: van mij mogen ze blijven langskomen met hun ’God bestaat’, ‘God bestaat niet’, ‘De aarde is hol’ en wat er nog meer aan onwetenschappelijk geblaat voor handen is. Dat is allemaal onbewijsbaar, met de nuchtere waarneming in strijd of onmiddellijk als nonsens in te zien. Maar… dan dien je wél over persoonlijke gedachten en een persoonlijk inzicht te beschikken. Als dat allemaal van jongs af aan is weggespoeld is een gedachtewisseling niet eens mogelijk. So be it! :x

Groeten. :wink:

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Plaats reactie