Maar als alwetende is er toch geen andere uitkomst dan datgene wat in de alwetendheid vaststaat? Misschien bedoel je dat Adam en Eva onderhevig waren aan de Illusie van vrije wil. Want de beperkte vrije wil van gehoorzaam of ongehoorzaam bestaat ook niet lijkt me, want aangezien de uitkomst al vast staat is er maar 1 mogelijkheid. Alwetendheid is iewat.... passief. Dus die zonde is niet echt hun aan te rekenen, terwijl we wel met sterfelijkheid vervloekt zijn, flauw zegtevoren wetende wat de mens, eerst Eva en daarna Adam zou doen!
Tegenstrijdig?
Kevin Kevin Kevin,
We doen alsof de christelijke God bestaat! Alles in de bijbel berust op aannames zonder bewijs! (en kan dus zonder bewijs worden verworpen
)

We doen alsof de christelijke God bestaat! Alles in de bijbel berust op aannames zonder bewijs! (en kan dus zonder bewijs worden verworpen
Als het nietverzetbare object door de allesverzettende kracht niet verzet wordt is het geen allesverzettende kracht. Wanneer een nietverzetbaar object door een allesverzettende kracht verzet wordt is het geen niet verzetbaar object."Wat gebeurt er als een allesverzettende kracht inwerkt op een nietverzetbaar object?"
Oké, maak van almachtig in dit verband dan maar onbeperkt. Ik vind wel dat je behoorlijk machtig bent, wanneer je het hele heelal kan vullen (vlgs. de bijbel dan) en tegelijk kan 'zien'wat er in Noord-en Zuid-Amerika, Europa, Afrika, Antartica, en Australie (niets vergeten?) in alle hemelse gewesten, gebeurt. Maar goed wanneer je valt over het woord almachtig in relatie tot alomtegenwoordigheid, dan maak ik daar toch gewoon onbeperkt van.Kevin schreef:Aanname... Waarom zou dit niet kunnen als hij niet almachtig is? Wat is de logica?ik schreef: Dit houdt in dat Hij op alle plekken tegelijk kan zijn. Dit kan dus alleen omdat Hij almachtige is.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
-
Theoloog
De vraag of dat een probleem is hangt er vanaf hoe je 'almacht' definieert, en of dat logische onmogelijkheden insluit.Cabbage schreef:Je zegt Nee op 'Hij kan dus ook iets anders kiezen dan hij al wist' Betekent dat dan niet dat de almachtigheid beperkt wordt door iets onmogelijks? Namelijk het niet kunnen veranderen van zijn 'keuze'.
Om dat te bepalen moet je eerst bepalen of logische onmogelijkheden gerealiseerd zouden kunnen worden.
Daar valt in ieder geval geen 'ja' op te zeggen. Kan een rond vierkant bestaan? Is er een situatie denkbaar waarin p = niet-p? Kan een eeuwig vastliggende keuze, veranderd worden (uiteraard niet: per definitie niet)? Indien wel: leg dan eens uit wat je daarmee bedoelt. Dat kun je niet. Ergo: over logische onmogelijkheden valt niet betekenisvol te denken, laat staan te spreken.
Nu eis jij van het begrip 'almacht' dat het om werkelijk 'al-macht' te zijn, de realisatie van zaken waarover jij niet eens zinvol kunt denken, laat staan spreken.
Je houdt je bezig met kinderspel, maar dan wat abstracter geformuleerd. Het zijn varianten op die eeuwenoude gebbetjes:
1. Als God almachtig is, kan hij dan een steen maken die hij zelf niet op kan tillen? (Antw. nee, per definitie niet)
2. Als God almachtig is, kan hij dan ophouden te bestaan? (Antw. nee, per definitie niet).
Maar goed, beantwoord mij eerst eens hoe een rond vierkant er uitziet, of wat ik me moet voorstellen bij p = niet-p en dan zal ik je vraag beantwoorden hoe God kan weten wat hij al weet terwijl hij doet wat 'ie doet, en hoe Almacht daarmee in overeenstemming kan zijn.
Gisteren had ik geen zin om overal op in te gaan, dus dan nu maar even.Kevin schreef: 'schepper van het heelal', dan is god al overal aanwezig (in zijn schepping) en hoeft dat er niet nog een expliciet bij te worden verteld toch? Doordat hij alles heeft geschapen is hij automatisch, al alomtegenwoordig.
Jouw conclusie dat God overal aanwezig is in de schepping, omdat Hij de schepper is is eerder een panteistische/pandeistische benadering dan een christelijke. Je vergeet dat God alles schiep (op de mens na) door te spreken: er zij; en het was er. God heeft Zichzelf niet opgedeeld, mocht je dat bedoelen.
Ik zal nog een keer zoeken naar tekst waaruit dit blijkt. De logica erachter is heel simpel. Vaak op dezelfde tijden worden bijvb. kerkdiensten gehouden. God wordt geacht daar aanwezig te zijn ogv de tekst: "waar twee of meer in Mijn Naam vergaderd zijn, daar ben Ik in hun midden." Ook moet God wel alomtegenwoordig zijn, want anders kan Hij niet zien wat er overal op aarde gebeurd en niets ontsnapt Zijn oog.Dit houdt in dat Hij op alle plekken tegelijk kan zijn. Dit kan dus alleen omdat Hij almachtige is.
Aanname... Waarom zou dit niet kunnen als hij niet almachtig is? Wat is de logica?
Graag jouw interpretatie dan.Ok... Dit is een punt waar ik altijd veel moeite mee heb. De misinterpretatie van genesis, (de in scene gezette val van de mens en de 'geboorte' van de vrije wil. Volgens mij staat er iets heel anders in genesis... Ik wil hier ook niet al te diep op ingaan en hou het daarom oppervlakkig.Toen God de mens in de Hof van Eden plaatste gaf Hij de mens één gebod. Niet eten van de Boom van Kennis van Goed en Kwaad. Overtreding van dit éne gebod hield in dat de mens Adam en Eva (jawel Man en Vrouw samen zijn dè mens, maw de man is niet compleet zonder de vrouw, aangezien deze uit de rib van de man is genomen) aan de dood onderworpen zou worden en alle nakomelingen van deze mens. De "vrije wil" bestond dus vanaf het begin uit de keuze tussen gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid
Dat het een fabeltje is is bekend. Ik herinner me je vraag mbt het verhaal en de verleiding. Dat was bij dit topic.Vrije wil hangt voor mij niet af van een sprookje, maar van de definitie van de woorden en de beleving er achter. Ik zou vrije wil ook eigelijk niet gebruiken, omdat dat impliceert dat er ook een onvrije wil is en dat deze twee verder niet genuanceert kunnen worden... Dit is zwart-wit schetsen.. Ergens staat er hier nog een discussie van mij waarin ik heb geponeerd dat het kiezen voor het christelijk geloof en gelovig worden eigelijk geen vrije keus is maar een gemanipuleerde en daarom geen échte keus. Een voorgelegd pad waar je in wordt geluisd... Natuurlijk zit hier een kern van waarheid in maar er zit een hele beleving achter die niet vergeten mag worden. Ik zou liever praten over de wil op zich en daar aan vastgekoppeld het onderscheidingsvermogen. Adam en Eva in die setting vóór het eten van de vrucht, waarin ze niet konden onderscheiden, zijn geen échte mensen, maar slappe aftreksels. Na het eten zijn ze pas volledig mens. Dat heeft de schrijver van genesis goed gezien toen hij duidelijk maakte dat pas met een onderscheidingsvermogen het spiegelbeeld (een menselijk gezicht plaatsen op de levenskracht) van zichzelf (als mens) aan god compleet is:
"Nu is de mens als ons"
Er zit aan genesis dus verder geen waarde... Het is een ontkracht fabeltje en mag niet gebruikt worden in een discussie over wat een mens een mens maakt en de manier waarop de mens god zou MOETEN (manipulatie) zien.
Ben ik al wel op ingegaan.,Een beetje leegwoorderij als ik het zo mag noemen... Ik denk dat de context waarin almacht wordt gebruikt het probleem is. Contextueel gezien aan de christelijke beleving dus. Maar sla al die banden eens door en pak de definitie van almachtig zoals hij op zichzelf is, ga er daarna mee goochelen zoals ik deed met het voorbeeldje waarop je niet bent ingegaan, almacht als extreem in tegenstelling tot onmacht... De dualistische beleving, het onbewust gebruiken van nietbestaande tegenstellingen als realiteit maar in feite leeg:de dood of het (eeuwige) leven (aangezien de mens wel van de Boom des Levens mocht eten in het Paradijs!). Welnu, God schiep alles ex-nihilo, vanuit het niets en dat lijkt mij behoorlijk almachtig!
"Wat gebeurt er als een allesverzettende kracht inwerkt op een nietverzetbaar object?"
Is geen leegwoorderij, maar een uitleg aan de hand van de info van de bijbel. Dat je het daar niet mee eens ben is wat anders.Je gaat nog verder, maar eigelijk is voor mij hiermee alles gezegd en is het denk ik wel duidelijk dat het onderstaande ook leegwoorderij is.
Daarnaast gaf Hij de mens de keus cq. vrije wil (hoewel zéér beperkt!) tevoren wetende wat de mens, eerst Eva en daarna Adam zou doen! Weer de combinatie: almacht, alwetendheid en vrije wil.Gods domein is de hemel. Hij wordt Koning de koningen genoemd, zonder dat je kan zeggen dat God op aarde ergens een troon heeft staan. Desalnietemin lees je in de bijbel dat God Zich zo nu en dan met de mens en de aarde bemoeit. Denk aan Zijn verschijning op de berg Sinai, het uitstorten van zwavel en vuur op Sodom en Gomorra, het gooien van hagelstenen op de vijanden van Israel, de stilte bij Elia op de berg Horeb, etc. etc. Dus resumerend zie je dat God aan de ene kant niet de aarde als woonplaats heeft of elders in het heelal(Hij woont bvb. ook niet op de Maan, Mars Jupiter, etc.), maar Zich zo nu en dan wel op aarde MANIFESTEERD. Dus het spijt mij, maar ik kan nog steeds geen enke dicrepantie ontdekken.
Waarom meng je je in discussie over de bijbel dan? Zou wel makkelijker zijn als je dat deed voor het discussieren over de bijbel.Nee... Veel in het boek is die aandacht niet waard.De bijbel al eens helemaal van kaft tot kaft aandachtig bestudeerd?
Zie hier het gevolg van gebrek aan bijbelkennis. Cabbage was deze discussie begonnen binnen de kaders van de bijbel. Er zijn bepaalde aannames gedaan om het discussieren overzichtelijk en eenvoudig te houden. De bijbel zelf stond even niet ter discussie! We probeerden binnen vooraf bepaalde aannames tegensrijdigheid tussen almacht, alwetendheid en de vrije wil te verdedigen, dan wel te ontkrachten.Kennelijk wel... Ik heb alleen een religieus rateltje gehoord maar verder nergens onderbouwing of een blijk van een diepere onderliggende logisch redelijke benadering.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Dan is de vraag dus wat er in de bijbel precies bedoeld wordt met 'Almachtigheid' En ik interpreteer dat als werkelijk almachtig zoals je het net defineerde. En het feit dat er daarom logische onmogelijkheden bestaan waarover getwist wordt of deze nou wel of niet mogelijk/onmogelijk zijn is misschien al bewijs op zich, voor hoe absurd die eigenschap eigenlijk is.Nu eis jij van het begrip 'almacht' dat het om werkelijk 'al-macht' te zijn, de realisatie van zaken waarover jij niet eens zinvol kunt denken, laat staan spreken.
En bedoel je niet Wij in plaats van Jij? ^^
Als je het zo bekijkt, .... ja. Is religie op zich dan geen kinderspel?Je houdt je bezig met kinderspel, maar dan wat abstracter geformuleerd.
Ik kan geen rond vierkant beschrijven, evenmin als ieder ander.Maar goed, beantwoord mij eerst eens hoe een rond vierkant er uitziet, of wat ik me moet voorstellen bij p = niet-p en dan zal ik je vraag beantwoorden hoe God kan weten wat hij al weet terwijl hij doet wat 'ie doet, en hoe Almacht daarmee in overeenstemming kan zijn.
Hier een paar teksten waarvan ik denk dat ze aangeven wat de bijbel met almachtigheid bedoeld.Cabbage schreef:Dan is de vraag dus wat er in de bijbel precies bedoeld wordt met 'Almachtigheid' En ik interpreteer dat als werkelijk almachtig zoals je het net defineerde. En het feit dat er daarom logische onmogelijkheden bestaan waarover getwist wordt of deze nou wel of niet mogelijk/onmogelijk zijn is misschien al bewijs op zich, voor hoe absurd die eigenschap eigenlijk is.Nu eis jij van het begrip 'almacht' dat het om werkelijk 'al-macht' te zijn, de realisatie van zaken waarover jij niet eens zinvol kunt denken, laat staan spreken.
Hij zeide tot hen: Wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.
Jezus zag hen aan en zeide: Bij mensen is het onmogelijk, maar niet bij God; want alle dingen zijn mogelijk bij God
Zou voor de HERE iets te wonderlijk zijn?
Ach, Here HERE, zie, Gij hebt de hemel en de aarde gemaakt door uw grote kracht en uw uitgestrekte arm; niets zou te wonderlijk zijn voor U,
Zie, Ik, de HERE, ben de God van al wat leeft; zou voor Mij iets te wonderlijk zijn?
Dus bij God zijn ALLE DINGEN MOGELIJK en NIETS is HEM TE WONDERLIJK, maw elk benodigd wonder kan Hij doen.
Van Dale online:
won·der1 (het; wonderen)
bovennatuurlijke gebeurtenis, door tussenkomst van God of door goddelijke machten plaatsvindend
Een vrije makkelijke verdediging ^^
Het komt erop neer dat christenen, om de huidige staat van wetenschap toch nog een beetje om de tuin te leiden, kunnen zeggen dat god gewoon buiten alles staat en dat hij aan geen enkele wet onderhevig is en dus gewoon weer alles kan. En dan terugvallen op de bijbel om dat te ondersteunen, met zinnen als genoemd. ( Geen aanval op jou, kochimodo
)
Zegmaar net zoiets als; Ja maar toch kan hij het.
Als ik er zo over nadenk, heeft deze hele discussie vrij weinig zin gehad.
Zo kan god ook de energie reguleren zodat niet het hele universum oneindig heet is, ondanks dat hij alwetend/almachtig is.
Ja maar hoe dan? Ja, dat is gewoon zo, staat in de bijbel.
Daar kan ik als mens weinig op zeggen, behalve een diepe zucht slaken. ^^
Het komt erop neer dat christenen, om de huidige staat van wetenschap toch nog een beetje om de tuin te leiden, kunnen zeggen dat god gewoon buiten alles staat en dat hij aan geen enkele wet onderhevig is en dus gewoon weer alles kan. En dan terugvallen op de bijbel om dat te ondersteunen, met zinnen als genoemd. ( Geen aanval op jou, kochimodo
Zegmaar net zoiets als; Ja maar toch kan hij het.
Als ik er zo over nadenk, heeft deze hele discussie vrij weinig zin gehad.
Zo kan god ook de energie reguleren zodat niet het hele universum oneindig heet is, ondanks dat hij alwetend/almachtig is.
Ja maar hoe dan? Ja, dat is gewoon zo, staat in de bijbel.
Daar kan ik als mens weinig op zeggen, behalve een diepe zucht slaken. ^^
Beste Cabbage,
je weet toch dat het christendom altijd op een cirkelredenering uitkomt?
Vraag: Hoe weet je dat God almachtig is?
Antwoord: Omdat het in de bijbel staat.
Vraag: Hoe weet je dat het waar is?
Antwoord: Omdat de bijbel Gods woord is en Gods woord is de waarheid.
Vraag: Maar hoe weet je dan dat de bijbel Gods woord is en dat Gods woord de waarheid is?

Vraag: Maar hoe weet je dan dat de bijbel Gods woord is en dat Gods woord de waarheid is?
Ik heb getracht om wat zinnigs eruit te krijgen, maar ook dat is gedoemd te mislukken.
1 punt voor het flauwe boekje en een gele kaart voor de atheisten.
Maar wat als er ervan uitgaan dat;
De entiteit zich binnen ons universum bevind, en onderhevig is aan onze logica.
Dan is het toch gauw einde verhaal?
1 punt voor het flauwe boekje en een gele kaart voor de atheisten.
Maar wat als er ervan uitgaan dat;
De entiteit zich binnen ons universum bevind, en onderhevig is aan onze logica.
Dan is het toch gauw einde verhaal?
-
Theoloog
Dan ben ik benieuwd op grond waarvan je tot deze conclusie komt. Je kunt van de bijbel veel zeggen, maar meer dan praktische filosofie van een zeer cynische slag (Prediker) , ben ik er niet in tegengekomen. In de discipline van de conceptuele helderheid blinkt de bijbel niet uit.Cabbage schreef:Dan is de vraag dus wat er in de bijbel precies bedoeld wordt met 'Almachtigheid' En ik interpreteer dat als werkelijk almachtig zoals je het net defineerde.Theoloog schreef:Nu eis jij van het begrip 'almacht' dat het om werkelijk 'al-macht' te zijn, de realisatie van zaken waarover jij niet eens zinvol kunt denken, laat staan spreken.
Zoals ik de bijbel lees, en ook de uitspraken dat niets voor de Heere te wonderlijk zou zijn, hebben die betrekking op concrete standen van zaken in de werkelijkheid. God is in staat politieke situaties die er hopeloos uitzien (zoals de totale destructie van Jeruzalem en de tempel, de wegvoering van het volk in Babylon) om te keren in hun tegendeel. Hij kan de cellen van doden regeneren, water in wijn veranderen. Bijlen laten drijven, huid melaats maken en weer gezond, het kikkers, en pestbuilen, en horzels, en vuur uit de hemel laten regenen.
Logische onmogelijkheden (iets anders dan fysische onmogelijkheden) als voorstelling van wat God kan (zoals een vierkante cirkel scheppen) ben ik in de bijbel nog niet tegen gekomen. Maar misschien keek ik er al die tijd overheen.
Nee, het is een illustratie voor het feit dat mensen met begrippen aan de haal gaan, en vervolgens conclusies daarop bouwen, en dan vaak ook heel hardnekkig volhouden dat die conclusies juist zijn.Cabbage schreef:En het feit dat er daarom logische onmogelijkheden bestaan waarover getwist wordt of deze nou wel of niet mogelijk/onmogelijk zijn is misschien al bewijs op zich, voor hoe absurd die eigenschap eigenlijk is.
Nee, ik heb mijn woorden zeer zorgvuldig gewogen en uitgekozen. Dat ik evenmin betekenisvol zou kunnen zeggen hoe een vierkante cirkel er uitziet, of hoe iemand zich een situatie waarin p = niet-p moet voorstellen, is voor deze discussie van nul en generlei belang: immers, niet ik ben het die een logische inconsistentie in het godsbegrip meent te kunnen aanwijzen op grond van een hypothetische propositie waar ik niet betekenisvol over kan denken, laat staan spreken, maar jij.Cabbage schreef:En bedoel je niet Wij in plaats van Jij? ^^
En dat wilde ik even benadrukt hebben.
Nee, aangezien religie niet samenvalt met godsdienstwijsbegeerte. Sterker nog, zodra je je met godsdienstwijsbegeerte gaat bezighouden wordt het denken over God veelal steriel en zouteloos. Je krijgt er spirituele bloedarmoede van.Cabbage schreef:Als je het zo bekijkt, .... ja. Is religie op zich dan geen kinderspel?Theoloog schreef:Je houdt je bezig met kinderspel, maar dan wat abstracter geformuleerd.
Hoe kun je dan, wanneer je niet weet waar je stap 1 zou moeten zetten (overal is logisch vacuum), net doen alsof je stap 1 hebt gezet, je voet nu rust op stevige bodem en stap 2 zetten door op grond van een hypothetische propositie waarvan je niet weet hoe je 'm moet denken een logische inconsistentie in het godsbegrip aan te wijzen?Cabbage schreef:Ik kan geen rond vierkant beschrijven, evenmin als ieder ander.Theoloog schreef:Maar goed, beantwoord mij eerst eens hoe een rond vierkant er uitziet, of wat ik me moet voorstellen bij p = niet-p en dan zal ik je vraag beantwoorden hoe God kan weten wat hij al weet terwijl hij doet wat 'ie doet, en hoe Almacht daarmee in overeenstemming kan zijn.
Voor wie dat lastig vindt om te volgen, die mag het zich zo voorstellen:
Cabbage komt in de hypothetische hemel, waar hij geleid wordt voor de hypothetische troon van de hypothetische, theistisch verondersteld te zijnde God.
------------------------------------------------------------------
Zegt God: Hee, joh Cabbage, ik heb begrepen dat jij niet geloofde dat Ik almachtig en alwetend kon zijn.
Cabbage: Dat klopt ja, want dat bijt elkaar logisch.
God: O ja joh? Wat zou ik volgens jou dan niet kunnen?
Cabbage: Nou, bijvoorbeeld een vierkante cirkel maken, of een rond vierkant.
God: Hoe ziet zoiets eruit, denk je?
Cabbage: ik heb geen flauw idee.
God: Doe eens wat beter je best, joh. Want kerkers met beulen die de vuurovens opstoken om daar hun tangen en poken in te laten gloeien, zijn geen logische onmogelijkheid. Ik hoef zelfs niet Almachtig te zijn om dat te kunnen regelen, slechts wat ruimte, vrijheid om te doen wat Ik wil en gewillige knechten zijn daarvoor noodzakelijk.
Cabbage (zwetend): Zoiets valt niet voor te stellen.
God: Nou, waar hebben we het dan nog over?
Cabbage: Nou gaat u me zeker naar de hel sturen.
God: uiteraard niet. Want ik besta niet werkelijk, alleen als voorstelling, als concept in je hoofd. En dit was slechts een denkexercitie.
-
Theoloog
Christenen komen altijd uit op een cirkelredenering, Kochimodo? Sorry, ik ben een blijf een theoloog, ook al geloof ik niet meer in de Here Jezus.Kochimodo schreef:Beste Cabbage,
Antwoord: Omdat het in de bijbel staat.![]()
![]()
![]()
Antwoord: Omdat dat voortvloeit uit de definitie van God
Vraag: Welke definitie van God?
Antwoord: God als het hoogst denkbare dat gedacht kan worden.
Waar is mijn cirkelredenering Kochimodo? En dit antwoord zou ik ook al hebben gegeven toen ik nog christen was. Zelfs toen ik fundamentalist was, had ik een vermoeden dat de wijze waarop wij spreken over Gods Almacht van een andere orde was dan wat de bijbel daar - verkondigend - over zegt.