Maverick schreef:
Zelfbewustzijn valt onder onverklaarde zaken. Ik heb dus geen drogreden gebruikt, omdat zelfbewustzijn van een geest en verbranden in een verbrandingsmotor onder andere catagorien vallen.
axxyanus schreef:
Dat is totaal onbelangrijk. Argumenten gebruiken is gebruik maken van bepaalde patronen. Als het patroon dat gebruikt wordt in bepaalde omstandigheden foute resultaten aflevert, is er geen betrouwbaarheid dat het patroon in een ander geval wel een juist antwoord zal geven. Gebruik maken van dat patroon is dan een drogargument. Dat het patroon gebruikt werd in twee verschillende categorieën voor de oorspronkelijke bewering en het tegenvoorbeeld is daarbij van geen belang.
Ali schreef:Witte konijnen zijn emergente eigenschappen van hoge hoeden Joe.
Met alle respect, dat mag dus ook aan Axxyanus gezegd worden. Indien het in de geest van Socrates bevragen van degene die een standpunt inneemt uiteindelijk leid tot de conclusie dat degene die het standpunt inneemt het ook allemaal niet weet, dan weten we dus niets meer dan dat er konijnen uit hoge hoeden komen. Niemand zal het uit hoeden toveren van konijnen emergent noemen, dus zou niemand iets onverklaards als zelfbewustzijn emergent moeten noemen. Doet iemand dan wel, dan is er sprake van een drogreden. Namelijk de drogreden valse kennis. Daar ging het om, wie gebruikt er een drogreden?
Eigenschappen vallen in de categorie "theoretisch verklaard" als een theoretische verklaring mogelijk is op serieuze wijze. Zij vallen in de categorie "theoretisch niet verklaard" als eigenschappen nog nooit op serieuze wijze zelfs maar theoretisch verklaard zijn. Dan bedoel ik inderdaad verklaard tot op het bot, want anders is er geen verschil met de hoge hoed van Ali.
Benoem je zelfbewustzijn als niet verklaarde eigenschap, dan is het zelfbewustzijn juist geclasificeerd. Noem je de eigenschap emergent zonder goede onderbouwing, dan is de eigenschap verkeerd geclasificeerd.
Wellicht hoorde dit deel in argumentatie nader bekeken, ik wist dat niet zeker.
Waarom patronen nu opgevoerd werden is mij onduidelijk. SVP toelichting.
O, als ik Ali toch aanroep: Ali, wel netjes blijven!
Eerst zegt je dit
Ali schreef:Je doet wel graag interessant, maar je snapt er geen mallemoer van.
Dan zeg je dit
Ali schreef:Er is geen ik. Alleen de sensatie van een ik. Snapt nu?
Wat op abtract nivo niet klopt. Indien iemand zich bewust is van zijn eigen bestaan, is er een ik. Dat we dat Ik verder niet kunnen verklaren veranderd dat feit niet.
Ik noem het IK
Maverick en jij noemt het IK
sensatie.
Maar het IK bestaat aantoonbaar wel, mensen die beweren dat dat niet zo is zouden anderen er niet van moeten betichten er geen mallemoer van te snappen.
Het IK is niet inpasbaar in al onze denkpatronen, maar het is er wel. Het valt alleen niet te verbinden aan deelelementen omdat het IK ondeelbaar is, en dus geen aanwijsbare deelelementen heeft. Wellicht dat daarom mensen hun tanden stukbijten op het begrip IK.
Joe Hn => Zonder onderbouwing neigt dit naar een ad hominem. Ik stel gewoon de vraag wat er verder leeft, of zich ergens van bewust is, nadat het lichaam van een levend wezen dood is. Voor mij is het in zoverre duidelijk dat bewustzijn een emergente eigenschap van het lichaam is. Zonder werkend lichaam is er niets om zich ergens bewust van te zijn. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan hoef je niet te roepen dat ik er niet van begrijp. Kom liever met een alternatief.
Het is duidelijk op de persoon gericht en Ali schaamt zich nu diep.
Wat jij zegt over het emergente karakter van zelfbewustzijn is hooguit een overtuiging of gebasseerd op inzichten die anderen niet hebben. Ik heb eerder al de vraag neergelegd: kan je de vraag van Locke via de exact-wetenschappelijk methode beantwoorden?
Digit en Isologia kwamen met antwoorden. Isologia haar antwoord was volgens mij: nee, dat kan niet.
Dat van Digit was moeilijk te duiden, hij gaf aan dat argumenten in wetenschap tegen elkaar in stelling gebracht worden in tegensprekelijke wijze als ik het wel heb. Volgens mij is dat na analyse van wat hij zegt ook: nee. Maar zijn antwoord verdiend zijn toelichting en mijn conclusie is dus voorbarig.
Er is niemand die zegt dat we Locke zijn vraag wel via de exact-wetenschappelijke methode kunnen beantwoorden. Dus ik kan me wel iets voorstellen bij Ali zijn houding. Waarom zou jij wel iets weten, wat in het algemeen niemand kan weten? Ik stel het wat retorisch, maar
als de exact wetenschappelijke methode niet van toepassing is bij een vraagstuk ( we moeten Digit zijn toelichting nog afwachten) , wat dan wel?