Wiskunde wordt in de natuurkunde oa gebruikt om te controleren of een theorie consistent is. Zo laat ik mijn leerlingen graag zien dat ze valbewegingen zowel met de Wet van Behoud van Energie als met de bewegingsvergelijkingen kunnen berekenen. Hoera, er komt hetzelfde uit.Maarten schreef:Neen, de werkelijkheid is anders: wiskunde wordt gebruikt in de natuurkunde om ideeën in uit te drukken en verder uit te werken.
Andersom is niet zo dat uit een vakgebied als wiskunde natuurkundige ideeën voortkomen.
Wiskunde is een prachtige taal en logische methode om bedenkingen in uit te drukken en te zien wat er uit voortkomt.
Soms heb je gewoon helemaal geen wiskunde nodig voor een nieuw idee.
Bovendien dient wiskunde om operationele hypotheses te formuleren. Een theorie is één ding - daaruit een bewering afleiden die experimenteel getoetst kan worden vereist soms vele, vele stappen.
Leuk dat je de Nederlandse taal zo hoog acht. Alleen is wiskunde ook een taal. De betekenissen van de begrippen in de taal wiskunde zijn veel en veel nauwkeuriger omschreven dan in de Nederlandse taal. Dat is een belangrijke oorzaak van je falen.
Wat in de wiskunde gewoonweg onmogelijk is en waar jij je herhaaldelijk schuldig aan maakt is een onzorgvuldig gebruik van natuurkundige begrippen, zoals zeer onlangs nog inertiaalstelsel. Einstein keek daar wel voor uit - ik heb ook gedachtenexperimenten moeten doen tijdens mijn HBO-opleiding.
Je streven om de wiskunde er uit te laten is loffelijk. Maar je dient je dan wel aan zeer strenge regels te houden. Voor je het weet verval je tot het niveau van Jomanda met haar energiestromen.
Het is nog erger. Als ik mijn leerlingen vertel dat tijdens een valbeweging de zwaartekrachtsversnelling gelijk is aan 10 meter per secondekwadraat (en ik vertel ze erbij dat dat een afgerond getal is) dan is dat ook een onvolledig beeld van de werkelijkheid. Want die zwaartekrachtsversnelling hangt af van de afstand tot het middelpunt van de Aarde, die tijdens een valbeweging verandert.The Black Mathematician schreef:Ik probeer alleen te zeggen dat Hawking in zijn populair-wetenschappelijke boeken slechts een onvolledig beeld van de werkelijkheid kan schetsen omdat hij niet kan terugvallen op de wiskunde, omdat het grote publiek er anders niets meer van kan begrijpen.
Iedere leraar natuurkunde zit met dit probleem, te beginnen met de eerste les in de eerste klas (bij ons in Suriname). Mijn zoon zat nog geen maand op zijn vervolgopleiding en hij kwam me al vertellen dat het door mij geschetste beeld onvolledig was.