Covid-19

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door lanier »

De verkiezingsstrijd is begonnen. Na 2 weken avondklok gaat deze hoogstwaarschijnlijk weer verdwijnen, hoewel we het effect niet goed hebben kunnen meten. In Turkije geldt een avondklok sinds november en niemand die er daar over zeikt. Ik kan me niet voorstellen dat het hier voor veel mensen een uiterst vervelende maatregel is.
Ook moeten de basisscholen weer open. Terwijl een week later het vakantie is in het zuiden en 2 weken later vakantie in het noorden. Waarom niet over de vakantie heen tillen? De kinderen gaan niet vanaf maandag direct hard aan het werk, die moeten eerst weer wennen op school. Je bent zo weer een paar dagen verder en dan hebben ze weer een week vakantie. Mijn vrouw is leerkracht en begrijpt er niets van. Op haar school zijn 4 leerkrachten 60+, en 2 hebben lichamelijke klachten. Er is absoluut geen vervanging. Voor je het weet zitten er weer hele klassen thuis.
De politiek kijkt onvoldoende naar mogelijke consequenties van het verruimen van de maatregelen en zwicht voor de maatschappelijke druk.
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

dikkemick schreef: 02 feb 2021 08:56 @BdO

Openheid is een groot goed, maar of dat ook voor de Nederlanders geldt. Iedere Nederlander heeft een menig en valt over de andere mening heen.
Ik heb er hier al eens een topic over gestart. Je moet bijna altijd voor OF tegen zijn. Nuances vallen in het niet.
Als we hier de bijeenkomst van het OMT openbaar gaan maken schrikken we ons rot denk ik. Want ook zij zijn niet eensgezind. Vervolgens moet de politiek een besluit nemen en daar is dan uiteraard een deel van het OMT het weer niet mee eens.
Liegen echter is uit den boze maar is het liegen als 1 virusdeskundige zegt dat kinderen net zo besmettelijk zjin, als de ander roept dat ze dat niet zijn? Hoe weet de Jonge dan wat de werkelijkheid is?
Het zou goed zijn als we leren om af te komen van het dogma dat een OMT eensgezind zou moeten zijn t.a.v. een conclusie. Als we daarvoor eerst even moeten schrikken dan is dat maar zo. Wel belangrijk is dat we dan worden meegenomen in hoe die verschillen in conclusies ontstaan.
Dat Hugo de werkelijkheid zou moeten kennen is een misverstand. Hij moet proberen te handelen naar de beste kennis van die werkelijkheid. Meer mag je niet vragen, maar je moet ook niet minder vragen.

Wat Hugo de Jonge in jouw casus moet doen is communiceren dat er tegenstrijdige conclusies zijn, en voorzover mogelijk waar het verschil van inzicht vandaan komt. Het probleem waar we nu echter mee zitten dat eerst gecommuniceerd werd dat kinderen niets overdroegen, en nu dat ze wel overdragen, ZONDER dat er enige uitleg komt hoe deze verandering in inzichten is ontstaan. Sterker nog, er wordt zelfs gedaan alsof er geeneens een verandering is.

Je kunt 10 jaar communicatie studeren, maar ook zonder dat is het duidelijk dat het zo natuurlijk niet moet.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Een studie van Stanford University. Tien landen worden onder de loep genomen door hen...

Volgens hun hebben harde restricties van lockdowns zoals “Stay at home & business closure” weinig nut, en dragen dus weinig bij tegen (Covid) case growth.

24 december 2020...
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epd ... /eci.13484
Wat stukjes...
The proportion of COVID-19 deaths that occurred in nursing homes was often higher under tough restrictions rather than under less restrictive .....

.....sometimes under more restrictive measures, infections may be more frequent in settings where vulnerable populations reside relative to the general population.”
Ook staat erin dat de gevolgen van de restricties een negatief effect hebben zoals honger en medische zorg (niet Covid gerelateerde zorg) etc...

Eerder zei een Stanford Nobel laureate vorig jaar eind Mei dit over lockdowns...

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... reate.html
Lockdown was a waste of time and could kill more than it saved, claims Nobel laureate scientist at Stanford University
Maar ja, als je zoiets in Nederland zegt als; die lockdowns zijn helemaal niet zo effectief, word je al snel als “wappie” bestempeld volgens velen, en is de discussie al direct dood...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

We zien toch dat de lockdown werkt? Als de regels worden aangescherpt daalt het aantal besmettingen en aantal ziekenhuisopnames. Belangrijk is dat mensen zich aan de regels houden, zoveel mogelijk thuiswerken, afstand houden en niet bij elkaar op visite gaan. Er is geen medicus die zegt dat die maatregelen niet helpen. Probleem met de wappies is, is dat ze schijt hebben aan deze regels, alles beter denken te weten (juist zij zijn ongevoelig voor een tegengeluid) en direct lopen te protesteren.
Er kan best wel een kern van waarheid zitten in sommige beweringen, zoals ventileren. Je hebt Maurice de Hondt die eerder veelvuldig op tv was en plotseling een deskundige ipv een opiniepeiler. Als aanjager was hij nuttig maar als je feiten gaat negeren dan ben je geen wetenschapper. De Hondt heeft vaker van zich laten horen zoals bij de milleniumbug (die niet optrad), de Deventermoordzaak (hij beweerde te weten wie het gedaan had, en speelde een rol bij de failliete iPadscholen. Op zijn website stond een gesponsorde link van SmartExit.nu, een stichting van grote horecaondernemers die tegen de anderhalvemetersamenleving zijn en beweren dat de horeca gerust weer open kan mits je goed ventileert. Ook heeft hij een stichting genaamd Oordeel Zelf waar je kunt doneren voor het bevorderen van een tegengeluid bij het optreden van de overheid en overheidsdiensten. De donaties kwamen terecht op zijn eigen bankrekening, dit is inmiddels gewijzigd. Laten we nu niet doen alsof mensen zoals hij of Willem Engel roomser zijn dan de paus, vaak hebben ze een eigen agenda.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

lanier schreef: 02 feb 2021 15:51 We zien toch dat de lockdown werkt?
volgens de doctors, wetenschappers en Nobel laureate van Stanford niet of nauwelijks.
Maar dat zijn dus wappies :mrgreen:
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Chinaman schreef: 02 feb 2021 16:19
lanier schreef: 02 feb 2021 15:51 We zien toch dat de lockdown werkt?
volgens de doctors, wetenschappers en Nobel laureate van Stanford niet of nauwelijks.
Maar dat zijn dus wappies :mrgreen:
ALS iedereen zich aan de regels houdt....ALS We weten allemaal hoe een virus verspreid kan worden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Bekijk die studie maar eens, verschillende landen worden vergeleken, landen waar geen lockdown was en landen die veel strenger waren...

Maar ok ik begrijp wel wat je bedoelt, als iedereen zich aan de regels houd...

Maar het punt van die studie was dat voornamelijk “stay at home en business closures” weinig uitmaakten...

Dus de meerderheid (burgers) van die strengere landen waren dus wappies zoals Grappenhuis of hoe die wappie ook heet...Heeft de meerderheid in NL zich niet aan de regels gehouden? Of is dit een kleine minderheid?

Wellicht dat dit een interessant punt is om te onderzoeken...
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Bekijk die studie maar eens, verschillende landen worden vergeleken, landen waar geen lockdown was en landen die veel strenger waren...
Bekijk zelf eens de cijfers van Amerika (geen lockdown en nauwelijks maatregelen) met die van Nederland. Lijkt me duidelijk toch?
Dus de meerderheid (burgers) van die strengere landen waren dus wappies zoals Grappenhuis of hoe die wappie ook heet...Heeft de meerderheid in NL zich niet aan de regels gehouden? Of is dit een kleine minderheid?
Ruim 70% is voor een strenge lockdown. Slechts enkele tienduizenden zijn fel tegen welke maatregel dan ook. Veel mensen houden zich aan de maatregelen, dat zie je als je hier woont...
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Oh er waren in de staten wel degenlijk lockdowns... New York’s lockdown kwam heel slecht uit de bus terwijl die heel streng waren terwijl Florida’s lockdown heel losjes en veel korter was maar betere cijfers had...
die Stanford studie heeft trouwens ook Nederland en de USA erin...

Dus als een kleine minderheid in NL heeft zich dan niet aan de regels gehouden, OK als dat zo is dan is het volgens die Stanford studie zo dat die strenge regels nauwelijks effectief waren...

Zijn er een heleboel “overtreders” of wappies zoals grapperhaus dan is het een ander verhaal...

Maar ok het is maar een studie, en de landen in die studie waren er maar 10. Ik denk dat er nog veel meer studies moeten komen hieromtrent maar ik spreek die Stanford wappies niet direct tegen.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Amerika:
328200000 inwoners : 443000 doden = 1 op 740 Amerikanen is overleden

Nederland:
17280000 inwoners : 14025 doden = 1 op 1232 Nederlanders is overleden

I rest my case...
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Welke case? Zowel America en Nederland had lockdowns... New York had zowat de strengste Lockdown van de USA en de slechtste cijfers...
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Een neef van mij woont in New York. Je kunt wel een strenge lockdown afkondigen maar dan moeten mensen zich er wel aan houden. Voor mijn neef geen probleem, die werkt achter zijn pc in zijn appartement in Manhattan. Maar met name de laagopgeleide zwarten en latino's die moeten rondkomen van 2 of 3 banen moesten gewoon komen opdraven anders werden ze ontslagen. Die reizen allemaal via de metro en zo werden mensen besmet.

Metro New York, 27 juli:
MW-IL158_city_s_20200724144110_ZQ.jpg
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Chinaman schreef: 02 feb 2021 18:02 Oh er waren in de staten wel degenlijk lockdowns... New York’s lockdown kwam heel slecht uit de bus terwijl die heel streng waren terwijl Florida’s lockdown heel losjes en veel korter was maar betere cijfers had...
Ik denk dat het heel moeilijk is om twee lockdown met elkaar te vergelijken. Als bv in het ene land de besmettingsgraad hoger is toen de lockdown begon, is het heel goed mogelijk om een strengere lockdown en slechtere cijfers te hebben dan in een ander land.

Ik vind het ook spijtig enkel zweden is opgenomen en geen enkel ander scandinavisch land.

Wat ik vooral lijk te begrijpen uit die studie, is dat als een land vroeg genoeg begint met maatregels te nemen, dat men dan een strenge lockdown kan vermijden. Maar daaruit kan je niet besluiten dat een lockdown in alle omstandigheden te vermijden is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

https://fee.org/articles/california-has ... be%20found.
Wat stukjes...
Jan 6 2021

California, despite having the strictest lockdown in the country, has the most active cases—by far. Sure, California is the most populous state in the US, but the 1.4 million active cases is more than double the next closest state, Florida, which has roughly 609,000 active cases. On a per capita basis, Californian’s active cases are about 30 percent higher than Florida, which has virtually no restrictions in place. (To put it another way, California currently represents nearly 17 percent of all active cases in the US.)....

Los Angeles Mayor Eric Garcetti admits that despite "great compliance" with the rules (mask-mandate, lockdowns) and his county doing "everything right," the virus is still virusing.

LA County has had 800,000+ cases & 10,000+ deaths.

Similar patterns can be found in other strict lockdown states such as New Mexico, Washington, and Illinois—all of which are witnessing sharp upticks in cases and deaths despite having some of the strictest lockdown policies in the US.

Counterexamples, however, can also be found. Oregon, Vermont, Delaware, and others have seen more modest case increases and deaths with the arrival of winter.
Wat New York betreft, je kunt best gelijk hebben hoor, maar dat verklaart niet de verschillen van die door mij geposte Stanford studie of de verschillen met zeg maar Florida en California en of andere staten...

Persoonlijk denk ik dat we nog veel te leren hebben en “lockdowns” wellicht helemaal anders uitgevoerd moeten worden...
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

axxyanus schreef: 02 feb 2021 20:58 Ik denk dat het heel moeilijk is om twee lockdown met elkaar te vergelijken. Als bv in het ene land de besmettingsgraad hoger is toen de lockdown begon, is het heel goed mogelijk om een strengere lockdown en slechtere cijfers te hebben dan in een ander land.

Ik vind het ook spijtig enkel zweden is opgenomen en geen enkel ander scandinavisch land.

Wat ik vooral lijk te begrijpen uit die studie, is dat als een land vroeg genoeg begint met maatregels te nemen, dat men dan een strenge lockdown kan vermijden. Maar daaruit kan je niet besluiten dat een lockdown in alle omstandigheden te vermijden is.
Ja, er waren maar 10 Landen in die studie, er zal nog veel meer onderzoek gedaan moeten worden... verder beweer ik ook niet dat lockdowns perse slecht hoeven te zijn, in mijn eerdere Posts in dit draadje geef ik ook aan dat lockdowns voor die zijn die het niet geregeld krijgen... toch zijn de cijfers qua lockdown effectiviteit nog altijd nog niet goed verklaarbaar te zijn als men verschillende landen of zoals in de VS staten met elkaar vergelijkt... Nogmaals veel meer studies zijn nodig, invloed van Seizoenen, veel regen weinig regen (vochtigheids graad, zonlicht per dag kortom klimaat) of mischien zelfst eetgewoontes???
Plaats reactie